⁨⁨דבר⁩, 20 דצמבר 1959⁩ — המצרים עצרו עוד אניה עם מטען ישראלי י [⁨כתבה⁩]

המצרים עצרו עוד אניה עם מטען ישראלי י

_המרשלד ובאנץ' דנו במשבר החדש‭-. ‬ _ממשקי ת יוון דורשת הסברים _מקעים

ק א הי ר‭19, ‬ (ע"ר‭—, (‬ אניית המשא היוונית "אםטיפאלאח‭, "‬ בעלת נפח של 347 טונות, שהיתה בדרכה מחיפה לג'בוטי כשעל סיפונה מטען של 400 טונות מלט ישראלי, נעצרה אתמול ע"י שלטונות קע"ם בפורט סעיד.

שלטונות התעלה דרשו מיב־החוגל, ספירו קאפיטאנוס, לפרוק י את המטען הישראלי בטיט יורשה להמשיך בדרכו. יב־החובל הודיע לשלטונות 9י הוא ביקש מאחיו — בעל תאניה, היתר לפריקת המטען. סבורים, שהאניה נחכרה ע"י חגיה ישראלית, ששטו?לא פורש. האניה היוונית היא אנית המשא השניה המוחזקת עתה ע"י *לטו1ות התעלה בנסותה לעבור דרו תעלת סואץ ע0 םטען ישראלי. האניה הדאנית , אינגה טופט" עצורה, כזכור, מאז חודש מאי שעגר. _פזסיר או"ם, דאג האמרשלד, דחה אור ליו10־' את יציאתי לאירופה, בדלן

האוויר. בשעה וחצי , לאחר שנודע לו על מעצר האניה. מאוחר יותר המריא מזכיר או''ם מש - דה התעופה של ניו־יורק בדרכו לש־ טוקהולם, במטוס של חברת התעופה הסקנדינאבית שציפה לו. בידיעות ממטה או''ט נמסר שהאמל־ שלד לא קיבל לראיון כל דיפלומאטים גרי לדון עטט במעצר _האגיה, אולם ערך ‭_0"‬ט0ר קריאות טלפוניות של הו־ גע האחרון‭. "‬ מזכיר או"ם עומד לערוך ביקור קצר בקאהיר _ב־21 גינואל כחלק מסייר בן ‭13. 000‬ מילין ביבשת האפריקנית. ד"ר יאלף באנץי, סגן מזכיר או"ם לעניינים מדיניים "מיוחדים, הנחשב :מי0חת למצב גפזרח התיכון, יבקר

בקאהיר יחד עט האמרשלד. ד"י באנץ' ועוזרו של המזכיר הכללי , אנדרי קורדייה, ליוי את הטרשלי בדרכו לשדה התעופה וסבורים כי דנו אתו על ההסגר המצרי. האמרשלד ניסה כזכור, ללא הצלחה, להניע את קע"ם לבטל את ההסגר על מטענים מישראל ואליה. אולם לדעת שלטונות קאהיר הסגר זד. הוא חוקי בשל "מצב הלוחמות" הקייט, לדעתם, בין קע"פ לישראל. נציג קע"ם באו"ם, עומאר לוטפי, וכן נציגי סודאן וחבש נפיח פהאמישלד נשדה התעופה. _עתוני קאהיר הקדישי היום את נו־ חיותיהם הראשיות למעצר האניה היוונית. הבטאון הרשמי לפחצה ‭,. ‬אל נופהר ליה" מביע את הדעה, כי ישראל ביקשה ליצור משבי חדש בנסותה לשגר אניה נוספת דרד תעלת סואץ, נדי

לעכב את הענקת מלווה הבנק העולמי לפיתוח התעלה. טטקולות מהימנים נפסל, כי במסמכי האניה . אסטיפאלאה" _צויין שעליה לחצות את תעלת סואץ, אך לא לעגון בגל נפל ערכי אחר בעת פסעה. ממשלת יוון תבקש י הסבר מקע"פ ממשלת יוון תבקש, בצינורות דיפלומאטיים, אינפורמאציה על מעצר האניה היוונית _. אסטיפאלאה" בפורט סעיד — על כך נודע כאן הערב ממקורות מוסמכים. בעלי האניה, האחים םאונדלס, אמלו כאן שאץ להם גל יליעות על תנועות האניה. הס תוסיפי. קוה-אסטיפאלאה" _ה־חכ־ לה בתשלום יומי. מפולס סעיד נפסל העלב כי האניה, שנעצלה אתמול ע"י שלטונות קע"ם, בנסותה לעבור בתעלת סואץ עט מטען פלט ישראלי , עוגנת עדיין בנפל. סופרה . דבר" בחיפה טוסרין, גי . אספיפליאה'' שסוגניה הם חגית הספנות _, נתיגי היט התיכון" בחיפה, הפליגה ביום די בצהרים מנמל _הקי־ שון ע0 סט‭:7‬ן שנועד לנ'יבוטי. טציינים פי זהו המשלוח הראשון של מלט לג'יבוסי שנשלח דיך הסואץ, עד כה יצאו משלוחי המלט לארץ זו דיך נמל אילת‭". ‬אספיפליאה" היא בת 500 טון, צוותה מונה 9 ימאים. בשעת מסירת הידיעה לא נודע עוד בחיפה גורלו של המטען. משלוה המלט גבר נסגר לסוחרי ג'יבוסי שהד־ טיגו אותו.