⁨⁨דבר⁩, 9 מרץ 1949⁩ — פרשת יצי_&ת מצרים ממחב ה עתלית [⁨כתבה⁩]

פרשת יצי_&ת מצרים ממחב ה עתלית

ליל שמורים למען , יציאת מצריםסנוניות ראשונות של חילופי שבויים ביו ישראל ומצרים — היו 11 המצרים הפצועים קשה ששיחררו ביום אי לפנות ערב ממחנה השבויים בעתלית. הפצועים שניצלו ממוות תודות לטיפול הרפואי היעיל והמסור הודו לד"ר ש. לאופר וכל אחד מהם נשק את ידוכל יום ב' עמד מחנה עתלית בסיפן של שחרור פאות שבייים. אותו יום שות־ דרו מעבודה 355 השבויים המצרים והסר דאנים (האחרונים כ־70 איש) ומאחרי שעה 4 אחה''צ החלו הפעילות הקשית והמסו־ בכות התלויות בשחרור, שנמשכו 24 שעות רציפות. אחרי התשלוט החדשי האחרון לבעלי הדרגות שבין השבויים הוחזרו _פקדונות הכסף להם וליתר השבויים שעלו עד ל‭400-‬ ל''י. החזרת המצעות, הבגדים וכלי האב-לה נמשכה עד שעד. מאוחרת בלילה והעסיקה את מרבית אנשי היחידה המטפלת בשבויים. רובם היי ערים כל הלילה שהיתר, להם ליל שמורים לכבוד יציאת מצרים מעתלית‭... ‬גם השבויים לא ישני כמעט, מכיון שעם גמר ערי - כת רשימת השבויים והתאמתה לזו של הצלב האדום והאו"מ החל ב־3 אחרי חצות _הוהוי של מאות האנשים וחלוקת מספרים להם. המטבח לא שבת כי הבין ארוחות _מוקדמות למשתחררים וצידה לדרך הארו־ :ה. מצב רוחם של השבויים היה טוב עליהם ואחד מטאנטה אמר לי: זה 3 ימים, מאז נודע לי שאנו חוזרים למולדת, איני יכול לאכול מרוב שמחה. כל הזמן אני מרבה לעשן.

אינו מתחרט על הפצצת ‭.. ‬ רמת דוד‭... ‬ הייתי ער כל הלילה והרביתי לשוחח עם השבויים, עם המפקדים והחיילים, שהביעו בדרך כלל את שביעת רצונם מהיחס היפה במחנה עתלית. קשרי הידידות ביו בעלי הדרגה וקציני ישראל הממונים עליהם הובלטו בשיחות ובכיבודים הדדיים. אולם אחדים מבעלי דרגת סגן (_קפטאן) וסרן לא הסתירו את רגשות הפטריוטיות הנפוחה ש י לחם, בהדגישם בי אך משגה הוא לומר שמצרים נוצחה. שני _לבי־סרנים (מאיורים‭, (‬המצרי לונופי מוח־ מד עאדל בן _ה־32 והסודאני סעדאתי _זא־ הר סתר עשו רושם של מתונים, שלמדו משהו מלקח המלחמה. המאיור המצרי השאיר מכתב כתוב וחתום בעצם ידו המביע הוקרה על היחס היפה לשבויים המצרימ. בין המפקדים התבלטו שני קציני תעינו‭;!‬צ1_ינ־י_£ שאהד טה0 ה&ציץ את

מאת סופרנו מ. קפליוק

שדה התעופה בימת־דוד. בשיחה אמר קבוצות קבוצות *ל קוי מצרים עברו שאינו מתחרט על טעות זו‭... ‬קצין התעו־ פדויי השבי היהודיים ממצרים אל אדפת "פהי ג י‭'1'‬לאל י"י י _* הוא‭_*!"‬ ממשפחה _מש8חה מיוחסת מיוחסת עד עד כדי כדי ישראל. לבושם הטוב של השבויים _היהו־

כך, שהממשלה המצרית הציעה בשעתה לפדותו תמורת 50 שבויים ישראליים‭... ‬ דבר אפייני , שהשבויים מחו בכל תוקף נגד ה"כזב" שספרתי להט, כי במצרים יש רק _ב־150 שגויים ישראליים. אנשי ההמון שביניהם העריכו את מספר הישראלים השבויים ב‭,, ‬הרבה אלפים‭. "‬ דבר המאיור הסודאני בשביל

