⁨⁨דבר⁩, 9 נובמבר 1962⁩ — מתה אלינור רוזוולט [⁨כתבה⁩]

מתה אלינור רוזוולט

(_המשן מעמוד ‭(1‬ בים, הכייז מיד הנשיא קנדי שהוא ישתתף בלווייה. בהצהרתו עליה אפר: ‭,, ‬םותה הוא אבידה קשה לאומה האט־ ריקאית, כי היא היתד. אחת הגבירות הגדולות ביותר בהיסטוריה של ארץ זו‭. "‬ נם בישראל היתה המנוחה ידועה יפה מפעילותה למען מוסדות יהודיים וישראליים שונים, ובייחוד היא היתה ידועה כנשיאת־כבור של _עליית־הנו־ ער. כבר בגיל 20 היא נישאה לפראנקלין ד. ווזוולט. עויו־דיו צעיר בעל כש־ רונות גדולים. בשנת 1921 קיר. לפ־ _ראנקלין אסון: הוא חלק בשיתוק ילדים. ושתי רגליו בשאוו משותקות. מצבו זד. הפיח מרץ ועוז בנפשה של רעייתו, שהחליטה לעודד את בעלה בפעולה ציבורית, על אף הליקוי הגופני החמור. ואכן הודות לעידודה והודות למוצו הסוער, לעליצות החיים ואהבת החיים שלו עבו ווזוולט דוו בד. מפואות בחייו. בכל השלבים בחייו העשיוים והססגוניים היתה אלינוו ווזוולט חבור. נאמנך. ויועצת ובת־תבונה‭,, ‬עזו כנגדו" במובן היפה. הוחב והעשיו ביותו של מושג זה. לאחו מות בעלד. הנשיא נתםנתה אלינור לנציגת אוה"ב בעצרת הכללית של או"ם וביושבת־ראש ועדת או''ם לזכויות האדם, שם ניתן לד. לבטא בצורה מעשית את שאיפתה הואשו־ נית — לשפו את מנת חלקם של מיליוני בני־אדס בכל חלקי תבל. היא הרבתה במסעות למקומות שונים בעולם, ובגיל 75 הוסיפה לכתוב שלושה טווי־עתונות לשבוע וניהלה תכנית טלוויזיה שבועית ושימשה יו"ו בוועדה על מעמדה של האשד‭.. ‬שהוק־ סר על־ידי הנשיא קנדי.

תנחומי הנשיא, ראש הממשלה ושרת־חחוץ נשיא המדינה יצחק _בן־צבי שיגר אתמול לנשיא אוה"ב ג'ון קנדי את המברק הבא לרגל מותה של אלינור רוזוולט: ‭,, ‬נצעי עמוק ובתוהמו. גוולה נודע לי על האבידה שסבלה _ארצות־הבוית על־ידי פטירתה של הגבי אלינור רוזוולט. מאמציה המתמידים לקראת הבנה בין עמים ולאומים, ובייחוד התעניינותה האישית, הידידותית והמסורה בישראל תישאר תמיד בזכרוננו. קבל נא, אדוני הנשיא. ותואיל להעביר למשפחה השכולה. את תנחומי העמוקים. עולי, של רעייתי ושל העם בישראל ואח אהדתי העמוקה‭. "‬ ואש הממשלה דוד _בן־גוויון. שיגו אחמול את טברק־החנחומים הבא לניייפס רוזוולס. על מות אפו: ‭,, ‬זה־עתה שמעתי בצער על פות אלינור יוזוולט. תרומתה הסגולית לערכים רטוקרטייפ ואנושיים באוה"ב, ברעייתו של נשיא רגיל יאף בזכותה שלה, דאגתד העמוקה והמתמדת לאנושות ולבעיות המין האנושי ובמיוחד לבעיותיהם של העשוקים בחיפוש אחר שלום ורווחה. חקקו את שמה לעד בהכרתנו כאשר גדולה וכאזרחיח גדולה של העולם. "היא היתר. ידידה נאמנה ביותר של ישראל ויאנה במיוחד לשלומם של בני־הנועי שלה. -העבר נא רגשי השתתפותי העםו־ קד. בצער לבני־הםשפהה. שיחד עמם אני אבל ילבל אלה שהבירור. •או־ בוה‭. "‬ _שית־החוץ גולדה מאיר, שיגרה _לגיייפס יוזוולט את המברק הבא: "הידיעה המעציבה על מותה של אלינור יוזוולט הניעתני וה־עתה ונוטה לי צעו שלא ניתן לביטוי. הכרתיה משך _חקופה כה ארוכה ובהכרת תודה, ולעולם לא אשכח את עמידתה לצידנו בשעת צרה. ובייחוד את סע־ שיה הנפלאים שעשתה לטובת עליית־ הנוער. העולם יהיה עני יותר בלעדיה. אני מעבירה לך את תנחומי הכנים ואני מתפללת שתמצא נחמה בזכרונות נאים‭. " ‬

תנחומי ראש מחלקת _עליית־הנוער עם התקבל הידיעה על מותה של אלינור רוזוולט שלח משה קול, ראש מחלקת עליית־הנוער, את המברק הבא למשפחת ווזוולט ‭"-:‬בית עליית־הנוער גישואל וגער

