⁨⁨דבר⁩, 5 פברואר 1963⁩ — היועץ המשפטי החדש [⁨כתבה⁩]

היועץ המשפטי החדש

מאת עמוס גרטלי כשגלימת־חשיפט השחורח עדיין על כתפיו ועל שולחנו מדער־ פיט תיקים תלויים יעומדיפ של תביעות אזרחיות יפליליית, פגשנו אתמול בבוקר את היועץ המשפטי החדש של הממשלה השיפט משה בן זאב, בלשכתו שבבית־הטשפט המחוזי בחיפה‭,.. ‬אני עדיין שופט יכתיר שכזה כרעתי להמשיך בתפקידי ולסיים את שמיעת התיקים המתבררים לפני" קדמנו הייעץ המשפפי החדש‭". ‬אכנס ‭';‬תפקידי בציד שביעיים ועד אז אסיים את ענייני בחיפה‭, " ‬

ביומיים האזזדוניט יא חדי הטלפון לטרטר בביתו שנרחוב הוורדים על הכרמל ובישכתו המרווחת שבנית־המשפט. מאז פורסם שלשום דבר מינויו, גאה והלך _זרם־המבק־ דים והמבדנים החפצים לאהל לו הציהה נתפקידו החדש. היתו הוצף פרהים ועל שולחנו הלנו ונערפו _סנרקי־ברנה לרונ. הוא היה נרגש לא־טעט, שנן לא היה רגיל עד כה למהימה שכיאת, ער נה נחבא אל הכלים ובהיותו עניו וצניע התרתק מהפרסומת והנה לפתע עתונאים, צלמים. טבקריט _ושטפון של ברנות טנל ענד‭.. ‬יעצו לי יעזונ את הנית‭. "‬גייה אתמול, — . אנל ההלטתי שאם אעשה זאת יא אהיה הוגן?כלפי חברי וידידי. העדפתי להישאר עם משפתתי ילע־ נות למנרכים. יא יכולתי לעצים עין עד שעה פאוהרת‭. "‬ מינוי _מבתיע מינויו שי נךזאנ היה מפתיע. הוא הפתיע את . אנשי _פשרדי־מפ־ שלה נשם שהפתיע את הנריו לעבודה _בבית־המשפט ואת האדט הפשיט ברחיב. ניצד התחיל הדבר‭—?‬ המשרה הוצעה יו לפני זמן קצר. התנהל משא־יפתן _לא־אריך שנסיומו _נת־ קנלה התשיבה החייבית. את היריעה הראשונה עי אישיר המיניי

קינל מפי _שר־הטשפטיט ד"ד דב יוסף נשיהה מלטינית. מיד לאהד ישינת־הפמשלה. את הידיעה הראשונה בענין יה לקהל בישר . קולישראל" במהדירת ההדשית בערב. כיצד הוא ריאת את תפקידי הה־ דש ומה הן תכניותיו הקרובות ו . עי כך עדיין מוקדם יענות. עוד לא נכנסתי לתפקידי ונכר למסור תצהריתז נשאתהיי כעבידתי איכל לדנר. נינתייט עדיין אני ריאה עצמי שופט‭. "‬_בשהיםפני ייהיץ ענה: . שלישה ייעציט משפטיים כיהני נתפקיד זה יפני — שפירא, כהן יהאיזנר — יכל אהד פהט הטביע את היתמו עיין. הדבר מחיינ יאני טקייה ני אינל יפיאי נהתאס למסורת הנאה שי קידפי‭. "‬ המשפהה הושמדה כפולין _נן זאנ. המינר נחיפה נשופט ונמשפטן מעולה, נולד בעיירה לד ניניאץ שליד _פינסק לפגי 52 שנה לאב שהיה פיהר טכילת. ב־914ג עפ פריץ פלהפת העילפ עזבה בשפחתי (שמו תקידם — בידנקין) את העיירה יעברת לקרמינשיב. דרימית לקייב. שם למד ב"הדד" עברי ינילה את _שנית־המלהפה עד פריץ המהפנח. נ־‭— 1921‬ יאחר תקיפת רענ. מתיית יפחד מתמיד מפני השלטינית הפתהיפים — הזרה המשפחה לפילין יהשתקעד, נקיצק, עיר הילדתה שי האט. נסניבת באראניביץ‭. '‬בן־זאנ לפד _ננית־ספר תיכון פילני מפינתי יבמקביי ינר קיבי _תינוך עברי אצי מורים פרטיים. אביי היה צייני נלהב וחלם על עיייתי ארצה, אבי לא זנה י לנו. הפשפתה, פרש לפשה נן־זאנ ילאחיתי הנמצאת בארץ, הישסדה על־ידי הנאצים נשתי אקציות שהיו