. דברבשעה 6 בבוקר זזה שיירת 15 האוטובוסים. בעלי הדרגה ישבו באוטו אחד עם קציני המחנה. ביקשתי את המאיור הסודאני. שיאמר משהו למען סירםום ב"דבר‭'-‬ לפני צאתו מן הארץ. המאיור שעיין באחד מספרי הגנראל אייזנהאואר. התנצל באמרי, שהוא חייל ואינו פנהיג פוליטי , אך כאיש צבא ביקש להביע תודה על היחס הנאה. שנהגי כלפיו ב־8 חדשי שביו בישראל. באופן _פיוחד בקשני להביע תודה לאותו עתר נאי יעראלי. ששיבח אותו על מסירותו לחייליו (כשהגישו לו מים והוא נשבה בהיותו פצוע קשה, ביקש, שישקו קודם את החיילים‭. (‬דברים אלה גרמו לו הנאה, מכיון שתורגמו בעתוני מצרים וסודאן. גם רב הסרן המצרי ביקש להביע תודה על היחס הנאה לשבויים בישראל. שדות הקרב מעלים זכרוגות‭... ‬ כשעברה דרכנו, עם התקרבות לעזה, באזור הקרבות בין מצרים וישראל החלו המפקדים המצרים להצביע על בית דראס, עיראק _סויידאן, חולייקאת ועוד והחליפו ביניהם דברי זכרונות. עברנו שירת כפרים נטושים בדרום, שחלק-מבתי החומר שלהם הרוס עד שהגענו, אל הק"מ ה־97 בדרום. לא רחוק מעזה. ליד הגשר בשטח ההפקר שביו קוי ישיאל־מצרים ישבו נציגי ישראל, מצרים והאו"מ ואישרו את מעבר השבויים אל הקוים המצריים לפי רשימה שבידי הנציגים. " מת3ת המלך פארוקבאותו זמן שהשבויים המצרים עברו

לתשומת לג - פועלי ים המלח על כל פועלי חברת האשלג (בעלי משפחה) שנשארו בים המלח לאחר ה־15 למאי ‭, 1948‬לפנות לשובתם הם, בכל יום מ־5 עד ‭6. 30‬ ברח' יהודה הלוי 75 (משרדי העליה‭. (‬ביחס להני'ל הנמצאים בירושלים 1תי_6ד, תבל* _הולנה 9ילחדת.

דיים, שנשלח אליהם מן הארץ. עורר לחש בין השבויים, שטענו: המלך פארוק נתן לשבוייכט בגדים חדשים — ואתם?גם הפליטים טענו כך והסיקו מסקנות. פגישת פנים אל- פנים עם פליטים בפעם הראשונה נפגשנו עם פליטים ערבים צעירים וזקנים וילדים רבים מישר ביט נטושים. כשנשאלו למצבם השיבו, כי המלך פארוק מספק את כל מחסוריהם. ערבי נוצרי מיפי, העובד ב"צלב האדום" אמר לי: כל פה שאנו נותנים להם הס אומרים, שזוהי מתנת -המלך פארוק. פליטים שאלו לשלום מקומות מושבותיהם ולשלום מכריהם היהודים והתעני - נו אימתי יוכלו לחיות שוב בשכנות טובה עם בני ישראל. שוטרים צבאיים מצריים גירשו את הפליטים, אולם הם עצמם עמדו ושוחחו אתנו. על הפליטים. אמרו. שהם "אוכלים כמונו" ואינם עושים כל ים ‭., ‬מכיוון שעצלנים הם‭. "‬ פליטים הראו את כרטיסי המזון של " י ‭,, ‬הצלב האדום וסיפרו על מנות האורז, הקמח, השמן ובשר השימורים. שהם מקבלים וביקשו להראות להם את שטרי הכסף של ישראל. אחד השבויים. םודאני לפי מוצאו. אולם יליד עכו יבעל משפחה שם, הזחזר, לפי בקשתו, לישראל. הוא ישוחרר יחד עם מאות שבויי עכו, ששחרורם היא קרוב. _נ‭11!'_1811!!!!111!_118!1!)_18]1!]|_011[!1‬_מ‭!!1!101!19‬מ1ו‭!|‬מ‭<19!1!1‬י‭*_" ‬