⁨⁨דבר⁩, 5 אפריל 1946⁩ — י ק נ ע 8 נ מ 10 [⁨כתבה⁩]

י ק נ ע 8 נ מ 10

111300 _האדץ

בימיס אלד. מלאו עשר שניט למושבה _יקנעס. ביזודך־ ‭1936‬ עלינו עשרת הרא־ 'נמים ' להקים ישוב מהלאי חדש. ימיט דכיפ ישבנו באל ואיש לא ידע על מצי־ אוהבי. אדם אהד ויהידי ידע והוא גפ עזר לנו בצעדינו הראשונים, הלא הוא יהושע הנקין ז"ל, יוצר תכקום ומיסדו. אדמת _יקנעם‭20. 000, ‬ דונב, נקנתה ע"י הברת "הבשרה־הישוב •‭''‬ ביזמתו של פד _הנקין. ‭3. 500‬ דלנה אדפת מישור פוריה ‭', ‬־‭1:2. 000‬ דונם אדמ‭27>‬ הריס שחלק מהן יפה למכעי בעל והנותר ליעוד ולמרעד. צאן. בתכנית ההברה היה לימד באן •־שוב סרטי גדול בן ‭*00‬ משפחת, שיתבסס על חקלאות, תעשיה ובתי מרגוע. נקדחו מס־ כ-ר בארור. ואחד עמל רב :מצאו בים בש־ _פע ‭300 —‬ במ"ק לשעה. סודרה רשת השקאה יסודית לכל ארמית ־שלחץ והמג־ ד‭!?‬ י ים. האדמה גמבדה בפרק זמן קצר לידידים רבים בארץ ונגולה ‭.. ‬ י פרשת ההתלבטות והבלי היצירה הראשונים היי קשים וממושבים‭, ':, ‬מגר הד־ שים אחרי עליתנו למקום פרצו ־מא‭'. ‬־ רעות, וגי שמכיר את מ־יבד, הגיאוגרפי של _יקנעט יכיל לשעי' את מנר, הלקנו בימי הדמים• 4 שגית המאורעות האיטר את

קצב ההתישבות והיו בעוברי המקום. רכים שעמדו לעלות למקים שינו את דעת‭;:‬הספיקו לעלות רק כ־60 משפהית. אולם למרות הכל בניני, הללנו כבישים, הקימו‭', :‬ משהים, מוסדות היילד ותרבות, נשענו גנים ציבור"ימ. בהרים :יטעו 500 דונם מטעים הנושאים וזיום את פרים, יש ?הזכיר• לטוב־ מספר יהודים מ־ולאנד בעלי הון שיסדו באן משק שיתופי בשם ‭,, ‬הגיא‭. "‬משק זר. היה ההלוץ הראשון בכד השצהיפ. במשך הזמן התגלעו היא־

קי דעות בין השותפים, והמשק התפרק. גם הברת "נסר•' סייעה הרבה במטעי ההרים;היא. נטעה גנים להרבה יהודים בגולה.

בין המטעים ש נ־ ברושים חסונים, שם נפלו שני שומריגו יואש ויצחק. כנו־ פיוז בת 50 איש מזויינים התנפלה עליי הם והפילה אותם. כעוו ובגבורה נלחמו השנים נגד ה־‭. 50‬פרשת גבורתם הלא היא בהובי, _גתללדלד. המקים היה. כל תקותנו היתד" כי בתום המאורעות תופעל התכנית הגדולה, אולם. םרם פסקו המאורעות ופרצה המלחמה. היא שמה לאל את כל התכנית הנרחבת . יאנו נש־ אמו דליב וכמהי התרחבות. בעצם, יכו־ לד. פרשת יקנעם להכלל בפסוק אחד: ארבע שגור. מאורעות ושש שנור. מל־ הפה‭—. ‬ אלה הן עשר השנים שאנו יושבים במקום הזה. כתום המלחמה התחילו הקה'יק והנהלת

