⁨⁨דבר⁩, 23 יוני 1950⁩ — מילונו החדש של _אבךשושז [⁨כתבה⁩]

מילונו החדש של _אבךשושז

הנה כבר מונח לפנינו גם הכרך השלישי של מילונו החדש של אברהם אבן־שושן. אמנם, כרך זה מכיל רק שלוש אותיות בלבד: מי — ני — סי. ואף על פי כן הוא עולה על הכרכים הראשונים במספר עמודיו, שהם ארבע מאות וחמישים וחמי־ שה. דבר זה בלבד מעיד על הריבוי העצום של החומר הלשוני, שהוכנס לכרך הזר: הוא מלא וגדוש שכבות־לשון רבות ושו־ נות, יותר משני הכרכים הקודמים, שיש בהו כדי להזין כל עין העוקבת אחר הה־ _פתחית הלשון העברית. המילון החדש של אבךשושן מנוקד ומצוייר. בכרך השלישי בלבד הובאי כחמש־מאות ציורים. צורתו החיצונית נה־ דרת. והרי אלה הם לא רק אמצעים מצוי*־ נים להקלת ההבנה והעיון במילון זה 1 הם _מכשיריכ אותו גם ל"חוגים עממייב רהבים ביות־, הוגי נוער, עולים חדשים וכוי. המחבר טרח טירהה מרובה לנקד את כל המילון "ניקוד מלא, לרבות הגדרותיו והב־ אות־ו'י, ובצדק קורא המחבר למילונו "מי־ לון מודרני — עממי — שימושי‭:"‬ מודרני — על שום ציוריו המרובים. המאירים עי־ נים וצורתו החיצונית הנאה המרחיבה את הדעת;עממי — על שום ניקודו המלא _יהמדוייק;ושימושי — על שום חמרי־הל־ שון הנחוצים ביותר לקהל המשתמשים נו.

אולם לא זה בלבד עשה המחבר יש בו ; במילון זה דבר שלא מצאנו בשום מילון שקדם לו. כוונתי לווגדרת הערכים ובני־ הערכים הלשוניים. יש בה בהגדרה זו משום הסבר קל ונוח ומובן לכל אדם, ועפ זה גפ מדוייק ככל האפשר. ואין זה מ־ הדברים הקלים. צריו אדם להיות מחונן _בחדג לשיני מפותח מאד כדי להסביר כל מינ־ ערכים לשוניים בלשון פשוטה ביותר. מילונו החדש של אבךשושן, על שלושת -כרכיב שכבר הופיעו, נותן בידנו את האפשרות לעקוב במידה מרובה אחר ה ת־ פתחותח של הלשון הצברית בימי חייה הארוכים: מימי קדמותה ועד הימים האח־ _רוניפ ממש, עד החידוש הלשוני האחרון שנתפרסם זה מקרוב כספר, ואפילו בעת‭;!‬ היומי. ויש לציין לשבה: המחבר לא חשש להביא אף _צ־טאטות מן העתוי, אם מצא בו ערן לשוני שראוי לו להיכנס למלונו. _צרבי־ההבעה של המדבר והכותב עברית בימינו גדלים והולכים ממש מיום ליום, והם מצריכים שינוייט מרובים: שינויי־ גו, ן, _שינויי־תוכן ושינויי סגנון. בדרך זו נוצרים משקלים חדשים לשמות עצם ותו־ אר ו3נינים חדשים לפעלים, שלא שיערו קודמינו. כל התהליכים הללו יש שהם מביאים גם לידי שינוי דמותה של הלשין העברית וחותכים חתן עמוק במעמקי־ הנפש שלה. לפיכך על _המילונאי המודרני

_#תי ‭_99,, ‬_י1נניםז כן, הם ?נבו ןר1ת ו_^ךחו ל‭??‬_י קהיא‭... "‬•

להיות _מזויין_, לא רק בידיעות לשוניות מרובות, אלא גם להבין לנפש הלשץ המתחדשת ולחוש בדפקה החי , שידע מה לקרב ומה לרהק: טה הן המלים המחודשות שח־ יוניור"ן _בלייון ממשית היא ובח־קיום, וזכותן "להיקבע במילון־ ה־א למעלה מכל ערעור, ומה הן המלים שחיוניותן מדומה, בה הלוף, כאותו פרפי בן יופו, וערכה מוטל _בסטק. נדמה לי , שהבנה־הרגשה זו ניכרת במילונו על אבן־שושן י:תר מאשר בכל מילון אחר. והרי בך דבריו של המחבר בהקדמתו לנ. _רך ־ראשון: "המילון הה־ דש צריך לשמש בצורתו ובסידורו מכשיר עזר נוח ומועיל גם לאותו סוג של הקוראים העברים שנזקק למילין בימינו — לעולה החדש, _לתלנ־יד ולמתלמד‭... ‬מחבר המילון השתדל להגיש לקורא ולדובר העברי אוצר שלפ ככל האפשר של הלשון העברית. כפי מצבה בימינו‭. "‬ הקייט המחבר את הבטחתו? יש לומר, בלי כל הסתייגות, שבמידה מרובה עמד המהבר בדיבורו. ולא עוד, אלא הוסיף חידושים רבימ שלא תמצאם כלל אצל אלה שקדמ־ לו. ועוד דבר;בכרך זה שלפנינו, בכרו השלישי , הונהג גם מנהג חדש. כוונתי למלים הלועזיות מלשו־ נות שונות, שהובאו במילון ב"מונהים בינ־ לאומיים, שהתאזרחו בלשוננו והם שגורים רעתויות _ובמגרות. בדיבור ובשיחה‭. ''‬ולא

זה בלבד שניתן להן. במו בכרכים הראשר נים, ביאור בעברית פשוטה _ומדוייקת, כפי שנוהג המחבר בכל הערכים, אלא גם נת־ באר מק רה של המלה. ענינה וצירופה, למשל: בערך "מיסטיקה‭. "‬הוער בסוגריים ‭.. :‬מיוונית: מיפטיקוס — סודי‭;"‬או בערך ‭,, ‬מסוך: "צרפתית עתיקה: בנאי באבך'ו בערך "מסטודוך: "מיוונית: מסטוס —פיט־ מה, _אורונטס — _שינימ''ו בערך "מסתב־ רא‭:''‬ "ארמית‭,, !"‬מערופיה'י — "מערבית: מערוף — ידוע, מוכר‭"!''‬מאצו'י — , אי־ טלקית: אמצעי, בינוני‭";"‬מיקסטורה‭— ''‬ "לאטינית: תערובת‭". ''‬מיקרוביולוגיה ‭" — ''‬ יוונית: מיקרוס — קטן, ךיו_'ס — חיים‭, "‬ וכאלה רבות. אט יימצא מי שיאמר, שאבךשושו לקח הרבה ממילתו של גור — לא יהא בדאי;ולא רק ממילונו של גור שאב המחבר, אלא גם מטילונים רבים -אחרים. וביחוד, ממילונו של אליעזר בךיהודח, שהוא אבךיםוד לבל המילונים הבאים אח־ ריו‭-, ‬ אבל עובדה וו אין כה משום פגמ בתורת המילונאות. אדרבא, מעלה היא למחבר, ואף זכות, _יטוי שידע לקחת את כל הטוב והמעולה מן הקודמים לו. כל מי־ לונאי חייב לשמור על האוצר הלשוני שה - כינו הראשונים ולכנוט אותו לתוך ספרואם מצאהו ראוי לפניו לצורך מלאכתו. 'פאט ‭_5'‬־אז 7א מילא את הזנח. י. יעקג כנעני

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