⁨⁨על המשמר⁩, 23 נובמבר 1949⁩ — _ביודהיתומים "דיסקיך ‭_MNI WR‬ לחנך ילדים [⁨כתבה⁩]

_ביודהיתומים "דיסקיך ‭_MNI WR‬ לחנך ילדים

וועדת החקירה מאשרת את רוב ההאשמות ת ל ־א ב י ב, יום גי‭—. ‬ הדדח של וועדת החקירה הממשלתית בעניין בית־היתומים "דיסקין" בירושלים, שנתפרסם היום והמשתרע על 39 עמודים, ממוח ביקורת קשה ביותר על הסדרים הנהוגים במוסד זה עד עתה. מאשר חלק גדול מן ההאשמות, אשר הושמעו ע"י עדים שונים. עתונאים ובעיקר הניכי המוסד לשעבר ודורש במסקנותיו שינויים יסודיים בשיטות החינוך והלימוד' החלפת חבר־העובדים והעמדת המוסד תחת פיקוח ממשלתי.

וועדת החקירה נתמנתה _ב־16 במרס ע"י חממשלח, אחרי שגל של האשמות ומחאות נגד _בית־היחומים "ויסקין" הציף את הארץ. הוועדה היתר, מורכבת מי. איזנברג, שופט מחתי (יו"ר‭, (‬ ו"ד ב. בן־ יהודה, מנחל מחלקת־ החינוך, ד"ר ו. זילברשטיין, ממשרד הבריאות וי. לנ וא ו, מנהל משרד הסעד. יש לציין, כי הוועדה, שהיתה מורנ-ת נרובה מאנשים הקרובים לחוגים להם שייר חמוטד הנאשם, עשתה מאמצים גדולים נדי לחציל את "בבורו" של ־, מוסד התורני הזה. _חיא נמנעח _בחחלט ?גס פסלה נ"בלתי־מהפיקות" כל עוות או האשמה שהיו עשויות לזווק אוו על _קםצב האפל חשווו במוסדות החינוך ־תורני הצרוף ולגלות את מסתירה שבין ‭;:‬שטרם הפנימי של המוסדות האלה וכיוונם לבין חיי הנוער, ולו גם הדתי, במדינת ישראל. ייחקרו כל _מו&דות ה"יישוכ הישן" ן _אף־על־פי־כן לא יכלה וועדת החקירה שלא להודות שימה אווכה ש?האשמות ולאשרו. המצכ המזעזע המתגלה בדו''ח זה נותן זכות לציבור לתבוע את המשך החקירה, לפחות באוחם מוסוות החינוך המנוהלים ברוח _חמסורח של "היישוב הישן" (לפי נוסח הוועדה‭. (‬ שיטת חינוך פת 70 שנה הוועדה _מציינח, כי זה 70 שנח, מאז נוסו _בית־היתומים "דיסקין" לא הל בו אף שינוי אחד בשיטות החינוך ובתוכנית הלימודים. הוועדה מצאה שבמוח האוכל הניתן במשך היום כולו אינה נ_?ספקת. כן מציינת התערה ברשימת ההאשמות!קיפוח חמור של _משנורוח העובדים במוסד מנל הסוגים, עד נדי מויעה בכושרם החינוכי. הבנין בו שוכן המוסד אינו מתאים _לצרעיו!בחורי הלימוו אין זכר לציו לימווי!הציון בכלי אובל ול ביותר!החניכים אמר מקבלים לבני־לילד‭;, ‬אין פיקוח ופוא' מספיק?

רשימת עונשיפ "הוועדה מצאה, ני החינוך הוא השלו. המוזנח ניוחר נמוסד זח. עיקר החינוך מנומס על‭... ‬עונשים, _נטירות־לחי, מכות אגרוף, משינה באוזן, צניטות, נ לקות ברצועות, הכרחת תלמידים להת' הלך בכובע הפוך, גלי מכנסיים או בלי תחתונים והעברת _חלמידים כאלה בחדרי הביח "למען יראו אחרים בחר־ פתם‭. "‬כן היו כולאים בהדר הדומה בכל לצינוק. מסקנות במסקנותיה מוקיעה הוועדה נמרצות את כל השיטות הללו ותו: ‭.. ‬ז שינויים מיידיים בהרכב חבר העובדים. הודע. ד. מציעה, מבלי לשנות את אופיו התורני של המוסד, לצרף לכיתותיו תלמידים מן החוץ והנרות נוער עולל־ ולהעמידו _מ3ת פיקות ממשלתי.