⁨⁨כותרת ראשית⁩, 14 מרץ 1984⁩ — ⁨Page 44⁩

קוקר: הימור בטוח

אשתי' היא עדיין בערבון מוגבל (נדמה כי ארצי 'העתיק' את התלומות ואת זכרונותיו מבית אמא מספרי פסיכולוגיה), אבל ניכר כי הפעם הוא באמת כותב על תייו: גם ביטוי כמו 'סיגריה פשוטה'(מה זה?) אינו מפריע ממש לתתושת הכנות המאפיינת שיר זה ושירים אתרים בתקליט. הצלתה נוספת, אפילו ברורה יותר, שייכת למו־ סיקה. הפעם היא נשמעת 'דביקה' פתות מבעבר, מלודית ומעודנת, אך לא מתקתקה או סכרינית. יתכן כי רנדי ניומן היה כותב מילים אתרות ללהן היפהפה של 'וביתר נזדקן' (המילים של ארצי נשמעות כמו זכרונות אפשריים של ורתר הצעיר, אילו היה ניצל בדרך נס... ), אבל את המוסיקה לא היה מתליף. המפיק לואי להב (יהד עם אנשי מקצוע מעולים כמו יואב גרא ורמי לוין) הוא הגורם השני, תשוב לא פתות, להצלתת התקליט. השימוש בכלי־נגינה אלקטרוניים הופך את 'תרקוד' לשונה באופן מובהק מתקליטיו הקודמים של ארצי. העדינות של התקליט והפשטות (לפתות לכאורה) המאפיינות אותו קשורות לשימוש המתות־ כם שעשה להב בכלי־נגינה אלקטרוניים - הוא נמנע מיצירת צליל 'קר', מרוהק. ההבדלהגדול בין הצליל האופייני לתקליט זה ולהקליט אהר שהפיק להב, 'האשה שאיתי', הוא עדות נוספת ליכולתו להפיק את המיטב מאמנים שונים איתם הוא עובד. אינני יודע אם יצלית 'תרקוד' ליישב את תילוקי הדעות ביהס לשלמה ארצי, למרות ההתפתתות והשינויים שמאפיינים את התקליט. עם זאת, אני מאמין כי במקרה של 'תרקוד' כל הילוקי הדעות מהווים מהמאה: הפעם ברור לשני הצדדים, כי אפשר להתווכת ברצינות.

אתהה סינית עם זמר ג'ו קוקר מגיע ג'ו קוקר הוא הימור בטות. בימים אלה לא מוכנה תעשיית המוסיקה בישראל להמר. גם אם ה'שאו ביזנס' הופך להיות 'סתם ביזנס'. ההופעות של קוקר בישראל לפני כמה הודשים הוכיהו, שקיים קהל גדול של אוהבי מוסיקת־רוק: אלה המעדי־ פיס את גיבורי התקופה שבה היו צעירים על־פני הכוכבים הגדולים של היום. התק־ ליטים האהרונים של אריק קלפטון, ג'ק בדוס או ג'ו קוקר לא זכו להצלחה גדולה בהו"ל, אבל ההופעות בארץ משכו יותר אנשים מכפי שהיה צפוי. לא שכולם היו מבוגרים מגיל ‭- 30‬ היו גם צעירים שבאו להכיר מקרוב את השמות הגדולים של העבר, אבל הקהל שהגיע אל היכל־ התרבות, בנייני־האומה או מועדון 'ליקויד' היה שונה מן הקהל הרגיל של המועדונים. ההבדל אינו נמדד רק בגיל הממוצע - לקהל הזה יש גם יותר כסף והוא מוכן לקנות כרטיסים יקרים יותר. הביקור של כוכבים נוספים משנות ה־60 נראה לכן ודאי: גם אם הגיבורים עייפים, יש קהל שרוצה לראות אותם ואמרגנים ששמהים למלא את רצונו. הביוגרפיה של ג'ו קוקר כבר מוצתה בביקור הקודם שלו בארץ. אם הייו היו מתוארים בםידרת טלוויזיה, תקציר הפר־ קים המוקדמים היה מעניין למדי: קוקר נולד בבריטניה, גילה בגיל צעיר את הזמרים הגדולים שהורי העור(ובמיותר את ריי צ'ארלס), נכשל בניסיונותיו הראשונים

כזמר, זכה לעבוד עם נגנים מעולים ויצירתיים כמו סטיבי וינווד, ג'ימי פייג', קרים םטיינטון ואלברט לי, הגיע אל המקום הראשון במיצעד האמריקני עם ביצוע * יוצא־דופן לשיר של הביטלס 'עם מעט עזרת מידידי', ביצע את השיר בפסטיבל המפורסם בוודסטוק וזכה להצלתה גדולה ולהכרה בינלאומית. מאז הלפו כ־‭15‬ שנים. קולר המשיך להוציא תקליטים, תלקם מוצלתים יותר והלקם פתות, המשיך להופיע בכל רהבי העולם וזכה לכמה להיטים נוספים (בין היתר, 'את כה יפה' של כילי פרסטון והדואט עם ג'ניפר וורנם מתוך פס־קול הסרט 'קצין וג'נטלמן' - 'המקום אליו אנו שייכים'). מבתינה מסתרית אפשר לסכם את הקריירה של קוקר כסידרה של נסיונות להזור ולהיות 'כוכב', לשוב להיות מוכר תקליטים גדול כפי שהיה בעבר - נסיונות - שהצלתתם חלקית ולא ממושכת. אבל קוקר נותר זמר גדול. בוב דילן רואה בו את הגדול מכולם. המיטען הריגשי העצום שהביא קוקר לביצועיו המהודשים לשירים נפלאים של דילן עצמו, מדי ניומן, מרוין גאי ואהרים, שינה לעיתים את משמעותם, צבע אותם בגוון ייהודי ואישי מאוד. מבהינה זו, נדמה שקוקר רק משבית עם השנים. ההופעות של קוקר בישראל הותירו זיכרונות נעימים. ההפתעה שסיפקה ההופעה הראשונה בתל־אביב גרמה, כעבור כמה ימים, להיווצרות פקק־ תנועה גדול בדרך לקיסריה - כאשר קוקר הופיע שם. היה משהו אנכרוניסטי בהופעה של קוקר. הלהקה שלו מצטיירת כקבוצה של היפים מזדקנים, ומבהינה ויזואלית היו "" קוקר ולהקתו רתוקים מאוד מדור הווידאו.

הלהקה שלו מצטיירת כקבוצה של היפים מזדקנים.. . אבל הקול החם והצרוד, הדרך מלאת הנשמה בה ביצע את השירים, חיפו על הכל. לרגעים נדמה היה שלא חלפו שנים כה רבות מאז וודםטוק