⁨⁨דבר⁩, 21 אוגוסט 1959⁩ — אשנב לח"ם־לא לק!בה [⁨תמונה⁩]

אשנב לח"ם־לא לק!בה

_תיאטרוו

ף* ל פעמ שמדורי הרכילות האמ‭- ^-‬ נותית מבשרים היווסדה של במה חדשה, אתה מגיב ספונטנית: מה, שוב ‭>. ‬יהקה חדשה ו באילו היית שואל: שוב משבר ממשלתי?נדמה לר, שלה־ קות התיאטרון צצות אצלנו יותר מהר _מיגלית אחרי זיבול — ומחית ביתר קלות ממנה. בעצם: מה רע בריבוי הלהקות?הדי הן מתקיימות בכוחות עצמן, בלי סובסידיה, בקי הקצבה ממשלתית, ולרוב הן מציגות מחזות מכובדים לא פחות מא־ שר התיאטראות הגדולים, ולעתים אף טובים יותר. ואס גם תשע מתוך עשר להקות צעירות מת1ת בגיל רר — תגיע אולי אחת לשיבה טובה. ואם מעשר שחקניות מבטיחות הופכות תשע לעקרות־ בית, טובות או _לא־טובות, הרי ייתכן כי העשירית תהיה חנה מרון הרשה. זאת ועוד: כל אותן הלהקות הקטנות ממלאות תפקיד חשוב במקומות, שאלי־

הרטה (סניה פרס) ופרופיסור גריגירי (גבריאל דגן‭:(‬ אני רוצה להיות כמו מלם. הם לא מגיעים התיאטראות הגדולים — בקיבוצים, במושבים, בסחנית־צבא. מספר השחקנים מצומצם, התפאורה צנועה ביותר, ואפשר להציג בכל מקום שיש בו משהו הדומה לאולם. ייתכן. שהתיאט־ ראות הגדולים היו צריכים לתמוך בכל אותן הלהקות הצעירות, כי הן מכינות בשבילם קהל צופים "מקצועי‭. "‬ להקות אלה לרוב אינן יציבות, הן לובשות צורה ופושטות צורה, מתרחבות ומצטמקות, מחליפות שם והרכב השחקנים. לפני בחמש שבים, אם זכרויי אינו מטעה אותי, היתה קיימת קבוצה של שלושה שתקנים — מישה אשרוב ואלישבע מיגאלי מ"הבימה" וגבריאל דגן (בזמנו יועץ דרמטורגי של ה"קאמרי‭. ("‬ שהציגה יותר ממאה פעמים אותה התכנית של שלושה מחזות קצרים. באותו הזמן הופיעה תמרה סמסונוב יחד עט משה יערי (חמש-עשרה שנות משחק באמריקה‭, (‬אף הם בתכנית של מערכונים, מלהקה א' נוחר גבריאל דגו שהצ-

טרף אל להקה ב' יחד עם איזי אברהמי (שבתיים . קאמרי‭. "‬שנה וחצי לימודים ב"אולד ויק‭— ("‬ ונולדה להקה ג‭, '‬כולה מסורה למחזות מקוריים, וזו הוסיעה 250 פעם באותה התבנית של שלושה מחזות קצרים: "אבות ובנים" לבנימין גלאי ‭., ‬חצי שנה בהלוואה" למשה שמיר ו"ירח תאומים" ליעקב בר נתן, למספר כה מכובד של ד'צנות זוכים אד מעטים ממחזות התיאטראות הגדולים. ומה שמפליא עוד יותר ;ארבעת חברי הלהקה התפרנסו מ"במת המקור/ כמעט בלי כל . חלטורה" נוספת, בכבוד — אם אפשר לדון לפי ארבעת ילדיו של משה יערי. אר נרגיל, כאשר ההצלחה מאירה פנים, מתחילים הסכסוכים מבפנים. אמנם, חברי , במת המקור" שותקים כדגים במים בבדים כאשר מגיעה השיחה לסיבת פרישתה של תמרה םמסונוב, י המקימה עתה להקה חדקוה!אולמ בתו־ , כי לא קרה כד מרוב תמיטוח־דעים ואהדה הדדית. וחבל. כי תמרה שחקנית טובה, והיא היתה הדמות המרכזית על . במת המקורי.

