⁨⁨דבר⁩, 28 מרץ 1941⁩ — ליובלו ש 1 שיר [⁨כתבה⁩]

ליובלו ש 1 שיר

‭.... "‬באחד חיטים האלה בצהרים, ואני יושב לפני , _אחר־העם, והנה נשמע צלצול פעמון הדלת. יצאתי אל הפרוזדור ל&תוח את הדלת וראיתי לפני איש צעיר לימים, כבן י''ז או י"ח, עומד על חסן‭, *‬שאלתיו לחפצו וענני, בי מאת רבינצקי הוא בא ורנד _5ו אל אהד העם. נשייבנסתיו לחדר ענודתו של אחד העם, נעננ הצעיר בפתח, עומד חרד ונכלם ואינו זז ממקומו. כפי הנראה, נבעת ־קצת ל"דא־ אחד העם עצמו, שאז כנד יצאו לו מוניטין בעולם ספרותנו והצעירים נטשנו אחריו והעריצו את שמו מאד. אחד העם קם לקראת הצעיד ושאלו לחפצו. ואולם זה, מרוב חרדת נפ'טו, נעתקו מליו מפיו והתחיל _מנמנם. מתוך גמגומו הניעו לאזני דק הברות מקוטעות: " רנניצקי‭... ‬שיר‭... ‬ שלחני‭" "... ‬ ובנן א>ה השיר‭— "?‬ שאלהו אחד העם _ננת־צחוק קיה. הצעיר נזדרז והוציא מניפו פיסת נייר ומפרה לאחד העפ בידים רועדות. המח-

לא יפרוש עלטה צלמות‭.. ?‬ ספרי צפורי מארץ בת מצאו _אבותי החיים. חמות‭... ‬ העוד לא נבלו הפרחים שתלתי, באשר נבלת־ אנכ י ‭... ?‬ אזכרה ימים כהם יפ _־_^יתי י אך עתה זקנתי, סר כוחי ‭... ‬ ם_9רי צפורי סוד שיח כל שיח, ומת לך ט‭_->-‬יהם _לתשו ? תבשרו נחוטים, אם קוו לימים פריט י בלינו!ירעשו ? ואחי העובדים הזורעים בדמעה הקצרו ברינת העומר? טי _יתן לי אבר ועפתי אל ארץ ב־ ינץ היןןלןך התומר ‭_, ... ‬ ואני טח אספר אליך צפודי? טפי מת הקוי לשמוע? לא זמירות תשמעי מינן!ארי!קרה רק קינים, דק הנח ונוח. אם ספר לך תלאות שניר חם -א-עוה החיים נשמעות מודעות? הוי מספר טי _ינינת לצרות העוברות לצרות מתרגשות ובאות ‭... ?‬ נודי צפורי אל הדך מדכדך, — אושרת כי עזבת את אחלי ; לוא עמי שכנת אז נם §זת כנו* רננים בנית מר, בכית לגורלי‭.. . ‬

זה הי>י אחד _חטחזות הרגילים. אך בש - יש: אחד העם לקרוא את השיר, דאיתי שינוי ניכר בפניו. מתחילה קרא את השיר מתוך צחוק קל. אחד נר קרא אוהו שנית, ומדי קראו הרים את ראשו ושאל את הבחור _בתמהון: -אתה יעצמו כתבת את השיר הזה? " חן''ענה הלה מתיר פנים מסמיקים‭,,. ‬אם נן, מובטחני נר שתהיה משוה־‭, ""‬קרא אחד העם מתיר התעוררות גלויה שלא כדרכו _וחוטים טיד. ובלבד שתעבוד הדנה ותלמד" אחד " העם ניסה לבוא ברברים עם תצעיר, אך הלח ענהו שוב בגמגום מלים ובלי חפץ, עד שהרגיש בעל הבית בצערו ואמר לו כי ישיב אל יבניצקי ויגיד לו, בי את השיר ימסור לו נעצמו היום או מחר‭. "‬ וכיצד הגיע אליו ביאליק עם שירו, מספר רבניצקי ב _" דור וסופריו‭" :. "‬ לפני צעיר כבן שמונה עשרה שנח ומראהו כמראה בחור ליטאי בעל פנים בריאים ועגולים. שאלתיו לחפצו. הבחור ענה בשאלה, אם יש עוד מקום ב _" פרדם'י לאיזה דבר?מחו הדבר‭—?‬ שאלתי.

