⁨⁨דבר⁩, 7 יולי 1960⁩ — "נוגה .מגיסטר" הישראלי נמסר לידי צהי'ל סנונית‭-"‬שם מטומ־הסילון הראשון מתוצרת התעשיה האוירית " [⁨כתבה⁩]

"נוגה . מגיסטר" הישראלי נמסר לידי צהי'ל סנונית‭-"‬שם מטומ־הסילון הראשון מתוצרת התעשיה האוירית "

•-ךימטוס האימונים מדגם "פוגה מגיסטר" מתוצרז‭.. 1‬_ישכ_8ל. גמסר _גתמול רשמית לידי חיל־האויר בטקס שנערך ברחבה שליד המוסך הגדול של התעשית האוירית בלוד. בטקס נכחו ראש הממשלה ושריה, סגן שר הבטתון, הרמטכ"ל, מפקד חיל־האויר, אנשי הסגל הדיפלומטי (בלטו בהיעדרם שגריר ברית־המועצות ומיופה־־הכוח של שגרירות ארגנטינה‭, (‬הנספחימ הצבאיים האויריים, נציגי חברות־תעופה זרות, ואשי;התעשיה האוירית ועובדיה וקהל מוזמנים רב.

לאחר נאומי ברכה של ראש המט־ שלה, סגן שר י הבטחון, ומנהל הת־ עשיה‭;;‬האוירית, גזר ראש הממשלה טרם ומסר את המטוס לחיל־האויר. _פפקד־חיל־האויר חתם על תעודת קב־ לת המטוס, ורב־סרו מחיל־האויר, ?י ‭.. ‬קפץ ל'ינון מושב;הטייס, הדגימו על הקרקע לפני מאות המוזמנים, לאחר־מכן _־ עלה על מסלול נמל־התעופה לוד והמריא אל על, כשהיא מבצע טיסה אירובא־ טית מלאת חן, במשר עשר דקות. גשנחת _3ל הקרקע, י נגנה תזמורת חיל־האויר את "התקווה‭. "‬ובוה נם־ היים הטקס החגיגי. קרוב לשעה ארבע־ושלושים הגיע ראש הממשלה, דוד בן־גוריון, בלו־ יית רעיתו וסגן שר הבטחו!והחל צועד אל הבםה המקושטת _פרחיב ודגלים. אליו הצטרפו לבמת הכבוד מנהל משרד _הבטחון אשר _בן־נתן, הרמטכ"ל _רב־אלוף היים לסקוב, מפ-

קד חיל־האויר אלוף עזר וייצמן, שר התחבורה יצחק בן־אהרן, מנהל הת־ עשיה האוירית, אל. _שווימר וסגנו אשר- בן־יוסף. , הייתי ט6יר את כובעי" ‭,, ‬אי7ו חבשתי כובע הייתי מסיר את כובעי ומרכין ראשי לפני א. שווימר ועובדי המפעל, שהעניקו לנו ;מתנה זו" - אמר ראש הממשלה בפתח דבריו. לפני שנים לא חלמנו שאנו יכולים ליצור זאת בארץ. בהיסטוריה שלנו הקדומה ‭.., ‬ ־מלפני 3700 שנה, היה לנו טייס קדום, אשר עלה השמיטה ברכב אש, אך החסרון היה שהוא לא חזר ארצה. הטייסים שימריאו גם ישובו‭$, ‬א רק בנלל בטחוננו, אלא נם לטובת עוצי מתנו הכלכלית. היסוד להעשיר. האוירית הניחו חלו-

צים מתנדבים מארצות-הב-רית במלחמת העצמאות. היו רבים בינינו שהיו להם . וספקות שלא נוכל למפעל 'זה, אך הקמה החלוצית ‭., ‬־ החריצות, הידע והמסירות ?של היוזמים הראשונים ושל אלפי העובדים העושים בעבודה יקרה זו הוכיחו שאפשר לעמוד בפני קשיים. אנו ־ מתחילים כעם ריבוני לשלוט על האדמה, האויר והים והעם רוחש. הכרה למפעל " התעשי יה האוירית ומלווה "את עבודתו באהדה. _בן־גוריון הביע תקוותו כי המטר _9יט שייצר המפעל יטיפו את העם היושב בתפוצות לארץ וישמשו לק־ גאת תיירים. ראש הממשלה אמר עוד, כי לפנים הביע המושג ‭,, ‬עט אויר" משהו שלילי ואילו כעת הוא נהפך למושג במובן הטוב, כעם השולט באויר. מלבד הברט?והתפארת ביצירת המטוסים יש _לזג לקח גדול לתפוצה, שתראה מה אפשר לעשות בתור מולדת. רבים מהם יבואו לחמ - שיר "במפעלו של אל. שוויטר ועוד יעלו. עליו. הם ילמדו ממעשיו. בסוף דבריו הביע ראש הממשלה תודה לעובדים, שגילו כושר רג בעבודתם. ;ב_¥וכיפ תהיו כולכם‭. " ‬

