⁨⁨דבר⁩, 12 ינואר 1962⁩ — עיר ובעיותיה [⁨כתבה⁩]

עיר ובעיותיה

מאת יצחק וידריר ראש עילית חדרה

עם גינון מועצת העיריה החדשה, אחרי הבחירות לפני שנתיים. קוייטה הישיבה הראשונה . על גלנליט‭, ''‬ וב־ 6יכוט הסיור של חברי מועצת העירית באזורי חדרה ומפעליה, נקבעה תכנית סעולה לשימור הקיים ולהתוויית קוים לעתידה של העיר. חשוטת־הלב ניתנה ב&יוחד לשכונות. בשנות הקליטה הגדולה מאז קוט המדינה הוקמו שכר נות־עוליט הדשות באזורים מרוחקים מה8רכז, איתור האזורים וצורת הבנייה לא תואמו עט _מוסדות־העיייה ורנד עול גדול לשיפור יסודי של ה0צב. גבעת־אולגח — שבובת העו־ לים ? הגדולה ביותר. הטונה למעלה מ־10 אלפים נסש, שינתה דמותה בתקופה האחרונה. נוסף לבתי־הספר בני עשרות הכיתות, המסעדות לתלמידים, _גני־הילדיט, _הגן־הציבורי, שיגלול התאווה, ועוד, שנעשו נחמש השנים האחרונות. _נטללו באחרונה כבישים הדשיס ומדרגות, הורחבו ושוקמו הכבישים הקיימים בהיקף נרחב וה־ שגונה לבשה צורה חדשה ומשופרת. ל8ו0דות החינוך בשכונה מוקמות 20 ניתות נוספות. המרכז לנוער יורחב ומועדת סכני משוכלל לדור הצעיר ייפתח בקרוב בשיתוף עם ההסתדרות וטרכז _הנוער־העובד. במפעל הביוב בלבד. הנעשה בשביל שיפור התגרו־ אה בשכונה ושיושלם בקרוב, מושקע 0בוט של 600 אלף לירות (בהשתתפות חגרת _. עמידר‭, ("‬בכבישים ובמדיכות כרגע מיליון לירות, במוסדות חינוו _נ־300 אלף לירות ומושלמות התבניות לעבודות טיתוח נוספות להרמת קרנה של השכונה על־שט אולגה _הנקין ז"ל. שכונת בית־אליעזר — מרוחקת אף היא כשלושה ק"מ ממרכז מדיה ומשתרעת על שטח נרחב. ועד משכונה מהווה עזר רב לעיריה בפעולותיה וביומתו נסללו בשנתיים האחרונות כבישים חדשים כסע8 בכל _דרחובות, ניטעו עצים ושופרה רשת הטיט. השכונה עומדת לפני הרחבה ניכרת והבנייה המבוצעת _על־ידי סינ‭- , -‬ל השיכוו ו"שיכוו עובדים" לצורר

הקליטו;היא בעיצומה. העיריה 1ותגת את דעתה על הקמת המוסדות בשכונה, הרחבת בתי־הספר, התקנת מגר־ שי־משחקים לילדים, פתיחת בתי־ תלמיד לחינוך משלים, ועוד. נקודת־הפוקד הן השכונות הקטנות שמיעוט האוכלוסיה בהן אינו מאפשר החזקת מוסדות מלאים וקיום שרותים על יטה נאותה. שכונת חפצי־בה, לדוג־ מה, הטונה בחמישים משפחות, נמצאת זה שנים רבות בקפאובה ועל אף השקעות העיריה להרחבת ביתהססר, אין מספר הילדים מאפשר החזקת בית־ספר תקין. לא שונה בהרנה הוא מצבה של שכבתה שבובת יצחק. הפיזור והפיצול גורמים קשיים

לתושבים ומייקרים את השיותים. צו השעה הוא. איפוא. הפניית הפיתוח לאזורים שבץ חדרה הוותיקה ובנותיה. הגדלת הישובים הקטנים והכוונת הבנייה לשטחים פנויים אלה. תבנית גניו ערים החד־ שה הנמצאת בעיבוד, מיועדת לפתור את השאלה, ובתיאום עם מוסדות התכנון של הממשלה תכוון הבניה בעתיד לצד _םעיב־צפון של העיר. לאזורי גבעת-אולגה — נוה־חיים — _חפצי־בה. בהט מרוכזים שטחי־קרקע נרחבים בידי מוסדות ציבור (חברות שיגון, סינהל מקרקעי ישראל, הכשרת

