⁨⁨למרחב⁩, 13 מרץ 1970⁩ — 2מנהל נוצרי, מחנך מוסלמי ומזכיר יהוד* 1ו. [⁨כתבה⁩]

2מנהל נוצרי, מחנך מוסלמי ומזכיר יהוד* 1ו.

מאת ארנון מגן

| ך ריכת־השהיה של בפר :; *? הבפטיסטים, מעט צפו- ? נה מפתח"תקוה, היא קט' | גה מאוד• אבל לא בזה :: ייחודה• היא משמשת ל* 2 הטבלתס של בני הבת ה* >! בפטיסטית, אותה כת שא־ | חד מעקרונותיה החשובים !! הוא ; לא יוטבל אדם בהי- ! וולדו! כפי שנוהגים בשאר | התינוקות הגוצריס! אלא :: בהגיעו להכרה, כי אכן זה >! חפצו? >! גס בית־הסנר המקצועי של ה-‭- ! ;‬ כפר? יש לו ייחוד משלו: תלמידיו !: חם ערבים — גוצרים ומוסלמים, ‭:. ‬ אבל שפת חחוראה חיא עברית :: דווקא, מתור כורח חמציאות (רוב :; המורים והמדריכים הם יהודים), * ומשוס שבד נקל לבוגרי ביה"ס ;< להתכונן לבחיגות הבגרות האקס-‭- ! ;‬ פרגיות ולהמשיר בלימודים גבו-‭- !-‬ חים באחת האוניברסיטאות ב* !: ארץ. עי לפגי שלוש שנים למדו :: כאן גם תלמידים יחודיים. יום*

המנוחה הוא השבת, אף זאת בשל המורים היהודיים. |אל כפר הבפטיסטים מגיעים אחרי נסיעה בדרד־עפר טיבה ("אנחנו שייכים לעידיית פתח־ תקיה וביקשנו מהעידיה, שתס' : לול לנו כביש — אבל הדתיים התנגדו"). המסתעפת מכבי•:! פתח־ חקור. —רמתיים. עיקרו של הכפר ; הוא בית־ספר והמבנים השייכים לו מסגריה וביריב — וכן משק ! חקלאי צנוע למדי ' בל ‭300‬ דונם. בית־הספר הוא אמנם 'טכני ' אבל : החקלאות, שרובה בכולה ממוכנת. : משמשת הזדמנות נאותה לתל* מידים ללמוד את המיכון החקלאי י הלכה למעשה. - מלבד זאת ישנם בכפר שלושה בתי־מגורים — שלושה בלבד. הכפר לא חיקם כדי שיתיישבו בו משפחות בפטיסטיות (יש בארץ ; כ־‭500‬ בפטיסטים. רובם בצפין : הארץ), אלא הוא קיים בעיקרו למען בית־הספד ובדי לשמש ., מ י רכז רוחני* זיטא לכת. ואכן מ * ראשי שתי המשפחות השוהוח ! עתה בכפר (המשפחה השלישית : נמצאת עתה בארהי'ב) האחד הוא ; מנהל ניחי-ס. והשני — מנהל ; ־משק החקלאי של ביה"פ. : זה חאחדון. אמריקני בן ‭. 39 ‬ ; ־ י ביש מכנסי ג'ינס — אריה ולי) ; בווינכ שמי. מדוע בא לכאן? ; א. מתיר תחושת שליחות ו ב. ; היא רצה ללמוד עברית (ואכן בתשע שנית שהותו בארץ הספיק ! להשתלט עליה יפה) ז ג. בהיותו : כארה"ב קרא את "אקסודוס". לא : ישוב• מה חושבים אנו על : ספרו של ליאין יוריס, אבל אריה : מצא בו את תמצית ההיכטיריה < היהודית.

