⁨⁨דבר⁩, 26 אוקטובר 1934⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

מנו נם ה‭.., ‬ט -דתי, והניצוץ ־קטן מן הרגש _הכאוטי שנשאר אצלם לא הועיל ל-הם אלא בעששית לתועים במדבר, חמר־ אה להם מרחוק את מקום המחנה לבל יתרחקו טמנו עד לבלי ־טוב עור‭... ‬איטר על כן, בהפכם את דתם לצערעםאניא מיותרת ריקה, רק בשביל שלא להטמע בגויים, שרצו להדמות להם בכל שאד חאופנינו, מחקו מחפלותיהם את _התקויח לשיבת ציון, באשר כבר עקרות מלבם, מבלי להבין, בי ההקזה הזו היא בעיקרה לאומית, _אשר בהו/רופף הרת לא _יתרונו* כוחי־‭. !. ‬ אכל הזמן, שבו חיו, טפח לחם על פניהם. הוא הראה, בי לשוא תם _מתתל־ ל־ם באלילי חקוםמופוליטיזטום [והתו־ _מאניטט] שנתלו מן המאה ־קודמו‭. !‬כל־ תת תקופת הקוםמופוליטיזמוס ובאו ימי -לאומות. עמים נכבשים שונים זכרו בי חית לתם עבר נ-הרר ויתאמצו לחרש ימי־ הם כקדם ולתיות על אדמתם חיי לאום. חדות הזר. עבר גם על טובי בני ישראל, ויזכרו בי גם לישראל תיתת ארץ מולדת, :ם הוא היה חיים _לאומיים וירימו נם־ ציונח‭.. ‬_םאלוואדאד בשנת תק"צ, העסם בשנת ת"ר (תר‭'_'‬ב‭, (‬הגאון ר' צבי חירש קאלישער בשנת תרכ''ב ועור החלו לעו־ י־ר את העם לבנות . את ארז אבותיו ולח־

דש ימיו כקדם, והאחרון עוד הצליח ליםר חברה קטנת " לישוב ארץ ישראל‭. "‬ בשנת הרכ"ח נשלה המנוח קארל נע־ טטער מאת חברת ‭,, ‬כל ישראל חברים" לארץ־ישראל להת3ונן אל מצב היושבים בה ולמצוא תחבולות להיטיב אותו ובשר בו משם בשנת תרכ"ט הציע לפני החברה ההיא את תמצית חקירתו אשר םיים אותת ברברים האלה: " אך על ידי עבו־ רת האדמה תושע יהודה וישראל‭... ‬ולכן אני נותן לפניכם היום תכנית מוסד חרש, אשר בו תוכלו להרגיל את הדור הבא לעבודת האדמת‭... ‬על ידו תכינו מקום מחסה \־1זפלבו לאחינו, _אש‭/7 7‬י!ס או מהיר יבריזו גינוי. רב מהם ממקומות מ1שב1חרהם משנאת הגויים שכניהם. על ירו תיבשו מעט מעט את הארץ הקדר שה, אשר עיני כל ישראל, בבני יחדור הישן וכבני הדור החרש צופות אליה תמיד את הארי!אשר אבותינו קראו , עלית לאל אהד עליון כשישב איש תחת ־. פנו ואיש תהה תאנתו‭. "‬ תוכן ההצעה הזאת, ליטר בית ספר לעבודת הארקה בארץ־ישדאל, מצאה חן בעיני ראש י החברה, הצרפתי היהודי יצחק ב ר מ י ה ובנאומו לפני החברה נשא משא נלתב כדברים תאלה:אנחנו " חפצים ליםד בית־לימוד לעבודת האדמת בארץ, אשר אליה אנחנו משאינו תמיד עינינו. וזברוננו. ארצנו היווה פוריה

א. _הטחי&נה והדיבור עס המרגיש את לאומוהו שקרה לו אסון לאומי לא יובל _ליתבתיר מליו את התקוה, יי האסון חזה אינו אלא זמני ועוד נכונים לו, להעם ימי טובה. כמו _שא־־אפשר לחבר י י חדו חיים ומות, כן אי אפשר לתכר יחדו לאומות חית עם יאוש נצחי. אחרי הקללות; " ונתתי את עריכם תר־ בת‭... ‬_ותשמותי־ אני את הארץ‭... ‬ואתכם אזרת בגויים‭... ‬והיתה ארצכם שממה ועריכם יחיו חרבה‭"... ‬ באה ההבטחה: " וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בךיתי יצהק ואת (ואף) את בריתי ? אברהם

והארץ אזכור" (ויקרא כ"ו‭. (‬ אחרי הדברים: ‭,, ‬ויתשם די מעל ארס־ תם באף ובחמתי ובקצה גדול" (דברים כ"ט) באו הנחמות: ‭,, ‬ושבתי-די אלוהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצן מכל הע־ מים אשר הפיצך ה י _אלתיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השטים -משם יקכצך די אלחץ־ ומשם _יקהך. והביאך די _אלתיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשתה‭. "‬על כן נם אחרי גלות ייהויכין, גם אחרי גלות צרקיתו היו ירמיה ויחזקאל בטוחים בי ימי הגלות _ילא יארבו. ושבו. בנים לגבו- " לם‭;. "‬גם אחרי חרבן- חיית השני לא נואש העם, והיה אומד, כמובא בתלמוד פעמים רבות " מתרח יבנה בית המקדש" ובתפלות קבעו: " והביאנו לשלום מארבע כנפות הארץ _ותוליבנו קוממיות לארצנו, תקע בשופר גדול לחרותנו‭... ‬וקבצנו יחד

