⁨⁨דבר⁩, 2 פברואר 1931⁩ — יצחק וילסנססי [⁨כתבה⁩]

יצחק וילסנססי

(ליום מלאת לו המשים שנה)

‭-;. ;5=‬ _^לץ-ישראל החדשה, זו שיצרח ערבי תה חדשים 1_אוטה וטבעה. הוי חיים חרש _ילאדפ העברי, עמדה ועזד ן|טדת גם חיום, במזל תניעת העבודה. תנועה זו היא כ4לתי:_ילידת _, _יבית, _יסודותיה הושתי בארץ ודלתותיה _^ במולדת ושמי הממרה העדיפו ט?על ערוגות וצ0 צמחיה הראשונות. יוצרי התנו-עח הזאה נתגלו ונולדו 8ה > אייותר טוב, נולדו- פה מחדש. ‭; ; ? ; _#‬ אחד ‭1>‬תם היא יצחק וילקנםקי, _שב?ימיו היא _^נ ‭, _^‬ומסייע _להעטות נדבכים חרשים לבנין. תפאדה ‭--1_^3‬־ • ‭; ?‬ 0־_^_טה< ה'גמוי?יצחק וילקנפקי בבנק חזה? ‭? ?‬ _^_יתטעת העבודה בארץ _היא נחל איתן . הניזון _6א_^יקים _שונים _במהלכם ובמקור מחצבתם. אוירת־ ‭!_£1‬ר"ן משמשת כור מחתך ומצרף של יטודות רוח _של־ נ ן ים‭;:‬ )_הטיבאים מנויות ישראל השונות. בדם, שני זר־ י טים:נשארישוחטים בה שלא באו, ומי יודע אם י-בואי ‭_?1‬ם‭;, ‬_־לירי . מזיגה שלמה, כי -שניית הזו טביעה בנפש ה_^דמא— דיה היא- באנוש. חוטר וריח, שכל ולב, חוק יטיפו- — אלה הם שני הצירים שביניהם נקלעת-נפש

ון_$דם:טיזם היותו ע> הארץ עד היום הזה. עקבות נפח‭_5|‬י ריח אלה -נודעים לטדי בדברי ימינו בכל־ הזמנים. ‭!3‬ ל בווניעת התחייה המודרנית שהחלה בגולה נתבלטי י *גי_:_זרמים, שבאי כוחם הטפיםיים ביותר היי מצד _$_ה1ד‭;. ‬העם, ומצד י6ני דוב ברוכוב. האחד חמך את יתדו־ תיץ לנביאי ישראל וםוטדם, והשני על ההכרח _הימ־ ה‭::_?7_!‬של צרכיו החמריים שק הפדוליטרי_^ן העברי , 3ך: גבד עם מלחמת שחרורם הכלכלי של יתד העמים. ן_^ר_^_גתי ההשקפות האלו המשיכו לחיות, אם נם בגל־ _^ימ שונים, נם בא"י עצמה. נושאיה חמיפיםיים היו ‭_-_$‬ד‭. */. ‬זד‭/:7‬ ויצחק וילקנסקי. דעות נורדון והנוטים י י ‭_*5 :‬חךיז— ואלו היו םצייים בכל מפלגות העבודה — *זי4־חדירות אירציונליות. גזרתן, אעפ"י שמרד לכ־ _^_ודה , בתורת _אדלד־העם _בעדותו. את מקור יצירת הרוח -ך‭;-‬העב1הד‭., 1‬היה בבל זאת כילו רתוק בחבלי הדוח ל1וןזון‭,. ‬האמינה תעיורת בכוח הרצון־ ואדיר הרעיון י ‭*30#‬ר אה חרצובות המציאות הכלכלית, לברוא צירות קייםץותדנלי החיים מתנגדים לחוקי הכלכלה — ניזונה ביודעים או בלא יודעים מהשקפת עולמו של

