⁨⁨דבר⁩, 16 יוני 1960⁩ — לא כל שחיין היא מציל מקצועי מאת שמעון פי;מ [⁨כתבה⁩]

לא כל שחיין היא מציל מקצועי מאת שמעון פי;מ

כמעט בכל שנה מתוספים בישראל, חמישה חופי רחצה ציבוריים. מקומות רחצה אלה גורמים . דאגה רבה להורים ולשלטונות, כי ריבוי מקומות הרחצה ללא פיקוח ושמייד, גורם לריבוי קרבגות־השוא המוצאים אה מותם בטביעה. בשנת 1957 יצא חוק הקובע, כי המציל _בנוקום ציבורי חייב להיות אדם שהתמחה למקצוע ההצלה, בדיוק כמו במקצוע אחר. מאז הפעלת החוק קייט _טשרד־ההינוך והתרבות, בשיתוף גם ארגון המצילים נישראל, חמישה קורסים . בהם קיבלו סמיכות _כ־150 וזניכים, נוסף גליהם פועלים גם כ־25 :צילי0 נעלי ותק של לא פחות מחמש שנים. ••מקצוע ההצלה איגנו פשוט כפי שהוא נראה בעיני הציבור הרחב הוא _מקצלל מעייף, ורב אחריות. תלויים בו לא אחת חיי אדם ולא כל איש היודע לשחות יכול לשמש גפ מציל. גם תנאי העבודה של המציל (מ־7 בבוקר עד 7 בערב) ואף העובדה, ני העבודה היא עונתית בלבד. איננה מושכת במיוחד. בין שורות _המציליט נמצאים גס מיריב להתעמלות. הם . יכולים לעבוד רק עפ ראשית החופשה בבתי הספר. יוצא, איפוא, כי קיים מחסור מתמיד כמצילים, מחוץ לתוספת מקומות הרחצה י ועזיבת המקצוע. י נזדמנתי. בימים אלה לבריכת הרחצה בתל־אביב, בה נערך עתה קורס למ - צילים מוסמכים, והופתעתי. לטובה מריבוי הפונים. משרד העבודה עורר

קורס זה, בשיתוף עם ארגון המצילים. 100 איש פנו לקורס והיה צריך להשיב ריקם את פניהם של 60 איש. התלמידים חלקם כבר משמשים כמצילים וחלקם בני נוער מבני 18 ועד ‭, 30‬הרואים בכך את מקצועם, ביביהם רבים חברי הקיבוצים, מוסדות ־ חינוך, תנועות נוער וחיילי צה"ל. תלמידי הקורס באו לכאן מכל קצות הארץ החל מנהריה בצפון עד אילת בדרום. האחראים לקורס, אהרון בראל ושמאי קנצפולסקי ‭")‬טופסי‭, ("‬מוותיקי המצילים _בתל־אביב, נוהגים ביד חזקה, כי רבה העבודה, רבות השעות המוקדשות לשיעורים הן בתיאוריה והן בעבודה מעשית. על המציל לא רק לדעת לשחות, עליו להבין "סלינו־ לוגיה" של טובע, לדעת לגשת אליו, להגיש עזרה ראשונה, הנשמה מלאכותית, חבישה, חתירה בסירה שטוחה ‭")‬חסקה‭. ("‬תכנית הקורס בארץ מגוונת והיא אף עולה על תכניות הקורסים למצילים בחו"ל. חוקי הארץ פתוחיפ לרזחות, זרמי מים_^ גלים, הם מכוסי סלעים, ויש :ד, ט זרמיט מסוכנים, מערבולות ושבר לות. כל אלה מחייבים מצילים מררגה ראשונה. לשיטת ההצלה בישראל יצאו מוניטין ביחוד בגלל הסירה ה"צברית'י , היא ה"חסקה" (או ה"המקה‭. ("‬ארגון המצילים הוזמן פעמים אחדות _להלגיט את שיטותיו בכינוסים בינלאומיים: ואף-עתה היא מוזמן לשלושה כינוסים כאלה בצרפת, ספרד ובלגיה. ארגון המצילים הישראלי הוא גט חבר בפד: רציה הבינלאומית להצלה (בבלגיה. שבה משתתפים נציגי שני הגושים.