⁨⁨דבר⁩, 22 יוני 1962⁩ — הרב מנדלסון ר3 מתושבי קוממיות זוכו [⁨כתבה⁩]

הרב מנדלסון ר3 מתושבי קוממיות זוכו

עד התביעה יצחק קוגלר יועמד לדין באשמת שבועת שקר . התעלמות הרב מנדלסון מהימצאותו של יוסל'ה בקוממיות - הפרת חובתו האזרחית'

הלב גנימין מנדלפון. רבי 'טל קוממיות, ושלושת כני המושג. זוכו אתמול על־ידי בית־המשפט המחוזי בירושלים מאשמת חטיפתו והסתרתו של יופל'ה שוחמכר, לאחר תפנית דרמאטית געמדת _התגיןןה הכללית. פרקליט המחוז ע. הדיה גיי_, ש את זיכויים של כל _הארגעח לאחר שעד _התניעה המרכזי יצחק קוגלף הופיע במשרדו ביוט די והתוודה, כי שיקר בעדותו נגד הנאשמים. לאחר נפילת בניין התביעה גפרשת יוסל'ה השתמש היועץ המשפטי לממשלה ג. _האוזנר בסמכותו והורה לענב את הדיון בשני פרטי האישום הנותרים. אשר ייחסו לרב _מנדלסון לבדו את הסתרת הילד ישראל ויניק־גולדנברג.

בצוותו לעצור את ינתק קוגלר, מי שהיה נהג בקוממיות והטתגויר כיום _בבאי־שבע. נדי להעמידו לדין באשמת שבועת שקר. קבע בית־הטשפט המחוזי: . הוברר למעלה סכל ספק שגיר6ת קוגלר מיתה כוזבת לחלוטין ועדות שקר מאי עד תי ולא היד. צורר בהודעת סרקליט המתח כדי לשלול או! מהימנותו בעינינו. מהימנותו התערערה כבר קשות בחקירה הנגדית _על־ידי הסניגור והתמוטטה גליל על־ידי עדותט של עדי ההגנה. על-ידי עדויות הנאש־ מים ישראל םוונר, יצחק מאיר רםפורט ומשה דוד _פאלוך והצהרת ד<רנ בנימין _סנדלסון וכן על־ידי העד חיים אוסט־ _רובסקי _ועל־ידי מסמנים שונים‭. "‬ עמ זאת קבע גית-חמשפט . גי מהודעותיו של הרב מנדלםון במשטרה ומהצהרתו לקני ה־ שופטים עולה, כי הוא ירע בזמנו שיוסל-ה מתגורר בש0 בדוי אצל ש. ז. קוט בקוממיות: כי בית־הטשפט הגבוה לצדק צי" ווה להחזירו וכי המשטרה מחפשת אחריו. _אולט הוא לא מצא לנכון לעשור!את הצעריט הדרושים להחזרת הילד. לדעת בית־הטשפט . התנהגותו זאת של הנאשם מהווה חפרה חמו-

רה של חובתו האזרחית כלפי המדינה והודי הילד‭. -‬העומדת בםתירה להצהרתו לפני ביתהמשפט, כי דעתו בהלכה היתה והינה שיש להחזיר את הילד להוריו. אולם - אמרו _השופטימ בפטק-דינם - אין בעובדות הללו גדי להרשיע את הנאשם בעבירות פליליות שבהן הואשם ובא-כוח היועץ המשפטי אך. לא ביקש זאת‭. '‬ בפתח _פסק־דינו העלה בית־הטשפט את העובדות הידועות בדבר היעלמו של יוסל'ה והביע דעתו. ני גניבתו מהוריו מהווה פשע חמור והתעללות בילד _ובהוריו. ש"איו להצדיקו על־ידי בל נימוק דתי או אחר‭/'‬ אשר לגירסת התביעה בדבר הנסיעה של הנאשמים _מקוממיות לנני־ברק במוצאי שבת. ט''ו בשבט תש"ך. השתתפותם באסיפת רבנים ב, כולל חזון איש" שם ושובם למושב עם יוסל'ה העטוף בשמיכה, עם דודו שלוש שטרקם קבע נית־המשפט, כי אין ספק ש, מעשה החטיפה שיוחס לנאשמים לפי גיר־ סת התביעה לא היה ולא נברא‭. "‬ הודעת פרקליט המחוז הודעתו של פרקליט חטחו!הושמעה בפני השופטים (הנשיא ד"ר ב. הלוי.