הישוב, ועוד‭. (‬יאותרו שטחים מיוחדים לאזורי תעשיד, ומלאכה ויותוו שלבי פיתוחו וצורתו של חוף־הים (יחצה, שיט, מלונאות, מקומות בידור ועוד‭. (‬תכנית הסיתאי של הדרה. שאושרה נ־‭, 1942‬לא היתה מיועדת, תחת שלטון המנדט. לעיר בעלת יבבות אוכלוסין, השטתים עליהם הוק&י השכונות, לא היו בחלקם אפילו בתחום שיפוטה של הדיה, תעשיה וחרושת לא נלקחה בחשבון כלל ובהתאם לתכנית מיושנת זו מותרת הבנייה באחוזים מצומצמים בלבד ולא יותר משתי קומות. אולם הדרה סשפה מחלצותיה כמושבה חקלאית ופרצה את התחומים כעיר _תעשייתית־חקלאית. היא זכתה לתעשיה מכובדת. תוך טיפוח החקלאות והרחבתה ונתברכה במפעלי מלאכה, נוםפו בתי־מסחר ועסק, מפעלים ובנקים. צרכי הגידול בכלל מחייבים שינויים במדיניות הבנייה ומתן אפשרויות נרחבות יותר הן במרווחים והן בגובה, תוך כדי הכנת תכנית מיתאר כללית יזורז העיבוד של שינוי תבנית בניין עריט חלקית לקביעת האזורים בשביל בניין בתים משותפים, אזורי־מסחר, מספר הקומות וטמדיהט. המפעלים והמוסדות — המוקמים באחרונה מכוונים מלכתחילה בהתאמה לתכנון המתואר לעיל. בית־החוליס הכללי _על־שט הלל יפה מוקם באיזור אולגה — _חפצי־בה

והבניין הגדול לבית־היולדות בשטח _בית־החולים הולך ונשלם ופתיחתו :ק־ בעד, לאוגוסט ‭. 1962‬הכרחי להשלים בהקדם את יתר־המחלקות (מחלור, פנים, ניתוחים ופכון הרנטגן) של בית־ההולים הנועד לשמש אוכלוסיה של למעלה ס־100 אלף :פש של אזורי השומרון ועמק־חסר, ועל משרד הבריאות לדאוג לתקציב הדרוש בסרט שאיגוד הערים (על ידי מפעל הפיס) משתתף בשני שלישים בהוצאות הקמת הבניין למחלקת היולדות. תחנת כבאות מרכזית (על ידי _איגוד־ערים — אזור השומרון) תוקם אף היא באזור הנ"ל. חוה חקלאית לתלמידי בתי־ ספר היסודיים ובניין ל"בית־אבות'' הוקמו בקרבת שיכון ברנדס באיזור הדרומי שממנו יסלל כביש מיוחד לגיוון עמק-חפר בשביל הידוק הקשי עט הישובים החדשים על־ידי תחבורה מקוצרת ונוחה. התכניות להקמת בניין בית־העיריה באיזור המתוכנן לכד הושלמו, ובקרוב יפורסם המיכרז לקב־ לניס ויוחל בעבודות שיאושרי לפי צו ההגבלה על הבנייה הציבורית. בד בבד עם עבודות הפיתוח בשכונות ותכנון עתידה של העיר בוצעו באחרונה עבודות שיפורים חיוניות במרכז העיר. מפעל הביוב הסתעף לרחובות נוספים ויקיף בקרוב גם את שיכון נוה־עובד — שכון הוותיקים, שוקמו הכבישים ברחובות המרכזיים בהיקף של 50 אלף מפ"י בערך וביצעה

תוספת בנייד, _נבתי־הטפר היסודיים, התיכוניים והמקצועיים. השירותים המסועפים בחדרה, המשתרעת על שטח של 50 אלף דונט. ועבודות הפיתוח ההכרחיות מחייבים השקעות גדולות מאוד, תקציבי הפיתוח מצומצמים ובודאי שלא ניתן לשאוב את האמצעים הדרושים ממקורות המסים. שעורי־המס הגיעו לממדים גבוהים לטדי ואיו להעלותם, ובפרט כשהמס הכללי אינו פרוגרסיבי וגל ההצעות לתיקון עדיין מחכות לפתרון. מן ההכרח שבמס ההכנסה יהיה גלול אחוז מסוים לרשויות המקומיות גדי לאפשר ביצוע השירותים שבחלקם הניכר הם ממלכתיים. זז?שניט נפשכיט דיונים על שינר יי6 בתחיקה המוניציפאלית ושיטת המסים, ומן הראוי לסיימם בעור טועה לפני התקרב מועד הבחירות החדשות. כן יש להוציא מהגניזה את _הצעת־החוק לבחירות ישירות של ראשי הישויות המקומיות ולהעלותו מחדש לדיון. עט כינון הקואליציה החדשה תש־ תדלגו לשתף בה את מרבית הסיעות, שסרנו על _העקרון ל* למנות סגנים בשכר ועל אף הפיצול הסיעתי ‭9)‬ סיעות מתוך 15 חברי מועצה ומהן 6 סיעות בנות נציג אחד בלבד‭, (‬נעשה מאמץ לקיים הנהלה משותפת ולפעול תוך ראיית העיקר — עבודה שיטתית ומסורה לטובת התושבים.