⁨⁨דבר⁩, 30 אוקטובר 1957⁩ — ארבעה שרים נפצעו בהתנקשות [⁨כתבה⁩]

ארבעה שרים נפצעו בהתנקשות

משה שפירא פצוע קשה‭-. ‬ דוד בךגוריון, ג, מאיר‭--‬ומ. כרמל נפצעו קל סבורים שהמתנקש בכנסת, משהבךיעקב דואק, אינו שפוי בדעתו

_< מאת דן הורוביץ ור. זוטא‭.. ‬טופרי. דבר . בכנסת י רימון-יד, שהוטל על־ידי מתנקש בעיצומו של הדיון המדיני 1גנסת. גרם אתמול לפציעתם של ארבעה ? שרים, ובכללם ראש־ הממשלה. שר הדתות והסעד, משה שפירא, נפצע קשה בבטנו, ונותח אמש בבית החולים "הדסה" בירושלים‭-, ‬ ראש הממשלה דוד בן־גוריון ושרת החוץ גולדה מאיר נפצעו קל בידיהם וברגליהם, ושר התחבורה משה כרמל נפגע בזרועו שנשברה.

הרימון הוטל מיציע הכנסת על־ ידי הצעיר משה בן־יעקב דואק בשעת נ‭5<‬ומו של חבר הכנסת י. רפאל. הרימון פגע בדוכן יושב־ ראש הכנסת, ונפל כין שולחן הממשלה לבין ספסל __ היועצים, הנמצא סמוך לו. בדרך נס לא נפל הריסון על שולחן הממשלה עצמו, ובכך נמנע אולי אסון מחריד עוד הרבה יותר. המתנקש נעצר מיד מזג חאויר טעוגז חלקית עד מעונן עס גשם קל 3קו8י. יבש 8אן1ר ההרי‭. 8‬ _?

לאחר מעשהו על־ידי הקהל שב־ יציע, ההתנקשות אירעה _בשגה ‭, 18. 15‬ לאחר שחמר הכנסת י. רפאל השמיע את המלים: "הועמדנו במצב של אין ברירה, כשצד אחד מתנכר לנו ונוקט עמדה עוינת כלפינו והצד האחר נותן לנו להיאבק על דעת הקהל _החפ־ שית‭"... ‬ לפתע נפסק שטף דברי הנו־ אפ, כשנראה שחפץ כהה נוסל ליד הדוכן!מיד נשמעה נקישת התפוצצות פיקת הפצץ של הרימון. מישהי צעק "אגן‭, "‬וי. רפאל עצמו צעק ?פצצהי כשהוא נסוג מן הדוכן. בטרם הספיקו חברי ה0נ8י' יהנוכחים לעמוד —-

על המתרחש בקעה להבה משמאל לשולחן הממשלה, נשמעה התפוצצות, שלאחריה הורגש ריח חריף של אבק שריפה!עשן!נראה עולה ליד מקום ההתפוצצות. כמה מחברי כנסת ועתו־ נאים קפצו מיד ממקומותיהם, ואצו להגיש עזרתס לפצועים!היו''ר, יש־ ראל ישעיהו. הודיע על הפסקת הישיבה. ד*ר ש. יוניצ'מן אץ להגיש עזרה לשר הסעד והדתות מ. שפירא. שנפצע קשה בבטנו ופצעים, בגולגולת ובחזה! כן נפגע באצבעו. אל ד''ר יוניצ'מן הצטרפה מיד ב, אידלסון, ושניהם חבשו את השר הפצוע שהספיק לומר "נדמה לי שאני משותק" ' ואיבר את הכרתו, לאחר שאל המטפלים בו הצטרף חבר- הכנסת ד"ד י. הראל. חבר הכנסת י. אלון אץ אל שר התחבורה מ. כרמל, שישב בפנים חיוורות כשידו נוטפת דט, קרע את מעילו וחבש בו את ידו השמאלית השבויה של השר. שרת החוץ, ג. מאיר, קמה

