⁨⁨דבר⁩, 4 ספטמבר 1947⁩ — המחרשה הע3רת ה8ו_98ילים _מקפריסין [⁨כתבה⁩]

המחרשה הע3רת ה8ו_98ילים _מקפריסין

‭1<*_3‬ _לגילים _חגיקו ד, אניה היוונית "אטטליה‭, "‬שנשכרה ע"י _הכוכנות. ־ היהודית להעברת המעפילים מקפריסין לארץ. הגיעה אתמול ב־7 בבוקר לנמל היפה. באו 149 מעפילים, ביניהם ב־40 תינוקות ועשרות ילדים קטנים. ליוה אותם מקפריסין לחיפה מנהל ג'וי1ט מר לאוב. בנמל מוגש למעפילים חלב קר וכריכים. בין המעפילים לא היו חולים. זו _זזפעט הראשונה לא הופקד על העברת המעפילים משמר צבאי. העלאת העולים והעברתם לעתלית נסתיימו במשל זמן קצר. "אפטליה'' חזרה לקפריסין. מחר תשוב לחיפה ותביא עוד 200 מעפילים. 200 עולימ הגיעו באניה ‭,, ‬טאטי‭, ''‬ שהגיעה אתמול לחיפה, באו 200 עולים מהאיזור הבריטי בגרמניה. ליוה אותם מ. כספי, חבר שפיים , שליח הסוכנות היהודית בגרמניה הצפו־ נית. עוד עולים מאיזור זה הס בדרך לארץ באניות אהלות. באניהאלםנדרח" " שמגיעה לנמל חיפה אתמול לפנות ערב, באו 108 נוסעים, מהם 40 עולים, השאר _איילים וחוזרים. בין החוזרים מאיטליהנחום גוטמן ואריה לדני עם 24 תלמיזי האולפן לציור של ועדת התרבות בתל־ ‭3_£‬יב. 5ין ה3_אימ אברהם קוטלאר, חבר הוער המרכזי *ל _שאי־ית הפליטה בגרמניה ומגחל מת־ לקת הכספים שלו, חבר _נזרכז פועלי־ציון־ התאחדות, הגיע ארצה עם משצהתו. א. דולגין, אחיו של הכופר אריכאי ומפעילי ההסתדרות גניו־יורק באניה "מ ארץ קארפ‭, " ‬

3ין השכים •זרח ורהפטיג- חבר הנהלת הועד הלאומי, הזל מאמריקה/ ייכנס לתפקידו כמנהל המחלקה המשפטית, פלופי פ. ק, הניר, חזר ב"קורינתיה" מאנגליה, לאחי ששהה שפ כחדשיים. במועדון האנגלי-אלצישלאלי בלונדון טודרה תערוכה מתמונותיו ו&ציוריו הגראפיימ והוכתרה בהצלחה. קהל רב ביקר בתערוכה ?_בגגשן חודש י9יט, ייגש הדגה _טהתמי־ 1ות שהוצגו. צירי _אג>דת ישראל בארץ חזרו _באוירון _3יוחל מישיבת מועצח, ה"אנלדה" _במאלי־ 8נסקא־לאזניא >מאליאנב8ל‭. (‬ _פרופיסור _מאנו־ל חוזר שמענו, גי המנתח הנודע פרופיסור מ נדל, שיצא לזמן־מה לאילופה, יפליג _עת־ . _לאמריקה ויחזור משם לאלץ-ישראל. מוסרים, בי יפתח מרפאה פרטית בחיפה. איתור קפטלר לארץ מוסליט_, ני הסופד אלתור קפטלל יגיע ביום ב' לארץ כדי לכתוב ספר חדש. , אולחיפ־ מעגר־היריו ערבי מעבר הירדן שבכיסו אקדח ובאבנט‭,, !‬שי3ליה" נתפט ע"י המשטרה ברחובות עפולה. הוא יובא לבי"ד צבאי. ה"עליה" מעבר הירדן גברה מאד בזמן האחרון. ה"עוליט" עוברים את הגבול ללא קושי ומתהלכימ בעמק. ?שלטונות • ארץ־ישראל _ישומרו אומר" להילחם בהעפלה ויהי מה, אינם מגל-כ כל ערות ניחם לנכנסים ב"דלת הפתוחה" מארצות ערב.

טוריפ על _פפסל הלימודי 9 השבוע הסתיים בבית הספר לפעילי ההסתדרות מחזור דו־שבועי למורים — חברי ההסתדרות. השתתפו 78 מורים מכל פינות הארץ. ותיקים _וצעיריב, סבתי־ הספר הכלליים ומזרם העובדים. היו הרצאות על יסודות ההסתדרות 1טטחי פעולתה, חברת העובדים. הבעיות המשקיות של צבור הפועלים, תנועות הנוער הלומד בארץ, תנועת העבודה געולם. בחוגים- התבררו השאלות של הקניית ערכי ההסתדרות- בבית הספל. ספרות ילדיט, חוקת החנו!־. היו שיחות על המורה וההסתדרות, על " דבר" (עם ד. זכאי‭-, (‬ על "מסילות" (עם א. _שחטמן‭. (‬ על דרכי תיאטרון הפועלים (עם מ. הלוי‭. (‬ והרצאות אורח של י. לשצ'ינסקי וא. טרטקובר. נערכה תערוכה של ס פרות ההסתדרות. המחזור הסתיים במסיבה. בה הביעו המורים הערכתם ואת הכרתם, כי בתור כתלי בית הספר לפעילי ההסתדרות הרחיבו 46ת ידיעותיהם בשטח ההסתדרות והתחזקו בפעולת ההסברה והחגור שלפניהם. הומר _חמברהגשפח הרוסית מטעם הועדה לקשרים עם ססט"ר ליד ל, סוכנ1ת היהודית הופיעה לפגי זמן מה חוברת מצויירת בשפה הרוסית על העמק, ומוקדשת למשק החקלאי השיתופי העברי גאדץ ישראל. עתה הופיעה עוד חוברונ כרוכית המוקדשת לתל־אביב — כדוגמה . לבנין ערים ותעשיה בארץ. כן הולך ונד־ נ!ס לוח גדול לתש"ז ברוס!ת ובו. כ ‭_318_£ 100-‬י‭. £ ‬