⁨⁨דבר⁩, 18 אפריל 1957⁩ — איזידור יצחק רבי [⁨כתבה⁩]

איזידור יצחק רבי

אורחים 3ישרא?

מאת ד> א ‭. 6. ‬ אחד החוקרים החשוכים ביותר בשטח האטום שרב חלקו בחקר מקור אנרגיה זה לכל צורותיו ותכניותיו, חתן פרס נובל לפיסיקה לשנת 1944 בעד מחקריו בשטח השימוש _בשיגןת ה"ר־ונאנס למדידת הסגולות המאג־ נטיות של גרעיני האטום‭. "‬ נולד _ב־1898 ברימאנוב באוסטריה. בגיל רך הובא לארצות הברית. בשנת 1916 נתקבל לאוניברסיטת קורנל. הצטיין בלימודיו וזכה נמילגות רבות. _מקורנל עבר לקולומביה בה קיבל תואר דוקטור לפיסיקה בשנת ‭. 1927‬הוא זכה לבוא במגע קוונ עם הפיסיקאים הגדולים ביותר של דורנו, בגון; נילס ב1הר _בקופנהאנן (פרס נובל לפיסיקה _נ־‭, (1922‬וולפגאנג פויל בציריך (פרס נובל לפיסיקה ב־‭, (1945‬אוטו שטרן בהאמבורג (פרס נובל לפיסיקה כשנת ‭— (1943‬ שלושתם יהודים. עם שובו לאמריקה נתמנה רבי כמרצה לפיסיקה באוניברסיטת קולומביה, ובשנת 1937 היה _לפוו&יטיו בעל זכויות מלאות, תפקיד נו הוא מכהן עד הזה

היום. החל משנת 1946 שימש סגן מנהל מעבדת ההקרנה במכון הטכנולוגי המפורסם במאסאצ'וסטס ובשנת 1941 נתמנה גהנר הועדה לאנרגיה האטומית. את הדחיפה העיקרית לעבודתו המדעית קיבל רבי בימי ביקורו הממושך באירופה בשנים 30־‭, 1927‬בעיקר בשעה שעבד בהאמבורג במעבדתו של _הפדופיסור אוטו שטרן. שט ראה את המלומד היהודי הגדול בהפעילו את שיטתו למדידת המומנטים המגנטיים של האטים. אחר שובו לאמריקה הנ - היג גס רבי שיטח וו, ואף השתמש בקרניים מולוקולריות שהוסחו מקו מהלכן הישר המקורי בעזרת שדה מאגנטי בלתי אחיד. אך שלא בשטרן קבע דבי את המומנט המגנטי לא על פי תקוים שנתהיו על ידי הקרנות מוסחות‭1<, ‬לא השתמש בשדה בלתי אחיד שניצב בכיוון הפוך לכוון השדה הראשון, כדי שתחזור הקרן לאותו _מקופ שאליו היתד, מגיעה בהעדרם של כל השדות המאינטיים. שיטה חדשה וו פתחה אפקיט רבים להתפתחות הטכניקה המודרנית. ניסויי שטרן

— שהיה בין הראשונים שגורשו ע"י הנאצים ופועל מאז באמריקה — היו חשובים, אך לא _איפשרו מדידה מתייקת של המומנטים _המאגנטיים של גרעין האטום. לא היתה ברירה בלתי־ אם להסתפק באומדן בלבד, לעומת זאת הצליח דכי למדוד את הסגולות הללו בדייקנות _שקודם לבן נראתה כבלתי אפשרית. נשיא מהלקת הפיסיקה של ועדת פרס נובל הגדיר תגלית זו בשנת 1944 לרגל הענקת הפרס : רבי הקים ‭,, ‬יחסי שידור'' עט החלקיקים הזעירים ביותר של החיים, עפ עולג האלקטרון וגרעין האטום. המדידות לפי שיטתו של רבי מאפשרות דיוק גדול פי מאה מאשר לפי שיטת שטרן. _ניסוייחם של שטרן ורבי הוכיחו בעליל שקיים קשר בין הלקים שונים של תורת הקוואנטים. הם הו - כיחו שקיים באטום מומנט מאגנטי שתודות לי יתפוס עמדות מסוייםות בשעה שיעמידוהו בין שני קצווי המגנט. רבי הוכיח שהציר המאגנםי של הפרוטון כשהיא מקביל לשדה המאגנטי מפנה את מחצית הפרוטונים לקוטב הצפוני בכיוון אהד ואת מחציתם השניה בכיוון הפוך. רבי לקת חבל פעיל במאבק סביב פצצת המימן. הוא היה בין חוקרי האטום החשובים שדרשו _ב־16 בפברואר 1946 במכתב גלוי ב"ניו־יורק טיימס'י, הצהר־ מטעם נשיא אמריקה שיופסק מיד ייצור פצצות המימן. רבי . היה בין אלד, שדרשו להטיל את _הפלי־ טוניום המזוקק ואת _האוראניום 235 למעמקי הים או להחזירם לצורתם המקורית. אולם כשנודע אחר כך שבעזרת רי־ נול ועבודות _גהקר עצמאית עלה בידי הרוסים לפענה את כל סודות האטום ובמידה מפויימת אף לעלות על הישגי אמריקה בשטח זה, נתעוררו אנשי המדע האמריקאיים וניגשו לייצור !צצת המימן, כיון ששוב לא נותרה

ברירה בידיהם. רבי נמנה עם שמונה חברי הועדה המייעצת בענייני אנרגיה אטומית שבראשה עמד ד‭''‬ר רוברט זיופנהיימר. הועדה קיבלה כוכור את דעתו של אופנהייסר נגד פצצת המי - מן והנימוק היה שפצצת המימן היא נשק בלתי־מוסרי ובעל עצמת הרס בלתי רגילה ששוט אומה תרבותית אינה רשאית לתת יד לייצורה. החלטת הועדה העליונה נתקבלה ברוב דעות. רק שני חברי הועדה רבי •פארמי. פירסמו דעת מיעוט. הם הציעו שאמריקה תעש־ נסיוו נוסך- להגיע לידי עמק השווה עם רוסק?בדבר שיטת פיקוח בינלאומי על סוגי הנשק האטומיים, אך אם נסיון אחרון זה ייכ־ של, יש לגשת לייצור פצצת הסימן. רבי שהצביע יחד עם אופנהיימר ננד ייצור הפצצה, אמר בדעת המיעוט שלו, שאת _פצצת־המימן יהא מוצדק לייצר רק לאחר שלא תהא ברירה. רבי עשה יד אחת עם אופנהייכר ואתרים שבאו להוכיח לצבא האמרי - קאי שהגנה _אוירית חוקה תיכל לערוב לבטחונה של אמריקה אף בלי פצצת המימן. רבי מנהל את החקירה האטומית במעבדת ברוקחאבן ווכה בשנת 1948 לאות ההצטיינות האזרחית הגבוה ביותר באמריקה. הוא רפובליקאי לפי השקפותיו הפוליטיות. אין ספק שבי־ קורו של החוקר האטומי הדגול שנס־ נה עפ החשובים ביותר בדורנו. עשוי לתרום תרומה ניכרת לקידום החקר תאטימי במדינת ישראל.