⁨⁨על המשמר⁩, 26 נובמבר 1945⁩ — מ צ וד על _^בעת ־ ח "ם _, שפ"ם ודשפון לאחד פ י צו ץ שת 1 ת חנו ת ש ל מ שטר ת פ החו י [⁨כתבה⁩]

מ צ וד על _^בעת ־ ח "ם _, שפ"ם ודשפון לאחד פ י צו ץ שת 1 ת חנו ת ש ל מ שטר ת פ החו י

הותקפו נקודות התצפית בגבעת־אולגה ןסידנא-עלי _- ־-נקצעו 6 ע1וםו־ים בריטיים ‭8-1‬ _אדצישדאלים. ־ אכפי תושבי _הנםרנ!ועמה־הפר לעזרת היישובים המ1ל, פים ע"י צבא. -עוצר ‭5. _39D‬ _בטדב עד ‭5 30‬ בבוקד מהדרה עד יבנה

ת ל־א בי ב, יום א‭-. '‬ בשתי תחנות של משטרת החופים ‭, -‬ בגבעת אולגה על שפת ימה של חדרה ובםיזנא־עלי הסמוכה להרצליה - היו הלילה התפוצצויות שגרמו נזקים מקיפים. לפי ההודעה הרשמית נערכו ההתקפות על־ידי קבוצות של יהודים שתקפו את התחנות _בחומרי־נפץ וב־נשק אוטומאטי ופצעו שני סד־ 'אנטים‭4, ‬ שוטרים בריטיים‭6, ‬ שוטרים ערבים ו־2נוטרים ערבים‭j. ‬ צבא רב -מכוניות משוריינות, טאגקים וכו' - בעיקר מה־ I דיביזיה המוטסת, זרם משעות הבוקר לכיוון שפיים ורשפון בשרון וגבעת-חיים בעמק-חפר ומטוסים חגו מעל הנקודות הנ"ל. | נשארו

לשמע אותות אזעקה באזורי השרון ועמק-חפר נהרו אלפי אנשים מהיישובים לעזרת שני המשקים שהוקפו על-ידי הצבא. י הוכרז עוצר בכל אזור החוף. בשעות הערב המאוחרות מודיעים מהמקומות המוקפים, כי הצבא הרב שמונים אותו באלפים, נטה אוהליו ללינת-לילה מסביב לנקודות. הצבא ירה על פועלים שסירבו להיעצר בדרכם מנתניה לגבעת־חיים. אחד נפצע בידו והובל לבית-חולים ממשלתי בתורת אסיר.

הודעות רשמיות הודעה רשמית מוסרת; סמוך לשער. אחת ורבע בבוקר הניחר, קבוצה קטנה של יהודים מזויינים _חמרי ־ נפץ לרגלי המגדל של משמר החוף _בגבעת־אולגה. חי _תח התפוצצות שגרמה לנזקים מקיפים לבנין. לאחר ההתפוצצות פתחו המתקיפים באש בנשק אוטומטי ופצער סרג'נט בריטי ושלושה שוטרים ארצישראליים. מרסרים, כי בשטח שמסביב הרנחו מוקשים במספר רב. ב־14 דקות אחרי חצות הותקפה גם תחנת החוף בסידני־עלי ע"י יהודים בחמרי־נפ'ן ובאש מתוך נשק _אוטומאטי. עד כר, נודע, שנפצע סרג'נט־משטרה בריטי אחד‭4, ‬ _שרטרים בריטיי ם, שלושה שוטרים ערביים ושני נוטרים ערביים, הודעה רשמית שנייה מוסרת:• לפנוח בדקר ביום א' התקיפו חבורות של יהודים מזויינים תתנרת משמר החרף בסידנא־עלי ובגבעת־אולגה. בסידנא עלי _פחחו היהודים באש מרובים אוטומטיים _וברימוניב. תיל המצב הקטן, בריטים וערבים, השיבר באש, נשמעו שלרש התפוצצויות שגרמו נו־ קים רציניים לבניין. השוטרים המשיכו להעסיק את המתקיפים שנסוגו לבסדף, בהשאירם מאתריהם תחבושות וכתמי ־ דם — אות, שכבלו אבידוח. _אחר־כך נמצאה בתוך הבניין פצצה שלא התפוצצה. אבירות המשטרה היר: 5 בריטים ו־5 ערבים פצועים לא רציניים. _בגבעת־אולגר. הוקפה התחנה על ידי יהרדים _שפתחר באש בנשק אוטומטי ורימונים, חיל המצב הבריטי רהערבי הקטן השיב אש. פצצות גייליניט הושמו ‭5'‬יד הבניין והרסוהו, למרות זאת הכשיכו השוטרים להתנגד יד מתקיפים נםרגר בהשאירם אחריהם. םימני־דם. אבירות . המשטרה היו: בריטי אחו וש־ לושה ערבים פצועים קא באופן רציני. ' הרטל עוצר מ־‭5, 30‬ בערב עד ‭5, 30‬ בבוקר בשטח רחב על תוף הים מחדרה בצפרן ועד ליבנה בדרום. הרצאר מהכלל שטחים עירוניים. |