־סוכנות להתענין בגורל יקגעפ. במשך זמן קצר שחרדה הקד‭". ‬ ק מרבד, אדמות מידי אריסים, ו ""כשדת־הישוב" הסכימה למסור לריצות הק‭""‬ק את כל האדמות המתפנות. רוב אדמות יקנעפ נעשו קנין הלאום ורק הלק קטן נשאר בידים פרמיות. לאחר משא ומהן ממושך החליטו מרבית המתישבים למסור אף הם את אדמותיהם לרשות הק־"ק , יזו עיבדה תנ־ נית הדשה למקום מבוססת על יחידה מש - קית בת 50 דונם, שמחצית ממנה אדמת שלהין. מפעל המיכ, שהיה בי־די ההברה יהמתישבים נמסר ל"מ־ודות‭. "‬ברור, שדיקנעמ זבות הבכירה במים אלה, והעודף יימסר לישובי הדרים _שבסביבו‭. ', ‬בדעת הקח"ק להוסיף מיד מתישבימ ולעשות את _יקנדם לישוב גדול. סגולית המקום

וקרבתו לעיר נותנות את הערובה להצלחת התכנית. לא מכבר אושרה יקנעס. במועצה מקומית ודבר זה מאפשר פעולה מורחבת. אהת הפעולות הראשונות של. המועצה היד. בנין בית־עס גדול שירכז את בל

פעולות התרבות והספורט. ביום חגנו אני תובעים בכל לשון של תביעה התרחבות המקום והתפתחותו. יש־ נם כל התנאים האוב"קטיביימ לנד. יש מקים ביקנעפ ל־200 משפחות נוספות מבוססות על משקים ומשקי־עזד. בלעדי הוד רחבות זו לא נוכל עמוד, ואנו רוצים לראות ?את מושבתנו, תא ישובי גדול, פורח ליוצר. עפרם הרזגוג

השכונה שמעבד לגבעות קמול (שכונת התימנים החדשה ליד אבן־יהוור‭{. ‬

שכונה ושכונה ומזלה. עוד לפני כשנה, ‭!. ‬ שכנו להם ? איש תחת גג. צריפו המטולא, בתוך בקעה חולית עטורת גבעות חול, והרות . טיילה בצריפים והביאה בכנפיה גרגרי הול שחדרו לבל פנה _וסדק, זבובי־ חול טרדנים, איוו להם מושב דווקא בתוך מצילות משכביהם והציקו לתינוקות שעיניהם בלפלפות‭.. ‬בלילות, עם יליל הרוח, נשמעו מסדקי הרצפה צפצופי עבבדים, שהיו יוצאים לטרף בגלוי ללא פחד ומורא. עזים שמוטות _אזניים המליטו, וגי שים, יהבדיל, הרו וילדו, ופעיית גדיים הוד מזגה עפ פעיית תינוקות. בערבים שב הבעל והאב מעבודתו בפרדסי הסביבה ומ"־הידור" בלשכה הכללית, צנח עיף ליד קיר הצריף, מצץ בדביקות אד. הנרגילה, והורה הלכות נמוסין לילדיו, שציפו בקוצר רוח לארוחת הערב. כך חיו תושבי השרוי- באבק ובחול, עד שפרצה יפני בשנה מגפת הדבר, וצריפים קודרים אלד, הועלו :אש יחד עם עשרות עכברושים. ביקרתי 'אז בשכונה שהוטל על י יד, הסגר‭., ‬יראי' תי את תושבי־ ;טילי־מיש ־ארגיז ודאגת צמר. ראיתי אז את התינוקות מלוכלכים אך נחמדים, שהוריהם !לקחו לבית החד ו־ש

ד _יימ , עז _,. דדלי־ז . הרכיבו דרי־ייזג בא ו־_^י* _^'•‭-. ‬ ד אחד _עיזי? . ו לא ‭: "?*‬ י_* _צצאה ‭'_*‬גיעאז אף אי"ה בשנ. י;יו דתד. ץ. _ד להם. יק !ע‭- . -‬ רו -נ * ציזיייד צ‭!:! , ‬ , _ייי‭:"-"-‬ יי. • זי‭? *‬ י ‭*-‬ ?י*1 _י ‭"**!*, --‬ מ _א ‭. *_^ **_^ . ‬ ו ‭_>. _*; _>. 1 ., ‬ ו •_<

