⁨⁨דבר⁩, 24 ינואר 1949⁩ — אי [⁨כתבה⁩]

אי

יא. הגנת האשה , ־ ‭. ?‬מלוא השריון מתוך הברת התפקיד הגדול הנועד לאשר. בהקמת ה0דינ‭7!‬ ובקליטת עליה, ומתוך נאמנות לעיקרי המסורת של תנועת העבודה החלוצית בארץ, תשקוד מפלגת פועלי ארךישראל להבטיח 'את מלוא שרוו הזכויות והחובות של חאשה בתוך חוקת מדינת ישראל, ובכל מוסדות הייצוג, הדין והשיפוט שלה. ‭. 2‬האשה העובדת שכר שווה לפועל ולפועלת בעד ‭_$?‬בודה שווה!קביעת מינימום שכר עבודה לפועלת, המבטיח _קיומ הוגן‭';‬זחרור חלק מתאים מהכנסותיה של פועלת נשואה, העובדת מחוץ 0 לביתה, _ממס־הכנסה, כדי לאפשר לה להתמיד בעבודה ז איסור עבודת לילה לפועלת־אם;פתיחת מוסדות טיפול וחינוך לילדי! אמהות העוברות מחוץ לביתן. י ‭. 3‬הגבת האמהות איסור העסקת נשים בענפים המזיקים לאמהות: חופשת לידה בשפר עם _זכות שמירה על מקום העגולה > קרן יולדות אשף תעמוד לימינם של היולדת והתינוק. ‭. 4‬הגנת הילך - "י יהקמת מועדונים לילדי הוי"פ עובדים מחוץ לביתם, מעונות יום, מחנות נופש ובתי הבראה לילדים הזקוקים!איסור הע_0_־ קת ילדים בעבודה לקני גמר בית הק&ף העממי!הרחבת רשת גני הילדים והכללתם _בתקציב החינוך הכללי!ע_{רת . המדינה והרשויות המוניציפליות למוסדות יללי‭. ?‬י ומפעלי י עליה הנעשים ע"י ארגוני _נשיפ ומוסדות צבוי. י'יב. שיקוק _ךךיילי_5 לכל אדם המשרת בצבא ההגנה לישראל יש להבטיח ; דאגת _ממלקוןית ומתמדת למשרתי' וכן הזפות לחזור למקום עבודתו — אם עבד פמקום ק3_וע לפני התגייסותו לצבא;זכות עדיפות בקבלת עבודה_;הקנית אפשרויות ללמוד מקצוע — למי שלא היד. מקום עבודה או מקצוע לפנ_> הכנסו לצבאו הקנית אפשרויות מקילות להתישפות חקלאית בכל צורה שיבחר בה. על שלטונות הצבא והמדינה להקי? ארגוני התישבות חפשיימ 3קרב הצבא עץעזרו לחיילים את הגשמת שאיפתם ההתישבותית: מתן אשראי לשיכון ולך, ת־ בססוה 5לכלית; עזרה והקלה בהמקכת " הלמודים, אם לרגל התגייסותו ל_^_בא הפסיק החייל _8_ין _למן־דיו. י צבא ההגנה לישראל ישלים את כיבושי הגבורה שלו ע"י התערותו באדמת המולדת והתיקבוחו עליה והקמת דוה עבודה, מושרש ונאמו.

