⁨⁨על המשמר⁩, 9 פברואר 1968⁩ — לסופרי צינוסלובקיו? הותזו נטאונם1 [⁨כתבה⁩]

לסופרי צינוסלובקיו? הותזו נטאונם1

"אקונןמיםט", לונדון >\ולי לא היה זד, מקדה, שאגודת הסופרים הצ'כוסלובאקית \£פתחה את מסעה החדש למען החופש ימים־מיספר לאחד שהאידיאולוג של המפלגה, יירי הנדריך, ביים ועידת "הדרכה" בת־יומיים בשביל עורכי אמצעי התקשורת ההמונית. הוא ביצע שם מיפנה מדהים: הנדריך, האחראי לצעדי הדיכוי נגד סופרים וסטודנטים אשתקד, נאלץ לפתע למלא תפקיד שלא הורגל לו, כלומר להטיף לליבראליזם, ל"גישה חדשה" וכיו"ב.

הסופד לודביק ואצוליק, ששימש אז כאחת המטרות הדאשיות לחי־ ציו, הביע באירוניה פחד מפני מיפ־ נה זה. כמובן, מישהו הוצרך לש־ מש כשעיר לעזאזל. לתפקיד זה נבחר פראנטישק האבליצ'קה, ראש המחלקה לביצוע המדיניות האידיאולוגית. אחר־כך הסתלק בשקט זלנקה, שהיה עורכו של שבועון הסופדים "ליטרארני נוביני", מאז הסתיו האחרון, שבו קיבל משרד ה־ הינוך את השבועון לידיו, בהשאירו מאהודיו כמפקד־נגד־דצונו של הספינה הטובעת, קולונל מן הצבא, אשד מונה כסגן עורך. ישיבת הוועד המרכזי של אגודת הסופרים' ב־‭24‬ בינואר, נהפכה לזירה של התמודדות עזה. מצד אחד תבעו התקיפים — בראשות קונד־ דה, קלימה וואצוליק, שהוצאו מן המפלגה בסתיו — כי הממשלה תודה בתבוסה ושכיושב־דאש ייבחר יאןפרוכאסקח (אשר קיפח בסתיו אשתקד את מקומו כמועמד לוועד המרכזי של המפלגה, בשל "שגיאות פוליטיות"). ואלו המתונים הציעו לנהוג בעדינות, כדי לא להביא במבוכה את אלכסנדר דובציק, ראש המפלגה החדש. מיתת נשיקה של ביטאון מטעפ בסיף נתקבלה פשרה. אדווארד גולדשטיקר, מומהה נודע לקאפקא, מונה ליושב־דאש ופרוכאסקה ומי־ רוסלאב ואלק (סלובאקי) כסגניו. שני הראשונים סירבו, תהילה, לקבל את המינוי, אך לבסוף שוכנעו למלא את תפקידם באורה זמני עד לכינוס מליאת הוועד המרכזי של האגודה באביב. כן קיבלו הסופרים בחזרה את השבועון שלהם, אך תוך התהשבות ברגישות המפלגה הוהלט לשנות את שמו ל"ליטרארני ליסטי". מקווים, כי יופיע בפברואר או במארס• כל הבדי המערכת הישנה של "ליטרארני נובעי", שקיפהו את תפקידם בספטמבר, יהזרו לשבועון ההדש. העתון הספרותי שבפיקו־. ! הממשלה יורשה למות מיתת נשיקה. כן עשו הסופרים צעד, שאין לו תקדים בתולדות הקומוניזם: הם הגישו תביעה רשמית לשיהרורו של אחד מחבריהם' יאן בנש, המרצה עונש מאסר של חמש שנים על "פעילות עוינת". בעת שהסופרים נערכו מחדש. יצא בטאון המפלגה הסלובאקית, "פראבדה", בקריאה ל־ " שנות את גישת המפלגח" אל אנ־ שי־חרוה ו"לנצל בייתר שאת את המשאבים הרוחניים". בו־בזמן . כתב יוזף ספרקובסקי, הבר הוועד המרכזי של המפלגה, בשצף־קצף, שיש "לשים קץ למנהגים הביורוקראטיים ולשרידי העבר, ההל במוסדות הצמרת של המדינה והמפלגה ועד לכפר ולמקום־העבודה האחרון". פל השלטון מקורו בעפ" " והיכן ייטיבו למתחיל, אם לא במערכת הבטהון הממלכתי? ואומנם' הראשון שנאלץ ללכת, היה כיתםלאב מאמולה, ראש המשרד לענייני צבא והוק' ולמעשה ראש שירותי הבטהון. סילוקו אינו באותה דרגת חשיבות כהדתת ראנקוביץ' ביוגוסלביה, אך הוא מציין ראשית של נסיון רציני לצמצם את םמ־ כויות המשטרה הפוליטית. ועוד קול גשפע במקהלה הגוברת,

התובעת יתד חופש אישי, הלא הוא קולו של גוסטב הוםאק, מנהיג סלובאקי שנידון למאסר עולם בימי משטרו של נובוטני ושוחרר לאחדמכן (הוסאק היה אחד מאנשי "טדאסט המוחות", אשד עמד מאחורי עלייתו של דובצ'ק): "כל

השלטון מקורו בעם" — כתב. ה־ " אזרהים דורשים ערובות, שיוכלו להצביע באופן חופשי ולממש את זכויותיהם לפיקוח ואחריות". לא ידוע עדיין, מה הם סיכוייו של הנדדיך לקיים בידיו את של־ טלנו. נראה הדבר, שהצ'כים מתחילים להיווכח, כי התנאי לחילח המשק הצ'כוסלובאקי מן השפל ולסיפוק דרישותיהם הגוברות של ה־ צרכנים היא חענקת יתד מרחב לביטוי הרוחני והאמנותי. כבד נראים סימנים חדשים, כי מסירים את הכבלים גם משאר האמנויות. בשבועות האחרונים נפתחו סיכויים חדשים לפני מפיקי הסרטים, שערכה הוטל עליחם חרם או שסדטי־ הם מעולם לא הוצגו בשלמותם.