?השירה _בעברית הוגנת עתה את. יובל החמשים של השיר ‭,, ‬אל הצפור" — היציר הראשון של חיים נחמ!ביאליק 1 שנתקנל לדפים) — השיר ששימש למחברוכרטיס כניסה" להיכל השירה ופתח תקופה " חדשה בספרות העברית ובתולדות התחיה -ישראלית. השיר הזה, שנכתב _בישינת _וולוזין בנים, תרנ"א (ביאליק היח אז כבן י''ז—י"ח שנה) ונדפס ב _" ־פידס" הראשון לי. ח. רבניצקי באביב תרנ"ב, נמצא באר־ כיו!ביאליק בשלושה כתבי יד שונים ובשתי נוסחאות. היוםחא הראשונה נמצאת במבתנ . שעלת ייאליק לאך_/ר צאתו _מוולוזין, אל חברו יוסף _ביטלטן — המכתב הוא בלי האריר ולרעת פ. להובר נכתב בתרנ"ב — והיא גדולה בי‭:"‬ בתים (ט"ח חרוזים) מ!הנוסחה המקוצרת שנדפסה ב " הפרדס" ונכנסה אחר כר בתיקונים קלים אל ספר השירים הראשון הוצאת " חושיה" הדס"ב ותרע‭'_'‬ב ובשינויים קלים נוספים, אל ספר השירים הוצאתחובבי השירה העברית" קראקר תרם"ח ‭. "‬ ביאליק השמיט ט!הנוסחה הראשונה הזאת י"_נ בתים. והיינו: י"א בתים שיא?בין 'לבית הי"ד והט"י ובית אחד בסון* הנוסחה המקוצרת המקובלת בידני‭.. ‬וזוהי הנוסחה _הראשונה.

‭_£'‬לום רב שובך צפורה יקרה טארצות החמות לחלוני! אל קולך כי ערב טח נפשי כלתה נחוח_* בעת עזבתני‭... ‬ זמרי, ספרי צפורה נחמדת מארץ רחוקים נפלאות; הנם שם בארץ תחמה חיפה תרבינה הרעות התלאות‭-. ?‬ התשאי לי שלום מאחי בציון מאחי הרחוקים וקרובים? הוי מאושרים!חידעו יריע ני אסבול, היי אסבול מכאובים? הידעו יריע מיו רבו פלי שוטטי, מה רבים, הוי רבים לי קמים? ‭- —‬ זמרי צ&_ורי נפלאות מארץ ‭?1‬אניב בה יניח עולמים‭... ‬ התשאי לי שלום מזמרת הארץ, מעמק, מגיא, מראש הרים ‭... ?‬ הרחם הנחם ד‭', ‬ את ציח או עודה עזובת לקברים? • ) ועמק השרו!וגבעת הלבונה חיתנו את טורם את נרדם‭... ?‬ ?ההקיץ משנתו השב ביערים הלבנו!הישן הנרדם? הירד בפנינים הטל על הר חרמון אם ירד ויפול בדמעות‭... ?‬ ומה ישלוט הירדן שמימיו ינהרו כשם!שחלקו מחטאות‭... ?‬ אם עוד עב הענן על הררי ציון

את עזבתני ואני לאנחות נשארתי בארץ הקרת, עננים נזעמים ראיתי _ראשונה ורוחי הטונה אז סרה. הנשמים ירלפו — וירב הרפש, הימים עצלים נרדמים ; ו-בעצלח כמוהם בי עורקי ישכבו וברפיו!יזחלו הדמים‭.,., ‬ חשבה הארץ לרפש עולמים? — העבים ימלאו יערופו ‭" ;‬ ויחי כן לנצח" בנפשי דמיתי — הגשמים ידליפו ידליפו‭... ‬ נשיתי רננים, נשיתי צפרים נם -אותר שכחתי שבות — איבם, איכס הימים הטובים ואיה נחבאתם _לנרוח‭.. ?‬ אך הנח הימים המרים הקרים תחתימו כפיץ אתיו, נפרץ גג ביתי, שם טורד . הדלןז, הקירות יבכיי, יבביו‭., -‬ י ויבוא . הדוורוי ויפקד צבאותיו הקרח, השלג, חקרה‭... ‬ קרח נשמתו ולשונו לוהטת במחט בבשרי, דקרה. ‭,, ‬פתח< דלתד" בחלוני בלילה -

— שיר אהד, לא גדול — ענה‭—... ‬ תראני נא את שירד ואם טוב הוא וראוי לדפוס אשתדל למצוא לו מקום בפרדם‭... "‬הבחור הושיט לי את שירו, הכתיב " על גליין קטן, טבלי הגד לי כלל, שהשיר חזה היה כבר, לפי שנודע לי אחר כך, לנגד עיני הסופרים המפורסמים לילינבלום ואחר העם" ושניהם מצאו בו טעם לשבח ‭—. "‬ שירד יכנס ל " פרדם" ‭-_*-‬ אמרתי לבעל השיר, לאחר שקראתי את שירו אחת ושתים — ופניו נקרו‭, "‬ ג. השיר זכה לדברי תחלה טפ סופרי ; אוריפת לפני חרפםו ולבקורת טובח _נעתונות לאחר הופעתו. במעט בבל מכתב של רנניצקי אל ביאליק מאותה תקיפה — כולם נמצאים בארכיח ביאליק — מדובר על הרושם חטוב שעשת

