⁨⁨דבר⁩, 30 יולי 1929⁩ — שמואל _טשרנוביץ § [⁨כתבה⁩]

שמואל _טשרנוביץ §

הבוקר מת החבר שטוא5 _טשונוביץ‭_5, ‬אדוד מח_5ת קצרה בקדחת. ביום הי אחה"צ התרחץ בים, ויהת_5ב'פו -רגיש ע5יית חום. ד‭_$, ‬ך הביתה ושבי. חומו עלה מהר ?עמר ב_5 'ט‭'_5‬טת חיטים קרוב _ל־42 טע_^ות. הרופאים טצאו בו קדחת, שלפי ההשערה דבקה בו לפני שבועים, שלשה בחדרה. במסעו האחרת בשליחות הועד הלאומי.

כב‭. !‬ הלוית _ב־5 אחה"צ מדירת המנוח, אחר העם ‭. 31‬ בחת‭?, ‬בא האסון. רק לפני שבוע ימים יצא נשם הועד הלאומי לארגן את מגביה סלע חישוב במושבות השומרון, ושם פגעתו מחלת קדחת טרופית‭3. ‬ ימים ארכה מחלתו והבוקר יבלח לו. רק שמונה שנים עשה בארץ ובאבות הישוב ־תערה בה. מערכת ‭,, ‬הארץ‭, "‬ארגון הועד הלאומי, הקמת כנסת ישראל, שליחות קר;היסוד, יסוד אגודת הסופרים — אלה הם פרקי חייו בארץ. _5רקי עבודה קשת ומבורכת, מלאים מסירות וחריצות ואיניציאטיבה, ובשרון מעשה ובטוי. עוד בן המשים לא היה. כשלשים שנה היה _םו&ר בישראל. בן למשפחת רבנים בליטא, הניך ישיבת. אח ל‭,, ‬רב צעיר‭. "‬מזכיר לציונות לחרב טספוצקין — המורשה לגליל גרודנה, כותב בשמו את החוזרים הציוניים הנקראים בבתי הכנסיות ובבתי הישיבה, ואח"כ סופר לעצמו, ב _" הםליץ" וב " חזטך ו " הצפירה" ־וב " חשלח" וב " העולם'' בעברית וביהודית. עט שנון. פלטוניסטון חטתתבב על הקהל, ספרא וםייפא, " עם שחר" התנועה עלה וממנה לא סר ואותה לוח עד היום בצעירותו ; רגן " חושיה" ובשנות עמידתו היה מראשי המרביים בתנועת " תרבות‭. "‬הציב ציון ל " בני משת'' ־נתן ידו ל " התאחדות‭. "‬ובפרוץ מלהמה, וכל יהדות _, יטא נעתקת ממקומה והפכה לעדת גולים גלח הוא אתה מגולח אל גולה ויהי לה לפה ולמארגן ולםשען בעת צרח. עד שנפתחו שערים ובא ארצח, ?נכנם בעול זהבה שורש ויהי לברכה לישוב המתארגן. כי רב פעלים חיה ואיש העם, חי ושופע מרץ. איד גודע בעצם כוחו!