⁨⁨דבר⁩, 8 יוני 1962⁩ — &#8237;1£&#8236; ו־ &#8237;_^ _^ ??.1 _^_#/^'1&#8236; &#8237;:?;&#8236;־ &#8237;_-_^ \-.- - _*&#8236;י &#8237;_±-_^&#8236; .ל־* &#8237;.7:_£?&#8236; יד־&#8237;?>.^*&#8236; &#8237;-;&#8236; ־ י־ &#8237;._; .?&#8236; ;־ ־ _־11 ־ ־_^ ־ &#8237;_. >&#8236; ־ &#8237;.' ?>/;?:- .&#8236; י _־_^־י_^ י ־ &#8237;-,&#8236;•־ &#8237;? ?' .&#8236; ־ ?־ &#8237;/-&#8236; ־ ־ • . ־ ־ &#8237;??&#8236; ־ ־ &#8237;\ .&#8236; •— -י&#8237;.;&#8236; ? י/_י י י&#8237;^'&#8236; _יי יןאך'1 _־ _־ &#8237;_-_^ " /&#8236; _^־&#8237;_^,;'&#8236;־ &#8237;/_^&#8236; -ג _־&#8237;./[-&#8236;־ ־&#8237;) ^? -1&#8236; _ע־י&#8237;. _?!.__..! 0 1-.//^!;> 11&#8236; &#8237;! ?&#8236; ־ &#8237;_1.<';(_. ._&#8236;י&#8237;.!1.&#8236; י } [⁨כתבה⁩]

‭1£‬ ו־ ‭_^ _^ ??. 1 _^_#/^'1‬ ‭:?;‬־ ‭_-_^ \-. - - _*‬י ‭_±-_^‬ . ל־* ‭. 7:_£?‬ יד־‭?>. ^*‬ ‭-;‬ ־ י־ ‭. _; . ?‬ ;־ ־ _־11 ־ ־_^ ־ ‭_. >‬ ־ ‭. ' ?>/;?:- . ‬ י _־_^־י_^ י ־ ‭-, ‬•־ ‭? ?' . ‬ ־ ?־ ‭/-‬ ־ ־ • . ־ ־ ‭??‬ ־ ־ ‭\ . ‬ •— -י‭. ;‬ ? י/_י י י‭^'‬ _יי יןאך'1 _־ _־ ‭_-_^ " /‬ _^־‭_^, ;'‬־ ‭/_^‬ -ג _־‭. /[-‬־ ־‭) ^? -1‬ _ע־י‭. _?!. __.. ! 0 1-. //^!;> 11‬ ‭! ?‬ ־ ‭_1. <';(_. . _‬י‭. !1. ‬ י }

י ‭58^>‬_־ _^י;י‭_^_0^/}‬ר‭:?? [??_-_^‬ ‭;;^ ^^#_^‬ י ‭""? ^"^ ;‬ן ‭_* " " " "^_^ *‬ י ?• • ‭"? 1?? *? *‬ י- ‭""‬י ; • ‭;?‬_־ ‭_^0_^‬ -י ו ‭!_$_?_$_^: 1‬־. ל. ‭_^$$‬ 1 ־ * י ‭/. ‬ י ? י _י י ‭_'"‬• _־_, \ יי ?•‭. . -_?‬ ־ ‭.. ‬ י י . י ‭. "‬־‭. "‬ י ‭^!, . ‬

