⁨⁨דבר⁩, 25 מאי 1956⁩ — לזכרו ש?יצחק וולקני [⁨כתבה⁩]

לזכרו ש?יצחק וולקני

(שנה למותו)

בבית אביו, הרב באיישישוק שבליטא, ספג תורה ויראת־שמימ. משם הקת מעיינות ידיעת העם הכרת אטיו ובחינת תכונותיו. משם גם היסודות לשפתו העסיסית, מתייקת בהגדרותית ונאה כביטוייה. טאיישישוק שבילים אל מקומות המדע — ברלין _וקאניגס־ ברג. על היסודות האיתנים הקדומים של התורה והמסורה, הונחו הנדבכים הנרחבים של המדע!בשלוב שניהם נסללה הדרך לבן־שמן ולרחובות. ארוכה ומייגעת הדרך-העולה מ"הח־ דר" ומהישיבה שבאיישישוק עד להנ־ מלת הפקולטה לחקלאות באוניברסי־ טח העברית ועד המכון לחקר החקלאות במדינת ישראל. סימני הדרך — חצובים ובולטים. ב־"פעטוני־האביב" שב"מנגינות אוקטובר" החל — יב־ ‭,, ‬שני המכתבים" לתלמיד וידיד ס"פ בערוב יומו. ‭,, ‬בחינות‭", "‬ספירות‭", "‬אשמורות ‭., "‬מחיצות‭, "‬אספקלריות" ' "בשדות רחוקים‭,, "‬בדרך" ו"מידות" — אבני שפה וצייני לוך לתקיפה מיוהדת במי - נה בתולדות העם. עדות נאמנה ביותר ללבטי דור המעשה והעליה. הפוף בדפים ד, א‭!'‬ד‭1. ‬ד‭9, ‬לד נד, ם!ננאסטקלליה

מרוכזת בהם הגיתם של בני דורו, דור העליד, השניה. ההיסטוריון שבעתידי ימצא בהם עקבות מהימנים של תקר פת ל_. תחיה והתקומה, על לבטיה ופע־ ליה. וכמה טוב שנמצאו תלמידים מסורים, וזיבונו בעזרת מוסדות בכל כתביו — לעת עתה שמונה כרכים בשלמותם. לפני כשנה, ביום הולדתו השבעים והגגש, הוגשו לו שי ששי! כרכים ג ל ב ל. אך האסיף לא הושלט עדיין. מאמ־ ליו המדעיים־המקצועייט עודם פזו־ לים על פני םאסקים וקבצים רבים ישונימ. הרצאותיו בפני תלמידיו באו־ ניבלמיטה_, לא לאו עוד אול. יומני הנ - עורים שלו, אשר סגנונו וניצני רוחו כבר בולטים בהט למדי. עולם ספונים _נטנילות. א‭_>1‬ מפרי נסיינותיו הראשונים בספרות היפה יש הראויים להפקד מחדש — מעל דפי . המעורר" ומקבצים אחרים. ישוב. למען הדור החלש יש לערוך לקט ממיטב כתביו ילרכזו י בספר מיוחד. על ההנהלה הציונית להחיש ולקיים החלטה על הוצאה זו. בבית־הקבחת בנהלל מצאו מנוחת עולמם עצמותיו ועצמות רעיתו, שרה ז"ל, ביתם בבן שטן, ואחר כך ברהר

בות, היה בית ועד לאנשי העליה הש י ניה, שרידי הדור לא ישכחו את ערבי בן־שפן. כאן הוצבו השקפותיו הנרחבות של ליל רונ-ין, כאן לאשיון התיאום שבין המורח והמן־ רב, בין מנהיגי ציבור הפר עלים, העלים והתוססים, לבין איש ד'כלנלה המחושבת והתלבו‭?!‬ האירופית. בבית זה _נגחנו דעותיו ואף

תוכננו מעשיו של דיל יעקב טמון. כאן התבררו והתלבנו דעותיהם והשקפותיהם של ברל _כצנלמון ושל אליע־ זר יפה, בהשתתפות רבים אחרים. בבית זל. ובהשפעה שיצאה טמנו גדלו, התחנכו והת3תחו אנשי המקצר עות בחקלאות לגל ענפיה. מכאן קיבל השפעה והשראה הנשר הצעיר חייט _ארלוזורוב. על השפעתו הרגה של האגלונוט יצחק וילקנסקי — פרופ ־ מור אלעזרי — וולקני — על הנ־ שיא הראשון לפלינת ישלאל, דיר חייט _וייצטן — עוד ייחקר וייכתב. על המצבה המשותפת לו ולשרד. לעיתו, אשר הלגה לעולמה זמן קצר אחריו, באלטת הנקר, שהוקם בהדרכתו ובהשפעתו, חרות: "גורה הדרך להתנחלות העם על אדמתו * זה תואלו הנכון ווה פעלו העיקרי‭—. ‬ על פעלו זה חב לו ל'עם והוא יפרע את חובו בהקמת פוסל טותאס לתוכן חייו. נר‭??-‬ י‭_^18. ‬