נעיירתם. עם סיום לימודיו התימניים עבר _בךואב לוילנה שם נתקבל _יאוני־ נרטיטה המקומית לפקולטה למשפטים ולטדעי־החברה. _ב־1935 סיים את לימודיו וקיבל תואר מגיסטר. בתקופת לימודיו באוניברסיטה שררה בפולין אוירה קשה של אנטישמיות. כאותה תקופה נהרג סטודנט פולני במהומות שפרצו בין פילניפ ליהידיט ושבהם השתתף בך זאב. נל הסטודנטיפ היהידייפ _נת־

בקשו לתפום את המקומות הימניים באולמות ההרצאות של האוניברפיפאות השונות בעוד שהפולנים תפסי את המקומות השמאליים. הדנר לא הוסיף להרגעת הרוחות והיח־ סיט הלכו והתריפו‭.. ‬לא ראיתי עתיד לעצמי כפולין והחלטתי לעלות"• _נן־זאנ הצטרף לתנועת . השומר הצעיר" ואחר _נך ל. ד, חלוץ הצעיר‭. "‬חנריי עלו _נמטגרת הנ־ שרה יאילי הוא נמסווה של סטר דנט נטנניין. התחלה במשרדו של נ. ניר עם עליתו נ־935נ התיישנ נן זאנ נתי־אביב ותתחיל לענוד כפקיד במשרדו של _עודך־דין נחום ניר. כ־1938 עכר בחינות שי עו־ _רכי־דין זדים וכעבור שתי שנות התפתות אצל ניר קיני רשיון. נהשפעת עורך־דין נייגד המנוח העתיק את מגוריו להיפר. וענד נמשרדו של גייגר עד ‭. 1948‬נאד תה שנה התגייס לצה"ל. היה תונע, חוקר ואחר נו שופט צנאי נדרנת רב _םרן. בתקופת ועדת־המצב שלפני קיפ המדינה היה בין הלוחמים בספסרות והוא היה אהד התובעים נט"יפטיפ שהתקיימו אז נגד הספסרים נעיר. כן היה שופט במסגרת משפט הברים של ההסתדרות הכללית. ב־1949 פתח משרד פרטי בשותפות עם זלמן יהודאי ופשרדפ הצליה להתקיים עד ‭— 1958‬ שנה נה נתמני שניהפ נשיפטים, נן־ זאנ נשופט מהוזי ויהודאי נשופט שלוט. בתקופת היותו עודד דין היה בךזאב פעיל נהטתדרות עודני הדין. היד. הבר הועד ההיפני שי הסתדרות זו והנר הועד הטרנזי הארצי. נמשך שנתיים היה חנר המזכירות הארצית שי הסתדרות עורכי־הדץ ועמו בראש הועדה שעיברה את תקנית האטיקה המקצועית. מאבק על הילדה פליטת

השואה כשיפט עפק בן זאב בעיקר במשפטים אזרהייט בענייני ממיניה אט כי יא נעדר הלקו גם במשפטים פליליים. בין השאר שמע את משפטו של פקיד הסדר־הקרקעות בחיפה סנחסוביץ‭, '‬שבו הופיע כתובע היועץ המשפטי לשעבר חייפ נהן שהוא ניוט שופט ניח־המש־ פט _העייין. נאתרינה ישנ נהרננ של שלישה שיפםים ממשפט הרצח, שני נידונה עלייה פאני למאסר עילם. _ב־18 שנית ענידתי _נעירך־דין ונ־5 שנות כהינתי נשיפט מהיזי הצטנר אצל בן זאב מלאי עשיר של _זנרונות. את המשפט המעניין בייתר בקריירה המשפטית שלו היא רואה במשפט. שבו היפיע כעירר־ דץ בתביעה שנתבררה לפני השר פט לנדוי נענין _הונות יגדל ילדה שניצלה מהשואה. הילדה הונאה יארץ בהיותה פעוטה. אופצה ציידי משפחה ששניה את ננה יהירה נמלחסת־העצפאות?הסתגלה יפש־ פהתה ההדשה והיתה . מאושרת בביתה. נענור זמן הגיעו זוג ער לים. שטענו ני הילדה היא נר‭. :. ‬ את עליית־הנוער שעמדה לצד זוג העוליט •יצג גדעון האוזנד, ואילו את המשפחה המאמצת ייצג מך זאנ. לאחר שירה של דיונים מרת־ קים. שבהם נגילה הנעיה האנישית שבפרשה. החייט השיפם מ. לנדיי להירית עי ההזרת הילדה יהיריה הטנעיים. היא שינה באיהה הידמ־ נית אה שני הפרקליטים על הדמה המקציעית הנניהה שאליה הניאי את המשפט. סניגור _במשבט הרצה הראשון במדינה .