הוא מרצה לפני בקצרה את תולדות הבפטיזם ועיקרי האמונה הבפטיסטית: הכת נוסדה בראשית המאה ה־‭. 17‬ פמיר לאחר הרפורמה באנגליה. הבפטיסטים היי בין ראשוני המתישבים באמריקה,

שבאו 'באניה "מייפלואד", וחב־ נסיה הבפטיספית בארה"ב, שנוסדה במדיגת דוד איילנד על־ידי רוג'ד ויליאמס, פשטה עד־מהרה למדיגות אחרות בארה"ב והיא מקיפח שם כיום כ־16 מיליון אנשים. באנגליה מוגים חבפטי־ סטים כ־‭300‬ אלף איש' וכן קיימות כנסיות בפטיסטיות בארצות רבות אחרות, לרבות בישראל. בסך־חבל מינים חבפטיסטים כ־ ‭20‬ מיליון איש בעולם כולו. עדיפות לכנסיה המקומית מבחינות מסויימות הבסטיזם הוא פרוטסטנטיות קיצונית. ח־ טבילה כאקט וולונטארי של אדם מבוגר, בעל הכרה (בפועל — לרוב בגיל ‭10‬ עד ‭, (20‬ ומכאן גם שמה של הכת (בפשיזם פירושו טבילה) — היא ביטוי לעקרון השוב יותר: הקשר הישר בין

אדם לאלוהיו, ללא הציצה של היררכיה כגסייתית ובוהגית, הפרדה מוהלטת ביו הדת לבין ה־ מדיגה (הבפטיסטים' אומר אדיה,

הם ח"אחראיס" העיקריים לקבלת עקרון אחרון זה בתוקה האמרי־ קגית)' וביו"ב. מכאן גם מעמד חבכורח של חכנסיח חבפטיסטית המקומית. אין כנסיה בפטיסטית כלל־עולמית, ההולשת על כל המשתייכים לכת — יש רק אגודות של בפטיסטים, המקיפות את כל הבפטיסטים, או חלק מהם, בבל ארץ וארץ. אחת מאגודות אלה היא־היא שחציעה לאריח ביוויגס לגטוש את עבודתו כמורה לחקלאות ב־ מדיגת ג'ורג'יה ולעלות לישראל. הוא מרוצה באו בהחלט ועדיין אינו יודע. מתי ישוב לארה"ב. אבל את שלוש בגותיו מסיע הוא במכוניתו בוקר־בוקר לכביש גהה, שם עולות הן על אוטובוס המ־ ביאן לבית־הספר האמריקגי נ? כפד־שמריהו. כאשר יגדלו' סביר אביהן, ודאי יחזרו לארה"ב כדי

ללמוד שם באוניברסיטה, ולכן ראר להכשירן לכד כבר עתה. טקס דתי פתוח לכל כאש בא אריה ביווינפ לכפר הבפטיסטי, ב־‭, 1961‬ מצא כאן בית־יתומים, שנוסד המש שנים לפני־כן עבור ‭19‬ ילדים, אשר אבותיהם נהרגו או נמלטו בזמן מלחמת העצמאות. קודם לכן היו ילדים אלה בטיפול הכגסיה הב־ פטיסטית בנצרת' וכיוון שהגיעו לגיל בית־ספר תיכון העבירום לכאן על מגת שילמדו הקלאות. למטרה זו גוסד הכפר — וכן למטרד, נוספת: לאכסן מחנות־ קיץ לבפטיסטים מכל העולם. והדי אין צויד להסביר' כי הבפטיסטים חוגיםיחס מיוחד" ל־ " ארץ־ישראל, שבה נולד ישו, נ־ סבל ונצלב. מחנות הקיץ מתקיימים עד היום חזח — אבל בינתיים סיימו היתומים את לימודיהם, וב־‭1965 ‬ הפכואת בית־הספר ואת הפנימיה הצמודה לו לבי"ס מקצועי—טכני. תלמידיו — כ־‭40‬ במספר - הם כאמור בני מיעוטים כולם, אבל לא רק בפטיםטים ואפילו לא רק גוצרימ. מצויים בהם גם לא מעט מוסלמים וכן צ'רקסים מכפר־ כמא. כיצד? מצד הורי התלמידים אין בכד משום פליאה: היש מקומות רבים בארץ, שאפשר ל־ למוד בד, ם על רמה גבוהה ולהי־ מצא בתנאים של פנימיה מלאה ב־‭130‬ לידות לחודש ? ואף מצד