בשכונד. מחמת ההסגר התנדבה לטפל בהם. וחבירכנד, גשי אבן יהודה שדאגו אז להאכיל את התינוקות הללו, עתה נשאר רק זכר " לאותת שכונה, בית בל־ד שיחי קאה‭;, ‬עלי הלעיסה החמודים 'ט: אחינו בני תימן‭. (‬קאקשיםים דלקרנים וששה איקליפטוםיס, שנוטעו משום־מה במלבן אחד. המקום :עזב מיושביו, ששוב' נו בבתים שנבנו ע‭'_-‬י הסוכנות במרחק ' כקילומטר ממקום מושבםהקודם. במעל־ גבעות החול, עטופות ירק דל, עליתי יעבר השכונה החושה, החבויה במישור י מאחורי פרדס גדול. הבתים, דו־ משפחתיים, עושים רושם נאד, ביותר, השטת ־חב־ידיים והוא סמוך לישובי העובדים. באופק הרחוק _גיזדהרים בתי נתניה ומגדל המים מזדקר אל על. לכאורה אין להם ?חושבי השנונה להצטער עד השינוי ש־ז בחייהם ובתנאי מגוריהם. הבתים נאים, המגרשים גדולים וראויים לעיבוד גן ירק וסידור משק עזר. אך "הוותיקים" (בינתיים נוספו גם חדשים‭", (‬מציצים‭, " ‬

משום טח, לעבר שבינתם הקודמת. ובא־* מומיהם ש"מלמטד‭", ‬ הם רואים תיקון לעצי מם בעתיד. אך בינתיים מתקינים את גינות ‭". ‬ירי , ותושב , ־;שבונה בעזרתי לביתו קובל י על הוסר מיס, בגיל ?א"סטולציה בדתי

תקינה‭", ‬כששבנו. משקה את גינתו, . אין הממטרות מסתובבות אצלו‭. "‬על הבל שרוי ע. וד חותם הארעיות, , ואפילו החובשת מטעם קופ"ת עונה במרפאה . ומרפאה בש־ בוגד' ג) דרך מפזון כי ממהרת היא לעבודתה במקום אתר. אך דווקא למבקר זה. יש. הרבה מה לשאול, ורלצר, הוא ? י דעת. כיצד ואיך. הלא אשתו רק אתמול היחד. בריאר‭'. ‬ והביאה על ראשה מטען ענפים יבשים לדלק• בחור צעיר מפורקד ליד קיד . ביתו, כשמימינו ומשמאלו שתי בחורלת צעירות (לא היללתי לשאול אם שתיהן נשותיו או אחת מהן אחותו‭. (‬עורר את תשומת לבי. וחנה בחור זה, המתחמם לו להנאתו י י בשמש של שלחי חורף, מלא טענלת כרימון/קודם כל;הבתים לא טובים, וחגג מרטיב . ובקירות םדקים. והצנורות להשקאה אינם מספיקים. כי איך אפשר לגדל ירק לעזים ולעופות, אם אין אפשרות מספקת להשקאה‭". ‬כקש מהם, מהסוכנות, שיתקנו את הבתים ויעזרו לנו להקים משקי עזר‭. ''‬גם שכר הדירה הוא, לדעתו גבוה . "שה י לירות לחורש לחדר ומטבח זד, הרבה, לא בן ?לשונו אתו, והוא תובע ממני השובה מוחלטת לצדקת טענותיו. כשהתר קשיגי בחשובה, פנה לעזרת שתי הצעירות, שנהנו הנא־ משונה מהרצאת הדברים של הגבר שלהם.

