⁨⁨דבר⁩, 1 מאי 1936⁩ — _פרדיננד לסל* [⁨כתבה⁩]

_פרדיננד לסל*

האידיאה המוסרית של הבורגנות : חיא ‭, 11‬שיש להבטיח לכל יחיד רק דבר _ן_*חד ויחיד, היא חתפתחזת כוחותיו נפ"י דרכם באין מפריע‭:. ‬ ־ י ־ י אילו חיינו כולנו חזקים, כולנו חכ־ _טיט, כולנו משכילים וכולנו עשירים נטירה שוה, אפשר היה לראות אידיאת וו כמספקת ומוסרית. אבל הואיל ואין אנו כך, ואין אנו יכולים להיות כך, הדי אין רעיון זה _טספיק, וסופו שהוא מביא בהכרח לידי אי־טוםריות עמוקה. כי מביא הוא לידי :_ך, שהחוק יותר, החכם יותר, העשיר יותר עושק את החלש מטנו ודש;אותו בעקבו. האידיאה המוסרית של מעטר הפועלים היא, לעומת ואת, שהתפתחותם החפשית באין מפריע של הכוחות האישיים עדיין אינה טספקת, אלא יש לחופיה עליה בהברה טסודרת עפ_"י המו־ סך את ערבות האינטרסים השיהוה , יחהדדיי-ת בהתפתחות.

־ ההיסטורית היא מלחמה עם הטבע ; עם המצוקה, הבערות, העוני, ־ חוסד־ האונים, וממילא בשעבוד מכל המינים , שבו נמצאנו בשעה שהופיע מין האלם בראשית ההיסטוריה. המשך הנצהון 1יל חוסר־אונים זח — זו . התפתחות החירות המתגלמת בהיסטוריה. _חכליוז המדינה היא _1וי‭^\3‬ לטפח ולי את 3תח- 1לי חךף _טבע האך1ן _^ךךך _חחיךב‭1_, ‬_לט‭\\‬ אחרת, לעצב אה תעודת חאךם, היא ה‭1\‬ך‭\\1‬ז_, _ש‭_^1‬ _האךס י נו1כ ‭10 _~‬ר לח‭?, ‬תחונלותה למדרגת \ז_*י‭\\_8. ‬ז אמתית‭, -‬לחנך ולפתח אח. הין י ‭$<7‬ז0 ? לחירות, ‭. . ‬ ?• . ־־ ‭")‬פרוגרמה:של פועלים‭(1862, "‬ ־ י ־־ ‭. _# ?‬ השאלה היא רק זו: . הנידח עם כל היסודות המוכשרים שבבורננות אחרי הדגל הליבראלי ה:ת -חסר־הצבע והטי־ שן, על מנת שתדבק בני חולשתו?או | שילכו כל היסודות המוכשרים שבבור־ גנות עמנו אחרי דגלנו שלנו ויספגו | מהאנרגיה שלנו? (פרוגרמה של פועליפ, ‭(1862 . ‬

תנועה מהפכנית באמת, תנועת המושתתת על עקרוךמחשבה חרש באמנה, עוד לא ירדה מעולם . לטמ- | יון, כפי שחוגח־דעוה מעמיק יבול להו- | כיח לנחמתו טן ההיסטוריה, לפחות לא לאורך ימים‭.. ‬ (אל פועלי ברלין ‭* (1863, ‬ בלא עזוז־תשו-קה לא נחגשפ שוט אחד ממעשי השחרור הכבירים, ש־הצ־ טרפיהם מהות את דברי ימי העולם. ? • { ־ מאימתי נעשו אחבת־תמולדת ־ והשאיפה לאזרחות העולם ש_ני הפ_;ים?לנכי כמה כהבני־עתונים — יתכן. _אבל מאימתי תדבר כן גם לגבי פילוסופים‭.. ?‬ אל _יוליאן שמידט‭(1862, ‬ 0 לא לחתפא־ר‭... ‬אבל לתתעלות רוצים אנו בגדלותו הרוחנית של גורלנו . הלי י אומי, מתוך _שנאזין אל חוקת הלך־ התפתחותנו וממעטקיו נשאב . בט‭^!‬ון לרוחנו ויעודו הלאומי ובזאת נחומיט י ותעצומות להמשך פיתוחו. : (הפילוסופיה של פיכטה‭(1862, ‬

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