מארבע כנפות הארץ‭... ‬ונפוצותינו כנס מירכתי ארץ" ועוד הרבה כיוצא בזה. ובהיות הרגש הלאומי עורנו אמיץ בלב העם לא נמנעו גם מפעולות, ורק אתרי אשר נשתה גבורת בר־כוכבא נואש העם לזמן ידוע מפעולות וישימו. את תק־ ותו רק במחשבה. עבר עוד זמן ידוע, הנסיונות האחרונות (_האחרונים) של אבו עיסי ועוד כמהו לרכוש את ארץ _אבותיהם בכוח הזרוע היו לטפח נפש, חצרות התגברו, העם התפזר ברוב מדינות העולם הישן, הרגש הלאומי הלך הלוך ובבה עד שנשאר ממנו רק ניצוץ [שביב] קטן אשר לא יחמם ולא יאיר [ומקומו ירש הג_^גש הדתי] ונתבטל בהדגש הדתי. אז גם התקוה הלאומית היתה לתקנת דתית, שנקבעה בעיקרי האמונה, ולא באותן העיקרים הדורשים מעשה, כמו עיקר נצחיות. התירה, אך באותן העיקרים שאי!להם שום שמירות למעשה, כתאמונה בתחית המתים. כה עברו מאות שנים בלי שום עבורה לתחית " העם רק " כאמונה שלטה בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה‭. "‬ -בטאה שעברה התרופף ביו רבים טע־

תמיד וגם היום היא פוריה וטובה _ונות־ נת עשרת שערים לזורע. ועתה נקל מאד להרחיב שם את עבודת האדמה, כי נקל מאד בימים האלה להפיץ את פרי אדט־ תה בכל הארצות. הדרך אשר עברו בה בני ישראל בימי משת ארבעים שנח יעירו עתה במשך איזה שעות, ואם תתרחב באמת עבודת האדמה בארץ אשר בחר בה הי לחתה לעמו ורבו אחינו לבוא אליה מכל ארצות פזוריהם והת־ ישבו בה — אז נראה ירושלים חרשת ; בראשיתה תחיה אך מקרש מעט לישראל, אך יושביה לא ילכו עוד ביום הששי לבכות על האבנים, שארית ההומה אשר נתדסה, כי אם ישאו עיניהם אל היושב בשמים ולבבם יחיו?מלא תקוח, כי קרו־ כ ת י ש ו ע ה י ש ר א ל ל ב ו א, ואחרי י] יבנה גם ההיכל הגדול, וכבימי קרם יעלו בני ישראל שמה להראות את פני די _גטועריהם. המום־ חזה נוסד בשנה תדל"ב בשם ‭,, ‬טקוה ישראל‭, "‬הוא בית המפר לעבודת האדמה הסמוך ליפו. בשנת תרל"ה פרסמו אחינו מאנגליה את המכתב הזה ; ‭,, ‬ר"ת ניסן הרל"ח לפי'ק. ‭01101)3 1011(1011‬ _^־‭36. 511181)111‬ הבירה

טן התוכן־ ט. ל. לילינבלום — על אספת קטוביץ ב‭-. ‬_שוחטמן — הערות יי. ל. נ-ינסקד — נאום נעילה א. יערי ‭" —‬ המגיד" על אספת קטוביץ כספרות ובאמנות

‭?*_23‬ת מ. ל. לילינבלום

לונדון. מזכרת נצח לחשר הצדיק משה מונטי־ פ־ורי שליט"א. אנחנו התרדים לדבר מצות העוסקים להוציא לאור את הענין הנכבד הזה, הננו קוראים מרחוק אל אדונינו להתחבר אלינו- ואל כל השועים והאפרתים אשד נתנו ירם אלינו פה במדינת ענגלאנד- עד היום, ובמעלת הכבוד הננו מחלים את פני אדונינו לתת גם את ידו מרתוק להיות לנו מעיר ( יעוור למען יצלה בידינו חפץ ד י להוציא את המפעל היקר והנכבד הזה לאור עולם!כל ישע וכל חפץ חברתנו הנכבדה היא לעשות מזכרת נצח לתשרי הצדיק, בעד רובי מעשיו הטובים אשר _2על ואשר עשה למען תאדם בבלל ולאחינו בני ישראל העשוקים והרצוצים בפרט, בתתאטצנו לכונן מקור נאמן להשקות צאן קרשים עליי בני עמנו בארצנו הקדושה;לקנות להם שרות וכרמים, למען יוכלו להביא את לחמם בעמל כפיהם, בעבדם את אדמת הקודש לבלי יהיו להם עור חייהם _תלואים מנגד להביט בבליון על תשועת ארם הבאה אליהם מרחוק; השר הצדיק שליט"א הוא היה הראשון אשר ירה אבן פינה להתפץ הנכבר הזה, בתקותו, כי בישועת אה>נ1 הטרודים בארצנו . הקרושה יושע כל עם י ה ו ר ח. וי שר א ל, ואנחנו התעוררנו בצדק והננו מעירים נם את לבות אחינו

בני ישראל ביל מקום שחם לעשות להש, ד הצדיק זכרו;חי וקיים, בעזרנו איש איש ממקומו ומארצו, לכלות את המעשה היקר והנכבד אשר החל השר הצדיק ‭1_^‬־ שות לטובת עמנו בני ישראל יואל נא ; אדונינו לקרוא אסיפת נכבדה בעיר מושבו ולפרסם את יתעני!הנכבד הזה ע"פ (על פי) כל האופנים אשר ימצא _לטוב לו, ולדעתנו יש כוח בידו למשוך אה לבות האצילים והשועים אשר יבעירו ובטסביה_, בהראותו להם, בי מעשה הצד - קת הזאת יאחד את לבות עם בני ישראל בכל חלקי כפת הארץ, מלא הגננים כנו־ והדר יפזר אל עם בני ישראל בכלל, ומר־ פא יביא בכנפיו אל אחינו האובדים בארץ הקרושה בפרט: חלילה לנו להגיד לאחינו עצותגור־