יישובי השרון הוזעקו מהרצליה מוסרים — תושבי הרצליה התעוררו בלילה לקול זימזום אווירונים רקרל יריות. כעבור כמד, רגעים נשמעו שתי התפוצצויות אדירות. קמה בהלה רבה במושבה ונפוצו שמרעות על הפצצה מהים. כעבור שער, קיי ה ה תח י לו לזררם להרצליה כוחות משטרר, גדו־ לים. בשעוח הבוקר חנייקדמרת התחיל להתרכז צבא רב בסביבה ערבים מתו־ שבי סידנא־עלי מספרים, כי רביפ נזרקו ממיטותיהם מהדף האוויר. ההתפוצצויות נשמעו במרחק רב לאורך החרף. כעבור רבע שעה ניתן אות אזעקה בצרפר של המשטרה ב ש רונ ה. כוחרת המטרה הניידת יצאו צפרנה. ונד

‭2000 ., ‬ איש בשפיימ סופרנו בשרון מודיע, כי המרני פועלים ותושבים מכל השכבות נהרו הבקר לשפיים, לקרל צפיררת האזעקה שהושמער בכפר־םבא, רעננה והרצליה. שמרעה על נסיון של חיפוש בשפייפ נפוצה בכל השדרן. בבוקר נכנסו כמד, מכוניות של הד־ ביזיה המרטסת לשפיים. חברי המשק לא נתנום להיכנס רתזעיקר מייד את כל השרון. לאחר שקציני הדיביזיה המוטסת ראו שמ הכנסים המוני אנשים למשק נכנסו כמה קצינים ושאלו לפשר הדבר. כשהסבירו להם שרוצים למנוע פרובוקאציה, אמרו שיכולים להתפזר בשקט ולא יקרה דבר. בשפיים התקהלו כ־ו‭200\‬ אי_1י. בינתיים נתקבלה ידיע ה, שהצבא מחכה שהקהל יתפזר, אד חיילים נוספים נהרו בלי ־ הרף. נפוצו שמועות על בואה של תגבורת לצבא. בכל חשרון שררה מתיחות _וברחוברת הרצליה היתח תנוער, גדולה של צבא. אחר זה עברו מאות מכוניות צבא על עלי. תחמושתם ב־3 היתה המלאה אזעקה , בכיוון שניי סידני ד, בכל ־ מושבות חשרון. נפסקה כל התנועה והמלאכה ועשרות מכוניות העבירו אנשים לשפיים. הצבא שהתפזר בסידני ־ עלי החל להקיף את המשק ולא ניתן לאנשים לצאת מהמקומות. בין־השאר הובאו ע"י הצבא כלבי־גישוש ומכונית־ רמקול . לפנות ערב הוסיף להגיע צבא, שהקיף אח כל הנקווה, הקים אוהלים ונשאר ללון. בכל השרון הוכרד עוצר וכל הנאספים נשארו ללון אף־הם בשפיים. עו שעות הערב שרר שקט במקום, לפנות ערב הגיעו שוב שני קצינים ששאלד מה פשר ההתקהלות. י . גבירץ, מוכתר המקום הסביר להם את הדבר. 2 אוםומובילים שרצו להגיע למקום נעצרו והגברים נלקחו לסיונא־עלי. מודיעים שמסיונא־עלי חזרו כולם לרשפון. בשעות שלאחר הצהריים התחיל הצ- | בא לכתר את משק שפיים ומושב ר ש פ ו ן. לפנות _ןיוב היו שני היישובים במצור — אין יוצא ואין בא, כש־

