⁨⁨דבר⁩, 25 אוקטובר 1946⁩ — UNKNOWN [⁨כתבה⁩]

בערב חג הסוכות תש"ז נפטר בירי שלים ישראל אהרוני, הזואולוג העברי הראשון לעם ישראל ולארץ־ישראל. הננו מדגישים את המלים הזואולוג העברי, כי חוקרי בעלל־תיים יה ודים רבימ ידועים במדע הזואולוגיה הכללי, אך הללו הקדישו את חייהם לחקר ארצות זרות ואת מחקריהם כתבו בשפות העמים, אשר בתוכם ישבו. י. אהרוני היה החוקר היה ידי חרא־ שין, שבהכרת ובמחשבה תחילה הלך ריש את חייו לחקירת עולם החי של ארצנו בשפה העברית ולטובת עם־ ישראל. ולא רק בחקר בעלי־החייפ עסק, אלא בראש וראשונה יצר לנו את הכלים העבריים למדע זה: קבע וחידש שמות, יצר מונחים ויצק

אהרוני

דפוסים עברים לדורו ולדורות. בי־ קיאותו הרבה בתנ"ך ובידיעותיו הע־ מוקות בתלמוד ומפרשיו ידע אהרוני לדלות ממסתריהם פנינים ומרגליות עתיקות, ניקה וליטש אותן — וחרזן למחרוזת עברית־מדעית נפלאה‭-, ‬שהעשייה את שפתנו במושגים, שמות, פתגמים ומשלים, שהיו סתומים ובלתי ידועים לנו במשו אלפים שנה‭—. ‬ תן, יען ובת־יענה, שפן וארנבת, דרור וסנונית _וםים — איזו ערבוביה ואנדרלמוסיה היתד!במפתוינו ומבא־ רי התנ"ד ודברי חז"ל במשך כל התקופה. הארובה, שנמשכה כימי הג־ לות נ אהרוני הדר בעוז _ובלי־מורך לגיונגל מסובך זה, כשהוא מזוין בכלים חדים וחושים פילולוגיים ערים, קיצץ וכיסה, שירש וחפר והטיל אור

ביער בראשית זה, כשהוא מסתייע בשפות הסורית, הערבית ושפות שמיות אחרות, ששמות רבים של בעלי־החיים שלנו נשתמרו בהן עד ? היום בדיבור או בספר. העושה לדורו עושר, לדורות. והעושה לעמו עושה גם לעמים אחרים. כי עבודתו המדעית של אהרוני איננה מצטמצמת רק בתחומי כנסת־ישראל, אלא מוזיאונים גדולים שבבירות אי־ רופה נתעשרה _מאטפיו, שאסף וכינס וגם גילה _בארץ־ישראל והמדבריות הסובבים אותה. הא1ד!הא"י נושא את שט הכבוד אהרוני, הדרבן הא"י מכונה זן־אהרוני, ועוד ועוד. חבל על דאבדין ולא משתכחין! ש. א.