שיר זהי על םופר פלוני ואלמוני. א‭*1‬ ביאליק מספר באחד ממכתביו שנשרפו: " הראיתי את שירי לרבניצקי ולפלטיאל _זטושצין והם יצאו מן הכלים מריב התפעלות" (ראה זכרונות ד. גולדשטיין ב_^וסו‭,. *‬ ל "דבר'י מטייז בסלו תרצ"ח‭. (‬ בבקורת על " הפרדס" הראשון ב " המ־ _ליץ'י מיום כ' _סיי! תרנ"ב כותב דן (אהרן רוזנפלד‭" :(‬ וביחוד הצטיי! המשורר החדש ח י ח. נ. ביאליק. הנני אומר חדש, יען בי . המשורר הזח הוא פנים הדשות בספרותנו, וגם דרכו בשיר חדשת היא. הוא לא ייפח את חרוזיו במליצות מכתבי הקודש ולא ירבר רמות ונשגבות, כדרר המשוררים העב־: דים ובכל זאת חוט של. חן משיר על חרוזיו ודבריו הפשוטים נוקבים ויורדים בעמקי הלב וחודרים אל הנפש פנימה. מה יפו ומה נעמי החרוזים

הסערה חקרה דופקת, — ם‭, 1‬־י גנרתי ה!פה לא יכירר מקומר י —י אי!עצים לשקת. ‭, . ‬ ותעל כטיט בעד הארובה "" י יי ותיליל והבד ביענה‭., ‬ וכיללת אחים בין חרבות שאיה אזני מי הסערה תשמענה‭... ‬ וילד לפצעי אז אשתי המליטה ותבוא עד משבר ותמות‭... ‬ כה דומם כמות ישבתי לברר ואהגה גט בעולם הנשמות‭... ‬ החלונות הלבינו כמתים מקרח בעדם יציצו לי רפאים ‭— ... ‬ מדוע כת . תבכי צפורה יקירה, מרוע בה תחני נכאים‭.,, ?‬ נ־ ארכו הימים, כה ארכו הלילות כה ארך העמל, העוני‭... !‬ אוי הרפי, אלי תבכי, מדוע צפורי תוסיפי יגון על יגוני ‭.. ?‬ לא דמע ובכי לי גהה ייטיבו, לא אלה ירפאו מבתי‭... ‬ בבר. עיני עששו, מלאתי נאד רטעות כבר תכתה לרסיסים לבתי ‭... ‬ כבר כלו הדמעות, כבר כלו הקצים לא הקיץ עוד קץ על יגוני ‭— —... ‬ עלום רב שובר מארצות החמות, צהלי צפורי ורוני‭... ! ‬

‭(1‬ בכתב ק דמו ל " אל הצפור" השירים;א) " באוהל תורה‭, "‬שיר ב!טי חרוזים שנמצא אצל י. ח. רבניצקי — תחתיו חתם ביאליק: תר‭, !"‬אלול י'ו־ז — ונדפס נ " בנסת" תרצ"ז;ב) "הבעל תשובה‭, "‬שיר ב!י_"ג בתים שביאליק שלחו לחברו במכתב מיום ט"ו אליל תר‭!"‬ונדפט ב " דורנו" — שיקאגו — בחוברת טיח תרצ"ה. לדעת פ. _לחינר היה שירו הראשי!של ביאליק ‭,, ‬שיד ציון‭, "‬שיד בן עשרה בתים שהעתקו שנעשה בשעתו על ידי אחד מחבריו בוולוזין, נמצא בעזיון ונדפס -מפרו של לחובר. כן קדמו, לדעתו, בבתב לאל הצפור" השיר האגדימלכת שבא ‭, " "‬שנמצא בידי חברו של " ביאליק בוולוזין, פנחס טורברג, בחתימת " נחבי כ!ופסי" ונדפס על ידי-ז. _פישמז ב" עק הקורא" ב־נ. וכידוע קדם ל " אל הצפוד" נם הטאטר ‭" . ‬ רעיון הישוב‭/'‬ שנדפס ב " המליץ'י בטי ניסן הרנ"א, בחתימת ח. נ. ב .

