⁨⁨דבר⁩, 17 דצמבר 1944⁩ — _בשורות־_^יוב ודרישות־ש_?ום (מכתביט מקרוב ומרחוק) [⁨כתבה⁩]

_בשורות־_^יוב ודרישות־ש_?ום (מכתביט מקרוב ומרחוק)

‭30-20‬ שרידי אטינא אחד טייצאי אטינא (_ב־ן _סטאניס־ לאיוב וקולוטיאלו) הנמצא _בסואורליבםק כותב לארץ ישראל _ב־28 ביולי: "השבוע באו הנה אנשי השיירה היא־ •גוני. מסגי בתנו. ביניהם אחדים שגרו בגאטו אטינא. ‭— —‬ . שרדו שם מתי־ גס&ר הילזנרוד ומשפחת־ _אכסליוד ‭, ;‬ _ומשפחתו, בן אחד של _שמ־אל קנטור, אחד ממשפחת פורזצר, נכד של יודל פ־שר. על כל _קנ־ט‭20, ‬ או 30 איש. בדיוק לא ידוע. כי היו ר>_חב־איט ואיש לא ידע על רעהו. הרב, מאיר _האלדר, רבקה שלוסי ברחו •י _הונגאר־ה. הצד ד&_ראגי בכל הדבר. שבגאטו _>א שררה אחדות דין היהודים. לפי מלשינות נאסרה . המועצה היהודית* וכוי. ידיעה מדולקוגיסק במכתב שקיבלה יפה ברסלב בירושלים מאחיה ד"י יצחק יזניק _מוולקוביפק נאמר. כי היא ואהיתי נח_&ג?וד"י קפי־ לינסקי מסלונים הצליחו להסלט ב־26 ב־נ־אר 1943 _ג " _ימחנה המות'' _בוולקיביקק. ירו _*ל־ו־ט והאחות נהרגה, הוא ח־"י קפלינסקי הוסיפי לברוח ומצאו סחסה _אציז י נוצריה. _ביולקיביסק שרדו 14 יהודים, שחזרו מהיערות. כותב ה5כתב וד"ר קפלינםקי נתקבלו כרופאים בבית _החולים _בלולקלביגגן‭_^. ‬א‭7:‬ גרי0 גתה בהרבות‭. " ‬

2לי נשאר בתרוכישכ גגש&הת מננבויט בר‭>. ‬ אביב (_דיזנגוןי ‭(322‬ קיבלה גלויה בופאיגאנה מייסןז שיארץ. פליט _מהרלבישיב. המודיע -זוב־ הרובישיב נשארו יהידיט _אחד־ט ד"י ; באני ראטניעווסקי, _פנחט (פיני) מער, החשמלאי ולדמן, אייה (ליב) שפילר. חיים זליצי ובהווה אחת. ידיעת מקורגיץ אפרים אלפיוביץ (חית שטוק, זזאר נהלל) קיבל מכתב טקורניאץ (מחול וילייקח) מדודתי פסיה טוריג וגו _טם־פר, בין השאר: שרדו פרידמן יו&_ף וילדיו, שלים חרס וילדיו (אשתו נהרגה) ואביו ש?מ_^נל ‭_5, _*1‬_כהב. נח_6ן בנה של גליה — בצבא האדים. כן שרדו עקיבא ויהושע. בריקי, מחוז לובלין ?נשארו בחייט 15 נפשות, ביניהן שלושת האחים ביאמקאש וסר?_ברז>פקא‭_¥. ‬ו_. אשר בעלה בארץ ישראל. (הועד לעזרת יהודי פולין נחיפה) יריעה על סוינציאני (פלך וילנה) וולף טיסייסקי, _שגלה לקאזאכטטאן, ט'תב אל גי&ו י‭3. ‬טרזייל: אחרי *_שה שביעות של צפיה מייגעת קיבלנו _מס־ינ־ צאני בשורה ניראה: "אין מה לכתיב. עד -שנת 1943 -גל קרוביכם היו בחיים. ב־1943 _גירשו נייגה (ד_*ד בני&ין טי־ סייסקי) ומשפחתו, יאשה (ד"ר יעקב קופלוביץ) ומשפחתי, סוניה ברזג ואמה לגיטו וילנה ומשם נש?זוו לעמדות־

בפיה לאסטוניה, שום ידיעות מהם לא הגיעו, שלמה (ד"ר שלמה _קופלוביץ _בניבי־&_וינציאני) נורה מיד עם ביאט של הגרמנים. ד"ר קיברמקי _ימש_0ת, ־ . י גם גן אבדו. ניצלו צילה ופניה קופליביץ, פרטים על הצלתם אינם ידועיט ל- עדיי. ; נשרפו כל הרחובות‭... ‬ דמויות פאר* אל טולבוכין - כובש הונגריה כתב _מוט‭{>‬באי מופר רשמיו ממפקדת מארש_^ טולבוכין! _פיודוי _גולבוכין — _נמיד־קוביה, רתב־גתפייט, מגולח למשעי, קצר־ שער. בקומו לניכני נזכרתי בבקור הקודם אצלו _בטיפליס בסוף אוקטובר ‭, 1941‬אז הכרתיו כשהיה המפקד הצבאי של תבל _עבר־קאיקאז. לא השתנה מאז, נדבי. שהגא 4עיר _עתי מכפי שהוא באמת. אין להאמין שכבי עבר את שנתי החמישים. הסנטר הבולט, הפגים המעוררים רושם של טוב־לב ומבטי זצוקב _וזזהץדר — טןגיד"פ בי לפנינו אי-גיות מוחלטת. גוף המארשאל