ההיספיריה המשפטית של המדינה רשמה את _נךזאנ נסניגיר _במשםט־הרצה הראשין נמדינת־יש־ ראל. כ־1949 מינה על ירי בית־ המשפט להגן על אחד משני הערבים שנאשטי ברציהתי של הריני היהודי קישר ביאדי־ניפנס. שניהט הורשעו ונידונו למוות. ענשס הוה־ לף אהד _נך במאסר עולם. בד זאנ עירער על נזר־הדין וערעורו נרשם נערעור הראשון על הרשעה נרצת נגית־המשפט העליון. פסק הדין שניתן באותה הזדמגות על־ ידי חמשת השופטים העליונים היה _פסק־דין עקרוני השוב. המהווח עד היום יסוד להלנות דנות הנפסקות נענץ הודאתפ נאשםה שי נאש־ פים. פעם אחרת הופיע נן זאנ נסני־ גור מטעם נית־המשפט _ןפשפסו של מסתנן שרצת תושב פהנפר _נוש־הלב. בנו של הנרצח הצליח תוך נדי מאבקו עם הרוצה לנשוך ילהשאיר נפיי התיכה מאצנעו של המסתנן. התינת האצנע הונאה כמוצג לנית המשפט והנאשם הורשע. הוא נידון למאסר־עולט ונהרג אהד נך בשעת מרד נלא־שאסה. עט פינויו לתפקידו ההדש ייאלץ יפרוש גט מעיסוקיו הציבוריים הרבים כהיפה שלהט הקדיש זמן ומרץ, ולהעתיק את מקום מגוריו לירושלים. בדעתו לעשות זאת בעוד שבועיים, לאתר שיסיים את ענייגיו בבית־ד_, פשפט נהיפה. מאוחד יותר יעניר לנידה גם את אשתו וארבעת ילדיו‭<, ‬_־, לופדי0 עתה נטנניון _ונ־ נתי־טפר על הנרפל.

נייררה פתח ועידת הסו'לידריות פ ו ש י, טנגניקה‭4, ‬ (ע"ץ‭.. (‬השעבוד תקולוניאלי חייב להתחסל. אין ני פקוט לשעבוד נ!ה נאפ־ ריקה נשנת ‭— "1963‬ הצהיר היוט ייייוס ניידרד" נשיא רפובליקת פנגגיקה, בנאום שהשמיע בטקס פתיחת יעידת הסילידאריות ה־3 של עמי אפריקה ואסיה. נהצניעי עי העונדה ש. _האימפר־ יאליזם עדיין מחזיק ננ‭>(‬ ידי את רודזיה, אנגילה, פיזפניק, קניה, זנזיבר. דרים מערנ אפריקה, גיניאה הספרדית, גיניאה הפורטוגלית יסאהרה הספרדית‭, "‬הנריז ניירדה ‭,. :‬הנני פיקיע את הדיניי האנזרי שפמנו סוניים אחינו נדרופ אפריקה. לא נונל ישקוט עד אשר תהוסל הרפה זו ועד אשר תוהלף הממשלה הנוכחית נדרופ־אפריקה על ידי ממשלת ייצוגית‭. "‬ בדברו על טכסוכים או תילוקי־ דעות העלילים לפרוץ בקרב . משפחת העםיפ האפריקאית־אפייתית" אמר הנשיא, ני חינת העמים היא ליישנ טנםוניפ כאלה. _הבפד פטדאנפ, _בצפון־מעדנ יוון, נעלפ אתמול כליל תהת מפולת קרקע, אולם 250 תושניו נפ־ שוהו קודם לכו וביקשו מקלט בעיירה סמוכה. הודו וברה-מ עומדות יחתום עי הטכט מכהרי נדנד החיפת סחורות בשווי ־‭2. ‬ל 75 _פיליןן יי"ש לשגד_*