דבר, 1 אוגוסט 1947 — _* אהבת ן. !צ י ו ו" [תמונה]
_* אהבת ן. !צ י ו ו"
ב"הביםה"
: . עי ו (העיבוד — לפי א. מאפו — ח, טרלובטקי, ע, אביש י ־ > ההצגה — צבי פרידלנד ] ? , הצייר: ג'ניה בדגל, • המוסיקה — ע. פו־ \ גצ'וב!הריקודים — שדה לוי. ( 1 כל אלד, שהספר "אהבת ציון" א1־ 1 מר משהו ללבם — תנוח דעתם עליהם: "הבימה" לא סילפה. את רוחו / / והגישה לבו מתנה יקרה. /י ראינו אגדת _קדומים רבת מתיחות. ( ?מובן מאליו, כי. לא הכל היה כאן / _בדיוק על טחרת סגנון הספר!דיוק כזז!אינו אפשרי וגט אינו דרוש , כי לבמה, כידוע, חוקים משלה. המעבדים השכילו למסור את _תמ־ צית נשמתו של הספר במיספר פר- /- קים תמציתיים;. לשוךהתנ"ד ללא פגם, והעיקר-. זכות־הבכורה ניתנה 1הפע מ — לצעירים שב"הבימה" !ולגבי יצירה _מקורבת זו — גדול ית־ דונם ניכר בהם שאת שפת התנ"ר ; | !ספגו עם חלב־אמם, מיבטאם | — מעל לכל שבח ושוחים הם בגלי [ ה"ז'וי" התנ"כי כדגים במים. _במחולות־הכרמימ ובשירי-המחו־ ( !לות — יכולנו לחוש את בופה ואת אקלימה -של ארצנו מאז _ימעולם, מעבר לכל הדורות. _;, יפה ושלט נמסר קצב-התיים האי־ !טי והשלו, כאשר ידענוהו מסגנון תתנ''ד. ועל הכל — רעננות הנפש _וההתרעות במישחקמ של הצעירים ]הפעם. השחקנים ו כמעט ואין צורך למנו־ תם אחר אחד — כה מלוכד ושלט הוא הרושם הכללי. תמר (ש. דר
_מ_$ר _>פ. ן2_יח<
א _־ _^י_^ 9 הצילומים — ב. רותנברג אר) — (את פ. פרח טרם ראיתי בתפקיד זה—, ( עדינת הרגש, פני־ :ה (פ. פרח) הענוגה כאילה, א מ־ נון (י. שולמן) העלם האמיץ, ע י ץ, הנער הסוער והנלבב (א. ניניו, (תימן התם והישר (י. בךמשה, (חגית (ר. גולדין, (האשד. אכולת קנאה וארס, הלאה (נ. דוידית) רבת המזימה והנקם — כל הצעירים כולם גילו כוחות וערות־ נפש הראויים ליצירה גדולה זו שנראית, קרוביה ללבם של בני-הארץ הרבה יותר ממחזות זרים. יפה מאד השתלבו בתוך כל אלה גם השחקנים הותיקים. נעמה האצילה (א. גובינסקא, (תרצה שלות הנפש (ת. רובינס, (וכן מעכה המשרתת (ח. הנדלר) אשר אם גם הגזימה בצד ההומוריסטי שבתפקי - דיה בסגנון זר במקצת לרות־הזמן ההוא — אף על 5י כן הכניסה שמחה 1רוח־חיים על הבמה. ואחרוךאהרון — זמרי (א. קוטאי) הרמאי: מי לא יזכור את תנועת ידיו בשעה שהוא מפריח את שקריו ה"מזר־ חיים" .. _? מפאת צמצום המקום אין אפשרות למנות כאן את כל יתר המשתתפים הראויים לשבח.
