⁨⁨דבר⁩, 27 מרץ 1952⁩ — מצב הבריאות בישראל בקו של שיפור מתמיד [⁨כתבה⁩]

מצב הבריאות בישראל בקו של שיפור מתמיד

בעקבות העליה הוטל עלינו לעשות מאמצים רבים בשדה הרפואה המרפאה' (הקלינית) ולא יכולנו להתמכר לרפואה מונעת. שכן פיקוח נפש דוחה תכנון — ציין שר הבריאות ד"ר י. בורג בשידורו אמש ב"קול ישר־ אל" ' בהוסיפו _ש־‭140:000‬ מבין העולים למדינה מאז הקמתה היו ילדים בגיל למטה מ־9 שנים. _ו־‭45. 000‬ בגיל למע־ לה מ־‭. 60‬ במסגרת הרפואה המונעת' היו עיקר המאמצים מכוונים לטיפול באם ובילד, הנתון כיום בידי 300 תחנות. תמותת תינוקות ב־1930 הגיעה תמותת ילדי היהודים בא"י לשיעור של 95 על כל אלף לי־ דות, _וב־1948 _ירדיי ל־‭-36‬ תמותת התינוקות היא המדהים הרגיש ביותר למצב בריאות הציבור, ובעקבות העליה ההמונית, שרובה מארצות המזרח, היא אמנם התחילה לעלות, אך עתה שוב מסתמן מפנה לטובה. תמותת התינוקות ירדה אצלנו _ל־39 מקרים על אלף לידות, לעומת 30 באנגליה ו־31 בר־ נמרק. המלחמה גשחפת תוך שנים ספורות תחדל השחפת להיות בעיה בריאותית וסוציאלית _ני_&ראל. בעזרת המפעל הבינלאומי למלחמה בשחפת ערך משרד הבריאות פעולת הרבבה לחיסון התושבים נגד שחפת, שהקיף יותר מ־‭300. 000‬ ילדים ובני נוער. ארצנו נמצאת בשורה אחת עם מדינות בהן התמותה משחפת קטנה ניותר; 19 מקוים לשנה על מאה אלף תושבים' מספר המתאים למ־ צב בדניה (בהולנד ‭. (24 — ‬

חיסון חובה חיסוךחובה היא מכשיר יעיל ביותר למניעת מחלות — אמר השר — והעובדה הבאה תוכיח: בעוד שחולי הטיפוס בקרב האזרחים היה 9 מכל ‭10. 000‬ אזרחים, הרי בצה"ל היו רק 2 חולי־טיפוס על כל רבבה. לשם הקטנת התחלואה והתמותה ממחלת הטי-

פוס יחוייב' איפוא, כל תושב מגיל ‭60—4‬ לקבל זריקת חיסון. בסוף דבריו עמד השר על ערך הש־ מירר. על חוקי ההיגיינה האישית והציבורית, והבטיח שמשרד הבריאות ירחיב פעולות החינוך וההסברה שלו. הוא הרים על נס את התמסרותם לע־ בודה של הרופאים במדינה וכל עובדי התברואה‭.. ‬שאת‭.. ‬כולם ‭.. ‬מדריד החזון המשותף של עם בריא.