. חוק, במה להעיר את לבב בני ישרא?א? מעשי הצדקה, רק אה -זאת הננו _מודיעימ לאדונינו, כי כבר נאסף לידנו מך ‭*033‬ עצום מאחינו אשר בעיר_^הבירה לונדון . ־אשר בערי ארצנו והבל בעזרת הרבניט המטיפים והדרשנים אשר בארצנו, _בהרי־ מם בשופר קולם להעיר את לבות בני עמנו אל הענין הגדול והנכבד הזה, _וחנגו מקוים, כי גם אדונינו למען ציון לא יחשה ולמען ירושלים לא ישקוט עד /גשו־ תו ועד הקימו מזימות לבו חטוב, והפי? ה י בידו יצליח הננו מחלים את פגי ; אדונינו להודיע לנו תמיד במכתב את אשר נעשו!בעירו לטובת חענין חנבבד הזח, וחננו מברכים אותו מרחוק ומכבדים אותו כרוב גדלו:

יוסף מ. מונטיפיורי. פרעזירענט. אדי טור כחן, _וויצע _פריוידענט. הענרי הערים, קאםסיר. לעוויס עמנואל — פעקרעטאר. בצר השני של המכתב נדפס: ‭11_^66‬ז11מ_00 ואחר , כמא - ושנ ‭,. ‬ ם ] שמות בסדר אלף בי"ת בשפת אנגלית, _ומתהת. לשמות ההם כדברים האלה: ‭,, ‬ק1ל קורא מאת ועד שלזו/י ־ _?ח‭_!5‬ת ישראל בבריטניא. הועד לשלוחי _קהלות ישראל בבריטאניא, אשר השר _משה מנאי פי ודי היה אהד מחבריו לערך חמישים שנה, ומשנת 1861 עמד בראשו עד ידה אוגוסט שנה שעברה, הח_^יט פ* אהד ולבונן דבר טוב אשר יוכל להיות ל ז ב ר ו 1 עולם להגיד לר5ר נולד כל מעשי הטוב והחסד שעשה השר משת כל ימיי, בארץ מולדתו ובארצות רחוקות. בן לבני עמו ישראל ובן נם _$נל טובלי צרות ותלאות מבעלי האמונות השונות: באשר נשאל זה השר משה מעוז צור אמונתנו מאת הוער לחוות _ל\ רעתו איזה _דברי, טוב יפיק רצונו ניתר שאת וגם י-חי-ח דבר השוה לכל נפש מיש־

יושבים (משמאל לימין) קלטן דא ינ ויםוצקי (_מויםקבה‭, (‬ליב קל!יואגסקי (קובנה‭;(‬רוד גורדון (ליק‭;(‬ר י שמואל _מוהילבד (_ביאליםטוק‭;(‬ד"ר י. ל. פינ&קר(אודיסה‭;-(‬ר־' דוד פרידמן (_קארלין‭;(‬_אלכםנדי ה_5וי צדרכוים (פטרבורו‭;(. ‬ ד "ד ישראל מיכ ל רבינוביץ (פאריס‭;(‬יעקב . דייכם (חרקוב‭. (‬ י עומדים (ג!שטאל לימין) שאול פנחס רבינוביץ ן־'טפך-ן (וארשא‭;(‬ר"ר יוסף חזנוביץ (ביאליםטוק‭-;(‬ישראל יאסיגובםקי (ואדשא‭;(‬ליב שליט (דיגא‭;(‬ד ייר דריבינוכיץ (_רוםטוב־די‭;(!‬דאב וול‭*!‬ לונץ (ליגא‭;(‬קלט!_וואקהיו (לונדון‭ ;(‬_יע?ב משה מאירםו_) (וארשא‭;(‬לייביש דורסו‭);‬וארעא‭') ;(‬בעני (קט, _יב־ץ‭. (‬בשורה _העגונה (משמאל לימין) ש. _פרידלנהר (קטוביץ‭;(‬בחך פריידנברג (כיאליסטוק‭;(‬_זי5יג. פדייטאל (קטוב־ץ‭;(‬מ. טוזס (קטוביץ‭;(‬בנימין ריטנ־ בת (וארשא‭;(‬_פישע 5ינ‭)' 6‬ולתינוי‭. (‬_וכתרים צבי מיד>ף1 (פולטבת‭. ( ‬