במעון לילדים שהוקם ע"י ויצ"ו וארגון אמהות עובדות באבן־יהודה, מצאתי את הילדים יושבים מסביב לשולחנות ערומים, על י ספסלי עץ, ואוכלים בתיאבון את ארוחתם "צמחונית, ההדר צר וערום, ללא , תמונה ופדה, ללא וילון וללא קישוט כל שהוא. המטפלת נבוכה במקצת, כשהילדים פלנים אלי כילם ביחד ורוצים לדעת מאין באתי, הילדים נמצאים במעון מ־8 בבוקד עד 4 אחה"צ, ומקבלים כאן את מזונו ‭1 . *‬ זירים• 'אך _דז5 כל ילדי השכונה נקלטו במעון• "צר המקים‭, "‬ ולא כל ההורים מו-

בנים לשלם לירה . אחת לחודש, דמי טפול ומזונות‭',. ‬הביטו, •אמר לי אחד, כשילדי חוזר לביתי הלא הצד. עוד פעם לאכול. בערב, והן אני משלפ ?ירד' שלמד, לחודשי" _, הילדים ברובם אינם מפותחים, חוסר : הטיפול שלאמהותיהם נתן, את אותותיו. אין המטפלת. יבולה למסור לי על גיל ־ילדים ' היא אינה;יודעת, כי גס האמתות ברובן אינן יודעות את גיל ילדיהן:בן י‭" 1‬ חמש‭', ‬ואולי בן שמונה‭. "‬יש ילדים הנשלחים ע"י אמד'יחיהפ לגן ;בך נקרא מוסד זד. בפי אנשי המקום‭.. (‬דק ני פיד, ותחתונים מלוכלכים לעורם. וכאן על המטפלת לדאוג להחליף את בגדיהם, •ואמנם על חאצטבא שבמטבח הצר, ערימת בגדי ילדים להחלפה, פרי דאגתן של י נשי אבך יהודה. גם ילדי כתה א' לב' של ביה"ס בן שתי הכחווז שבמקום (ביזם ביקורי לא היו לימודם‭;, ‬והתלמידים לא ידעו אם

מורם חלה אל נסע) _אובלים על שלחנו של המעון והם מחנים בחוץ וצובאים על החלונות. המבשלת נחפזת מדי פעם המוצר. ומנפה לגרש אותם. בי הם מפריעים לילד המעון לאבוד ' , את ארוחתם. "חכו קצת, נשמ_^ קולה ?היגע, עוד מעט תכנסו גם אתם לאכול‭. "‬ילדים אלד. בחורים מגודלים הס וסקרנים. בני ‭14, 12‬ ואולי יותר. אחד מהם שהפסיק את ההבתשותו עפ חברו, קופץ ומכריז ננאוני, כי גס הוא קורא עתון, מאלה "העתוניפ" המון־ בקיפ על הקירות"• הוא מתקשר. במקצת בקריאה, הודה, כי עתוניס אלד' אינפ מנוקדים‭). ‬אף עתון אינו מגיע לאותה שכונה!החומר שבכתב היחידי — הרשימה לסידור עבודה מטעם ?הלשכה הכלי לית באכךיהודד" המודבקת על ללח המל־ דלות שליד המרפאה‭. (‬ מתוך שיחותי עם אנשי המקום הוברר לי, כי קבוצה קטנד, בלבד של הילדים המבוגרים" לומדים בביה"ס_, יתרם ‭" —‬ נשלחים. ע"י הוריהם לעבודה.

כל ישובינו, וכל פרט בתוכם, משקיעים את כל מרצם ודאגתם ואת רוב תקציביהם לחינוך הדור הצעיד. וכאן אין ןאגל‭_', ‬ י לילדים. הפ תלושים, בלתי מפותחים, מלוכ־ " לבים, האם דק הופר אמצעים מעכב(והרי רובם עובדים ‭. (5‬אם חוסר דאגה‭—, ‬ "השם ירחם" -־ או בטחון מופרז שאחרים

:בר י ידאגו ויסדרו, ואולי בל ? אלד. יחדי רציתי להגיד, בצאתי את ־שכונה, לתו' שכיד‭:, ‬ קצת ארגון, קצף. הכנר, למושגים ראשונים של י עזרה הדדית, והכל יבוא על מקומו בשלום. אך לשם. בך דרושה הםברד, מהחוץ, מעיןחדיש עמלק" בלשונם של "י :ואמי:־. מי יעשר. אותו‭. ?‬ש. ש.

‭8, ‬ פי ך ? ד א? בי ו .

