⁨⁨דבר⁩, 4 מרץ 1949⁩ — _וחרובי הפדויים שבים [⁨כתבה⁩]

_וחרובי הפדויים שבים

אחרוני הפדויים, מאתים ושלושה איש, ממחנה השבויים באום ג'מאל במםראק, חזרו אתמול לירושלים, בשעות הבוקר המוקדמות, כשהם נושאים את ספר התורה ממשואות יצחק. ליד בית הכנסת " ישורון" קיבלו את 3ני הבאים הרבנים הראשיים הרצוג ועוזיאל, כשהם נושאים ספרי תורה וכן קהל רב שמילא את רחבת בית הכנסת והרחובות הסמוכים. חזן שר את פסיקי . ויהי בנסוע הארון" וחיילי צבא ההגנה ערכו מסדר והצדיעו. מהזות נרגשים נראי במקום כשאבות ואמהות, קרובים וידידים מצאו את יקיריהם בין הפדויים. ־ חיסולו של המחנה במפראק נסתיים. סמור לחצות, אור ליום ה‭, '‬כשמשה רוס־ נאק, ממפקדי העיר העתיקה, לקח או1 הפנס האחרון, סגר את הדלת ויצא בלחצו את ידי מפקדי המחנה. שני המנעולים של שערי המחנה הובאו אף הם, על ידי שני חברים. השיירה שיצאה בחצות עם שבע מכוניות וארבע מכוניות משא היתה מלונה על ידי מר מונייה, מטעם הצלב האדום. בדרן אירעו כמה עיכובים מחמת במכוניות והגיעו ליד מחסום _מנ־ קלקול דלבוים בשעה שש וחצי בבוקר. כאן קיב־ לו את פני הפדויים רב־סרן נבו, בשפ משה דיין, באי־כוח המוסדות הלאומיים, עתונאים וצלמים. קהל רב הצטופף ליד בית ישראל, אולם לא ניתן לאיש לעבור את השטח המגודר- לאחר קריאת "שלום‭, "‬ הוסיפה השיירה בשירה עד שהגיעה לבית הכנסת " ישורון‭. "‬מעל המכונית הראשונה התנוססה כתובת גדולה: "ושבו בנים לגבולם‭. "‬לאחר התפילה יצאי הפדויים לארוחת בוקר ומשם למחנה " אי־שם‭, "‬לשם סידורים פורמליים. בין המשוחררים חייל בריטי, אשר בערב הכרזת המדינה העברית, בצאת הבריטים מהעיר העתיקה, הצטרף אל לוחמינו ולחט בגבורה נגד האויב. לחייל זה הוענק שם עברי: אברהם כהן, על שם אחד מגיבורי העיר העתיקה, שנפל בראשית המערכה. שמות הפדויים