תמונת צירי ועידת קטוביץ

י בעת אחת עם הרעמים עדו יו בדרום רו־ סיא בשנת תרמ"א עוררו את לב טובי ?יועם- להתבונן למצבו ולאחריתו וירימו נם לציון. סופרי " המגיד" _ורומו"ל דוד ו. ארדאן בראשם, סופד־ ‭,, ‬השהד" והטו"ל פרץ סמאלענםקי_) בראשם, _םופ־י " תראו־ םווענו" ו _" הםליץ" דברו השכם ודבר אל העם לחרש ימיו כקדם על ארץ אבותיו, לקולם _נעורו חלוצים טדוסיא ומרוטיניא כשנה השנית, שנת תרמ"ב וייסדו את הקולוניות ראשון לציון‭. "‬זכרו!יעקב וראש פינה וישיבו על מכונת את ‭,, ‬פתח תלוו"" ההרוסה. נעורו בני הנעורים בשם ‭::,, ‬_־ל. ־" (בית יעקב לכו ונלכה) ויבואו גם הם אל הארץ, ובספרית הופיעה החוברת •החוצבת להבות אש אויטאעמאנציפ־א _; (פליטה הקולמוס: אויטאעמאנציפאצ־א‭(;‬ סאת הד"ר ל. פ־נםיור, אשר לא קרא שטו עליה. התנועה שדחפה ימים רבים באויר החלה להתגעום כמעשה. והקול נשמע, כי נוסדו, קולוניות כאה'_יק — ובערים רבות נוסדו אגודות למקנת אדמה בא'ה"ק וליסוד קולוניות ‭!\‬דשות, אך טבול;הוציאה אז את מ חשבת" לפעולה רק אגודת מעזיריטש, אשר קנתה את אדמת ‭,, ‬־םוד המעלה" בשנת ח־מ"ג, ובמה"ע (ובמכתבי העתים) באו שמועות מעציבות, כי תש כוח הת/_יצים ולא יובלו לבצע אה מעשיהם. אז החלו _נ־יבים אשר לבם לציון לשלוח את נדבותיהם על ידי " המגיד‭" /'‬ המליץ" והרזםוועט" ועל שם ה י 3ינם מירושלים " כעד ארבע הקולוניות שנוסדו כשנת תרמ"ב ובעד בני כיל"ו. וכראותם כי נדבותיהם הפעוטות לא תעשינה תושיה קראו לאחיהם בני עריהם _ליהשתתףי עמם בתשועת הישוב, ובדרך כזה נוסדו בעיים רבות זו אחר זו אגודותחובבי־ " ציון‭/'‬ _ארל דבר גדול אחד היה חסר לחאגו־ ד-ת, והיא: הסתדרות ותולדתה — אחיות הפעולה. אמנם החליפו האגודות מכתבים וו עם זו, הודיעו אחת לחברתה אח

רא־ בכל מקום שהם, להעיד את רגשותאה־הם בנ־ עטנו לקחת תלק במעשה הצדקה הזאת, באשר היא תאחד את עם כ:־ ישראל בבל חלק־ כפת הארץ, לבלי יקרא עם הצדקת הזאת רק על אחינו האנגליים לברם: ובאשר כ־ עמות המת־ נדכים למעטה הצדקת ־זאת. בן הא:־ שים הפרטים, יכן ראש־ 'החבורות הקרושות ־תפרסמו ‭--‬ חם ומעשיהם — ע"י הדפום, הנה יחלה הוער גם את בכור אדונינו להודיע לנו בהקדם היותר, אפ־ ער־ את מפקד האנשים לוקחי חלק במצ־ וה היקרה הזאת, הם _ויצטות־־ם ונדבותיהם, למען ־זכרו גם המה כמספר עושי סובן הועד _לואיס עמנואל פר־ ־עכורה הזאת היתה המוכרת למשד< _מונטיפ־ורי שנוסדה בזמן 'ההוא כאה"ק ושבראשה הועמד ה י יחיאל מיכל גמ מעל ‭,, ‬המג־ד י" והלבנו‭"!‬ נשמעו קולו. ־;מעוררים לישוב _ארץלישראל אבל כל העמל הזה, גם הדברים הנלהבים של הד"ר העסם, גם עבודת הרב רי צבי הירש קאלי־_&ע־, ותכרתו הקטנת אשר •‭- 1-. 1 / /1‬ ו _> ו‭-_^1‬י ‭_^,, ‬ו‭\>‬ו ו 1 י ‭1. _^‬ ר* ‭0, 11_, ‬ י ההכרה האנגליתמזכרת משה מונטי- " פ־ורי" לא הביאו פרי, ואפילו הקולוניא " פתה־תקות" שנוסדה ע"י בני ירושלים כשנת תרל"ח לא האריכה ימים ונעזבה מאת יושביה כאלו לא ה־תה. ג. החלת . פעולה לעם הטקר'ג בעבדות נחוצים היו רעמי ם ‭,, ‬לפשט את העקמומיות שבלב‭. "‬ אמת, כי רעמים יותר מבחילים ונוראים חיו לנו בימי. הכינים. אך אז שלטה אמ וי נת הבל, כי כל התלאות _הכאות עלינו ך‭;, ‬ עונש מן השמים על חטאתינו _ופשעינו, יםודים שצריך לקבל באהבה;אבל הרעמים החדשים באו בזמן שלא חיה עוד כוח באמונה ההיא להמתיק לנו ? את •כל צרותינו. רדיפות חיתודיט שהתגבר!בתמיניא

נאום ראש־ הועד ושלוח־ הלוקלית _בבר־טנ־א: (ראש הועד) 4ת‭_681(10‬_־1י1 , _נו־‭_16£101‬ו101ג ‭1. ‬ג ‭1. ‬ (ממלא מקומו) ‭_011!‬_ן‭_081(‬־1י‭0011011, ¥/?_0 1‬ _־1ן11־‭_^1‬ (גוב- הועד) ‭61 !‬_־‭_0;18111‬_־1 י‭, 1‬ י ‭_)8‬_־1_־גג‭1:‬־1 _יג־10111־1 (סופר ועורך דין‭. (‬ ‭<1‬ננ‭<!‬ ־נל11ג ‭18011111‬ס11י11ני ‭>' ;_, 1<0_^ :13 1^!‬י1ך‭01;‬_י_3001 בצד השליש־ והרביע־ בא 111110113_־‭8111>_301‬ _ואת־־ו בשפת _אנגליא תוהמ־ם מתנדבים על כך בששת א _י פ־ם ליטרא _עטרל־נג. ראוי להעיר, כ־ אם אמנם חקול־קקורא הזה מרב‭*. ‬־ אך _ב־יצוכ יטל צדקה בער ענ־י כני עטנו כאה"ק, מבלי שום מטרה לאומית הנה שפיל ואזיל בר אווא ועינוה־ מט"פין" (בן האוז טתלך בשפל ועיניו צופיות לני־הולן‭. (‬בתתם לכל הענ־ן פנים שיל צדקה ליחידים לא נכינעו לומר ‭,, ‬כי כישועת אחינו _הענ־־ם הטרודים בארצנו _הקדוטה י ו ש ע כ: ע ם י ה ודה וי "־ ר א ל‭. "‬ זמן קצר אתרי כן פרסמו עור מכתב מזכרת נ _י _י ג־ה לקשר הצדיק משה מונ־ _ט־פ־ורי של־ט''א. ארו!נכבד!זח לא כבד התכבדתי להריץ לאדוני מכתב — כשם ועד שלוחי קחלות ישראל בבר־טנ־א — המעורר את לבבו הטוב ‭.. ‬ להיות לנו מעיר לעזור בדבר רקמת יהמזכדת לתשר. הצדיק משה מ ו נ ט י פ י ו ר י שליט"א, במלאנו את חפצו הקדוש — זח בחםשים שנה — להיטיב את מצב אהכ'יי המחוננים את עפר ארצנו הקדושה באמצע־ם קיימים ומתמידים להם ולזרעם אחרי-הם. ע"י י עבודת חאדמה, לימור המלאכה וחרושת המעשה, לבלי יצטרכו לשאת _ע־נ־תם אל 1 תשועת אדם מרחוק ההולכת הלוך ו_^םור בהמשך תזמן וברבות 'הימים: הועד יקוה ויאמין כי החפץ י הנכבר תות יעורר את לבות גתלי יש־