בשירו "אל-הצפוד‭:"‬ זמרי, ספרי, צפורי היקרה‭",.. ‬ יישר כחד משורר נעים, חזק ועשה חיל וחוסו* לנטוע נטעי נעטנים כאלה על תלמי ספרותנו‭. "‬ ונהצפירת" גלית 148 של אותת שנה " י כתב בן דוד (י , ל. דוידוביץ‭:(‬ "עלינו לקבל בספר פנים יפות את פני משודד חדש, ח י ח- נ. ביאליק, אשר בשירו הנחמד " אל תצפו־‭\, ''‬נראים עקבי פואיםיה רעננה ויפי . השפה והחרוזים‭. "‬ ולעומתם נ_^נב אז . הדייר י. י קלוזנר ב " _הזמן‭, "‬במאמרו " רוחות מנשבותי< (מאמר בקורת על שני ה " פרדםים‭, ("‬ שהשיראל הצפור" הוא נחמד באמת ‭, "‬ אף!כי הפריזו על שבחיי חרבה‭... ‬יש בו הדווים רזים וחסרי טעם. לפיכך מסופקים אנו אם יש לו הכשרון הדרוש, לרשת את מקום _גודרון‭... ‬ במשך הזמן זנק שיר זת למאות הערכות . מאת מבקרים ונתרגם לעשרות 2 שפות‭. (‬פ. לחובר, הקדיש לו פרק

שלם בספרו. לחובר טוצא בו עקבית השפעה מאת מיב"ל_, יל"ג ואברהם _גולדפדן. ויורני&יין הקדיש לו _לש־ר זה ב " כנםת" תרצ"ו מחקר לשוני גדול בן כ"ב עמודים. תפקיד חינוכי ולאומי גדול מילא שיר זה בתולדות התחיה העברית. קרוב ליובל שנים שאב הנוער ה יהודי בגולת מתוך חרו>יו הנחמדים התלהבות וגעגועים מתוקים לציון ורבבות ילדים בבתי ספר ומאות אל2י צעירים באגודות, למדו אותו על פח _ודקלטי ישרי אותו בימי יחג ומועד ולכל עת מצוא, השיר זירי לשלש מנגינות מאת הקומפוזיטורים המחוללים: מ. טיל;ר, צבי אירלםון וא. דובובי. ואחרון אחרון: השיר חזי!חיה הניצוץ המבשר הראשון. לאור הגדול. שהעלתה שירתו של ביאליק בבית ישראל ואבךהפ-נח הראשונה, שעלית הושתת אחר כר היכל שירתנו החדשה. ‭. _ ‬

מ. אונגךפלר ‭(2‬ בין השאר תרגמו אותו: שווארץ לאידיש, מילר לגרמנית, מורים סמואל לאנגלית וכן תרגמה אותו לאנגלית הגברת באנקינשטאד‭.. ‬ נ. קאהן — לצרפתית מ. א־רנפרייז — _לשואדית פ. ‭; ;‬ איייל — לדאנית;ש. דיק — לפולנית. יכו'ובו '

ביתר פרוטרוט מספר על כד רנניצקי וקודם כל, ביצר שהתוודע ביאליק אל לילינבלום: בימים הראשונים לבואו לאוריסה, נתקרב " אל הרב _והמנוח אכלסו‭)!‬שהיה נודע _באודיסה בשם " הר: _טטודוב'י) אביו של חברו בישיבת _וולו־ י _וין, ובביתו מצא לו דירת הנם‭..,. ‬וחרב 1 מטור‭:. ‬ שהיה קרוב אל המשכילים ממחנה חובבי ציון, הציג לפני רט"ל לילינבלום את הבחור עם שירו ‭,, ‬אל הצפור‭.... "‬ולילינ‭, ?‬יום מיהר ל"םור על יד מחברו תצעיר פתקא ל‭,, ‬אחד -עם" בבקשה _שישתדל זה להבניס את השיר של הצעיר המנ"ז לפררס‭. "‬ _" ועל התוודעותו הראשונה אל ‭,, ‬אחד העם'' מספר א. _לוברסקי במאמרו " התגלותו של ח. נ‭-. ‬_כיאליק" ב " _התורן" של י . ד. ברקוביץ, שנח נ‭, '‬ י תרע _יי ו:

עוד ירבו הימים — ואת שנת שנתנודי אל ארץ החמה, ואני פת, אוותר—נה לבי ינבא‭- , —‬עד מתי אדוני, עד כמה‭.,, !‬ ב. , כיצד הגיע השיר ‭,, ‬אל הצפור" לדפוס, או כיצד נתגלגלה הזכות לי. ה. רבניצקי עורך " הפרדס" להיות ח " םנדק" של שירת ייאליק?ביאליק מספד על כך במכתב _האבטוניוגרפי שלו אל יוסן_* קלוזנר (אגדות ייאליק כ"א ע י , קס"ט) בקיצור נמרץ: ו־רבר נתגלגל. שהראיתי כתבי לליליננלום והוא בהר מביניהם שידי ‭,, ‬אל הצפור" וישלחהו נירי ל " אחד ‭?!‬עפ" וזה לרבניצקי, על מנת לחתו (את השיר) ב " פרדס" שהלך תרפט ביטים ההם. רבניצקי קרא אף הוא כ-בי _וייטבו בעיניו ויקרבני בשתיקה אליו"