י"ג. ח<י3וף חלו_^י לנוער עם הקמת המדינה לא נסתיים תפקידה של החלוציות בבניו משקנו ועיצוב חברתנו. החלוציות קיבלה חשיבות הרשה, מוגברת ורבת סיכויים. כל שלושת התפקידים הרא־ שיי@ של המדינה: בטחון, _התישבוין וקליטת עולים — לא יתמלאו בלי תנופה חלוצית ר_^_ת־אוןיפ של הגוער. במפעלי הגשמה רבת ממדים, ובראש וראשונה בהתישבות חקלאית } לכל צורותיה החלוציות, ימצא דורנו הצעיר את ייעודו. המדינה תעודד ותטפח את תנועות הנוער החלוציות, מתוך יראית התפקיד ההיסטורי ך'וועע לנוער החלוצי בעיצוב דמות מדינת ישראל. _± פועלים, חייליה קולים י . ־ * והמוני־ העם! מפלגת פועלי _ארץיישראל קוראת לכם שהבטיחו לה רוב יציב ומכריע בבחירות, למען _תקיפ יחד עם 3ל הפיחות החלוציים, הבונים להאחראיים, ממשלה שתפעל לפי הקוים הללו. י־ 1 מורשת ערבים מאז ראשית העליה השניה בונה מפלגת פועלי א"י את י הישוב ומטפחת ערכיו החלוציים: עבודה עברית, שמירה' דןגנה, התישבות חקלאית — קבוצה, מושב, קיבוץ;חינוך חלוצי לנוער הגולה;דיבור עברי , עתונות ותרבות עבודה, ספרות עממית ו מלחמה מחמלת על רמת־החיים החמריים 1 והרוחניים של העובד העברי;שכלול המקצוע, העלאת הרמת התרבותית, קידום ערבי המדע והרוח ;קליטת עליה והשוי־-־ שתה!איחוד הגלויות ומיזוג שבטים ועדית * אחדות פועלים, מרות העם, שחרור האשה _והקמתה בחיים המדיניים, המשקיים והתרבותיים;בנין כוח ההגנה בכל שלביו, מ"השו־ כר‭, "‬דרך ההגנה, הפלמ"ח‭., ‬גיוס למלחמה בתיטלר ולבטתון הישוב. יצירת _הי־ריגדה העברית ועד צבא ההגנה לישראל! כאבק לזכויות האדם, הפועל והאומה;ההעפלה והצלת שארית הפליטה!הנחלת רעיון המךינה לעם והקמת המדינה' את מורשת כל הערבים הללו, אשר הנחילו לני את הכיבושים ואת הכובשים גם יחד, נושאת אתה מפלגת פועלי א"י לתוך המדינה המוקמת, להאדי־ם ולהעמיקם ולבנות עליהם את בנין העתיד. ליכוד הכוח החלוצי עם היותר, התנועה היחידה בעם ישראל‭,, ‬העומדת על תקומת המדינה העברית מאז ראשוני חבריה לפני 45 שנה, יודעת מפלגת פועלי א"י להעריך ולחוקיה את מפעלם החלוצי ־'ו והראשוני של כל אלד‭., ‬אשר קדמו ילה, וכל אלה הפועלים יחד אתה — מחוץ למסגרתה. מאז היתד, מפלגתנו הכוח המדריך והמכוון ביישוב ובציונות שקדה — . אגב שמירה נאמנת על הערכים החלוציים והחזון _הציוני־סוציאליסטי המטופחים ‭4. ‬ על ידה — על ליכודם וגיוסם של כל הכוחות הבוניט והיצ- ־ " רים, למען קידום משותף של _מפעלנו. גם הפעם שואפת מפלגת פועלי א"י ללכד סביב ממשלת ישראל כל כוח הלוגי, יוצר ואחראי.