"אל לקהת חלק בתמיכתו, ענ־ ואטד, כי י לפי רעתו יפיק הועד חפצו אם ־כונן קרן קיימת לתכלית חטבת מצב אחב"י (א חינו בני ישראל‭, (‬ושבי ארץ הקדושה ע"י עבודת האדמה, לימוד טלאכח וחרושת המעשה, ושליחות יד במסחר וקנין וע''י בנין בתי טעון לאחב"י באה"ק, באופן אשר התשועה שתבוא להם ע"י האמצעים הגזברים תהי קיימת ומתמדת לחם ולזרעם אחריהם. כן העיר השד את הוער, אם יעשה זאת, שישים עיניו על זה שלא ייקח מהכסף המאוסף לתכלית הנ''ל אף פרוטה לחלוקת נדבות, רק יהיה לעזר וישועה ולתמיכת ירי אלה מאהב"י את באה ק תחפצים לתהיות נ_^שם מי־ ניע כפיהם ומואסים בלחם עצלות וכלכלת ע"_י אחרים: תוער שם עינו על דברי השר חתם והחליט פח אחר, כ־ עצתו נכונה מאד, וכל בעל־ הועד נעשו לאגורה מיוחדת לענין זה להפיק רצונו (ויש לאל ידם להוסיף גם אחרים על מספרם‭. (‬־ והנה ט ין שיעשה הועד ותכונת פרט י מעשהו בעני!הגדול והנכבד הזה לא יוכל עוד הועד להור־ע כרגע ברבים, יען תוצאות הדבר תלויות בסכום הכסף אשר יאסוף למטרת ההיא: לזאת איב-א יודיע פרטי הדברים בזמן מאותר: תקות הועד גדולה, כ־> ־!דם ככל מקומות מושבותיהם תחת השטש, ובל אלה איטר אהכ_~ ציון תפעם בקרב לבם, ‭. 1311‬ יתעוררו בכל השק לבבם לתמוך ביד־ חועד יעני!הגדול הזה, כו_^ם יושיטו לו יד עזרתם למען יוכל להוציא לפעולת אדם את העני!הזח כראוי, להיותו יקר ונכבד גם להם כן מפאת עצמותו ומט רתו הקדושה, וכן מפאת רגש הכיור המפעם את לבם ולב כל _ישרי־לב ליקרת שם האיש הדגול מרכבה אשר לכבודו יוסד הדבר הזד, לעשות מזכרת נצח לשמו י י ‭8)_$31‬נ‭83 5?‬י ג‭, **^: , 0, ?;1. "5 ‬

אנוסה היתח " למחוק סאה" מהעטין* את הרעיון _הלאומי כלבוש ש?שאיפה לעבודת האדמה. הד"ר פינםקר, אשר בנאומו ע?הא&פח אי!זכר להמשא החוצב להבות אש במחברתואויטאעטאנציפ־ " ציון‭, "‬זיר היטב את המחאות שנשמעו שתי שנים לפני זח מאת מה"ע העברים אשר בשפת גרמניא כנגד מחברתו זו _ובשום אופן לא חיה יכו?גם לחשוב אז, בי יצ_^ח בידו לימד בחו‭_-"‬ל מרכז לעבודה ל א ו מ י ת. ע?כן גם הנאומים _הלאומיים שבאו על האמנות נשמטו מתוך _הפרוטוקול‭... ‬אבל גם העט?הזח לא הועיל. לא בגרמניא ולא במקום אחר בחו"_ל לא נמצאו אז אנשים הרוצים לעמור בראש המרכז, והד"ר פינסקר שנבחר בקאטטאוויץ ליושב ראש זמני _לחובבי ציון, נשאר בראשם מן הזמן ההוא עד שמונה חדשים לפני וזומר חברתנו ובחומרה שב לעמוד בראשה י ער מותו. אספת קאטטאוויץ לא חיתו‭,, ;‬אםפח של מיםדי חברת צדקה לישוב ארץ־ ישראל‭, "‬כמו שחיבת ציון עצמה אינה ענין של צדקה בלבד. _החלוצים הראשונים שיסדו אתראשון לציון" לא ־חלמו

