⁨⁨דבר⁩, 31 מרץ 1961⁩ — _םשה ברבטטיייז [⁨תמונה⁩]

_םשה ברבטטיייז

משה ברנשטיין: "האח!הנודד'

תערוכזת

(גאיריה צימרינסקי — ת"א)

יאתר היעדרות שי שיוש שנים, חזר פשה ברנשטיין אל הבוף האמנו־ תי והבוהמי בארץ. לשבחו יש לציין, שלא נסחף במערבולת מהתרוצצויות ימירמים ממתמדשים לבקרים בעיר מאורות?ונשאר שלם עם עצמו וממו־ תו הוותנית. צייר יהודי, היונק את אשראתו מן האהבה, הזכרונות והערגה לדמויות, לטבסיס, לצלילים ולמיצוי הנשמה שבהווי העיירה היהר דית בנולה של ימי ילדותו ונעוריו. דמויותיו על עליצות!התמימה ומכאוב!הרב, אפופות באותה דבקות רוחנית־פנימית הנושאת אות!אל חופיו של עולם ננסף, רווי אמונה ומנסיח. דמויות מסוגננות, מוארנות במי!אצילות ומשוכות בתנופה כלפי מעלה. יסוד?אמנותו של בדנשטיץ הוא _הרעיץ, אותו הוא מלביש צורה וקובע את מהותו הצורנית והאפוציר נאלית כאחד. למעלה משלושים תרישומים בשחור־ לבו שהוא מציג מושתתים על יחד דות מיבנה משולשיות, מוגדרות בהחלטיות, ברמה טכנית פעולת ועל _, םישחק מעבדי השהוו והלבן. יש והוא

פדנו את האלמנטים הפשולשיים ע"י סילסולים מעוגלים ושוטפים _הפםעי־ דים ומרקידים את היצירה ומתרקם סבו של תנועות היוצרות מתת ‭;;‬נימי רב. ויש שעל רקע חד־ציבעי‭!'. ‬רוב לוב!הניר, הוא מקשר בי!הרקע והפישטח ע"י קווים דקיקים ודגי־ שים, היוצרים הרגשה מוחשת של ממד העומק. ברנשטיי!אינו תופשי מהשפעות ופה ושט תמצא ברישומיו הדים של שאנאל, פאנה כץ ומוקדי, אך הוא יודע לעכל השפעות והופך השאלות לנכס אישי. ומבעד לאלה מתבלטת רפות ה!קה של אפו אמוציונאלי שוד _אכטפרטיה מעסיקה אותו במידה שווה עם טיםוה המיבנה הצורני והעיבוד הטכני המרוכז, מכוסת והבשל, אולם נראמ שדווקא משלמות רבת מרושם של רישומי ברנשטיין, שאלימ מוא מניע לאחרונמ, עלולמ למיות בעוכריו וסבבה טמובה בה. רישומיו מתמילים להיות טובים פדי ופתוד כד ערבים יותר מדי לעץ. כדוריה גרצכרג