_ן* ריעות מ8וג זה _מופיעות בעתון לעתים קרובות מאוד. _בדיד־כלל _מת־ ייו:ס אליהן הקורא גאדישות ססוייטת, גג גג'לל ריבוי הידיעות מסוג זת גם קשים שאץ הן נוגעות לו במישרין. או נאשר נפגעים. למשל, צרפתים בתאונת מטוס, הופכת בעיית הטיסה ומניותיה לב־ עייה קרובה ומוחשית לצרפתים. ל_&_־מבבר קיפחו שני ישראלים את חייהם בתאונה שאירעה למטוס מדגם "קו־ פט" של חברת בי. אי. איי. בדרכו מאבקיה לתל־אביב. וכן התחילו ג0 אצלנו לשאול: מאמנם קשורה הטיפה במטוס־ 1וסעים בסיבון גה גדול ז מה ה:ורם לתאונות המטוסים?וגלום אי אפשר למנוע אותן ז למראית־עץ מסוננת המיטה יותר מן הנסיעה במכונית או ברבבת- בלי _להיכ־ גגז בפרטיס נימה לך‭.. ‬כי הסיכויים לצאת בשלום ממטוס שנפגע קטנים בהרבה מן הסיכויים לצאת חי ממכונית מרוסקת. זוהי מעות של אומדן. בימינו בטוחה הטיסה באוויר ילתר מן הנסיעה ביבשה. מסטר הרוגי התאונות לכל 100 מיליון טיל־ _נוסע (מכפלת ממפי המילין שעוברים מטוסים _בשנה במספר הנוסעים שהם סטי־ סיט משמשת גיחירת־וזישוב לסטאטיסטיקה של התעופה) ירד מ־‭4. 8‬ בשנת 1940 _ל־‭0. 73‬ בשנת ‭. 1959‬רק תשע או עשר טיסות מכ־ לל מיליון וחצי טיסזת הטתק"מות ביב־ שת אמריקה מדי שנח בשנה מסתייגות בתאונה. _הסטאטיסטיקאים אף חישבו וטצ־ או, שאילו נולד אדם במטוס ועשו, את כל י&י חייו בטיסה, לא היה גהרג (במטו־ מ, כמובן) אלא בהגיעו לגיל ‭. 76 ‬

8גב, ככל שגדלד, בקיחות הקיסה, גן נשתנה לטובה יחסן של _חברות־הביטוח להברות־התעופה. עוד בראשית שנות האר־ בעים _טירבו רוב חברות־הביטוח לבטח חיי נוסעים במטוסים, ומיעוטן קיבלו את ביטוח חייו של נוסע, לפי פרמיה של 5000 דולאר ל8שר שעתיים של" טיסה, במחיר דולאר אחד. כיופ _מוכנים כל חברה לבטח את חיי הנוסע ב־‭7, 500‬ דולאר למשו בל הטיסה נמוויר רבע־דולאר גלבד, וסכום הפרמיה מגיע _בדרך־כלל ל־‭10, 000‬ דולאר לנפש. "אל־על'י, חברת התעופה הישראלית, תופסת מבחינת הבטיחות, אחד המקומית הראשונים בעולם. מאז הקמת החברה עד היום לא אירעה אף תאונה רצינית למטוס שלה‭). ‬מקרה מטוס "אל־על‭, ''‬שסטה, כנר־ אה, ממסלולו והופל על־ידי הבולגרים, היה לא תאונה אווירית, אלא אסון בנסיבות מדיניות‭, (‬אמנס, מספר הטיסות של "אל־ על* קטן לעומת חברות אחרות, וברור בי ככל שקטל מספר הטיסות, כן קטן שיעור התאונות, ‭* * ?¥‬ _793י זהירות חמוו"ימ ‭5_$‬ ג?ג!ה גור0 לתאונות החוזרות ‭9_^‬ולקציר המוות שהן מביאות ז מהנדסי בטיחות האויר מונים שלושה גורמים עיקריים _לתאונות־אוויר: * כושר אווירי לקוי של מטוס. * משגה בהפעלת המטוס בידי הטייס ‭* 1‬ תקלות _במערגת־הגקרה של תנועת המטוסים.