א. עת ומ. נהן) בפתח הישיבה שנועדה לשמיעת סיגוסי הצדדים. _באולס נכחה אשתו של עד התביעה המרכזי, יצחק קוגלר, פורה בבית־ספר . בית יע־ קב‭, ''‬ ובחדר סטור שהה קוגלר עצמו, ממתין לקריאתו מחדש לדוכן העדים, כדי שישמיע לפני בית־הפשפט את אשר סיפר יום לפני־כן לפרקליט המחוז. אולם בית־המשפט הסתפק בנו ששמע מפי ע. הדיו!עצמו הודעה בזו הלקווו ‭. :‬מחובתי להביא לידיעת בית המשסט. בי אתמול בשעות הצהריים בא ללשכתי העד יצחק קוגלר והשמיע באזני דברים אשר לדעתי יש בהם כדי לערער את מהימנותו כעד במשפט זה. ליתר דיוק: הוא חזר בו לפני מהעדות אשר מסר לפניכם במשפט זה בהודיעו לי, בי עדות וו היתה בלתי נכונה‭. "‬ גיד ביקש הנשיא ד''ר ב. הלוי לשמוע טפי התובע . מה המסקנה שאדוני מסיק הלכה ל&עשת מהודעתו זו‭. "‬ע. הדיה הדניש תחילה, כי נאשר הגישה התביעה את נליון האישום האמינה לעדותו של קונלר אולם אינה יכולה עוד להתבסס עליו . בלי להכנס לשאלה איפה היא האטת‭. "‬הנשיא לחיו וביקש לדעת. מהי עמדתו הנוכחית של התובע. לאחר שנדחתה הצעתו להעלות את קוגלר לדוכן העדים אמר ע. הדיה, כי המסקנה היא שיש לזכות אח הנאשמים מכל חמש האשמות בפרשת יוסל'ה ובדעתי להמליץ מיד ל0ני היוע?המשפטי לממשלה. כי יורה לעכב את ההליכים בשני הפריטים הנותרים המיוחסים לרב בעניין הנער ויניק. הסניגור עו"ד ‭. 1‬תסיר הביע את שמחתו על ש‭., ‬חברי הגיע לפחות בשלב זה למסקנה הברורה שעלתה מכל החומר" והביע הערכתו על ש-התביעה נוקטת לפחות עתה בצעד הנכון והנבון שהתבקש כל הזמן‭. "‬ לאחר שהשופט מ. כהן העיר באזני הנשיא הלוי, בי עיכוב _ההליכיג ביחס לעניין ויניק אינו מונע, מבחינה פורמלית, את חידוש המשקס במועד אחר, שאל הנשיא את פרקליט המחוז אפ אין זד. יותר נכון לבקש זיכוי אף בפרשה זו, גט נוכח העובדה. כי , שלב זה הוא מאוחר כנר מאד‭. "‬ע. הדיה השיב, כי מבחינה משפטית טהורה היה מקוט רב לבקש את הרשעת הרב בעניין ויניק, אילו נמשו המשפט. אולם ליועץ משפטי יש שיקולים ציבוריים לעגב את הפעולות לאחר שפרשת וניק נותקה מהרקע של פרשת יוסל'ה. ע. הדיה שלל את האפשרות המעשית של הידוש המשפט בענייו ויניק.