למשטר ר_?וף ונאמן בשעה חמורה וגדולה זו, רבת הסיכויים והסכנות, רואו! מפלגת פועלי א"י נזק והבשלה בשלטון של צרופי- מיעוטים מקריים, שאינם מוכשרים להבטלה למדינה משטר רצוף ונאמן. בתקופת מעבר זו הכרחי שלטון של רוב יציב ואיתן, הצועד בדרכו הסלולה שהוכרה ואושרה על ירי העם. שליחות היסטורית עי קף תקופח חדשה גתולדות עמנו " אין טור טרו* * ממשי ללוג חילוקי הדעות שעל _סיך, ט התפצל _ישו‭;3‬ו 5ל י השנים. חרגת מהשגרות, חטסלגתיות נתרוקנו מתגנן ועצם ההתפצלות חנפרזת מהווה סגנה לעתידנו למדינת דרוש עכשיו שלטון אחראי יציג וגר"כושר פעולת י מ־לגת פועלי א"י רואה אתשליחותח ההיסטורית געמ לחקיפ שלטון כזה. אין מ_8ל;ת פועלי ארץ-ישראל מתעלמת מהקשייפ הזרועים על חדר־ שנח תלך _ ער שהחזון חציוני-סוציא-ליסטי ית;שם גמלואו וכשלמותו והעם _העכרייקיננ! ג&דינתו פעם עוכד גן חוךין. דרך לעבור גאולים מפ‭;7‬ת פוע_?י א"י הקדימה מגילת החוגזת למגילת הזכויות;היא תבע, _־ז מעצבות גטרמ שתבעה _מאחרימ • והיא מופיעה גט הכעס _גמכצעים כגדי משקל והתחייגזיות חמורות, ונשט המעשיט שעשתה עד _3ח _וגשפ הדרך שפה הלכה _יחגיאה את כולנו עד הלוט _ היא * פינה לעם להתרגז סגיבה, למען תהית דרגה _ג&יינ_* ישראל נ־רך לעגור _גאולימ‭~—" 1. ‬ י י* ‭"_+‬נ> ‭?_">? ‬

קם חזון הדורות האספה י המכוננת של מדינת ישראל מתכנסת לאחר המהפכה הגדולה שהתחוללה השנה בתולדותיגו: קם חזון הדורות ועמנו י_*א משעבוד לגאולה, ושג לחיות עם עצמאי וחפשי בארצו כבראשונה־ הוקנו צבא ההגנה לישראל והוא לחם בצבאות עמי ערב אשר פלשו לארץ ויכול להם, הוסר מצור ירושלים ) שוחררו הנגב והגליל _ואדמתגז הועמדה לרשות האומה להתישבות רבתי ו ‭?.. ‬ החלה התקופה הנכספת של קיבוץ הגלויות לתוך המולדת המשוחררת, ועלית ההמונים מכל ארצות נכר הגיעה לממדים אשר לא ידענו דוגמתם־ נרכשה הכרעתן של האומות המאוחדות ובתוכן ‭? ? -‬ עזרתן וידידותו של שתי המעצמות האדירות בתכל: ארצות הברית של אמריקה וברית המועצות? מדינת ישראל היתה לגורם ממלכתי וצגאי , בשתיס עשינו את החיל הזה‭-. ‬ במפעל _ההתישגות וההגנה של שלושה דורות חלוצי הגשמת הציונות בארץ. גהדרבה מדינית וצבאית, רווית חזון, עוז ותבונה, של מפלגת: פועלי ארץ-ישראל, אשר כיוונה, ריכזה וגייסה בשנות מבחן אלה את הישוב, התנועה הציונית והעם היהודי לקראת, הקג_?ת מדינה וחישול מכשירי התגוננות חדשיס. תפקידיה _ש9 מדיבת ישראל י מ0על המהפכה הגדולה טרם הושלם: עוד לא הובטחו הגבולות הנאותים, עוד לא נכללה ירושלים במדינה: עוד לא הובטח השלום!