הדוגמה הקלאסית לכושר אווירי לקו* היא פרשת מטוסי "קומט" הבריטיים הראשונים, _שנבגי עוד בשנת ‭. 1952‬הבריטים, שביקשו להיות חלוצי הטיסת הסילונית לנוסעים, שילמו מתיר יקר בעד יוזמתם. שלושה מטוסי . קומט" התפוצצו בא־ וויי אחרי מאות _טיסות־סבחן ועשחו; טיסות רגילות. תחילה אף התעורר חשש, שחיו כאן _פעשי־חבלה מצד גורמים פתתרימ;הועלתה גט הסברה בי בחבלה היתה ידם של קרוביהם של הרוגים כדי לזכות בדמי־ ביטוח. לבסוף הושבת כל צי _הסטוסיט מדגם . קומט/ והחברה בנתה מסוס הדש ששובצו בו חלקים מן _המסוסיט שנפלו. הטטוס הוכנס למנהרת־ניסיייט והועמד בלחצים השכיחים בנבהי־טיסה רגילים. לאחר ניסויים ממושכים נתגלה, ליי אחד מתלונות המטוס, סדק בעובי שערת אדם. ככל שגבר הלחץ. כן הלד הסדק והתרחב. ולטוף עלה הלחץ הפנימי על הלחץ החיצוני — והמטוס התפוצץ. הניסוי כד־ לו הוסרט וחוקרו לפני מאות מומחים. הפגם תוקן. אולם מטוסי "קומט" הוצאו 70 השרות, והחכרה ניגשה לתכנון דגם חדש לחלוטין. גם החברות האחרות למדו לקת _מנסיון זה, וכיומ מחוזקים בפסי טיטאניום כל חלקי _מטוסי־חסילון החדישים, העלולים להיסדק ולגרום להתפוצצית. במקרה אחר, בסתיו ‭. 1958‬העביר טייס של מטוס _קונסטליישן אמריקאי , במר סו מעל לקניין הגדול של ארצות הברית, דלק מר הנגף הימנית לכנף השמאלית. נראה, כי תור כדי נר גאה הדלק. חרר למערכת החימום של הטטוס ונים

לדליקה. _הפטוס נשרף באוויר, ונל נוס־ עיו ני&פו. כעבור שבועות מספר נד'לק אחד המנועים בטט, ־ס קונסטליישן בשעת טיסה בין _וושינגטון _לסאן־פדאנציםק‭, _!‬נטיל־ התעופה של ואשינגטון הויה לסייס לחזור מיד לנטל. הטייס גיבה _*־!המנוע הבוער לאחר שאיתר מת _הולידה על־ ידי התלת תטיס'־נ־כיבוי לתוכו. הדיילת לי פטרפון, שזכתה _אחר־כך לפרסום רב, הודיעה לנוסעים על המצב וביקשת מהט להדק את חגורות־ההצלה, אפוף ענגי עשן נחת ה8טוס בשלום. ד. קעט גתגל‭*!‬ד, התקלה — תקלה מאותו הסוג שהביאה לאבדן הטטוס הראשון — והפגם תוקן נעיד מועד. לא היו אלה גורמי התאונות היחידים. נמעט בכל שאי תמי המטוסים כבר אירעו תאונות, וכיום אין עוד יסוד לטענה. ני מטוס בדגם מסויים בטוח יותר טטטוס של רגם אחר. לצ&צוט מידות הסכנה קבע איגוד־התעופה הבינלאומי (י5ר ט''א) גללים לשיפוץ המטוסים ובדיקתם . ־להחזקת מלאי מספיק של תלקי־תילוף. כללים אלה _חמיריט ביותר. לדוגמה, חברות המחזיקות טטוסי־סילון מטיפוס בואינג (ביניהן אל על, ט. וו. א‭,. ‬ווא־ ריג, לופטהאנזה ועוד) משקיעות בבדיקת מטוס שיגרתית — 0 לפני כל המראה כ־‭2. 5‬ שעות־עבו־ דח (בתיקונים) 1 * אחרי כ־25 שעות טיסה ‭70 —‬ _שעות־עבודה > 0 אחרי 240 שעות טיסה ‭325 —‬ שעות עבודו!ו • אחרי כ־_4000 שעות גוי&ח נערו