קררב ל־3 אלפים איש במשק. בארתו הזמן המר הכבישים מהרלכי ־ רגל. לאחר שאי־אפשר היה להגיע לשני היישובים הנצורים, ע ם הכרזת הערצר, _מהרכזים מאות מחושבי השדרן בכפר־עמריהו. המצור _בעמק־תפר סופרנו מנתניה ועמק־חפר מודיע : בשעה ‭2. 30‬ אחר הצהרים הניעו 150 חיילים וקציני משטרת לגבעת־חיים והודיעו למוכתר שמכיוון שהעקבות של מעשה החבלה _בגבעח־אולגר, הובילו לגבעת־תיים, הם דורשים לערוך זיהוי של כל הגברים במשק. המרכחר ענה בשלילה ואמר, שבתור אנשי עברדה ומשק אין להם כל קשר אל כל אשר קרה. הקצין עמד על שלו והמוכתר ביקשו להתקשר קודם עם המוסדות. הקצין הסכים לכך. בינתיים נעלמו הקצינים והחיילים ובמקומם הגיעו המוני חיילים עם טאנ־ , קים ומכוניות משוריינות מהדיביזיד המוטסת וצבא םקיםי, _החונה בבית־ ליד והקיפו את המשק מכל הצדדים. בינתיים התקהלו למעלה _מ־1000 איש מתושבי הסביבה מחדרה ועד נתניה. רבים מאלה _שהגיער נעצרו על־ידי -צבא ונשארו עומדים על הכביש.

הצבא מרד, ופוצע אוטו עם פועלים מנתניה שהגיע עו לסיבוב _גבעת־חיים על־יד אליישיב נעצר "י צבא. לאתר שסרבד להיעצר ירד עליהם מתת־מיקלעים, פועל יהלומיבישמו הפרטי בניימין‭, (‬נפגע בידו. קצין פקד להוביל את הפצוע לתחנת עזרה ראשונה והוא הועבר בלוויית חי-ל־ם מוויינ־ב אל רופא צבאי בכביש כפר־וויתקין. האמבולאנס של מגן דוד אדום שהגיע מנתניה ובו ד"ר _ליבמן ו־6 עובדות, נעצר אף־הוא _על־ידי הצבא והובל מקצין לקצין עד לבריגאריר, מקום־שם רשמר את שמרת הנרסעים. שלטונות הצבא סירבו להיענרת לדרישות חברו של הפצוע להעבירו לבית־הרלים יהודי רהע _־ ביררהו לבית־חולים צבאי בשרמררן. לבקשתו של ד"ר ליבמן לקחת את הפצוע אתו, ענו בשלילה, הואיל והפצוע נאסר. האמבולאנם הוחור בכיוון מתניה בלוויית שני טאנקיפ, בשעה 3 התחיל לזרום צבא רב לגב עת־ ח יי ם. אומדים את מספרם באלפים. בין השאר ניראר : טאנקים, ומכוניות ראדיו. באוויר חגו אוויררנים. בכל יישובי עמק־חפר היתד, אזעקה וחברי היישרביס לרבות נתניה והסביבה ם הצבא לא התנגד

יצאו _לגבעת־חיי , לכניסת הבאים, בינתיים נחסמו הדרכים באזור, אך הנהירה נמשכה בדרכים צדדיות. מחדרה יצאו עשרות אוטומובילים ?מהאי אנשים לגבעת־היים. כן העביוו לשם אספקה, להם‭?, ‬אלפים שהתרכזו במשק. על־יד עין־החורש הקים הצבא מחנה־ לילה. כל השטח מואר בזרקורים. עידכוביה כשירותי התחבורה ערברביה רבה ננומה בשירותייהאו־ טובוםים על־ידי הידיעות הסותרות שפשטר משעה 4 על היקף הערצר בדרכים;בלשכת המדדיעין שבתחנה המרכזית בתל־אביב הודיעו לכל השואלים, כי התנועה תיפסק _ב־‭, 5, 30‬ורבים מאלה שבאו העירה מהמושבות, הםמוכות אחר־ הצהרים, חזרו מייד למקומותיהם, ב־‭5. 30‬ החל "איחרד רגב" להחדיר את המכוניות למוסכים, אולם כעבור זמן־ מה נתברר, כי אין הפרעות בנסיעה בדרכים והתנועה חורשה. לעומת־זאת הופסקה התנועה בקווי "אגד‭. "‬מכונית, שיצאר. לפני שנפוצה היויעה על העוצר הגיעה לתל־אביב בשעה 7 לאחר נסיעה של למעלה מ־4 שעות בדרכים 3דדיות

, מוקדמות כ־15 ממכוני מחיפה ות לתל־אביב " אגד" שיצאר עוכבו בשע לי רת ד _בפר־וויתקין.