⁨⁨דבר⁩, 1 אוקטובר 1958⁩ — ‭7,5‬ מיליון הושקעו ב_*אמפא [⁨כתבה⁩]

‭7, 5‬ מיליון הושקעו ב_*אמפא

חבית "אטפא‭, "‬שנוסדה לפני 25 שנה (ספטמבר ‭(1933‬ ע'י זאב גיודצקי ובורים פרסיץ ז"ל, התחילה כסוכנות ומפיצה יחידה בישראל של מפעלים אמ - ריקניים ידועים. נ־ון . ברוקוויי" (מכוניות משא) "ג'נראל" (צמיגים‭". (‬_קונ־ טיננטאל" (טנו*יט‭. (‬ המפעל הראשון של , אמפא" היה . אמקור" שנוסד ב־‭. 1948‬תחילה היה זה מפעל להרכבת חלקים שהובאו טבחלץ. במשך ז4רבע שנים הרכיב המפעל ‭22, 000‬ מקררים, אולם לא פסק מעולם לברי את האפשרויות לייצור עצמי. המאמצים שנמשכו כל הזמן בכיוון זה הוכתרו בהצלחה, כאשר חברת . פילקו" נתנה הסכמתה _בי1956 לייצור מקומי של החלקים לפי המתכונת שלה. בהתחלה הושקעו בטפו!ל 4 מיליונים לירות, אחרי כן ‭2. 25‬ והקמת המפעל . רדמונד־אמקור" שייצר את המנועים לקוטפרםורים הצריך הש - קעה *ל מיליון ל"י. יצוא ל־25 ארצות? י תוצרת "אסקור" נמברת ב־25 אר־ _גות והכניסה אשתקד ‭505, 901‬ דולאר במטבע זר. עם זאת אין. להתעלם סן התחרות הקשה בעולם בתהום וה, נוכח העובדה, שמפעלי הענק מוציאים שנה שנה מודליפ חדשים, דבר שמפעל קטן אינו יכול להרשות לעצמו, _אף־על־פי־בן, החליט "אמקור" להכ־ ניס שינויים בתוצרתו אחת לשנתיים. בהתאם להתפתחות הטכנית המדעית. המפעל עשה דרך ארוכה מן ההרכבה ועד הייצור. גבר הרצון _לאי־תלות בגורמי־חוץ, והשאיפה לפתח יצוא על אף הקשיים המרובים, והתהיות הקשד בטיב ובמחיר. ההיקף הקטן מייקר עד היום את התוצרת. והדגש הושם על ייצור החלקים העיקריים שמעטים מייצ - רים אותם, ואכן. דבר זי, נתן דחיפה גדולה הן לעצמאות המפעל הן ליצוא. כיום מייבאים פח כלבד, והמקרר כילו על חלקיו המרובים _והעיינים הוא יזוצרת ישראל.

תוך כדי פיתוח המפעל מבפנים והרחבתו, קם הצורך לייסד תעשיות נוספות — תעשיות עזר ל"אפקור‭. "‬ב־ 1950 יסדה "אםפא" בע"ט את "אםרוך בע"מ, לייצור מקלטי רדיו [חלקי אלקטרוניקה בהרצליה. ט6על זה הועבר גם הוא בשנת 1953 לידי . אסקור‭. "‬ ולאחר שהותי הקשר עם הברת "פילקו" מתפתח מפעל תעשיתי זה, ככוחות עצמו, הן בידע הן בתכנון ומעסיק 120 עובדים ישירים. יש לקוות, שממפעל קטן למקלטי ידיו ש"אמפא" יסדה בשנת ‭, 1950‬תצמח תעשיה אלקטרונית רצינית בארץ. בשנת 1956 נחנך מפעל תעשיתי נוסף, והוא מפעל _, אמקור" לאסאיל וני - פוי בתל־אביב. שבתקופת קיומו הק־ צרה גיל והיה לאחד המפעלים הגדי־ לים בארץ בממדיו במקצוע וה, והוא מספק כיום לא רק את צרכי "אסקור" בלבד אלא מייצר גם כלי אמאיל מכל הסוגים לשוק הישראלי. במפעל זה הור־ כב בשנה שעברה תנור־מנהרה המוציא תוצרת משובחת ובהוצאות ייצור קטנות. עובדים בו 180 איש בשחי משמרות. בשנת 1957 רגש "אמקור" גם את מפעל . פליז" בחולון שעמד להיסגר. גם מפעל זה שב לתחיה בהנהלת "אמקור" ועובד כיום במלוא הקיטור לסיפוק צרכי "אסקור" ונו לייצור נל צרכי פרזול לבנינים, מבלטיפ לתעשיה ומוצרי מתכת אחרים. עובדים בו כבר ניום 70 פועליםעתה עוסקים גם בהקמת מפעל הקומ־ פיטורים "טקומסי'י. במשך שנתיים _סר־ בה חברה "טקומסי" לתת את הזכיין לישראל מחמת ההיקף הקטן של העסקים, רק לאחר שחברת "אמקור" הגיעה בכוחות מהנדסיה היא לפיתוח התו־ צר הזה, הסכימה החברה העולמית רג־ דולה לגלול את "אמקור" בין בעלי הזכיוו שלה. כתוצאה מההסכם שנחתם _גניו־יורק ביולי ש. ז. יוקם בקרוב מם־ על גדול חדש שיעסיק מאות פועלים ויעבוד בעיקרו _ליציא לעולם כולו.