⁨⁨דבר⁩, 28 נובמבר 1949⁩ — המצב במנחנות*עו_?י3 [⁨כתבה⁩]

המצב במנחנות*עו_?י3

באגף הבהלת המחנות של מחלקת הקליפה ליד הסוכנות היהודית היתה ביום ששי פגישת מנהלי בתי העולים בכל ה־ ארץ. כדי לסכם את המצב במחנות לאחר הגשמים הראשונים, מודיעה מחלקת ההסברה של הסוכנות היהודית. הוברר כי תודות לסידורים שנעשו מראש, לא גרמו הגשמים נזקים או לזעזועים במחנות, והאהליט והצריפוניט עמדו במבחן מזג האויר החרפי. רק במחנות שבאזור פידס־חנה, שבהם שוכנים כ־ ‭10. 000‬ איש (ט‭55'5‬ ממספר _התוחבים הכללי בבתי עולים אלה‭, (‬היו כמה מקרי דליפה באהלים שלא שומנו. בגדי מספר עולים אשר לא הכניסו את חפציהם לפנים האה־ לים בגלל החום שהיה לפני הגשם — נרטבו- במחנה ברנדייס היו כמה סקרים שבהם נקרעו בדי האוהל. פעולת ניקוז בבל המתנות עושים עתה את פעולות הניקוז לאחר הגשם הרציני הראשון. האהלים שבהם וזיתה דליפה, הולבשו אהלים חדשיס. באזור בית־ליד נמצאים ‭3. 300‬ אהלים. לפני התחלת הגשמים הועברו 1000 איש, רובם בעלי משפחות גדולות, לתוך מחנה בתים. מיד לאתי _הגשם החלו עובדי המחנות ושוכניהן בחפיית תעלות מרכזיות בטראקטוליט ותעלות קטנו*

יש לציין כי רק עולים מעטים התנדבו תחילה לזיפות האהלים, ורק לאחר בוא הגשם הראשון הסכימו. כי האהלים שוופ־ תו עמדו יפה בפני הגשם. באזור _בית־ליד גקימים עתה 500 צריפונים מטפוס מיוחד אשר יאכסנו מ־3000 ער 4000 נפש. באזור ראש־העין נמצאים _כ־‭12. 000‬ איש נ‭1500-‬ אהלים, כמעט כל העולים כתימן, נמצאים באהלים, בה בשעה שהבנינימ משמשים לאכסון ילדים קטנים- בתי־תינו־ קות_, בתי־ספר ומוסדות אחרים. במחנה מסדרים רצפות ומעברי־עץ. עולי תימן לא גילו כ7 התרגשות עם בוא הגשמים הראשונים. בבאר יעקב עובדים עתה במחנות בסידור תעלות ניקוז ובזיפות האהלים והתקנת שקי חול. כל _8וכני המחנה גוייסו לעבודה זו. במחוז חיפה היו גשמים כבדים ביותר. היה חשש לקשיים במחנה אחוזה, אולם הצריפים עמדו במבחן‭,. ‬הטול הארצישראלי שבו השתמשו לכסוי גגות הכזיב, לעומתו וגמד פול הייבוא בפני הגשמים. בעין־ שמר שבה מרוכזים 9200 עולי תימן, נמצאים שני שליש בבתים. וכן 400 אהלים על מסלולי בטון. גם כאן לא היו קשיים עט בוא הגשם ותיו רק מקריט בוררים של _לליפות. 8_אגן< הטחנות _טצייניט, גי *ינ 80ק

_גיהישיבה באהלים עלולה להשפיע על ברי - אות התושבים. לעומת זאת יש בכל בתי 1 העולים מרפאות, בתי־חוליפ _בגין־שטר ל־200 מטות, בראש העין ל־280 מטית, באחר בית־ליד 100 _טטות למבוגרים ו־100 לילדים, בנתניה 20 מטות למבוגרים ת12 לילדים- בבאר־יעקב 50 למבוגרים ו־50 לילדים‭-, ‬ פרדס הנה 100 למבוגרים ו־100 _לילדיפ.