עוד צוררינו חורשי0 מזימות השמד וקיצוץ, ושלושת החיוניים הגדולים של מדינת ישראל רק _^ תפקידיה מתחילים: קיגוץלויות: בניו הארץ _ואיכלוסה־ משטר סוציאליסטי של חירות, שויון וצדק. לביצוע שלושת היעודים ההיסטוריים הגדולים הללו עד תומם - יידרש מאמץ ממושך ונאמן של שנים. אולם על- האספה המכוננת יושם להניח היסודות, להתוות דרו ולהקים ממשלו! אשר תנהג אתי ספינת המדינה בתוך הגלים הסוערים של ימים טרופים אלה, אף תפיא אותה לחוף־ מבטחים. מפלגת פועלי א"י תעמוד ב_^ספה המכוננת על תכנית פעולה‭_?, ‬אלה ה_5 ראשי פרקיה העיקריים:

לסוגי מזון חיתיים' המרי גלם, ציוד _ואמצעי ייצור להרחבת המשק;ן‭??‬פחה. מתמדת של רמת החיים מתוך המרצת כוחות הייצור והרחבת האספקה העצמית, העלאת כושר העבודה ופדיונה ושכלול טכני של החקלאות, החרושת, הבנין וכל מלאכה?שימוש רחב _33ל _אוצרות המדע לקידום משק המדינה!הטלת מסי הכנסה פרוגרסיביים, מסי מותרות, מסי יחשה ימםי ה_^בהי' עקב העלאת ערך הרכוש!שחרור ממסים או הקלת _?םים במפעלים חלוציים של הון קואופרטיבי ופרטי הנהגת משטר _^ל צנע גאשר תדרוש טובת המדינה ‭; ;‬ מלחמה _נמרצון _ועויטתיח י ביוקר החיים — באמצעים ארגוניים־ משקיים ותחיקון"ם אדמיניסטרטיביים ו יצירת מעדכה ממלכתית ענפה ושיטתית של שוץתים סוציאליים, של מוסדות _רג_^ה ותרבות הגוף ושל מוסדות ביטוח ועזרה הדדית;_הבט־י חת מוסדות ספורט לגוזןר וציודם‭1, ‬ י י י , ה33ת ה‭33?‬ורה _והדוברים י העבודה היא מקול הייה, מקור עשרה ‭_$0‬שרק של המדינה‭, -‬לפיכך ייהנו העובדים והעבודה מהגנתה המיוחדת. על כל אזרח חובה מוסרית לעבוד לתועלת הכלל לפי כוחותיו הרוחניים והגופניים, על המדינה שומה לשקוד על: הבטחת חופש ההתאגדות לעובדים; עידוד _העקית ש. ל משא־ומתן קולקטיבי!הבטחת שכר _עבוןלה ותנאי עבורה הוגנים;הפעלת בטחון סוציאלי לעובדים 1 הבטחת _מזנרכת מוסדות לביטוח סוציאלי ולעזרה הדדית מפני חוסר עבודה, זקנה, יתמות, נכות, ואלמנות! הגנה על חיי העובדים, בטחונם, שלומם ורווחתם בעבודהומרגוע בזמן חופשה;הגנה על תנאי עבודה ושכר עבודה של הנוער העובד והבטחת אפשרות הלימוד וההשתלמות המקצועית בעזרת מוסדות המדינה?שויון הזכויות הכלכליות של הפועל הערבי במדינה, תוך פעולה קונסטרוקטיבית להעלאון רמת חייו וארגונו, ולהשוואת שכרו לשכר הפועל היהודי, תוך פיתוח השירותים הסוציאליים, שירותי הבריאות והחינוך ומפעלי הקואופרציה.