פצועה ממקומה וצלעה על רגלה הימנית הפצועה לעבר הספסלים של חברי הכנטת, שקפצו ממקומם לסייע בידה. היא נחבשה בידי חבר הכנסת א, שומטק ואחד העתונאים. היא היתה שקטה _וקרת־רוח!רק שאלה פעמים מספר: "האם נתפס המתנקש‭"?‬ ראש הממשלה ־ דוד _בן־גוריוו קמ ממקומו, שקט וחיוור, והחל צועד לעבר פתח האולם כשהוא נשען. על חבר _הלנסת י. אלמוגי, ודם נוסף משתי ידיו. הוא לצה לנסוע תחילה לביתו, אולם הסכים לאחר הפצרות להחבש בבית־חוליט. פעולת חבישת הפצועים נתקלה בקשיים: הוברר שבכנסת ארגז עזרה ראשוגה אחד בלבד, שלא הצליחו לפתחו' ונאלצו לשברי: לאחר _שפת־ וזוהו נתברר שהוא ריק למחצה, והיה צורך להזדקק לחמיים מבית מרקדות סמוך. ־ באותה שעה ניסה המתנקש — משה _בךיעקב דואק, בן ‭, 26‬טפרדסיה שעלה לארץ לפני שנים‭.,. ‬מספר מסוריה‭—, ‬ להתחמק _סטקוסו בפיגת היציע, הסמוכה לתא שירות השידור!אולמ אחד הנוכחים ביציע, פלטיאל גולנט מנתניה, י קפץ לעומתו, הלם בו באגרופו ומיד קפצי אגשים מספר, וביניהם עוזר קצין הכנסת ט. גרינפלד, ועצרו את הצעיר, שהובל בידי הסדרנים אשר הצילוהו מזעם הנוכחיב, והובילוהו לאחד מחדרי המשרדים כשהוא קורא בקול:יש לי חשבונות עם " הסוכנות‭. *‬החשיד נמסר לידי השוס־ דים, שהגיעו לאחר עשר דקות, מאחר שמנגנון האזעקה לא הופעל אלא חמש דקות אחרי ההתפוצצות.

‭3x9‬ הפצועים מבית החולים זיו במסר אמש, כי מצבו של מ. שפירא רציני: הוא סובל משבי בגולגולת ומפצעי רסיסים בחזה, בבטן ובמעיים. היא עבר ניתוח להוצאת הרסיסים, מבטנו, ובשעת מסירת הידיעה לא החליטו עדייו הדופאיט א0 לעתו ניתוח בראשו, או _להסתמק בגבם. מצבה של שרת החוץ, ג. מאיר, תואר כטוב מאד. מצבו של ראש הממשלה- ד. בן־ גוריה, היה טוב, ואילו מצבו של שר התחבורה- ט. כרמל, אשר נגרפ לו

בישיבת־ הכנסת: _בנוקוס המסומן בחץ (למטה מימי‭(!‬ נפל הריםי!

שבר בזרוע, תואר כמשביע רצון. שריטות קלות מרסיסי ר_0_ון נגרמו גם לשר הבריאות י י י־ ולחבר הכנסת י- כסה- אולט ה_2 קו כלל לטיפול רפואי. לטיפול רפואי נזקק ‭, -.,. ?>! "*‬המשק של הכנסת. ט. גרינפלד, שנפגע בת־ גרה עם המתנקש, בשעת תפיסתו. גט המתנקש עצמו נפגע בתגרה זו, ובגדיו היז ספיגיס דפ. נשיא המרינה אצל _הפצועיס נשיא המדינה ביקר אמש בכי‭''‬ח זיו אצל ראש הממשלה ושאר חברי הממשלה הפצועים, ואיחל להט החלמה מהירה‭-. ‬ הנשיא נכח אמש בישיבת הכנסת, עם חידוש הדיונים אחרי ההתגקשות. לאחר שחברי הכנסת פינו את האר לם אפשר היה להבחין בפגיעות הרימון‭ ,. ‬שולחן יועגי _המכשלה . היו‭, ?‬הפ0־_>

בשעה 2 בלילה מודיע סופרנו מירושלים _: השר ט. שפירא ניתח בראשו לאחר ניתוח הבטן. מצבו מעו־ רר עריץ _יאנה.

ונקוב ככברה. אר מקרח הוא שליד שולחן זה לא נמצא בשעת ההתפוצצות איש!שגריר ישראל בלינדון, אליהו אילת, שישב לידו, עזבו דקות מספר לפני ההתפוצצות. ליד שולחן הממשלה נראו כתמי דם גדולים וניירות ט_^וגי דט התגוללו על הרצפה ועל שולחן הממשלה. ביו _הגוכחיט במצאו *חריט שזיהו את המתנקש, וציינו שהוא ידוע כאדם שאינו שפוי, לחלוטין בדעתו. , בשעה ‭20. 30‬ התחדשה ישיבת הכנ - סת, זיושב־דאש הכנסת, י. _שפרינצק, . י‭. -‬י‭?, ‬י_&וף‭&^‬_עג ־ ‭? * -‬ טיהי ט? ‭(3—>?‬ י ‭?-' — ‬