נשיא _בית־המשפט מביע מורת־רוח בשלב זה הביע הנשיא הלוי מורי. - רוח חריפה למדי על שהתביעה הטחינה בנקיטת עמדתה החדשה עד ל, םה שקרה אתמול‭, "‬נאמרו, כי . לו זה בא לפני שבוע היד. הרבה יותר טוב'' אקשר היד. לחסוך את הטרחה מהעדים ולא צריך היד. להשמיע את גולם עד שבא קוגלר והודה במפורש, שעדותו לא היתה נכונה. הנשיא הלוי הזכיר. בי השמיע גאזני התביעה . רמו שקול" שלא להטיח מחדש לסני כל עד חננה שהוא משקר ואמר, כי ברור לכן ש, ד. נטיה של בית־המשפט לא יכולה להיות כה גדולה לאפשר לעשות ברגע האחרון מה שאפשר היה לעשות קודם‭. ''‬ הדיה: התביעה ממלאת את חובתה ולא יכלה לנקוט עמדה לגני השאלה מה היא האמת. הנשיא הלוי (בתקיפות רבה‭:(‬ אולי אבחנו בקבע עמדה לגבי _האטת ־;מ־ שיך במשפט! הדיה: זהו מצב קצת לא שגרתי, הנשיא הלוי: הוא כל ה1םן לא ה-ה שגרתי, רק אדוני חשב שהוא שגרת‭. -‬ הדיה: אני לא מנהל את !_למש6ט באורח אישי אלא מייצג את המדינה. הנשיא: המשפט מתנהל כמו שפרקליט המחוז מנהלו‭). ‬וברונזה‭:(‬ אפשר היה לצפות שהעדות היא שקר, על־ ידי הופעת 23 עדי הגנה. בית המשפט נתן לפרקליט חמחוו שהות להנאת צו העיכוב מאת היועץ המשפטי. לאחר בשעה חזרו הדיה ותמיר מאצל ג. האוזנר כאשר גידי התר

בע צו עיכוב ההליכים בענייו ייניק, ובפיו בקשה לזכות את הנאשמים 0פר־ שת יוסל'ה. עו"ד תמיר אמר, ני הוא מצטרף לבקשת הזיכוי ואשר לעיכוב . אין בירי לעשות דבר לאחר שהונש הצו‭. "‬ השופטים יצאו ללשכתם להתייעצות על םסק־הדין, אשר נמשכה יותר משעתיים, בעוד _שנאולם וסביבו רוגשים עשרות מבני החוגים החרדיים _אקור הביעו את שמחתם על ההתפתחות, בלחיצת ידי הרב וחבריו. לאחר שנתן בית־המשפט את פסק־דינו פצחו הנוכחים בשירת . עוצו עצה ותופר* ויצאו לחוצות העיר בשירה, כאשר הט מלווים את מכוניתו סל הרב נטעגל ריקודים. שמחה בקוממיות הרב בנימין _גנדלסון‭_5, ‬חור אתמול לפנות ערנ ביחד עט 8שה דוד 6_לוך מירושלים לקוממיות גתקבל נשמחה על־ידי חסידיו. הרב הביע את שמחתו שהוסר מכשול רציני מדרך המדינה על־ידי . גילוי האטת והפרת העלילה‭. ''‬לאחר מכן, כאשר הרב נכנס לתפילת מנחה בבית הכנסת של המושב, יצאו המתיישבים בריקודים, כשהם שריט את השירים , עוצו עצר. וחופר דנר רנד ולא יקום ני עמנו אל‭, "‬ו. אור זרוע לצדיק ולישרי לב שטחה‭. "‬ תגובות אגו-י והמפד-ל הנהלת אגודת-ישראל. קוגתגנסוו לאחר סיום המשפט לישיבה מיוחדת, פרסמה גילוי־דעת שבו היא טביעה את שמחתה על תוצאות המשפט ומוקיעה את המגמה הפסולה ששימשה עילה לעלילה זו. הנהלת המפלגה הדתית־לאוטיח שלחה מברק־ברכד. לרב מנדלסוז.