שומה לטפל באימוץ הספרות, המדע, האמנות והתרבות ובהקניית השכלה _למבוגרים חמדיגה תדאג לרכו בארץ את גדולי. המד‭??‬_והספרות היהודיים בעילם!המדינה תאמץ את המחקר המדעי הצרוף והשמושי בכל מדעי הטבע ותקיים מגע חי בין עו5דג המדע לבין עובדי התעשיה וההתישבות, למען העניק לייצור במדינה את כיבושי המדע והטכניקה החדשים _ןהמתחדשים. ‭. 5‬זרם החינוד של _ציקור הפועלים . המדינה תשמור ותגן על ‭5?‬ותו של ציבור הפועלים לקיי_?מוסדות חינוך ברוח העקרונות של העבודה והחלוציות — לקראת בניו הברת עבודה במדינת ישראל, כזרם מל_^־זכויות במערכת הווי נוף של המדינה. ‭. 6‬מעמדו של חמורה _3מדינה המורה _הענרי — שותף נאמן למפעלו החלוצי של הפועל העברי — השקיע עמל חלוצי-בבנין ביו;הספר העברי והגשים את המהפכה הגדולה בהחיאת הלשון העברית כשפת הוראה ושפת דיבור בבית, ברחוב, בשדה וב9תה. על המרעה להעניק לגזרים ברשת בתי־חספרשל המדינה מעמד ?של עובדי ‭- -‬ המדינה. גז. משטר _#שקי וחברתי _^ בבנין המשטר המשקי והחברתי במדינה שומה על הממ - שלה לפעול לפי העיקרים הבאים: הלאמת מקורות המים, אוצרות הטבע, מפעלים ושרותים בעלי ערף לאומי־ממלבתי!יצירת משטר קרקע הבגוי על חובת הפיתוח, למען הבטחת היכולת ההתישבותית של _המדינה הקולטת את העליה של המוני בית ישראל;תיכנון נ?שקי ואימוץ ההון לסוגיו. השונים לשם פיתוח החעשיה ותכניו, הימאות, התעופה והשרותים: הםייית־חובה של תעשיות מתאימות ומיוחדות לירושלים ולמרכזים אחרים בעלי ערך מיוחד. הקלות להעברת הון יהודי מהגולה ומשיכת י הון בירלאומי לפיתוח הארץ!שימוש _לס כוני במטבע זר למען שמש ףק את צרכי היבוא החיוני, מתוך מתן דין קדימה

_נלפללת פועלי | _אלזייטייאל 1ח ‭^^ 1‬ ובלתי מפלגתיים לאספה התבוננת ‭. 1‬_בךגוריון דוד ‭, 31‬שרייבמן ראובן ‭. 61‬קורן יצחק ‭. 91‬זילברמן מאיר ‭. 2‬שרתוק משה ‭. 32‬קוםוי לונה ‭. 62‬בת־חורין דינר' ‭. 92‬יהודאיף יצחק ‭. 3‬קפלן אליעזר ‭. 33‬תבורי אפרים ‭. 63‬ישי (וונחוצקר) ‭*<‬לחנן ‭. 93‬קפ_# שרה ‭. 4‬רמז דוד ‭. 34‬לם יוסף ‭. 64‬פלר משה ‭. 94‬צרפתי יעקב ‭. 5‬שפרינצק יוסף ‭. 35‬שפטל אריה ‭. 65‬שנקי־ראובן ‭. 95‬פלכםר חיים ‭. 6‬מאירסון גולדה ‭. 36‬טביב אברהם ‭. 66‬הלוי המדד, ‭. 96‬אפטר יעקב ‭. 7‬_בךצבי יצחק ‭. 37‬צבי יהודה ‭. 67‬שטנר מרדכי ‭. 97‬כהן הלל ‭. 8‬רובשוב זלמן ‭. 38‬גלובמן עקיבא ‭. 68‬הורביץ אמה ‭. 98‬און (איסרזון) זאב ‭-9‬ דב יוסף ‭. 39‬אפרתי יוסף ‭. 69‬אייזנשטךט ברוך ‭-99‬ בהן ישראל ‭. 10‬דיין משה ‭. 40‬בהיר אריה ‭. 70‬טרגר דוד ‭. 100‬ניישטט מלך ‭. 11‬בךאשר חיים ‭. 41‬דרורית חסיה ‭. 71‬חקלאי זאב ‭;101‬ שכטר אליעזר ‭. 12‬שמחוני אסף ‭. 42‬ליבנשטיין אליעזר ‭. 72‬יוםפטל גיורא ‭. 102‬_בר־עם משה ‭. 13‬פלגי יואל ‭. 43‬הכהן דוד ‭. 73‬יוחננוף יוסף בנימין ‭. 103‬פינקוס ארית ‭. 14‬הרצפלד אברהם ‭. 