⁨⁨דבר⁩, 20 אפריל 1956⁩ — מ _3 ת [⁨כתבה⁩]

מ _3 ת

זכרון"עד לנופלים בערב יום־העצמאות, שעה שהעט מת־ גונן לחוג את חגו הגדול. נשמעת בכל הארץ צפירה ארובה, ודומיה של שחי דקות יורדת על הכל: זוהי שעת המעבר מאבל לשמחה. שעת התיחדותו של העם עב אלה, שהקריבו את הקרבן הגדול ביו־ תר שיכול להביא האדם — את חייו, כדי להעניק את המתת הגדולה ביותר •ג יכול לזכות בו עם — את עצמאותו. _אנדרטות־הזכרוו הנישאות בכל פינות הארץ, ספר־התורה "קוממיות" בהר־ציון, דפיהם של ‭,, ‬גוילי אש" ו"יזכור" ואלפי מצבות בבתי־העלמין הם גלי־עד ללוחמים טנפלו במלחמת שחרורו של העם. מלאכה־הקודש של הנצחת זכרם מופק־ דת בידיה הנאמנות של המחלקה להנצחת החייל של _משרד־הבטחון. מחלקה זו הוק־ מה בשנת 1949 ופועלת בפיקוחה של המועצה הציבורית שמונתה ע"י שר־ _הכטחון. בסטירות רבה נאספו גויותיהם של חיילנו ממקומות קבורתם הארעיים _בשדות־הקרב, הועברו שרידיהם של הללי _גוש־עציון ולטרון והובאו לקבורה בבתי־ העלמין הצבאיים. וכן גופותיהם של חנה סנש, הטייס ליאונרד כהן ואתרים שנפלו בנכר‭10. ‬ בתי־הקברות הצבאיים שהוקמו בארץ. האנדרטות, קכרי־האחים ודרבי ההנצחה האחרים דרשו תכנון מיוחד. הדאגה העיקרית היתה נתונה להורים השכולים וליתר הקרובים. תכנון הקברות נטשה בצורה כזאת, שכל משפחה תוכל

להתייחד עם זכר יקיריה. בל קבר נושא עליו את שם ההלל, שם האב והאם, גילו, הארץ מםנה עלה והקרב בו נפל. המחלקה דאגה גם לאלה, שאינם בני דת ישראל. בעוספיה הוקם בית־קברות צבאי דרוזי, ובבית־הקברות הצבאי בחיפה יוהוו חלקות לבני הדת הקתולית והפרוטסטנטית — מתנדבי מח"ל שלחמו שכם אחד עם חיילינו. ההיסטוריה של הטאבק הוטבעה באנדרטות שהקימה (או השתתפה בהקמתן) המחלקה בכל רחבי הארץ (רובן פרי יצי־ רתו של אדריכל־חמחלקה אשר חירם‭:(‬ האנדרטות לזכר 140 טבועי מלטה ולזכר הצנחנים בהר־הרצל האנדרטה לזכר מגי־ ; ני הדרום בנגבה: אנדרטת התותחנים באחד המחנות הצבאיים ל האנדרטה לזכר לוחמי הראל _בקרית־ענבים — מעשה ידי האדריכל שמי (שמידט) ז"ל. אנדרטת חוליקאת של "נבעתי" ורבות אחרות. וכן הוציאה המחלקה את הספרים ‭.. ‬גוילי אש" ו"יזכור'י. בעריכתם המסורה של יצחק לטדן ז"ל, ראובן אבינועם ואנדה עמיר, שהעלו את דמויותיהם יפרשות חייהם של הנופלים. בשעות הבוקר של יום ראשון השבוע נשמעה הצפירה של _יום־הזכרון השמיני. צה''ל הציב את משמרות־הכבוד ליד נרות־ התמיד. ההורים השכולים, החברים לנשק, ילדי _בתי־הםפר והעם כילו התייחד עט זכר הלוחמים שנפלו. באיגרת־הזכרון . אל האבות ועל הבנים'' אמר ראש־הממשלה ושר־הבטחון ד. בו־גוריוו ;

‭... ?‬לא ביער־עצים אשר נטע ולא במצ־ בת־אבנים אשר נבנה ייחקק ויישמר זכר הגיבורים אשר נפלו על גאולת עמם ומולדתם. בלב העט היהודי, בלב כל בני ישראל. בדורנו אנו ועד סוף כל הדורות יחיה זכר הגבירה והתפארת של הגיבורים אשר העזו ויבלו‭. " ‬

זכרם 111_כ־ חלל" מל_"חמת־השחרוד הועלה ביום א- - טרב _יום־הטצסאות ברחבי המדינה. בצילום: אנדרטת זכרון במחנה צה"ל.