שולחן העשוי מארגז עץ, שגי פחים י עטורים צפיות־שק רקומות, המשמשים כסאות ' מיטה מצופך. סדין לבן, ובפינה — אצטבא . קטנה ועליה שנים שלושה ספרים: תנ"ך (ממנחות המיכענרים הנודדים על י פני הנקודות החושות ל"צוד' נפשות‭", '(‬מסילה" "הוצאו!ועדת התרבית המרכזית של הסתדדור. העובדים" וכפר שידים, אל מיידית ד‭". ‬קד. טיפי' שנאספו למשמרת ביד אמונים‭—. ‬ _י כיה או כדומח בוה היה מראהו של משכן ראשוני־העמק באוהל ובצריף. מר. הרחקנו ללכה מאז י איך שופרו תנאי החיים והשתנה 'יגם ‭,, ‬ ־טעם" ומקצה העמק ?לקצהו ודאי לא . תמצא עכשיו?הדר "מרוהט" באותה "אפנה" ישנה‭... ‬ אף איצטבאת הספרים שבפינה השמני

תה. ואף על פ' כן ברוב המקרים, לא התרחבה. הספריה הכללית שבמשק — גדודה וענפה ורבת־ברבה. אך יש רצון לספר "קבוע‭, "‬הנתון תמיד לרשותך, העונה לידך המדפדפת בין גויליו בשעות עצבון ושמחה, • בלידות ודומיה ו"צצו" גם "ספרים _םרטיים‭;"‬שירי כיא' ליק ושירת רחל, . וקובצי "מבפנים‭, "‬ונתבים של שופמן וספר האגור ‭" . ". ‬ י, והצורך געשה ?ל ובדה. והגישי לדיון ציבורי ול י דאגד. משותפת לסיפוק הצורך חלד‭—, ‬ ול י ו גם במידה מינימלית. בצוע* צת ' הקיבוץ המאוחד בביר. השיטה _יבספ־ טמבד ‭(1944‬ הוחלט על מפע. לספר לח- " בר" , בקיבוץ. הד'תלטד. אומרת כי כל

ומן העמל0 משק למשק קובע הקציב מיוחד למפעל זה, שאין להכלילו בתקציב התרבות הו• גיל. ולכל חבר . ניתנת אפשרות , לבחיר לו — בגבולות תקציבו 400 מא"י לשגר.

- ספר או ספרים. •הוצאת הפפדיש של הקיבוץ המאותר ממציא־ את ספריה למפעל זד. בהגחד. של ‭00%‬ לגבי מחיר הספר הרגיל. ואן* הוצאות •אחרוה נענו — במידה _מםניממ — והמציאו ספריהם בהנחה ל י "מפעל _ך, פפר ‭' . ‬ לחבר‭. "‬עתה סוכם המחזור הראשון והנר. במר, סיכומים קצרים: לחברי הקיבוץ סופקו, בטסגרת ־מפעל* ע"י הוצאת הספדים של ־קיבוץ 4628 ספר. (לחברי 26 ישובים‭. (‬הספרים האלה מתחלקים _למדלדיהם כדלקמן: ידיעת הארץ וקירות ישראל ‭!. 1364‬ספ־ רות ־תנועה ‭!1119‬מרעי ההברה 5614 ספרות יפר‭:, ‬אמנות ‭:485‬ ספרי ־ברונית 370 !ספרי חינוך 326 !מדעי הטבע וחקי לאות ‭?268‬קונטרסי שפרות זמתשבר‭. 19. ‬ אין זה אלא סיבוב חלקי ולא מלא של "הזמנות" החברים. לא נכללו כאן הספרים שהוזמנו מהוצאות אחרות. אך המלוק‭, -‬למדודיה, אינה משתנה בעיקרה. וכדא* ־יה שבעלי _מקצוע יבדקו ב"טעם הקהל" ליעמדו עליי. בין. כד. יבין בד, מתרחב האופק, ממעש•

דים החיים. ואהבת הספר הטבועה בדמנו, לא תקופח אלא תשגשג. וראוי שיתרחב מפעל זו‭, ;‬ישתכלל ויעמיק שרשים. ז. הבר