?נוסף על הבימוי המוצלת של צ. 5 ר ידלג ד, יש לציין את המוסיקה המקורית של ע. פוגצ'וב המלוי' ברוחה הטובה את כל ההצגה. היא נעימה לאוזן, מזרחית, ואף־ על־פי־כן אין היא ערבית... גם על הריקודים בהדרכת שרה לוי שרויה פשטות טבעית וחיננית ללא _אפקטים מרעישים. לצערי , אין לומר אותם הדברים _5ל התפאורות, שלא היה בהן ?:ו הכוח המשכנע בהברח־מציאותם. אכן, קשה מאד " להמציא" תפאורות לאותה תקופה, מאחר שאין לנו כל מסורת להשען עליה. מוטב היה, אי־ פוא, לשים את הדגש על נוף ארצנו המיוחד, כי בו בודאי שלא חלו שינויים רבים מאז... אבל גם העצים, וגם הגפנים ופרחי הרמון — נראו לנו יותר מדי מלאכותיים, ממש כשם שמלאכותיים נראו הקשתות, והפת - חים הבנויים "אבני גזית" והמחיפים וילונות שאיש לא היה זק_*ק להט. חסרה היתה הפשטות התנ''כית ולעתים גם, צרם איזה פרט בתלבושת , כמו, למשל, הדשיפ המקופלים והמגוהצים בשולי בגדו של סתרי, שמראה־פניו כשל פני נביא. מה, איפוא' לנביא זלדשים מגוהצים בשוי לי בגדו ז י ולמדות גל אלה — הצגה גדולה וי&ה. ־ ? _•:.. ־ ..... בת-ל _יי
תכניות קגועות — 7. 00 תפילת בוקר: — 7. 05 התעמ - לות בוקר — 21. 25 , 20. 15, 18. 45, 13. 15, 7. 15! חושות — 8. 00 שידוריט לבית־ ; הספר 18. 15; (י1ם ב, 'ד, 'ה/ ו— (' פיגת הנוער והילד18. 30; (יום ג, 'ה— (' "הסכת והשכל" 19. 15; (יום בי) — שעור בתלמוד: 19. 00 (יום ובי, ד— (' עברית באמצעות אידיש, 5 — 20. 00 ?רקי היום . לתנ"ך : .. מכדור התכניות .. 3. _^-9. 8. 47 יום א, ' י"ז באב 3. 8 - 12. 00 ווכנית צהרים לפועלי החרושת. 19. 15 בשבועון "מעולם המוסיקה, , :"םו־ נאטה אופ, 28. חפאסטוראלית" לבטהובן — שיחד, מודגמת מאת ד"ר חנן שטייניץ. 1945 בסדרה "גלזיות וקהלות:" תפיסת הגלות במחשבה היהודית החדשהד''ד נ. דוטנשטר"ך. 20, 30 תזמורת האולפן של שרות השידור בנצוח חנן שלזינגר, הסוליסט שמ - עון מישורי (כנוי;(פתיחה ל"אנק־ ריאיך לקירוביני, סימפוניה בדו־ מינור להיידן. יום בי, י"ח באב 19. 00 4. 8 —עברית לעולה באמצעות אידיש — " '' בהדרכת ד"ר שאול פרקלי. 19. 45 "אנגלית למתחילים באמצעות עב־ רית" — בהדרכת ד"ר חיים שכטר. 20. 30 תכנית כבקשתו "לד כי לד. ''
21. 00 שיריט עבריים מפי ברנה צפירה בלוית פ. בן חיים (פ:נתר:( שירים מאת בן חיים, _פרטוש, גרדי, לברי, פוגאצ'וב, זעיר* והמזי. יום ג, ' י"ט באב 5. 8 - 18. 30 במולדת: "ההתחדשות בטבע ה_&רץ — '' שיחה מאת אליעזר שמאלי. 19. 15 מוסיקה מתוך אוסירות של ברליוז וג'יורדאנו הפתיחה ושתי אריות ; מתוך " הטרויאנים בקרתאגו" לבר־ ליוז 1 שתי אריות מתוך ,, אנורי שנייה" לג'יוייאנו. יום ד, 'כ' באב , 6. 8 — 19. 00 "עגרית לעולה נאמצעות אידיש''בהדרכת ד"ר ש. ברקלי. " 20. 00 מוסר" לי. ל. פרץ, מעובד לשידור ע"י דוד רוסי, בתרגומו של
שמשון !*לצר — מוגש ע_-*י הנה רובינא. " 20. 4! הדים מן הכפר" — ביולטין בעריכת יוסף שפירא. יום ה, 'כ''א באב 7. 8 — 19. 1! תזמורת האולפן בניצוח חנן שלזינגר : "מחרוזת נעימות יהודיות" בעיבוד ח. שלזינגר _פואי&ה סימ- ;- פונית "עמק" למרק לברי. , , 20. 30פויץ" לק. א. פרנצוז — מעובד לשידור ע"י מיגאל רייך ומוגש ע"י ה_&ולפן הדרמטי בהדרכת חיים _פומרוק ותזמורת האולפן, בניצוח שבתאי פטרושקה. יום ו, 'כ"ב באב 8. 8 — 19. 3£ פרקי ספרות לליל שבת: " כיצר קוראים, "מתוך אנשי שקלוב לז. _שניאור — מפי ארי קוטאי. 20, 3_: קונצרט ליל שבת: א) הפתיחה "קרנבל" _לאנטונין דבוז'אק, ב) קונ־ צ'ירטו _לכנור ותזמורת לויליאם וולטן, בביצוע יאשה חפץ ותזמורת סימפונית בסינסינאטי!ג) רפסודיה ספרדית לראואל. יום שבת, כ"ג באב 9. 8 — 11. 00 קונצרט שחרית: א) "פתיחה טרא־ •גית" לבדאהטס, ב) קונצ'רטו מס3. בדה־&ינור לדחמניגוב, ג) סאראנא־ דה איטלקית להיגו וולף, ד) מוסיקה לבאלט לגי. גורדון. 13. 00 ממדור ,, םפר השבוע, , :"בטרם מבול" למכס ברוד — סקירה מאח אריה ליפשיץ.