טוצק, תנועותיו אטיות ישקולות, מדבר בשקט. _תישעה פסי הצטיינות _נוקשטים _*_ת חזהו. כל זוחד מן הפ&ים הוגלה הוענק לו בעד איזה קרוב נגענין שבו כיתי את האוינ _יהפ־לו בפח אסטרטגי. _^ ‭'/_0‬ל1גוגין, בן אכר, ישב עד השנה השתים עשרה לחיין בכפר מולדתו אהרי גן עבר לגור אצל אחיד בפטיטיג וביקר _פבית ספר למל _אגה־ דרכו הצבאית י>תחי ‭>, ‬ך, לפני _שלר‭*1‬ט שנה. גפרוץ המלחמה הקודמת גמלאות -לו ?עשרים שנה התגיי0 לצבא, _כעבוי ששה _חדשיפ יעילה לח־גת _נושא־דגל. בסוף _זןגלחטר. היה סאיוי במטה הראשי. בתקיפת מלהקת האזרחים מילא הפקידים ג8פ?דה של י*בא האדום _ובפהץ המל - חמה עם גרמליה (ב־‭(1941‬ היה י־אש - המטי‭_11. ‬עבי‭?-‬_ןאוקז4ז. _יפש לעצמו דייקנית מפליאה ופיתת כשרונותיי האיגוגייפ. _גששאלתיו אקו תקופה _היז! התשו&ה _ביו־תר בחיע. ענני סיד: שנות _עבודתי גמ8ה הי‭*?‬שי. שט למדתי להע־ ריד _0ו1 הארגון וחשיבותו מננינים צב־ איים.

‭300-200‬ יהודים בםטאניםלאווב _לועד המאלהד לעזרת יהודי פילי! בירושלים נמסר _מכ־ב המודיע, כי בכל _סטאניגלאויב נ‭_^_-‬ארו 200 יהודים. יחד עט _הסב־בה כ־‭. 300‬הכותב סבקש לשלוח אלי־ ליד. עברי.

מנתב מלכוב ד"ר ישעיהו ברל כותב מלבונ לאביו מרדכי דוד ברל, רחוב _ס־רקץ ‭, 4‬תל־ אביב‭). ‬המכתב מיום ‭. (16. 5‬ אנו חייט!בנס ניצלנו. לשברו!לבנו הושמדו גיזה, מלכה ומהודק. נפל בחלקם גורלם של 3 מיליוני יהודים בפו־ לין, שניצחו ־הושמדו על ידי חיית הקיף הנאציות. הרץ ורוז"ה גראף, חיים. בלבוב נשארו מתוך ‭13, 000‬ ימי־ דים — _כ־1500 נפש. אין איש שיוכל לתאר את אסוננו ועינויינו. לא פעם ראי:י את פני המית, לבסוף " הצילנו הצבא האדים‭.. ‬היתה זאת השעה ה־‭. 12‬ אילו היתל;גאולתנו מתעכבת עוד זמן־ מה לא היינו זוכים לראור. ה. הגענו לדלדול _גוכבי ונ_&שי עד שהיינו כא־ הוזי _קירוף, לאט־לאט אנו מתחילים להתאושש. י עולימ _מחוילאנד מחפשים קרוביהם לקיבוץ וגרעין ברעננה (ת. ד‭{3. ‬ הגיעי כהולאנד עולים חדשים הגחפ'ש"פ את קרוביהם: א) דוד נייס מחפש את אופי, איסטוג שעלה נ־1937 מקאלן (גרמניה‭ !(‬ב) בתי . נריץ מחפשת את איימה איינשטיין־יוסף בת 30 בערך. עלתה מברלין, ואת מלגוט רדישקנסקי-שי"ב. עלתה מגרמניה בשנת 1933 יגרה ברחובות (הפועל המזרחי‭;(‬ג) אהרון _דלביבסקי מחפש אר. היינץ דוב־בסקי, עלה לתל־חי נעלית הנוער. ־ ד) מנפרד פאול _טוזפ־1ו את _דיכארד. ואלזה כוהן, עלי מגרמניה נ־1937 לחיפה‭,. ‬רח' תל־הי ‭!29‬ה) ו יני היישפלד מחפש את מכס, משח שיבר, עלי, מדיםאו ב־1936 ליגור, בית ספר טיץ!י) היינץ דיילכר מחפש את מנפרד הי?צמן, היה חבר קב־ץ "מהי" ועלה בשנת 1937 _פפראנקפירט!ז) ארנסט _יייטבן מחפש את _אדילף נתן, עלה ‭8-3‬ג9נ.

מ_9ליטימ באיטליה אירמח שרדר מוכית _לקריביה בארץ שהיא _במונטריאלה (_נ־זופול‭, (‬בית המרקחת החדש (לשעגי פוילי‭, (‬ובכוונתה לחזור לרומא. פאול שוונק מוינה עי־ נד כמתרגם אצל שלטונית הברית באיטליה. הוא 6ר6ש את אשתו, לילי שיינק (נולדה ב־7ס‭(19‬ ובתו קיטי (נולדה ב־‭, (1935‬אשי עלו מספרד. ד"ר _יוםף קרמנצקי , אשר גי בענר במילאן וכעת בפימו, דורש בשלום אחיו תיאלדור קרמנצקי. (איגץ עולי איטליה, תל אביב)