א‭,. -‬ך> _גגרדון‭.. ‬ י (•‭_£. ":‬ זילקנםקי נשא גרמה את דגל שלטון חוקי הכל־ ‭_£_3‬ח. ־'ד, שג!פת עול-מו כולה _רציונליםטית־טמריאליםטית י ז‭. _#>/‬זזו_&י שולל מן דיריח את הטח _להשפיע על החיים. י _טתריטת איבר-מתיק נת וכלי מלאכה משופרים מכרי־ ‭5_£‬ים " ־_*ת עתיד מפעל ההגשמה יותר מאשר תזון לב. _£ך‭!(‬ית אלו הוא מטיף " מהציונות האקונומית‭—"‬טמא־ . מרץ הראשונים—ועד מאמריו האחרון " גנים תלויים‭. "‬ _ג‭:;‬ בעשרים וחמש ־השנים האחרונות קהה הנם הגדול ‭/>_8':‬פתיחת דף_> חדש, נהדר _בתודות ישדאל, יקירים 1ת‭0_*‬י עבודה _ונטיתי עמל כפים בעוון הגויים שבהם ; _ישבי -בטשך אלפים בשנים, תצליחי בארץ מכורתם להעתיקה לשבר- אה רצנם, להרס את הרגליהם, לשים את עצמם בעול עבודת הניח ואת העול הזה לחשוב ‭_£: ;‬פאר וכבוד ולהניח אדני צדק להברה חדשה. אחד ; טרא'טי המנצחים של מלאכת בנין זו היה יצחק וילקנ־ סקי. בטשאותי-ו על תרבות העבודה מצאו בטוי כל רהשי ?ךונפ‭6>‬ _וחזיונות הלב של חלוצי העבודה לאלפיהם. א. י _ביגוני; שר את שירת העובד העברי בפרוזה יצוקת־ י‭$8‬דה‭.. ‬דברי המלחמה במאמריו " התיאולוגיה הלאו־ טית‭,,, "‬מוםר התכניקה‭,,, "‬ננים תלויים" — הם נכסי ‭?^‬כלזל של הפובליציסטיקה העברית, חם גועשים ויורדים ־עלינו בסערה אף _כשאיננו מסכימים להם. לא לחנם _<ז‭';‬טכי>א. ציוני לחדור לתוך _עיולמז של יל"ג ולתאר ‭_3_;‬עט אמן את •הריקניות והעיירות שגלה המשורר בט־ :_דגדית הגלית. ישגה קרבת נפשות בין שני הנשמות " •האלה. ב " שידת היהיר" מתיחדת נשמת _פילומוף העמי דה. עם עצמה‭£. ‬

‭(;;?. ‬ בראיות ברזי מוכיח וילקנםקי, שחיינו _קארץ נדונים לניוין אם לא ייבנו על יסודות העבירו ‭6_* . ;‬ימ _אןש לא הצליח כמותו לגדע את שטח ההתישבות הישנה. ולגלות את מימיה האמתיים יוע"י כך _לפילם נ, תיב ברחבי האומה לרעיון תקומת עם ע"י עבודת _שצמו. חזיר ל-נצח שנת תרע"נ עם מחזור המאמרים על ‭,, :‬ז_;צ_9יה לקפיטלים‭, "‬שהרימה את ערך החלת למדרגה _^ יוצריחיי _האד י מה. •. ־ ‭:. _;‬•_- במרכז עבודת _ההתישבוה עומדת אצל זילקנסקי ‭. 1-‬ האדטה. ממנה יתד ופנה לכל הייני יואותה צריך ל‭_*, ‬א1_ל ראשונה, גאולתה תלויה בגורמי חיץ וגאולת _עצ־ טט היא בידינו. את החזית הקשר—חוק הפדן—היא: _ך: _אמ מראשי והזהיר עליו _כשכילם היו שאננ-ים _ובוט־ _ד!יפ _בינצח_!ישראל. ‭?, ‬ ג- _^אפשתח הוצאת לחםע הלאימית מלר ‭;: , ‬ מן הקרק ?ךי_^_וילקנםקי את בל חייו ומרצו. בנינה היא גם מוכן _#ותר , _ע5 צירת חיים ישינית, שבשביל רבים היא _צול1־:_נפשי ועיקרי — הקביצה. הפחד של הכנסת עניני קוד© בחיי חול ודברי רוח לעניני כלכלה מרחיקים _^ התיאולוגיה והסוציולוגיה גם יחד. הוא לא- ייע‭_*1‬ ;_ן _^הזגיר _>הולמי החלומות שלני, כי " הפרות צריכות ‭_*_# ;‬־בות יבחל-ב _והתרננולוח בהטלת ביצים‭. " ‬

יאו הבשרה _ל־‭>, ‬בבות, אלא התבשרה התכנית של העובדים מצד אחד ותתנא-ים מצד שני יוכלו להגדיל את תוצרת העובד בארץ. בחות בן ‭_$'‬מ: — נסענו החקלאי הראשון בארץ — גיסה להגשים אה שתי המטרות יחד. משם יצאו ותיקי הישוב העובד שלנו ומשם הוצא‭-, ‬ העגלות הגזעיות חחאי_^ונ־יה — חלוצות משק החלב העברי בארץ — המנוף ש?החי'טביה אדמת תבעל ש>ני. מפעלו הגדול ביותר של ויקקנסקי. על דדך הגשמת שחי המטרות של ההכשרה ‭\7‬א תחנת _הנםיון החקלאית. עדיין לא נפתחי במוסד תזה כל המחלקות, בכל זאת הוא הספיק במשך 8 שנות . קיו-מ‭-. ‬ לעשות יותר לחקירת החקלאות ומדעי הטבע מאשר נעשה בארץ מאות השנים האחרונות ש-ל חקירה ע"י מלומדי חו"ל. יצירת יצחק -וילקנפקי קשו‭, -‬ח בתנועת העבודה והחקלאות בארץ ובשנשוגם _יבירך נם הוא. י. ריברט

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