כרס סוקר תולדות המפעל סגן שר חבטחון, שמעון פרט, סקר את התפתחות התעשיה האוירית. פרס סיפר, כי בטאי 1951 נפגש ראש הממשלה עם אל. שווימר בברבנק שבקליפורניה והזמינו לבוא לארץ

מינוין לשמאל: שר התחבורה י. בן־אהרן, ראש הממשלה ושר הבטחון ד. בךג1ריו‭, 1‬מנהל ממן הבדק אל. - שווימר ומפקד חיל האויר אלוף עזר _וייצמ‭. ! ‬

להקים. את התעשיה. ב־1953 החלו בהקמת המפעל וכבר בסוף 1957 עבדי בו יותר מ־1000 איש, עד היום הושקעו במפעל _כ־18 מיליון לירות ועוב־ דים בו 2000 פועל. המפעל משפץ מטוסים שונים בשביל הארץ וארצות אירופה, ארה"ב, אסיה ואפריקה והוא פיעל ללא הפסדים. פרם אמר, כי ראש הממשלה אישר השקעה של חמישה מיליון לירות _ניספות לשלוש השנים הבאות, ובעתיד יעבדו במפעל 3000 פועל. בסוף דבריו אמר, כי רוצים ליישב את העובדים בלוד כדי לעשותה עיר ממש.

המנהל הכללי של התעשיה האוי רית, אל. שווימר, הביע בדבריו את גאוות אנשי התעשיה האוירית על המאורע של ייצור המטוס הסילוני הראשון, באמרו, שהחזון וההעזה של ראשי המדינה הם היסודות עליו הוקם המפעל. עם העברתו של המטוס הראשון לחיל־האויר' יוסיף המפעל לביסוס התעשיה האוירית שתהיה ראוייה לשמה. בסוף דבריו הביע תו־ דה והערצה לראש הממשלה, אשר

מאת דן פחנזר, סוכר , דבר" בלונדון לונדון‭6, ‬ (מיוחד ל"דבר‭. ("‬ ישראל הצטרפה לאומות " המייצרות מטוסי סילון" — מדגיש היוט "םיימס" בכתבה גדולה על השלטת מטוס הסי־ לון הראשון מתוצרת ישראלית בתעשיה האוירית‭". ‬סיימם" מציין את ה"פוגה מגיסטר" כמטוס אימונים סילוני םטאנ־ דרטי לכמה ממדינות נאט"ו ומוסיף "המטוס הישראלי הוא עיבוד ישראלי של "פוגה־ מגיסטר* שימצא שווקים חדשים באפריקה ואסיה מאחד שהצרפתים העניקו לישראל את הזכות המלאה למכור את המטוס בכל העולם מחוץ לאי־ רופה ושטחים בחסות צרפתית‭. "‬ "טייטס" מבליט את העובדה שה"מגיסטר" הישראלי יעלה אפילו פחות מהצרפתי‭1. ‬

ט"מס_* על ה, פוגה " מגיסטר* _הישראלי

המפעל הוא פרי רוחו, ולש. פרס, אשר שימש וטשטש _אבן־היסוד למפעל מראשיתו. כן טלה ברכה לעובדי המפעל על העכורה היסה שעשו. לחיצת־יד לנט_3ח הצרפתי עט המראת המטוס, הציג ראש הטקס, א. גלבוע, את אל. _שווימר לפני הסגל הדיפלומטי והנספחים הצ־ באיים. שווימר לחץ ידי כל אחד ואחד, ובמיוחד את ידי הנספח האוירי הצרפתי. המטוס שהונף ישמש להדרכת טיי־ םים ויאפשר לפרחי־טיס להסתגל להפעלת מנועי סילון ולטיסה במהירות ובגובה רב‭., ‬וכן להתאמן בביצועים שונים המוטלים בדרד גלל על מטוסי קרב. שם המטוס — . סלונית־ _מוטת הבנפים של המטוס היא ‭12. 14‬ מטר, אורכו ‭10. 06‬ מטר, גובהו ‭2. 8‬ מטר- הוא מצוייד בשני מנועי סילון ובשני תאים עורפיים בשביל טייסים, טווח הטיסה שלו בגובה 9000 מטר היא 1200 ק"ט. כו הוא מצוייד בשתי מכונות יריה. סגן שר הבטחון הודיע, כי שם המטוס יהיה "סבונית‭, "‬לפי בחירתו של שר הבטחון, כיוון שסנונית מב - שרת המשד.