44‬גורפינקל ישראל ‭. 74‬כרמי מאיר ‭104 . ‬ י _ ףמז אהףן ‭. 15‬פישמן _?דה ‭. 45‬אסף עמי ‭. 75‬מוחקת חנוך י 105 ל‭_,,, ‬צחק (לןיצה) ‭. 16‬לביא שלמה ‭. 46‬מאיר ‭. 76‬גרשוני צבי ‭,. ‬ גרבובסקי ‭__106‬ זק גרשן ‭. 17‬דיין שמואל ‭. 47‬נצר (נוסוביצקי) דבורה ‭. 77‬ישעיהו ישראל ‭107 ?‬ משה י _גלבןע י ‭. 18‬ברץ יוסף ‭. 48‬גורן (גורוכובסקי) שרגא ‭. 78‬בש רפאל ‭_, 108‬ שראל ‭. 19 ....., ‬דובדבני יחיאל ‭. 49‬פרומקין השל ‭. 79‬כהן מנחם ‭, !09‬ נאית _1ר יי ‭. 20‬אידלסון נפתלי פריץ בבה ‭. 50‬בר־רב-חאי דוד ‭. 80‬שיוו קרוליק ישראל למה ‭10 \‬ כצנלסוז רחל יצחק י ‭, 51 . 21‬ _קנינסקי ‭. 81‬ש _ל‭^^‬י דני אי-יק ‭. 22‬לוביאניקי פנחס ‭. 52‬קצנלסון אברהם ‭. 82‬זר מרדכי 112 ישראל י _מרטינסקי ‭. 23‬אהרנוביץ זלמן ‭. 53‬טברסקי דניה ‭. 83‬קזנצ'י יהוש וט ע 3 אורי יעלב ‭. 24‬דינבורג _בךציון ‭. 54‬קרגמן ישראל ‭. 84‬א למוג, יף ‭, _^‬ בנאל ‭/" :‬_י ל ‭. 25‬הכרמלי (לולו) אליהו ‭. 55‬ניצני יעקב ‭. 85‬צבי ־ ‭_£*‬ מןאל _* רשפון 26 _־ היפזנטע ‭. 56‬שורץ קופל ‭. 86‬גולדברג יו4ה ‭. 27 _^‬שמהונית יהודית ‭. 57‬רשיש פנחס ‭116 116 . ‬ _־ " _רובקין ‭_4_^‬אלד יהוו ‭. 4028‬חושי וווי* ץ אבא ‭". **‬ ו ‭, * 58‬ ל ברגר "י יו הרצל ‭00 87 _^‬ _תיייש ק קל ‭,, ‬ מו טייז י רח זאב ל ‭. 117‬אשכול _^ ־ (שקולניק ‭( _^‬ לוי ‭. 29‬נצר משה _־ 3נ‭- 1‬ _לי_^_י ביל (נוסוביצקי) ‭. 59‬קסטנר ישראל ‭<89‬ מרשוב א הרן ‭. 30‬סמילנסקי יזהר ‭. 60‬בן־יוסף אהרן ‭. 90‬אביגל משה

א. טלוםומזחון כל עוד סכנת . ־גבאות זרים תלויה על ראשנו — יש לראות במרכז דאגותינו את המלחמה־ אולם אין לחסוך כל מאמץ - להביא לידי שלום מהיר עפ כל שכנינו, ;•/ בטחונה של המדינה לא יכון על שלוט פורמלי וגס לא _*ל כיח צבאי בלבד. בטחון המדינה מחייב: גידול מהיר ומתמיד של העליה!איכלוס הש3הי6 הרי - קים והתישבות מתוכננת, שתקים על הגבולות ומקומות ‭?'‬ ־י התורפה חומה חיה בפני סכנת פלישה ו פיתוח חקלאות, תע־ שיה טיסה וספנות שישמשי בסיס משקי להתגוננותנוו מרי־ : י , פעולה עם שכנינו: _ניות־חוץ של שלום בעולם ושיתוף אמיץ . ? צלא עליי אחיד משוכלל בציודו ואימונו, נושא מורשת הגיה " ?־ י ‭; _-‬ רה והחלוציות. י ב. קיברו גלויות - מרכז מאמציה ~ של המדינה יכוון לחיסול הגלויות ולהעברה מהירה של המוני ישראל לארצם. ? לשם כך יש לעשות מאמצים מדיניים להבטיח בכל הארצות את זכות היציאה של כל היהודים חרוצים להתנחל מהדש ‭: .. ‬ במולדתם הלאומית, המדינה תעשה מאמצים מיוחדים להצלת המוני היהודים : מארצות, ערב וצפון _^ אפריקה.