עתה מופיעה . במת המקור* בשם חדש - "אשנבי (הוסבר לי , בי המדובר באשנב אל החייט, ולא אל הקופאי‭, (‬ובמקר מה של תמרה באה השחקנית הצעירה טניה פרס, שהופיעה בכמה הצגות של

_ארגןןת חברי להקת "האשנב־ ב_"עקשן לדעת" לי. בר נתן: _נזוזקון שהוכיח _גוצמו. "הבימה" (בין השאר, ב"אנה פרנק‭("‬ עד שפוטרה בסידרת טיהורי הצעירים הראשונה ב, הבימה" (הסידרה השניה היתה לפגי שבועות מספר‭. (‬כידוע, אין ל''הבי־ פה" צורר בשחקנים צעירים ר3_יפ;כל ותיקי הקולקטיב מסוגלים להופיע בתפקידי בני נוער בשחר ימיו. ובכן. עתה מופיע . אשנבי בהרכב חדש ובתכנית חדשה, המורכבת גם הפעם כולה ממחזות תוצרת ישראל. אצלם זה ענין של עקרון. שימו לב: המלה מערכון אינה קיימת במלון הלהקה — מתזה קצר מכובד הרבה יותר. בתכנית הפעם ‭-. ‬ . כמו כולם" לנסים אלוני (מאז "אכזר מכל הסלד" לא הוצג שום מחזה שלו‭", (‬בתו של _מירסקי* לשלמה שבא בחיים האזרחיים כתב "דברי) ו"עקשן לדעת" ליעקב בר נתן (שהיה שנים רבות שחקן ב"קאסרי‭. ("‬ באשר שואלים את איזי אברהמי, המביים את שני המחזות הראשונים, על הבנו של . במו בולם־‭, '‬ הוא מחליק את זקנו: קשה להסביר. בדיוק כמו אצל . מחכים לגודו‭. "‬פרופסור גריגורי, בעל דיעות מהפכניות, הכופר בכל הערכים המיסר"ם הקיימים ומבקש לבנות את החברה האנושית על עקרונות חדשים לגמרי , מזדמן למושב _ומזצא חסיד נלהב במורה המקומי, ד"ר _קונסטנטין לוקס. שבע שנים נשאר גריגורי אצל קונסטנטין המצפה למאורע הגדול — הופעת ספת של גריגורי, הנועד לזעזע את

העולם. והסוף: ד"ר לוקס פוטר _על־ידי מזכיר המושב, משלם _שטטעמיט של עיקרון לא רצה לתרום רם ולהסתגל לדרישות הכפר, פרופסור גריגורי מוותר על כל עקרונותיו הנעלים כדי לזכות במשרה הפנויה, והרטה, אשת ד"ר לוקס, נשארת עם גריגורי: סוף כל סוף, היא רר צר. להיות כמי כולם — היא ריצד. בפרי־ ג'ידייר ותנור גז ושולחן־פורמייקה, בדיוק כמו שיש לכולם. אף שלא ראיתי את . כמו כולם‭, "‬מעי־ וה ז!בי לומר: טוב שיוצג על־ידי "אשנב‭. "‬הרי התיאטראות הגדולים אינם _ממהרים להציג מחזות מקוריים, אפילו המדובר בפרי עטו של סופר מוכשר כמו נסים אלוני. הדמות המרכזית ב"ביתו של טירסקי" ‭?1‬וא בעל משק, אלמן, אשר בתו הבכורה, העוזרת לו בעבודה, עומדת להינשא לבחור מן העיר, גרז'ניק. מירסקי עושה את הבל כדי להחזיק את הזוג הצעיר במשק, מבטיח הרים וגבעות, עזים ופ־ רות, ובסופו של דבר נשאר הוא בו — לבדי. . עקשן לדעת" הוא בעין המשר לקומ־ ריר. המוצלחת מהתכנית הקודמת . ירח תאומים‭, "‬ מעשה באותה רבקה החיילת המדברת עברית תב"כית ואגשי הצבא שאינם מבינים לשפתה. על השאלה, אם אין _הוגמשבים בוהגים _בדרר־כלל ליפול מהמקור, נאמר _^י, כי העולם מלא מחוות שנבנו מסביב לאותה הדמות. עובדה: פלסטף, דון ז'ו_&_ן, פאנץ' וג'ודי. אם כה הרי אין מה לפחד.

בעוד זמן קצר מתכוננים אנשי . אשנב" לכבוש את תל־אביב — אחרי כמה הופעות מחוצה לה. וכפי שהוכיח _הגס־ _יון, לא קשה לכבוש את _תל־אביב > קשה רק להחזיק בה.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