מעולם לקוות לצדקה ועליתם היתה לשם הרעיון הלאומי, ולא בהם ח‭'_^‬טם, אט ממעוט נםיון אבר כספם והוצרכו לתמיכה‭, '‬ ולא בחירת חובבי ציון האשם, אם יתר החלוצים שעלו לא יכלו לבצע את מעשיהם, והם, חובבי ציון, שהשתדלו נכל כוחם שלא תהרם אפילו קולוניא אחה, -יברחו לתת תמיכות, בלושו רחמים אצל אתרים נשעה שצר _כוחמ והשתדלותם לא עלתה בידם, ומי יודע מה היתה עת־ אחרית כל התניעו!אם לא היו חובבי־ ציון (שבכללם גם הנדיב -ראהטשי-לד) באיט לעזרת הקולוניות והיו ניתנים אותן לנפול מבלי קום. באספת קאטטא־ וויץ החליטו, כי כל _התמיכות תהיינה ר? בתור ה ל ו א ו ת ברבית מעטה ובתשלומים נוחים. שם החליטי נם כן להשתדל אצל מטשלת תוגרטה להסיר כל מפריע מן הישוב. החלטות כאל־ אי/ _$הן ‭65'‬ים מקום בחברת של צדקה. אמנם לא הצליחה ב־שתי-החחלטות. בהראשונח — ספני ש‭,. ‬_ישראל קדושים הם, יש. יבול ואינו רוצה ויש רוצה ואינו יבול‭, "‬בהאז_^רונה ?אמנם . נסו דברים באמצעות -הדי'ר שווארץ _בקונםטנטינופול על ית רופא השולטן אבדיל האמיר. הד"ר אליהו פא־ שא, אבל הם לא נענו — לא בחט האשם, ?מליצים יותר מוכשרים גם הם _לא ה1עי־

_לשחרך, כי תואיל להופיע על האספה הכללית לדון על שאלוה גדולות ונכבדות חנוגעוה"לעתידוה ־ענין של ישוב ארץ ישראל‭-. ‬ תכלית האספה לאחד ולחבר אהל _ישרון בלב אתר ורות אתת לצעוד _תלאת _שלובי יד אל מטרתנו הנשגבה לטובת הרעיון _לןקדוש משאת נפשנו‭. -‬ ?צירי החברות יתאספו בעיר הנבול קאטאוויץ אשד _ישלעזיען ־העליונה כחבר _עון המיוחד אשר הובן למען האורחים הנכבדים ח־ום י"ח לחודש מרשון שנת כילות טוב (בגימטריא: הרמ"ה) בשעה די אחר הצהרים. סדד־־יום: ‭(1 ?‬ ע"ד (על רבד) טזברת משח ואופן ההיסדותה. ‭. ?‬ ‭(2‬ יטוד ועד. יללי ומרכז, להנהגת כל-

יי-־ כאהד (כאחת) מערי הגבול. !־ ‭(>‬ יסוד ועד הפועל באדץ־ישראל. ‭(4‬ יחס הועד המרכזי אל וער הפועל. ‭(5‬ חוג פעולות האגודות לעריהן ייחוסן אל הוער הםרכוי. ‭(6‬ יםוד לשכת הסופרים במקום ישי־ כת הועד המרכזי. שתחיה כעין ועד "מידי ‭(7 .. ‬ כלכלת שני הועדים עם לשכת י הפורימ- התמידית. את החברים הנכבדים אשר לא יובלו להופיע על יתאספו! י מפני איזו סיבה חננו מבקשים כי "טיבי נשלוח דעתם והסכמתם בכתב עפ"י האררעסםע של מו"ל . תמונת השרמשה" הי"יו או ע"י תלגרמא ביום האספה " על שם הסוחר

-ייכעם, _מטהארן המנוח ליב קאלישעד ;ין חרב ר' צבי קאלישער‭, (‬מיאםםי זר"ר ק. ליפפע, מלונדון ־' זרח בארנעט •הי טשארלס וואלרויך, ממאםקווא המ־ :וח קלונימום ואב _וויסאצקי, מפאלטאווא ־' צבי מירקין, טפטרבורג המנוח אלכסנדר צעדערבוים (המו"ל " המליץ‭, ("‬ מפאריז המנוח ד"ר ישראל מיכל _ראבי־ ;אוויטש, טפינםק -הרב די דור _פרידטאן, _נוקאוונא המנוח ליב קליוואנםקי והי משח בראטםאן, _טקאטטאוויץ המנוח ט. לאועם, המנוח ל. כרייטהאל וחי ש. פריד־ לענדע־ (מלבד היושב ראש בלשכת ‭,, ‬בני ברית" המנוח א. לאביגגער שלא היה מן הצירים‭, (‬טראוינוי ת' -חילל פינם, מריגא המנוח אריח ליב שאליט והי זאכ לונץ והציר (מטעזריטש‭(?‬ הי נ. שענמאן, ועליהם נטפחו אחרי בן המו"ל " המגיד" המנוח דור _גארדאן והמנוח הר"ר דרי־ _בינאוויטש מראסטאוו על ־ראן. עור חכו לביא חרב ר"ט ריינעמ, המנוח המ"ט _םווילנא ר י יעקב _יאסיף ‭, (?)‬הרב מקרייצ־ בורג והרב מטח"ט ר' אברהם חאנאליש ממינסק, אבל מסיבות בלתי תלויות בם לא יכלו לבוא ונתנו הסכמתם להחלטות האספה. ־_^ החלטות האספה וכל פרטיה יבואו

בפרק מיוחד. (יב"י נשאר עמוד ושליש עמוד חלק עט סימ‭_, _x 1‬בראש העמוד הריק נכתבו ונמחקו המלים " פרוטוקול האספה‭, "‬כנראה השב להתחיל את הפרק היה ולא עשה ן-ה ותמשיך את מאמרו הטעתיק‭. (‬ צנועה וענותנת היתה -האספה:לא " נשמע בה הר קולן של התקוות הגדולות, השאיפות הבהירות‭, "‬לא נתגלו בה ולא הובעו אותם רעיונות ההריסה. והיצירה, אותן ההשקפות העמוקות שמלאו את מחברתו של פינםקר _י . _י היא לא נוערה כלפי חוץ " למען ישמעו הגויים‭, "‬לא היה ב־ מקים ל ט ל;א 1 ת‭... ‬היא ניעדיה כלפי פנים, לאתר את האגורות העובדות מכבר בעד הרעיון הלאומי . ויודעות היטב את תכונתו ומטרתו, עד שאי-אפשד להביע לפניהם מ לח ח ד־ ש, ה. להיפך, האספה החיא‭.., ‬שחיתה מטרי תה ילקבוע אתבורכו עבורה בחו"ל

‭£_^0\?_113 0/8‬ י ‭. 111!110563‬ ווארשא, בין יום כפור וסוכות שנת בר־ כות טוב.