קיפוץ כללי של המטוס: מפרקים את כילו ובודקים כ; י בורג ובורג, ב י _גוןי הס־ זוס ובמניעים — בשיפוץ זה משקיעים לפתות ‭12, 000‬ שעות עבודה. מקץ _תקיפות־טימה קביעות _מחליפים במטוס חלקי מנוע וברגיפ גם אם חלקים אלה עודם ראויים לשימוש, העקר־! המנחה הוא, כי מטוס בשרות צריו להיות תפיד בכושי מאקסימאלי , כאילו יצא זה עתה מבית־התיושת. נוטר טי0ח מ3_יא ף* מטופי הסילון _החדישיס יש מי‭032-‬ דה רבד. של אומומטיזציה, ואף־על־פי־ כן ממלא, כמובן, הטייס תפקיד מכריע בהפעלתו הנבונה של המטוס. ;יא־אחת תלויים גורל המטוס _והנוסעת בהתנהגותי ובמהירות תגובתו של הטייס. לא־מכבר עבר מטוס בואיננ־707 של חברת "סאן אמייקך בקרבת אירלנד. ־קברניט, ואלדו לינץ' שטו, הפעיל את מנגנון הניווט וההיגוי האוטומאטי וחלו לקוחה עם אשתו, שישבה בתא־הניס־ עיט. סגנו, _סמואל פיטרס, עשה דישו־ מי־שינרה ביומן המטוס. פתאום אינד המטוס הגדול, תור שניות ספורות. גובה של אלפי מטרים. הטייס חזר סיד לחוגו ובמאמץ רב, לאחר כמה גסיונות נואשים, הצליח להשתלט על מערכת ההיגוי , המטוס נטק שוב והמשיך במסלולו הקבוע. סיבת התקלה לא הובררה עד היום. אבל ברור. גי אילו נמצא הטייס במקומו, היה יכול להשתלט מיד על המצב ילא להפסיד שניות יקרות-

גם התאונה הקלה שאירעה בשנת 1959 למטוס _. אל־על ־" ליר ציריך, כאשר 0רק המטוס את צמרות העצים בהתקרבו לנטל התעופה, מקורה היה, כנראה, _בשיקול־ דעת מוטעה של הטייס. טעויות־חישוב חיו ודאי הסיבות גט לרוב התאונות שאיר־ עו _למטוסי־ריסוס ישראליים. מטעמי בטיחות עוברים כל הטייסים אחת _לחצי־שנה ביקורת קפדנית ביותר — הם נבדקים מבחינת כושר התמצאותם ובקיאותם בתקנות הטיסה וכללי־החירום. לצר־ כי בדיקה מסוג זה מוכנס הטייס לתאי־ ניסוי מיוחדים, שבהם משוחזרים מצניס קשים, כגיז איבוד גובה פתאומי , דליקה ועוד. הבוחנים בודקים את מידת קור־ רוחו של הטייס ואת כשרו לפתור את הבעיות שלפניו, שלפעמים אין לו לכד יותר מחלקי שניות ספורים. אף טייסים ותיקים ומנוסים ביותר מדברים בחרדה על מבחנים אלה. לעתים נערכות _טיסות־מבהן למטוס ול־ טייס כאחד. בטיסות אלה משתתפים קבר־ ניט המטוס. הטייס הכ־חן וקצין המכונות הראשי של המטוס. בטיסה מסוג 1ה נבח!הטייס הלכה למעשה ע ‭'1‬ _תגיבזתיי בשעת סבנה. למשל ל הטייס הב. _־חן מפסיק _נתא־מ אחד מארבעת המנועים' אק פעולת הגנו אטורים החשמליים, או עושה פעולות אחרות מסוג זה הגורמות לדפיקות לב חזקות לטיי‭1>‬ המנוסה ביותר. כדי שטייס יהיה תמיד בבישר־טיסד. מלא‭., ‬־בעיקר _במטוסי־סילון, קבעה " יא־ ט''א" סאקסג?ומ שיתי של שעית־טיסה לטייס ‭. 840 —‬ אמנם. סיגוי של טעות מצד הטייס הוא :י. ־ס קטן ביותר. הטיסה מתנהלת רובד.

