דבר, 1 מאי 1936 — _פרדיננד לסל* [כתבה]
_פרדיננד לסל*
האידיאה המוסרית של הבורגנות : חיא , 11שיש להבטיח לכל יחיד רק דבר _ן_*חד ויחיד, היא חתפתחזת כוחותיו נפ"י דרכם באין מפריע:. ־ י ־ י אילו חיינו כולנו חזקים, כולנו חכ־ _טיט, כולנו משכילים וכולנו עשירים נטירה שוה, אפשר היה לראות אידיאת וו כמספקת ומוסרית. אבל הואיל ואין אנו כך, ואין אנו יכולים להיות כך, הדי אין רעיון זה _טספיק, וסופו שהוא מביא בהכרח לידי אי־טוםריות עמוקה. כי מביא הוא לידי :_ך, שהחוק יותר, החכם יותר, העשיר יותר עושק את החלש מטנו ודש;אותו בעקבו. האידיאה המוסרית של מעטר הפועלים היא, לעומת ואת, שהתפתחותם החפשית באין מפריע של הכוחות האישיים עדיין אינה טספקת, אלא יש לחופיה עליה בהברה טסודרת עפ_"י המו־ סך את ערבות האינטרסים השיהוה , יחהדדיי-ת בהתפתחות.
־ ההיסטורית היא מלחמה עם הטבע ; עם המצוקה, הבערות, העוני, ־ חוסד־ האונים, וממילא בשעבוד מכל המינים , שבו נמצאנו בשעה שהופיע מין האלם בראשית ההיסטוריה. המשך הנצהון 1יל חוסר־אונים זח — זו . התפתחות החירות המתגלמת בהיסטוריה. _חכליוז המדינה היא _1וי^\3 לטפח ולי את 3תח- 1לי חךף _טבע האך1ן _^ךךך _חחיךב1_, _לט\\ אחרת, לעצב אה תעודת חאךם, היא ה1\ך\\1ז_, _ש_^1 _האךס י נו1כ 10 _~ר לח?, תחונלותה למדרגת \ז_*י\\_8. ז אמתית, -לחנך ולפתח אח. הין י $<7ז0 ? לחירות, . . ?• . ־־ ")פרוגרמה:של פועלים(1862, " ־ י ־־ . _# ? השאלה היא רק זו: . הנידח עם כל היסודות המוכשרים שבבורננות אחרי הדגל הליבראלי ה:ת -חסר־הצבע והטי־ שן, על מנת שתדבק בני חולשתו?או | שילכו כל היסודות המוכשרים שבבור־ גנות עמנו אחרי דגלנו שלנו ויספגו | מהאנרגיה שלנו? (פרוגרמה של פועליפ, (1862 .
תנועה מהפכנית באמת, תנועת המושתתת על עקרוךמחשבה חרש באמנה, עוד לא ירדה מעולם . לטמ- | יון, כפי שחוגח־דעוה מעמיק יבול להו- | כיח לנחמתו טן ההיסטוריה, לפחות לא לאורך ימים.. (אל פועלי ברלין * (1863, בלא עזוז־תשו-קה לא נחגשפ שוט אחד ממעשי השחרור הכבירים, ש־הצ־ טרפיהם מהות את דברי ימי העולם. ? • { ־ מאימתי נעשו אחבת־תמולדת ־ והשאיפה לאזרחות העולם ש_ני הפ_;ים?לנכי כמה כהבני־עתונים — יתכן. _אבל מאימתי תדבר כן גם לגבי פילוסופים.. ? אל _יוליאן שמידט(1862, 0 לא לחתפא־ר... אבל לתתעלות רוצים אנו בגדלותו הרוחנית של גורלנו . הלי י אומי, מתוך _שנאזין אל חוקת הלך־ התפתחותנו וממעטקיו נשאב . בט^!ון לרוחנו ויעודו הלאומי ובזאת נחומיט י ותעצומות להמשך פיתוחו. : (הפילוסופיה של פיכטה(1862,