⁨⁨דבר⁩, 18 נובמבר 1929⁩ — במחלקת העליה של ההנה"צ [⁨כתבה⁩]

במחלקת העליה של ההנה"צ

בשבוע שעבר נתקיימה בירושלים. ישיבת ועדת העליה שעל יד ההנה"צ. נתנה שאלת המצב בעליה לרגל משלוח רשיונות לחו"ל. נתקבלו החלטות על חלוקת הרשיונות והוראות למשרדים חאי"ים בנידון זה. המחלקה נגשת להקלת שאלת הדירות במושבות. ועדה מיוחדת טפלה בשאלת ועברה הצעה על הקטי1 צריפים ובתים במקומות שונים בשביל העולים החדשים‭ .. ‬ההנה"צ אישרת למטרה זו 3000 לא"י מתוף תקציב העלית. הנשמת התכנית נמסרת למחלקה הטכנית של ההנח"צ. י ־ י . ביום אי התקיימה ישיבת מרכז פועלי הרכבת עפה חי שפדינצק. השחתוי נם החי בן צבי ; ברה את מצב הפועלים היהודים בעבודות הרכבת. באותו י1ם י אחה"צ התקיימה ישיבת החי _שפרינצק עם הועד הארצי של בעלי המלאכה בארץ.

הממשלה פרסמה את המספרים על הלידה והעמותה בין תושבי האר?ברבע תשנה, יולי — ספטמבר, נולדו 6735 טושלטים ומתו ‭. 4154‬יהודים טלדו ‭1166‬ י ומתו ‭. 546‬נוצרים נולדו 643 ומתו ‭. 336‬אחוז הלידות השנתי לכל 1000 חושבים הוא: בין המושלמים ‭, 46‬ בין הנוצרים 31 ובין היהודים קרוב _ל־‭. 30‬אחוז התמותה השנתי _^כל אל‭_*1‬ חושבים הוא: בין המושלמים ‭, 28‬ בין הנוצרים ‭, 16‬בין היהודים ‭. 13‬התמותה _השנתית לכל אלו‭. !‬ילדים בגיל שנח הוא: בין המושלמים ‭-, 254 ? :-‬בין הנוצרים ‭, 208‬בין היהודים ‭. 82‬ _הדבוי הטבעי הוא ‭23. 3‬ לאלו!אצל היהודים, ‭25, 9‬ אצל המושלמים‭21. 4, ‬ אצל הנוצרים. י

הילודה והתמותה בארץ

פצצה בצור בהיר

באמצע השבוע שעבר נתפוצצה פצצה בכפר הערבי . צור בחיוך הסמוך לתלפיות. ילד אחד נפצע . _קשת1 ידו נקטעה. ?י ' ־ 4ז

נשק בכפרים. ערבים

ביום וי ערכה המשטרה חיפוש בבתים אחדים. של, ערבים שבדרך מוצא — קריה ענבים. כפי שנודע לנו נמצא מספר רובים ואקדוחים. אחד נאסר. יש לשער _שחפוש זה נערך לרגל ההתנפלות על שני השוטרים הערבים.

ערעורים

השבת'הובאו לירושלים 42 אסירים מבית הסוהר בעכו, שערעורם נגר פסקי דתם עומד להתברר בקרוב בירושלים. בהם 37 אסירי טירה.

פרס למגלי המתנסש בטיבו

הממשלה פרסמה מודעות בדבר תשלום פרס בז 200 לא"י למי שימסור יריעות בדבר המתנקש בחיי ד"ר טיכו. מצב בריאותו של ד"ר טיט הוטב‭_. . ‬

פגישת . הקבוצות ;־בגנ*יגר

בשבת נפתחה עי החי שושני בקבוצת נניט־ פגישת הקבוצות שנקראה ע"י זעדת הקבוצות. השתתפ י ב"ב 21 קבוצה. וחברים רבים טהט'ג&קים הסמיכים; הח"ה בר?ורייז חרצו על המצב בקבוצות. עקיבא גולדשטיין על- העליה ופעולתנו בחו"ל. בדר וםברדלוב ע5 ביסוס הרעיון החברתי של הקבוצה. בן ציון ישראלי על תפקידי הארגון הבין קבוצתי. הפגישה ננעלה בטוצ"ש אגב בחירת מועצה קבועה ומזכירות. נתקבלו החלטות על תבנית פעילה, מקיפח בין הקבוצות בארץ ובתנועה בגולה. בין ההחלטות — טחאח נגד סגירת ‭,, ‬דבר" ונגד קפוח זכות העליה של החלוצות. ההחלטות תפורסמנה.

"דבר" באנגלית-גלית ז' ‭. . ‬

הכנו: בטרור רשימות השבוע: " הכל שקט בא"י * י ‭—-‬ על טצב הבטחון; " חופש העתונות‭—. "‬ על סגירת דבר‭. "‬טאטרבצפרנים חבויות" — על ההצעות של ‭" ,, ‬ מרכז דוחני" המנסרות במחנה האנטי־ציוני. לדמותו " של " החלוץ" — קטע על פועלי א"י מספרו החרש של הסופר היהודי אמריקאי טורים _םמואל ‭0,, ‬ת קרח בא"י‭"?‬ (על המאורעות האחרונים‭. (‬רשימה על ספרו האחרח של ד"ר גרנובסקי, קטע על הרחבת מושב כפר. ?טל"ל. פרשת משפט אואדים. ידיעות קצתת;־