בצורה אוטומאטית. המכשירים טדזזז/ימ לסייס על המתרחש בכל חלקי ת8טו‭. 0‬ ובכל זאת קיימת תמיד אפשרות של טעית י — וברוב המקרים פירושה מוות. ‭* * ¥‬ סוג השלישי ש7 תאונות - ־־* ‭1 |‬ שמקורן במערכת־גקרה לקויה — הוא תולדה של הצפיפות ההולכת ונוצרת בנ־ תיבי־הטיסה הגדולים ברחבי העולם. באר־. צות הברית בלבד מצויים ביום בתנועה ‭22. 000‬ מטוסים צבאיים ו־00ט‭72, ‬ מטוסים אזרחיים. תריסר מטוסים נוחתים וממרי־ איט בכל דקה מדקות היום ב־567 נמלי־ התעופה האמריקאיים‭210, 000. ‬ מטוסים עוביים מדי שנה בשנה דרך נטל־התעו־ פה הבינלאומי של ־ ניו־יודק. הסכנה של התנגשות מטוסים באוויר. שנראתה רחוקה אך לפני שניט מספר, הפכה כיום לצל כבד ומאיים. אין כס־ עק אפשרות למנוע התנגשויות כאלו? כלי _קעינת־בקרה יעילה ופיקוח מצד גוף _שאכשר לקרוא לו ‭''‬משטדזדתנזעד, - של מעלה‭. "‬הטייס של _מטוס־נוקעים סילוני, הטס במהירות ממוצעת סל 500 מילין לשעה, אינו מסוגל להבחין _במט־ס־ _סילון אחר אלא בהימצאו במרחק 20 מילין ממנו. ומאחר שהמטוס הבא טילי מתקרב אלי. ־ במהירות דומה, לא נשארת לטייסים אלא דקה אחת לשינוי הניוון — אבל בדקה אחת איו הם יבולים לעשות דבר. מכאן חשיבותם הנגנרעת של הסידורים למעיכח־הבקרה, שבכל ארצות העו־

לב םקדישיב ל1ז את עיקר _תשוגגת־הלב מתון דאגה למנוע _אסוגות־אוויר. סוכנות התעופה הפדראלית של ארצות־הברית שקועה עתה בפעולות להתיש את השלמתה של טערבת־הכקרה האוטומאטית שלהו אחד _הסעיטיב נוגע למחשב אלקטרוני שיהיה מתאם את לוהות־הטיסה בכל רחבי _ארגות־הברית. רשויות הת - עופה בארצות אירופה טתקינוו!מערבת־ בקרה משותפת, תקנות התנועה בעולם מקיפות כבר עתה עשרות כרכים. בנטל־תעוסה קטן כגמל־האוויר לוד אין הבעיה _חדיפד, כל כן, אב?גם _אצלני כבר _נרטמו גגו;תלונות טפי . נציגי חב־ _רות־התעופה. יאף־על־פי־בן מוסיפים להתרחש א6ר נות־אוויו‭_*. ‬ש שאסון נגרם _על־ידי מטוס צמ*י ד&תקרנ 7נסל־ר, עי6ד_. בלי להתקשר עם תחנת־הבקרה ופוגע במטוס אזרחי. בשנתיים האחרונות קרי באמריקה כמה אסונות _פסוג זה,

