⁨⁨דבר⁩, 19 יולי 1957⁩ — הה1מפוזמ1ר בויכ_8ל _גנסי! [⁨כתבה⁩]

הה1מפוזמ1ר בויכ_8ל _גנסי!

ממוסקבה הגיעה הידיעה על מותו של מיכאל ננס ין, אחד האישים חמ־ קוריים והמעניינים בחבורת הקומפוזיטורים, - שהקימו את אסכולת המוסיקה היהודית בריסיה. מיכאל גנסיו נולד ברוםטוב לפני 74 שנה. אמו היתה בת הזמר וה"כלי־ זמר" הנודע מוילנה ישעיה פלייטזינ־ גר, הידוע בכינויו ‭,, ‬שייקע פייפער‭. "‬ גם אחיותיו של מיכאל גילו כשרונות מוסיקאליים, הן ייסדו אולפן למוסיקה במוסקבה, שהת6תח והיה לקנסרב־ טוריוו מן המעולים בברית המועצות. מיכאל גנסיו סייפי אח לימודיו אצל הקומפוזיטור רימסקי־קורסאקוב בפט־ רוגראד, בהשפעת מורו, שהכיר בחשיבותה של מוסיקה י לאומית, החל _גנסין מתעניין בנגינה היהודית העממית. הוא הצטרף לקבוצת המוסי־ _קאיפ הצעירים, שפעלו במסגרת ה"חברה למוסיקה יהודית עממית‭. "‬ עס ידידיו נמנו _הקומפוזיטוריט יוסף אחרון, שלמה רוזובסקי, לזר סטינ־ סקי. ואהריט. אחת היצירות הראשונות של מ. גנסיו היתה "ניגונו של שייקע פיי־ פער* לכינור ופסנתר — עיבוד ומניתי של ניגון סבו. מאז הירבה לע־ סוק בטנגינות־עט, וויבר "ואריאציות _7ל _גושא יהודי* לרביעית־מיתריפ וס־ ויטה _תזמוולתית מקורית "תזמורת יהודית בנשף ראש־העיר* (מהליווי המר סיקאלי שכתב למחזהו של גוגול _"רביזור'' בהצגת מאירבולד‭. (‬ בשנת 1921 הניע מיכאל גנסין לארץ־ישראל. כאן הי כשנה בצריף בו־ דד בהרי ירושלים. הושפע מהנוף והנגינה המזרחית, השפעתה ניכרת ביצירתו המוסיקלית, כך כתב אופירה . נעורי אברהם‭, '‬וואריאציות לפסנתר , הורחי (הוקדש לברון אגדתי‭,, (‬מנ־ גינות עבריות" ועוד. אף לאחר שחזר י לרוסיה המשיר בסגנונו החדש. במוסקבה יצאו לאור קבצי שיריו‭", ‬שיר השירים" ושירים עבריים' (בעברית " וברוסית) אופ‭37. ‬ ופואימר‭". ‬אל על" (מאת אביגדור המאירי‭. ( ‬

מיכאל גנסיו כתב גם יצירות תזמורתיות ומוסיקה קאמרית, וחיבר מוסיקה להצגית שונות. בתקופת מלח־ מת־העולם השניה חיבר שלישית־מי־ תרים, שהוקדשה לזכר הילדים שניס־ פי ‭", ‬בחיבור זה כתב גנסין — השתדלתי להביע לא רק את _יסורי ילדינו שניספו במאבק על ארצנו, שעונו עד־מוות בידי האויב בערים הכבושות, שהוציאו את נשמתם בנכר, אלא ני־ סיתי גם להעלות את עולמם הילדותי, את משחקיהם ו8אבק0 לפני מותם הפתאומי‭. " ‬

גמשו שניט שימש מ. גנסין פרו פיסור לקומפוזיציה וגם ניהל את הקונסרבטוריון במוסקבה. ביו תלמידיו היו מוסיקאים וקומפוזיטורים _נודציט (הבולט שבהט הקומפוזיטור הארמני אראם ח_^צ‭_^'‬_טוריאן‭. (‬מיגאל גנסין היה אמו רב צדדי, חוקר וסופר מו־ סיקאלי. ביו חיבוריו — ספרו הרוסי מחשבות וזכרונות . על נ. _ו י ימסקי־ "י קורטאקוב (מוסקבה ‭. (1956‬ הלד לעולמו אחד מחלוציה החשובים של. המוסיקה היהודית, _קומפוזי־ טור. מורה והוגה־דעות, , משה גורלי