האספה ליום הנוער, הוא יום י"ח _מרחשון האלה: ימאדעםםא המנוח ר"ר ל. פינםקר, טביאליםטאק המנוח- חרב רי שמואל _מאהליווער, ־ד"ר יוסף _חזנאוויטש יר י ברוך פריירענבערג, מברלין הר"ר אראלו_* צערערבוים (בן חטו"ל ‭',, ‬המליץ‭., ("‬_מוואר־ שא ח' ל. דודזאהן, העורך די!ישראק _יאםינאווסקי, המנוח יעקב י משה ~ טאיר־ סאן, ה' ש. פ. דאב ינאוויטש (שפ"ר) וה י ב. ריטטענבערג, מחרקוב המנוח יעקב

תקנותיהן‭., ‬מטרותיה‭, ;‬וכיוצא בזה, אב> נל הפעולה נשארת מפוזרת בכתחית. ? בתחילת שנת תדמ"ד הופיעה לפני האגורות השונות מטר־ חביב־ לכולן, יאשר תוכל לאחד אותן. בעת ההיא נמלאו לחביב האומת משה םונטיפיודי ז"ל צ"ט שנח יכל מכבדי!חשבו מחשבות איך ?חוג בשנת הבאה את יובל המאה לחייו. מוכן, בי חובבי ציון בכל מקומות מושבותיהם הסכימו ליפה על שמו קולוניא חדשה בארץ ישראל האהובה־ לו. האגו־ דית החלו לבוא זו עם זו במשא ומתן מעשי בעני] זה, ואגודת ביאל־םטאק 1 הידיעה, כי למטרה זי תוציא לאיר את !תמונת מונטיפיורי (למכירה) להפיצה !ברבים וכסו* ?תפריו!יהיה לחטט" הנ'יל. הדבר הזח נמסר לאגודת ווארשו־, אשר !הוציא־ את הדבר לפעולה ובאה בדברים בזה עם בל האגורות אשד ברוסיא. אשר -פיצו את התמונה ההיא.

בן יצאה מאגודת ואר-צוי ההצעה, כי תשלחנה האגודות מכתבי ברכת לבעל היובל ליום מלאת לו מאת שנה‭.. ‬לקול הקריא־ נענו צ"ט אגודות־, מארעסםא, ייאלימטאק, בריםק דליטא, דינאכורג (_דווינםק‭, (‬ווילנא, ווינניצא, חרקוב, _טארוטינא, י עק אנ1_ער‭:<‬_א_^אןן, טבל-ץ, מאםקוי, מיטוי (יחד עם ריגא‭-, (‬מינסק, טעזערישץ, י _ניקאלאייעוו, _פאלטאווא, פינסק, פלאצק, פעאדאםיא, _קאנםטאנטין ישן, קרעמענטשוג, ראוונא, ראסטאוו רן, רובינאווקא ועור, אשר ביתד עם מכתב הברכת מווארשוי, עלו עד "שלושים עם חתומים במספר אלף וחמש מאות ששים ושנים, אגודת וואדשוי כרכה את מכתבי הירי'־ באלבום נחדד ותשלחהו ביד המו"ל " ־מגיד" המנוח דוד _גארדאן ומסרו לבעל היובל. בחורש תשרי תרמ‭_-"‬ה שלתה אגורת ווארשוי לכל האגודות את המכתב הזה:

בעז"ה. אדון יקר ויעל בעמיו. אחינו איש רוחנו והמים דעות עמנו! בהסכמת אחינו -היקרים תמימי דעים וחובבי ציון אשר בווילנא, טאםקווא_, _קאוונא, וביאליםטאק, ועפ"י רעת הרבנים הגאונים -רשם שליט"א, ארעסםא, ־מינסק י דליטא, בריםק, לל_:טא, _ראםטאוו ע‭_-"‬נ (על נהר) דאן . ולובלין ועור כמה קהלות גדולות ונכבדות הננו ‭?-‬ מתכבדים יוה

המאמר הזה של מ. ל. לילינבלום מתפרסם כאן ל ר א- ש ו נ ח מתוך -עצם כתב ? ירו של ־ המחבר, הנמצא בבית הטפרים הלאומי והאוניברסיטאי במחלקת _האב־ טוגרפים _ו־פורטרטים של: אבר־ם- ש ב ר־ רון. בחב היד היה - שמור בידי 3ר-ופ' ד"ו יוסף ק ל י ז נר: והיא נתנו מתנה למחלקה זו. המאמר. בתוב על נייר רגיל _פורטרט _פוסטה, משני צדדיו‭-. ‬כתב היד ברור למדי (שלא בדרך רשימותיו האחרות של מל"ל, למשל בשולי הספריט וב־ תטה) ומכאן השערתנו כי‭-;‬לא‭.. ‬טיוטה היא אלא הנוסחה _האחרונה‭-/‬שהותקנה לדפוס. לכתב היד מצורו* יעמיד, כעין שער של חיברת וזה _לישונו:ליובל אס- " פת _קאטטאוויץ / בשלושה פרקים / ע"ד אספת _קאטטאוויץ — משיח _ליב ליליענ־ בלום / _פרוטוקול האספה — יחעתק-ה נא - מנת . מן _המקוה בשפת א'טכנז / ע"ג חגי-־'