* *י * . ‭_0?8‬א‭:*‬די‭3-‬י883ח" ‭_6*‬ ןג. התאונות. הנדיר גיותר ‭\^‬ מקורו בסטוס מומס בידי מתאבדי‭. 6‬ פושעים או מטורפים. ידיעה ביותר טלפני שניס מספר פרשה מטוסו של _עורד־הדיז האמריקאי נ'וליאו 8נדרו _פראנק, של. טריא 8ן העיירד_, _ווםטפווט בכיוון מי8טי , ומתרסק בהוף הים 83דינת קאיולינח — כל 24 נוטעי חמטוט וחמשת אנשי הצוות נהרגו. יומיים אחרי התאינה נתגלתה _גועתו של פר_^נק, ולירה ־רסיסים של מתנת _יבאק־ ליט שלא היו בנוף הסטים עצמו. החקירה העלתה, בי _עורך־הדין שהסתבך בענייגי כספים ביטח את חייו במיליון דולר לטר בת משפחתי, ובצאתו לדיל הטמין במזוודתו _פצצה־זטן מופעלת _נקוללד, _זושגליה. הרסיסים שנמצאו ליד גיפתי היו שרידי הסוללה. . טתאבד־גיטוחי אחר הטמין לפני תשע שנים בערך _פצצת־זמן במזוודתו בנגי7־ התעופה של _סקסיקרסיטי. אבל המזוודה הקטלנית הוכנסה בטעות למטוס _זגוור, התפוצצה בו וריסקז!שלושה מעובדי נמל־

התעופה. המתאבד _ביש־הטזל הגיע בשלומ לניר־יורק — ינפל ישר לזרועות השוטרים. הוא נדון ל־30 שנות מאסר. פוזרה יותר היתד. פרשו‭"?‬קוקר"הללי ‭. 1‬ באפריל ‭08 1560‬ גסוס די , טי ‭5 —, ‬ בשמי ונצואלה, ובשעת טיסה קט ממושבו גבו כסיף־שיעד שהודיע בקול רם לשאר הגו9י עים: , אני חוקר־חלל מפורסם!לרגע זד. הכיתי שנים רבות — עתז_?אוכל לגלות מד. שלא גילה איש ‭"1‬ ולפגי שהספיקו הנוסעים לעציר בעדו תטיל ר&_ון־יד ברוטו _הטטופ. תשעה גוסעים נהרגו. הטייס הנחיה את המטוס נחיתת־אונס, ושלושה נוסעים ניצלו‭". ‬חוקר־התלל" היה, _כםונן, חולה־נפש, ולבסוף, ידועים גם מקרים של הבלות פוליטיות. ב־12 באפריל 1950 התפוצצה בשמי תעלת־ל_&מאנש פצצה קטגח במטוס־ נוסעים בדרכו מפאריס ללונדון. דפנות ד8טוס נפגעו, אבל הטייס המנוסה הצליח ' להשתלט על המצב ולהביא את המטוס בשלום ללונדון. החקירה גילתה, ני הפצצה נועדה לחסל _קצין־ביון של האדמיראליות הבריטית, שנסע באותו מטוס. מי הטיל _8ת הפצצה?דבר זד, לא _נתנלד, עד היום.

‭*3‬ איזו מידה אחראיות _חביות־הת־ ‭(81‬ עופה לאבדן חיי הנוסעים? כיום מבטחות רוב החברות את חיי הנוסעים _בחבוות־ביטוח. קרובי קרבן התאונה מקבלים מחברת־הביסוה בלי שהיות את הפרמיה המוסכמת. חברת־התעופה אינה אחראית אלא אט תוכח רשלנות מצד עוברים שלה, אד ברור כי הוכתה כזאת קשה ביזתר. סכום הפרמיה המקובל הוא ‭. 10, 000‬דולר לנפש. סך הפיצויים נקבע עוד בשנה 1929 באמנת־ואדשה. אבל מאז שינו פעמים רבות את התקנות. לעתים רחוקות בלבד מגיעה תביעה כ1את לילי בירור משפטי. פיצויי־ביטוח אינם, כמובן, אלא _מיניסוס הנחמה האפשרית למשפחות קרבן תאו־ _נת־האוויר. אבל תאונות מטוסים דומות מכמה בחינות לאסונות־טבע. אפשר להק־ ט־ן את מספרן, לצמצם את ממדיהן. אך, כנראה, אי א_3שר יהיה לסלק אותן לחלוטין. הטכניקה המודרנית מתפתחת בטהי* רות, אבל אינה יכולה למנוע טעויות של אדט, ומעשי טירוף או טשע לא כל שכן.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