ג. משטר של קליטה ובנין המדינה תנהיג משטר קליטה בתוך הישוב, כל אזרח יחוינ לשאת בעול הקליטה לפי _יגלתו. המרינה תשקוד על ההבראה _הסוציאלית של האומה המתחדשת על ידי השרשתם של המוני העולים בחיי עבודה ויצירה?המדינה _תגוונמ להתישבות העוגדח, על כל צורותיה, תיצור _למענט משקי לימוד והכשרה, תגייס את חלוצי החקלאות להדרכת העול"ט גהקמת מפעלים התישבותיים חרשים, למען יקנו להם ‭/<‬ת פרי נסיהם וערכיהם החברתיים!המדינה תשקוד על הקניית חינוך מקצועי ועל פיתוח הקואופרציה בכל ענפי המלאכה והחרושת בקרב המוני העולים!_תמדינח תכונן יתחזק את חכרת השיכון הלאומית ככלי ממלכתי להבטחת שיכון להמוני ה ־לים המרינה תדאג לאפשרויות עבודה לעולים נכי _ניולח־ ; ס‭. 1‬וקרבנות משטר הרשע של הפאשיזם: המדינה _וןלאג י ל‭1.. ‬מת מוסרות חינוך ומפעלי תרבות למען קליטתם היפוי נית, החברתית והרוחנית של העולי‭> 8‬ המדינה תיצור את הכלים המתאימים למען מיזוג מלא של המוני העולים. עם הישוב להבטחת המשך המסורת של חלוציות ועזרה הדדית‭., ‬ י

? ר. איכלוס האריך - ת5_נון מק_*ךאסקזר9זגי איכלוסת של הארץ _יוןוגנן מתוך שיקול חלוצי , משקי ואסטרטגי. המדינה תשקוד לתכנון אחיד ומותאם של _5ל אז־ה למען יהוו ‭;1‬צרו0ם תכנית כוללת, שתבטיח את הגנת המדינה ובטחונה ואת המבנה הכללי האיתן והצודק של העם ג . ־ינה, המגמה הראשית של התכנון תהא: להבטיח את ב ‭-. _;‬רה והתרחבותה של החקלאות המספקת את צר5י הישוב ד‭..,. ‬ל במדינה _העיצמאיו‭!!‬לבצר אר. גבולות הארץ ורצועת ה. יו* _נשרשיית של ישובים בונים- ומגינים 1 לבצר להרהיב ‭/<‬ר. המשקים הקיימים!לבצע מפעלי השקאה גדולים 3צפ. _־נו? שי הארץ, במרכזו?ובעיקר גנג‭!5‬לפתו;ימאות, דייג ותעשיית חקלאיות. לשקם את ענף ההדרים ולהרחיבו, י _י שפר את שיטות עיבודו ולהנטיה לו שווקים בעולם ו לשקוד על _קיתוח היזמה _התעשיתית והחרשתית ועל חלוקה מאוזנו? ורציונלית של האוכלוסיה בכל חלקי הארץ, בכדי להימנ ע ‭-. ‬ ל מריכוז מופרז ב_?רכי‭!_6‬מאמצים מיוחדים יושקעו לאיכלו_? ; מהיר של הנגב ולפיתוחו החקלאי והחרשתי!המדינה תשקוד על פיתוח אשראי זול, על שכלול החינוך המקצועי לעובד ול:על המלאכה, על הרמת פריון העבודה, על השבחת הטכניקה ועל עזרה ממלכתית שיטתית לשיווק התוצרת בארצות חוץ. ה. מדיניות חרך שיתוף פעולה אמיץ, כלכלי, סוציאלי, תרבותי ופוליטי עם גל שכנינו הע'־בים והאחרים במזרח התיכון, ותמיכה נאמ - נה בכל צעד המחזק את סמכותו, יעילותו, אחדותו ותוקף ביצועו של ארגון האו"מ - אלה חייבים לחיות שני עמודי התווך במדיניות החוץ של ממשלתנו. על הממשלה לשאוף לקבוע יחסי ידידות ועזרה הדדית עם כל מדינה שוחרת שלום בעולם, ועליה להימנע מכל . צעד שיש בו כדי להגביר את הניגודים _הבינלאומיים שומה על הממשלה לשקוד על חיזוק השלום ואחדות המין האנושי.