אדלר בנימין, אנדדמן פסח, אברסי סעדיה, אדלר אברהם, עדיקה מרדכי , אל - פיה יוסף, עבדי שלמה, אבחום יוסף, אסא אהרן, אלבוחר משולט, ארואז משה, אלט־ שולר אהרן, עטיה יוסף, אהרן יהודה, אש־ רי דויד, _אשרמן יוסף, אשכנזי שלטה, בי־ זינסקי שמואל, בורדה יעקב, בכר אליהו, ברגמן משה, באר משה, ברכה יהודה' בכר משה, ברטלפלד יעקב, נדהב אברהם, בן שחר עמינדב, ברוך אלימלך, בוגלר שמואל, בייטנר שמואל, ברנדוין משה חייט ברוד אליהו, בנז'מין משה, באשר יעקב. בורקובסקי טוביה, _בירקנקלד שמואל, ברח־ מה אליהו, בגר מרדכי, ברגר יעקב, ברנ־ שטין פנחס חיים, ברתולמיאוס ג'אק ו כהן אברהם, כהן אברהנ!אליעזר, כהן מאיר, כהן מאיר, כהן. אברהם משה, כהן אברהם נחמיה, כהן משה עזרא ו כרמי אברהם, חנקין יששכר, _צילבון מרדכי ו דבור־ קב יהודה, דהריאס נסים, דולק יצחק, דב אפרים, יצקוביץ אליעזר, ברנרייך חיים! פרנקל צבי, פאסט יהודה, _פיינשטיין יעקב, פרידלנדר יצחק, פוגל שלמה, פרוינד מיכאל, פרידמן ישראל 1 גלדשטין אהרן, גשורי צבי, גוטליב ירמיהו, גרינברג אברהם, גיגי בכור, גור־אריה שלמה. גלב שלמה סלחן, גוטליב עקיבא!היינמן גדעון, הרשקוביץ מיכאל, יאיר מאי, הוד־ ביץ רפאל, _הורביץ אברהם, הוכשטין ראר בן, חסון משה, היימן יוסף, חסון מיכאל. הנג'יו יצחק, חסון יהודה, חזן אברהם, חפץ אליעזר, הייזלר יצחק, המבורגר חיים, חנוך משהו איםרוב יעקב, יודוביץ זאב, יהוד שמעון, יעקובוביץ מנדל, יעקובו־ ביץ משה, יודנלרנר נחמיה, יונסוןשלמה_, יוחנן אריח!קפרולה אברהם, קליין אשר, קליין זאב, קפילוב שלמה;לבבי נחום, לנדאו דב, לנדאו יצחק דב, ליכטנר בני-

מין, לייבוביץ זליג, לוין מישה, לניאדו יעקב, לוי שלמה, לוי אליהו, לוי נסים, לוי יהושע, לוי אברהם חיים!מרקוביץ יהושע, מרקוביץ שמעון, מוסקל מרדכי, מוגזמוף רחמים, מאיר מנחם, מישקובסקי יוסף, מלמד אריה, מילון ראובן, מצליח אריה, מרגלית יעקב, מליה משה, מרקל דוקסי, מזרחי יוסף, מזרחי יצחק יסון, מזרחי דוד ישראל, מזרחי אליהו יוסף, מזרחי אברהם דניאל, מזרחי משה- אהרן, מזרחי דניאל שמואל, מזרחי אברהם, מורח־ אליהו, מזרחי מרדכ‭, ?‬מזרחי שלמה אברהם, מזרחי מאיר חי, מזרחי הדד דוד, מזרחי יצחק!נדר חיים. נחטיאם חיים, נתנאל רחמים, נתנאל נתנאל, נחמיאס משה, נתנאל בנימין, אוסטרייכר פנחס, פרטנו אליעזר, פורגס מרדכי, פוליאקוב שמואל, פאלאצי יהושע, ראדו עזריאל,

רוזנאק משו‭,. ‬רגרוזצקי חנוד, שטיינברג אליעזר, שיין יהודה, שיוגיץ אברהם, שיין דוד, שטיינברג חיים, _סטרומר קלמן, סגל שמואל, שושנים יוסף, שניידר יצחק, _זטראוסר אליהו, זילברשטין שמואל, שלזינגר משה מאיר, שרביט דוד, שם־טוב משה, שרביט משה, שמש רחמים, שושני מרדכי, _שמעיוביץ נחמן, שמעיה ציון, שו־ שני שלפה, שקלו שלמה, שוקריקי יוסף, שמש מאיר, שלזינגר נחום, סינני אברהם, טבק משה, טיגרמן אברהם, תנגי יעקב, טקםון חייט, טנגי יוסף, טאויל שאול, וול־ פו יצחק, וסלי 3_רוך, ואנונו בנציון, וכסמן מנתם, ודיטלבםקי. אריה, ויזל יהודה! וסרטן נחמיה, וייס יצחק, וייס יונה, וינ־ פלד אברהם, וייס משה, יברוב משה, ידיד אברהם, זרזר חיים, צוקדברג אברהם, זלדס ניסן _גדקיהו טיכאלי.