⁨⁨דבר⁩, 31 ינואר 1957⁩ — נציגי תנועת המושבים מתריעים על משבר הצפוי לחקלאות [⁨כתבה⁩]

נציגי תנועת המושבים מתריעים על משבר הצפוי לחקלאות

משבר חמור צפוי לחקלאות, אם לא ידאגו מיד למילוי התנאים הבאים: הפחתת ההוצאות המוניציפליות, השקעות יסוד לזמן ארוך, הון המר זול' צ_&צוט הוצאות _השיהתיפ והתיווך' אזון המחירים והוצאות הייצור, רינית נמוכה, ועזרה לייעול דרגי השיווק והיי־ צור — טענה זו השמיעו נציגי תנועת המושבים בסיור עתונאים. שנעיד אתמול. ?

אנשי המושבים הדגישו, שאם לא ימלאו אחר התנאים האלה, ואם לא י_50יאו‭.. ‬דרביםלהוזלת אמצעי הייצור והש?וותי0 "טהקקלאי " נזקק להם, לא יתכן ייצור חקלאי, יישבר מטה לחטט של, החקלאים, והם לא יוכלו לקלוט את העליה החדשה. הדוברים הדגישו והוכיחו במספרים, שההכנסה הממוצעת של חקלאי לא עלתה אשתקד לממוצע של ‭1. 500‬ לירות לשנה במרבית הישובים. ירידת המחירים נחו־ שים _האחל־וניט ועליית הוצאות השי-

רות והאספקה לא _יותידי *ף הכנפה זו. העתונאים ביקרי- בשלושה -מושבי עובדיג: שרטות ובורה בגליל התחתון, מיסודם של ישובי "חוטמ ומגדל‭, "‬המונה 15 משפחות חקלאיות: היוגב בעמק יזרעאל התיכוני , שמת־ יישביו 88 משפחות, והם מגרעיני עלית הגוער שהתקשרו קודם בבית אשל שבנגב!מושב _רשפון, מיסודה של ההתישבות האלף בשתן הוווטי , המונה 94 משפחות הקלאיות. בשומות דבווה ספרו חברי המושב על מצבם הקשה לאחר ששני שלישים מענף י הלול נפגע במחלת הדבר בעופות. לאחי איזון ההננסות והוצאות מגיעה הכנסתה של משפחה עובדת במושב ל־900 ל"י בשנה בלבד, פרט לתצרוכת העצמית הנאמדת _נעוד 600 ל"י. מצב דומהקייפ גם כמושב היוגב, שהגרעון- ההדשי בו מגיע. _ל־_20 אלף לירות. ההכנסה של משק מבוסס במושב זה מגיעה ל־700 ל"י בשנה ‭60)‬ לירות בחווש‭. (‬מלבד התצרוכת העצמית הנאמות בעוו 750 ל"י בשנה. מושב יוגב סובל גם מנטל נבו של חובות למוסויח לאומיים והסתדרות־ יים, המגיעים _ל־500 אלף ל"י: מהם 140 אלף לירות לזמן ארוך ‭2501‬ אלף ל"י לזמן קצר ובריבית של 12 אחוז. ההכנסה של משפחה חקלאית ברש־ פון, לאחר ניכוי המסים, מגיעה עו 1200 ל"י לשנה. החובות במושב זה, בולל 30 משקי ההיחגה מיגעים _ל־750 אלף לירות. _הדויך את הסיור חגי בנימיני , מרכז ועות המשק של תנועת המוש - בים.