⁨⁨דבר⁩, 12 פברואר 1952⁩ — _לזגרו ‭'_^‬_ל _קלוו_&רי_&_קי [⁨כתבה⁩]

_לזגרו ‭'_^‬_ל _קלוו_&רי_&_קי

•נבח־ כבי המש ‭-1?‬י‭_11_?‬וו‭5 6‬_זקז של קלוואריסקי דיל‭35. ‬טלר‭/1‬ו נעלמד' ופות בלתי־שכיהה ועדיין ?קז;לה8ר־ _5י_1 עם כך שאישיות דנו‭*;'‬ ונערצה. _ישרת־דרך וישרת־פעליס זו אי‭, 3‬ה עוד בקרבנו. זכרו שפור כלב רכיט _*אתנו. _לעתימ דימה עלינו, שהגה עוד _3ע. ט יוקיע בינינו האיש ?לוואריסקי, הה־ ביב- התוסס והשופע אופטיט. יו‭'/5‬ מרץ יז‭_"_^‬נ" עמוקה _באדט ו3אחוומ־ד<עמי* ני _גכוח אמונתו היה מוט;ומקור־ גירוד לרביפ. קלוואריכקי ז''ל היה פקיד גבת? _באדמיניסטרציה של הנדיב הידו'ג. עם זאת היו מגבולותיו מוגבלות ועבודתו נתינת במסגרת צרה שקבעו הפקידים הגגוהים בפאריס ששקטו על שמריהם. _העיירה ששררה באדמיניסטרציה, הן בפאריס והן בארץ, היתד. אנטי־ציונית. ובסביבת זו צריך היה לעבוד קלווא־ ריסקי, הציוני הנלבב‭". ‬אדמיניסטרא־ טור אנוס" היינו נוהגים לקרוא ל. ־. וחי* הבליג על קשיים ומכשולים והצ־ ל־זז‭'!‬לשוות אופי אחר לפעולה ולבצע רבי־חשיבות. _מקקלים הוא היה מ!_הבעזלים בחברת ד, רא־ _שך5יפ בארץ' קולל נתיבות ותוקע יתד _ליעוב פ:רח בתור שממת־דורות. לא פי‭*?‬ פיכן לשם כך את מעמדו במנגנון ה_&דפינ_^טרציה. על דעת עצמו ואחריות־ האישית רכש' בעזרתו ~ל יהד־ ש‭?. ‬חנקין, שסח_&דמת גדול בגליל זלחהתון. פעולתו זו העמידה אותו בסגי סכנת פי&ורין. _מאמציהם של ידי־ דיק_, _משרביט לברון, העבירו את רוע _הגזירה, אבל _סמכויותיו של קלוו8ריס ־ קי גופימו _יותרי_^כניגוד לדעת הסקי־ דיק התעניין _בצומות ההתיישבות העובדת שההלו מתפוצות בארץ' ונתרקפו •_ל_^_רים בינו ובין‭., ‬אנשי הקבוצות יה־ _מרובים. בזמן _טלהבת־העילם _הראשו־ 1ה ניצל את שעת־החירום ומה שהסמ־

כרת המעשית והאחריות היו מוטלות על כתפי האנשים שבמקום' והקים על אדמות יק"א שורה של ישובים קבוצ - תיים חדשים — כפר גלעדי, אילת־ י השחר, מחניים. אחרי־כן הוסיף והקים עוד כמר. קבוצות. לאחר שנתחדשו הקשרים ביו צרפת והארץ ודבר סטיי־ חי- נודע לראשי הפקידות בפאריס, ניתכו עליו זעמם וחמתם, אך קלווא־ ריסקי יכול להם. בימי התלאות והדמים של ענת‭1915'‬ כאשר מפקדי הצבא התורכי המטירו גזירות גירוש ומאסרים על ראשי הישוב ורבים נאסרו' וביניהם כמעט כל חברי "השומר" ' שעונו באכזריות והו־ עברו למשפט צבאי בדמשק — בימים ההם הופיע כמציל וכמושיע האיש קלוואריסקי. הוא ממהר לדמשק. מת־ ייצב לפני ג'נזאל־פחה העריץ, תובע, מבקשי, טוען, מטיכגצ. _איגו נרתע בפגי סכנות, ובסופו של דבר, מציל את חיי האסירים. כוח היה קלוואריסקי הצייני ' הידיד, האדם. בתום מלחמת־העולם התפטר קלוואריסקי מעבודתו באדמיניסטרציה של הבארון. נסתיימה תקופת "האדמיניסטרטור האנוס‭. "‬_מקאן ואילך התמסר במלוא כוחו ומרצו לעבודת הישוב והעם. שנות חייו האחרונות היו שירות חלוצי רצוף נאמן לחזונו והגשמתו — חזון גאולת העם במולדתו. במד תו ירד מעל הבמה אחד המעולים מבוני הישוב וסוללי הדרו לתקומתה של מדינת ישראל- ברוך יהיה זכרו. ישראל שוחט