לם על חניכיו, עובדיו וידידיו, אבל אתכם על מותה של האם והסבתא הדגולה, הפטרונית העולמית של מפעלנו. אישיותה הדגולה של אלינור רוזוולט תקרין למשך שנים רבות כאחת הדמויות האנושיות והאהובות ביותו בעולם. חייה ופאבקיה, מעשיה ופעליה יעמדו לעד. עליית־הנוער תנצור זכרה במפעלי החינוך ושיקום הילד הנושאים שפר, בכבוד‭. "‬ במשך היום תועלה דמותה של אליי נוי רוזוולט בכל פפעלי החינוך של עליית־הנועו באוץ: במשקים, במוסדות ובמרכזי הנועד. המדויכים יספרו לחניכים על דפותה ותולדות חייה של הפנוחה. • _הודעת־אבל של _עליית־חגוער _בהודעת־אבל, שפורסמה אתמול על ידי פ. קול, נאמר בין השאר ‭"-, ‬עם מותה של אלינור רוזוולט נסתלקה אחת הוטויות האנושיות והפר פולויות ביותו בעולם כולו. אלינוו ווזוולט היתה בדודנו האשד. האהובה והמכובדת על עטים ללא הבדל לאום, דת, גזע ולשון. אלינור _רתוולט סימלה באישיותה, באמונת חייה ופאבקיה על הטוב והנעלה את הצדק ההברתי ואת התקווה לשלום. "עליית־הנועו. המפעל שאהבה ושהיה קווב ללבה ביותו, שכלה את הפטרונית העולמית שלה ממנה שאבנו עידוד, אנו מתאבלים על מותה של אלינור ווזוולט חכוה יהיה שטור בלבנו חמיו‭. *‬ _מברק־תנחומים מחרושצ'וב פ ו ס ק ו ה‭8. ‬ (יו. פ‭—. (. ‬ _ראש־ פמשלת ברה"מ שיגו היום מבוק־ תנחומים למשפחת ווזוולט בו הטעים את מידת ההוקוה שווחשת האומה הסובייטית ‭,, ‬לאשה דגולה זו, מות אלינוו רוזוולס, ירידתו הקרובה ביותר של פואנקלין רוזוולט. אשר בשמו קשורים הדפים המפוארים ביותר בתולדות יהסי ברה"ס וארה"ב, בתקופת שלום ומלחמה כאחד‭. " ‬

המזכיר הכללי של או"ם או סאנט אמו היום כאן, כי אלינוו רוזוולס ‭,, ‬היתה ללא ספק הליידי _הואשונה של העולם‭. "‬_באיגות־תנחופים ששיגו למשפחת המנוחה כתב כי או"ם יוקיר תמיד את זכרה ודאגתה העמוקה לכל מקופחי הזכויות ברחבי תבל‭. " ‬

אבל ביהדות ארחיב נ י ו ־ י ור ק‭4. ‬ (סט"א‭—. (‬ יהדות ארה"ב_. על מנהיגיה ואירגוניה. התאבלה חיוב על מות אלינור רוזוולט. מרת רוזוולט העניקה תמיכה _1עילה ונדיבה לענינים יהודייכ יביס, והשתתפה במגביות של מפעל איגרות החוב הישראליו‭, "‬והמגבית היהודית המאוחדת. כן היתה פטרונית עולמית של , עליית הנוער" ועזרה לארגון -נשי מזרחי" באוה"ב. נוסף למאמציה למען כמעט כל מבצע יהודי או ישראלי במדינה זו. הרב מרדכי נורוק (הפשך פעפוד ‭(1‬ _טיים באשמת פעילות ציונית. הועבר לאסיה התיכונה וישב שם 14 חורש נכלא. בהשתדלות אנשי־שפ יהודים ונוצויב טאנגליד -ליא-־-קד 1וחוו פן הכלא _והשלטייור‭;?;.,. -.. ‬_־? 5ל ‭;!3‬־ סר־. בתום המלחמה גילה _םעילוד, ענ - פה להצלת שאוית הפליטה. ־באביב 1947 בא לירושלים למושב הועד הפו - על הציוני. לקראת הדיונים בעצרת או"ם על הקמת מדינת ישראל, נפגש עם אישים אמריקאיים וטי־טעלה ועם פדינאים בני עמים שונים והשתדל להשפיע עליהם שיתמכו בהקמת המדינה. עם קום המדינה נבחר לכנסת הראשונה, יתום לה יבות טנסיונו הסו־ _למגטרי העשיר. בעשרות שנות פעילותו הציבורית םיוסט מאמרים בעתונות העברית יה־ אידישאית בחו"ל _ובעתון היומי . הצופה" באוץ. לווייתו תצא הבוקר פבית־הכנסת הגדול בתל־אביב לבית העלמין _בסנ־ הרריה שבירושלים. בדרכה לירושליט תעבור את "בית־מאיי" — בית המר - כז העולמי של המזרחי. ליי מיטתו של המנוח בשעת פטירתו נכהו סגן שר הבריאות ו. רפאל, חברי כנסת ופעילי המפלגה הדתית־ הלאוטית וראשיה בתל־אניב.