ראשי הכפר והאגודה הבפטיפטית !! המממנת אותו אין פליאה. העקרון !; המוצהר בפיהם: אנו םתוהים ב־ :; פני כל אדם, ומעשיהם משמשים ;. עדות לדבריהם. ;< עד היכן מגיעה פתיחות זו 5 תעיד גם העובדה' כי בטקס ה־ !: דתי המתקיים בשבתות, שעיקרו :; דרשה על קטע מן התנ"ד או מן :; הברית ההדשה, באנגלית או ב־ ;; ערבית, רשאים להשתתף גם ה* ;< תלמידים המוסלמים בבית־הספר, י! אם דצוגם בכד, ויש באמת כ־ >! אלה שמשתתפים. יתד־על־כן: !! אריה ביוויגס מספר לי, כי אף :: יהודים נוהגים לבוא לטקסים ש־ ;< להם' והוא טוען אפילו, כי יש ;, יהודים בפטיסטים. הא כיצד? ;< הוא סבור, כי היהדות היא לאום, >! לאום בלבד, ואם כן ייתכנו יהד !! דים בפטיסטים, כשם שישנם א־ :; מריקנים בפטיסטיפ. למשל. הוא :; מוסיף ואומר, כי דק יהודים ס־ ;; בוריפ' שקיים הבדל גדול בין ;< היהדות והנצרות, ואילו הבפטיס* ; ! טים רואים את אמונתם כהמשך !! ליהדות. !! אבל פה נכנסים אנו לשאלה ;י "מיהו יהודי", ומוטב שנניח ל־ ;; שדה־מוקשיט זה. ;< קירוב־לבבות ן לנוכח כל אלה לא ייפלא, כי :; לא כל היהודים רואים בעין יפה '< את כפר הבפטיסטים. אריה מ־ ;< ספר לי על ההתנכלות שמתנכ־ >! לים לכפר לא רק עיריית פתח־ 2 תקוה, אלא גם משרד־החיגור. !: ואילו משדרחחקלאות הוא "ב* !; סדר גמור", לדבריו' וכו משבח :<

חוא יחסם של יהודים לא־דתיים. ;< אלה באים' מספר הוא' בחמוגיחם י! לכפר בימי שבתות ונהנים מש* >! דותיו הירוקים ומחורשות עציו. !! בעיקר מדגיש אדיה, כי הכפר | תורם תרימה לא־מבוטלת לקירוב צ הלבבות בין יהודים וערבים ב־ * ישראל. אני נוטח לקבל הנחה ; • זי לאור מח שראיתי בכפר וגם 5 אחר שיחותי עם מנהל בית־הספר, % אמריקני שב־שיעד שבא *ם אש* !! תו ל8שך שנה, עם ח&זוראי על !; הפנימיה. שהוא בפטיסט ערבי :; מנצרת, חניד סמינר למורים ב* ;< היפה ובית־ספר "בצלאל" בירר ; ! שלים, ועם מזכיר חבפר' שחיא י! יה־די מתל־אביב שמוצאו מעיראק. !! ואסיים באפיזודח אחת, שחב־ :! פטיסםים מאוד גאים בח וחם רו־ ;; אים לנכון לציינח בחוברת שהו־ ;י ציאו: מעשח באחות צעירה, אשר ;< התחנכת בבית־היתומים שבכפר י! ונסעה לעבוד בבית־חולים ב־ !! שווייץ, ובפרוץ מלחמת ששת ה־' , ', ימים היתה בין המתנדבים הדא• ;! שונים, שחזרו מחו"ל לישראל. ;; אכן דברים הראויים לשבח — ן ובלבד שלא גגיע להתווכח ב' ;< •:איה "מיחו בפטיסט". 5