⁨⁨על המשמר⁩, 20 ינואר 1969⁩ — בית־חולים חדיש לחולי־נפש ייבנה בטירת־הכרמל [⁨כתבה⁩]

בית־חולים חדיש לחולי־נפש ייבנה בטירת־הכרמל

מאת *צדוק שור

ולה הנפש־ שוב אינו "פסולת חברתית" שיש "לאחסנה" ךץ ‭II‬ הרחק מן החברה הנורמלית. בית־החוליפ הפסיכיאטרי לא יהיה עוד מוקף חומות אטומות, המפרידות בין עולם החולים לבין עולם הבריאים. — הנחת יסוד זו עמדה לפני ד"ד יהושע כהן, מנהל המחלקה לתכנון בתי־חולים, שהשלימה לאחרונה את תכנונו של בית־החולים לחולי נפש בטירת־הכרמל.

סמנכ"ל משרד הבריאות פ. דגן סיפר לי. כי רק לפני שבוע הוסר מכשול אחרון: המועצה המקומית בטירת־הכרמל השתכנעה סופית בתועלת שתפיק מבניית בית־החולים בתחום שיפוטה. עתה עומדים מהנדסי מע"ץ לתרגם את תוכניתי היפה של האדריכל אבא אלחגני — לכך־וכך מטרים מעוקבים של בטון וברזל, אור ואוויר. תוך שנה ייצא המיכרז לבניית בית־החולים, בסכום של כ־‭15‬ מיליון ל"י ותוך שלוש ארבע שנים יעמוד על תילו בית־החולים הפסיכיאטרי החדיש ביותר בישראל, ואילי — אחד החדישים שבעולם.

לקראת העשור הבא בדעת משרד הבריאות להשקיע בהקמת 10 אלפים מיטות אישפוז כ־600 מיליון ל"י. מחירה שלמיטה" הוא, אי־ " פוא, ‭60‬ אלף ל"י. בעשור הבא יהיה צורך בחחלפת ‭'2500‬ מיטות פסיכיאטריות קיימות, ובהוספת של ‭3000‬ מיטות. בית־החולים שיוקם בטירת־הכרמל יקל על מצוקתם של תושבי צפיז הארץ. הוא ישרת כ-

חצי מ־ליון נפש ויכלול ‭400‬ מיטות. שכונת מגודיפ קטנה רוב החולים יהיו חופשיים לנוע בבית־החולים ובסביבתו כרצונם. ניסף על חמחלקות הרגילות תוקם מחלקה לסיפול־יום במבוגרים. חולי היום ישתמשו במיתקנים השונים של ב־ת־החולים בעת שהותם בו, כמו למשל בחדר האוכל, במרכז החברתי, אולם התעמלות וההצגות, וכמובן — במיתקנים הרפואיים. ב־ת־החולים ייראה כמו שכונת מגורים קטנה. מטעמים רפואיים יופרדו אזורי המגורים של המבוגרים ושל הילדים והגוער. באמצעי אזור המגורים יהיו חדרי האוכל, מרכז תרבות ובידור, בית־כגסת ו־ הדרי־המלאכה. בבית־חחולים יהיה אפילו מרכז מסחרי קטן ובו כמה חנויות. כיצד הגיעו המתכננים לרעיון זה — שיש לבנות את בית־החולים כמודל של שכונת מגורים קטנה? אחת ממטרות הריפוי הפסיכיאטרי היא להרגיל את החולה לחזור לפעילויות הרגילות. המיבגה הפיסי של בית החולים מהווה, איפוא, כעין מודל של ? חברה בזעיר־אגפין, על מוסדותיה. כך מתרגל החולה לפעול בתוך המסגרות השונות. אין החיים במסגרות אלה באים במקום הריפוי הפסיכיאטרי, אך ־ש בהם כדי להשלים אותו. היחידה הקטנה היא חחדר הבודד של החולה. כאן יאושפזו• חולים שאינם מוכשרים אפילו ליחסי־חברה מוגבלים. החולה ירגיש עצמו בטוח בבדידותו. ־חידה גדולה יותר תהיה החדר ה־ תלת־מיטתי. בו יאושפזו חולים המסוגלים לקיים יחסי חגרה לפחות עם שני חברים־לחדר.

מיחידה זו ינוע החולה ליחידות גדולות יותר, בהן יפגוש כמה דיירים שכנים. בכל מחלקה יהיה גן־ חצר, שם יוכלו להיפגש דיירי המחלקה כדי לשוחח, לטייל או לקבל ס־פול־קבוצתי מודרך. מן המחלקות הסגורות ייצא החולה. למחלקות הפתוחות. בחדר־האוכל הגדול יחזור וילמד כיצד לאכול בציבור, לשבת בקאפטריה, . לקנות אספקה קטנה, לראות הצגת תיאטרון או סרט ולשמוע הרצאה. אם הוא מסוגל לכך, יעבור דרך המרכז הקהילתי של בית־החולים—החוצה, לעבודה, או לפחות למגרשי הירק והספורט. רוב החולים יהיו רשאים לצאת לטירת־הכרמל, לסור לבית־הקפה או לקולנוע. עיציכ אדריכלי כעזרת פפיכיאטריפ לפני האדריכל הראשי, אבא אל־ חנני, עמדו בעיות מיוחדות במי־ נן: חולי־נפש רבים סובלים מהיע־ דר חוש אבחנה מספיק ומאסוציא־ ציות חולניות. האדריכל התייעץ עם מנהל בית־חולים ד''ר זיגפריד פלי־ גלמן, האחות ראשית לורה בלוך, האדריכל הראשי של מע"ץ , מ. שר שני ' וסגנו מ. סורץ. בעזרתם עוצבו המיבנים בצבעים שונים עם ק־ ווי־צבע המוליכים את החולה מ־ מחלקתו ליעדיו. דלתות הכניסה לביתנים שונים יהיו מגוונות, הן, הן בצבע וחן בחומר הבנייה. כל אלה יקלו על התמצאותם של החולים ' וימנעו מונוטוניות. מגרש בית־החולים בן 120 הדונמים נמצא בקצה הדרום־מזרחי של סירת־ הכרמל, על אחת משלוחות ההר.

המגרש המיועד לבית־החולים מכיל נטיעות צפופות של עצי־זית. המתכננים נתבקשו לשמיר על ה־ חורשה. בין העצים יטיילו החולים ומבקריהם. החורשה תהווה גם חיץ טבעי בין מיבני בית־החולים לבין מרכז ההדרכה, המכיל את ביתי הספר לאחיות וריתג־ם למגוריהן. בעתיד אול־ יכיל מרכז ההדרכה גם ביתנים למגורי הסגל.