ו. _ירושלים והמדינה י ־ ירושלים, עיר הבירה הנצחית של האומר, העברית, תיכלל כחלק בלתי נפרד בתוך מדינת ישראל. המדינה תשקוד במיוחד על פיתוחה המשקי של ירושלים - העברת תעשיות מתאימות לתוכה והקמת רשת של כ?רים עברים . סביבה. המדינה תדאג להקמת ישוב עבדי צפוף, בין עמק החוף וירושלים. ‭. *‬ ז. משטר ממלכתי ;מדינת ישראל היכון _כריפובליקה דימוקרטית הבנויה על יסודות של חירות, שריון וצדק, והסוברניות בה תקויים בידי . הע‭. @‬בה יובטחו: אפשרות שוה לחינ>_ך ולהשכלה כללית ומק - צועית לכל אזרה וילד במדינה ;חלוקה צודקת ‭:1‬_נ־_*יאת עול הבטחון והמסים;שוויון בהנאה משחתי המדינה ומכל האפ - שרויות המשקיות, החברתיות, התרבותיות והמדיניות של המדינה — שוויון בזכויות ובחובות!חירות לחשוב, לפרסם, ללמד, לדבר, להשפיע — בלי כפיה ממשלתית וחב - רתית !חירות המצפון, חירות הדת וחירות התנועה, הידית האיגוד וחירות הביטוי — מתוך שמירה על בטחון המדינה, חירותה ועצמאותה, ומתוך כבוד לחובות ולזכויות של הזולת. בכל מוסדות המדיגה, העיריות וש. אר הרשויות הנבה־ , יות — תתקיים -ופות בחירה כללית ללא הבדל מין, גזע ודת, י / וללא כל צנז השכלתי וכספי.

1 ח. חינוד והשכלה . ‭. 1 ?‬קידום המפעל החינוכי ‭. . ?‬ממשלת ישראל תקדיש ממיטב מאמציה לטיפוחו ולקידר־ ‭?;, /‬מו של מפעל החינוך במדינה במגמת ביטול המחיצות העד־ י ‭. -4 : . ?"‬ תיות, מיזוג הגלויות לעם עברי אחד, הנחלת ערכי העבודה _י ‭</_-‬ _והחלוציות, הבטחת הרמה ההשכלתית והרוחנית של כל איש י ואשה בישראל, ההולמת את יעודי עמנו במדינתו. ‭. 2‬חינור חובה בחוקת היסוד ייקבע העיקרון של חינוך חובה, שיינתן חיגם לכל ילד ויקיף את גן הילדים, בית הספר העממי, בתי־ ס8ר לנערים עוכדיט, ויוגשם _שלבים־שלביפ. החינוך לכל . י‭. \;‬סוגיו ושלביו ירוכז בידי המשרד לחינוך ולהשכלה. • ‭--‬ן ‭-. 3‬החינוך אצל הערבים ?•‭, , _* . -‬אזרחי המדיגה הערבים יקבלו את חינוכם בלשון הערבית, ‭*, : "‬ _מוזוך _לימץד־תובה של השפה העברית. ‭. 4 . ( :‬הנחלת הלשון העברית וטיפוח הספרות והמדע } מאמץ ממלכתי ייעשה להנחיל את הלשון העברית לעולים ולשאר אזרחי המדינה הזקוקים לכך, וכן להרקת בל ן ; אוצרות התרבות האנושית ללשון העברית!על הממשלה