הערות המוטו ל_3ר_15פ

לו ־עד־ היום‭... ‬ קטנה -ומצערת היתת האגטק במםפר חבריה ולא כבירות היו -פעולותיה בשעתן. אבל כל גרעין־ קטן מאד . לעומת הפרי שחוא מצמיח וכל י&ור מצער לעומת הבנ־ י!הנשען עליו. אםפת קאטטאוויץהיהה חגרעי!והימור להתנועת הלאומית הגדולה‭-, ‬העת ידה- למלא את לבות בל בני־ יי ישראל. ‭-- - ‬

גת יובל האספה — ד"ר יוסף קלוזנר / הוצאת הוער לחברת חטיבת בני ישראל עובדי אדמה ובעלי מלאכה בסוריה ובאר1 ;הקרושה‭. "‬מתוך השער הזה אנו למרים, כי תוער לישוב א"י עמד להוציא חוברת על ועידת קאטוביץ‭-. ‬חחובר _י ן צריכה ח־תח להתפרסם למלאות ב יישנים- לועידת ק‭>_$‬טוביץ. שעת חיבור המאסר "לפנינו בדורה: בסלו או טבת חר"ע, פוף 1009 בלומר ב ת ד ש ־ ים לפני פטירתו של מלי'ל. הימים — יאחר מתן הקונסטיטוציה בתורכיה, תגבורת־ _החתענינות בחיבת ציון, טתיחת גשר בינה ל:־‭. !‬הציונות המדינית ‭--‬ _וטבא _; התרוממות הדוח שעבדה בה חי- ־גת חצי היובל. במאמר ‭-"‬לפנינו אפשר למצוא אילו רמזים לימים ר_, אלה.

1וע‭1/ 12 1 0,. , /!> 1‬ _ע‭: \_£!\_£2‬ אשר לתאריך בלי_^ה הס נשתרבב‭, "‬ בנראה, פליטת קולמוס. הספר " רומא וי־ רושל־ם'י נדפס לראשונה לא בשנת ת יי ר אלא בשנת תרכי'ב. יוסף סלוודור, יהודי, היסטוריון צרפת־ ‭17011)‬ עד ‭(1873‬ נתפרסם ביהוד בסברו " פאריס, רומא וירושלים או השאלה ' ־ודתית בטא־ _הייי ט יי (מל יי ל כתב . מאמר על סלוודור‭. (‬ יצהלו כ ר כ. ־ ח‭:, ‬_י;ר, ־ל־ המדינאים בצרפת, יטי־ני‭_^_-‬י גם בכהונה של _מינ*סט~ _למשפטים. טנ—סרי הברת ‭,, ‬כל ישראל־ חברים‭. "‬בתר"ל ביקרו -אדי;ישראל שליה־ החברח הזו (שטואל _מונטיג־ו ור"ר אשר) וחיברו די!וחשבון מפורט על תקנת • ר ו ש ל י ם בדרך _ההבראה הכלכלית של אוכלוס־־-יהורים (הדין וחשבון נתחבר אנגלי ותרגמו עברית ישראל דב פ ר ומק י ן ופרסמו תחילת בעתונו " חבצלת" _ואחר כך הוציאו במחברת טיוחרח בשנת הרל"ת‭. (‬ החופנת לועידת _קאטוביץ שמל"ל ?_מביציו במאסרו נדפסה גם בכתבים " לתולדות חיבת ציון וישוב א"י‭, "‬כרך א‭, '‬בעריבת א. ד ו 1 י א נ ו ב.

יוסי ח ו נ ו כ י ץ, מייסד בית הספרים הלאומי בירושלים. ברוך פ ר י י ד נ כ ר ג (בנו, יחעסקן דב פריירנברג בירושלים . הוציא את ספרו מקור כרוך, פירושים וחידושים בתנ"ן־ וש"ם‭. (‬ ל. ד ו י ד ז ו ן, אבי העסקן הציוני ;ח דוידזון. _סקריתו העשירה נשלחה ?בית־ הספרים -הלאומי. ד"ר- קרפל ליפפה פתח את הקונגרס חציוני הראשון, לפי שהיה זקן הצירים. ר' זרח ב ר נ ט, יאריך ימים ושנים, י בנראה היחידי מבי!צירי קאטוביץ שזכה לחוג את -היובל הזה. יושב בנוה־ _טלום ביפו ושם רחוב הנקרא על שמו. _בתרפ"ט 2ירםם מןירונ-ותיז ובהם חימר רכ־-עני!על שנות תרל"ו ער חרט"ו (ככלל _הזכרונות -האלה גם על ועידת קאטוביץ ויסוד פתה תקוח, שהוא אחד ממייסדיה‭. (‬ ק. ו. ו ימו צק י נדבן ידוע ברוסית, מייסד " השלוח‭. "‬נסע מטעם חובבי ציון לא"י ופירםם דין וחשבון מפורט על רשמי _חנס־עח. •המבקש לעמוד על תולדות ועידת קאטוביץ יפנה למקורות־ וימצאם בכתבים לתולדות חיבת ציון וישוב א"י (תרע"ט־ הרצ"ב‭. (‬בכרך אי ימצא את כל הפרוטוקולים של הועידה בגרמניה ועברית (עט' 269 ער ‭. (318‬במפתחות -המפורטים שבהתחלת הכתבים י_13צא מסומנים את כל 'המכתבים השייכים לענין קאטו־ ג יי‭. *‬ ב, . שוחטפן