⁨⁨הארץ⁩, 17 יולי 1942⁩ — כיצד בונה אמריקה ספינות [⁨כתבה⁩]

כיצד בונה אמריקה ספינות

ג'ץ טיימינגש

מחמת הצרכים העצומים באניות, הכפילה הועדה הימית האמריקאית תכנית, שהגיעה כבר קודם לכן לממדים דמיוניים. עוד באמצע חודש מארס נקבעה לתכנית מטרה של ‭20, 000, 000 ‬ טונות — שהן ‭1, 800‬ אניות־משא, כמעס ככל צי הסוחר של בריטניה לפני המלחמה — לבנותן במשך שתי שנים. שבוע אחרי זה פתחה הועדה בהגשמת התכנית, בהזמינד. עוד ‭258 ‬ אנעת סוחר חדשות. ממשרדי הועדה הימית בוואשינגסון, שבראשה עומד סגן האדמיראל אמורי י לאנד, זרמו תכניות, מדידות, הזמנות וחוזים. מאמצי הספנות האמריקאית במלחמת־העולם הראשונה היו לשם החיאת־ תעשיה שחדלה כמעט. הפעם היה התפקיד עצום הרבה יותר. לפני שנים היתד. תעשית בנין האניות בארצות הברית מתה בהחלט. כעת — על גבי הנייר, לכל הפחות — רבו פתאום האניות האמריקאיות למעלה מכל שיעור. לביצוע התכנית היה הכרח להתקין מאות מסילות חדשות במספנות, לאמן מאות אלפי פועלים (בסוף השנה — ‭, (850*00‬ כ־6 מיליון טונות פלדה לשנה (%‭14‬ מכושר ייצור הפלדה בארצות־הברית), בנינים חדשים, מכונות־מלא' כה, מנועים, אבזרים לרוב, חלקי חילוף, מכשירי מדידה מדוייקים כמשא קרונות רכבת. התכנית כללה לא רק אניות משא בלבד, אלא גם אניות נפט, אניות להובלת עפרות מתכת, וספינות גרר. הענין היה כרוך בבעיות של זכות העדפה והקצאות, כיוון שאותה שעה גברה הפעילות לאין שיעור גם בשדה בנץ אניות מלחמה. היה הכרח להגביר את קצב הבניה, עד סוף

שנת ‭, 1942‬ פי עשרים למעלה מקצבה בשגת ‭. 1939‬ העז צורך לגייס את כל המומחים לבנין אניות בארץ. אחד מהם היה וויליאם פראנםיס ג'יבם, שותף במספנות ג'יבם וקוכס. הוא היד. בוגה ספינות־ סיולים, אניות־נוסעים מפוארות, אניות־משחית דקות־גו בשביל הצי. בשביל תכנית אניות המשא של הועדה הימית התאים מר ג'יבס — גבהקומה, צנום, מרכיב משקפים לחםמו — תבנית של אנית משא בריטית, קטנה ומכוערת, בת ‭10, 000‬ טונות. החלקים הותאמו לייצור המוני. לפי . התכנית, שאושרה על ידי הועדה הימית, הותקנו לאגיות אלה מגועים פשוטים כפוליפעולה, אבזרים, ממסרות ומשאבות פשוטים (כולם ניתנים להחליף מאניה לאניה). אלה מיוצרים בבתי חרושת בכל הארץ כולד" ונשלחים למספנות לשם התקנה באניות. הג&ייגות

כך נפתרה בעיה אחת. שאר בעיות היו צריכים• לפתור בוני האניות עצמם. באמצע . החורף של שנת 1941 התחילה חברת סוד את באת להתקין מספנה בסאות־פורטלאנד שבפדינת מיין. כעבור ששה חדשים הניחו את הקערים הראשונים ל־‭30‬ אניות לפי התבנית הבדיסית, שהוד מנו על ידי בריסניה וב־20 בדצמבר הורידה למים תשע האניות הראשונות. חברת סוד את ריצ'מונד בקאליפורניה, שאף אצלה הזמינהרי־ ב סנ?ה. ‭30‬ אניות, שלחה לבריטניה את הראשונה עשרה חדשים לאחר חתימת החוזה. ההזמנות הבריטיות היו רק התחלה צנועה. תוך זמן קצר התחילה העדר, בהגשמת תכניתה לבנין אניות מסוג "ליברמי". האניה הראשונה מסוג זה היתד. "פאטריק הנרי", ממספנתית־ ב לחם־פרפילד בבלסימור. אניות מסוג . ליברסי", מכוערות אך מועילות, התחילו יורדות המימה בזרם שאינו פוסק. הנרי קייזר שיצאו לו מוניטין על בנין סכרים גדולים, הקמת בתי־חרושת למלס ולניצול מגנזיון ניגש במרץ אל המלאכה בפורםלאנד של אוריגון. בהנהלת בנו עבדו מפפנותיו ‭24‬ שעות ליום, שבעה ימים לשבוע, ועד חודש פברואר 1942 היו מורידות המימה שתי אנית בכל שבוע. עד אמצע מארס הורידו

המימה ‭20‬ אניות, סיפקו תשע, ושלחו עשירית לנסיעות־מבחן. המספנות קיבלו דגל של הצי, לאות הצטיינות. עד ראשית הקיץ הוסיף קייזר עוד תריסר מסילות בנין מעבר לנהר קולומביה בוואנקובר של וואשינגסון, ועוד עשר באי סוואן. בסך הכל יפעלו 33 מסילות בשלש מספנות עצומות העובדות יומם ולילה, כדי להוריד המימה כ־‭290‬ אניות עד סוף שנת ‭. 1943‬ בקאליפורניה יש לקיי־ זר ובנו עוד שלש מספנות. בניו אורליאנס עוסק אנדריו היגינס, שהיה בונה ספינות־מירוץ, ספינות גרר, ספינות משא וסירת מנוע בשביל הצי, בבנין ‭200‬ אניות נוספות לפי התבנית הבריטית. תלונות אך לא הכל היה כשורה, ולא כל הבעיות נפתרו. רבים התלוננו על הועדה הימית, שלא תיכ־ נד. במוקדם את תכניתה העצומה, ואינה מנצלת את כל המסילות הפנויות במספנות. חברות נאשמו, שהן חוטפות הזמנות, כדי "לאגור" או־ תן לעת מצוא. היו מי שרגזו על הפועלים, שדרשו שכר כפול בשביל עבודתם בימי חופשה ומיאנו לעבוד עשר שעות ליום. (בסוף 'חודש מארם היה גם מקרה הפוך: ‭1, 000‬ פועלים במספנות ריצ'מונד של קליפורניה שבתו יום אחד, מפני שרצו לעבוד עשר שעות במקום שמונה). צואדי-כקבוקיפ עם הרחבת התכנית הוברר, שהגשמתו נתונה בכמה וכמה מיצרים. אהד מהם היה המחסור

במנהלי עבודה. אחת הסיבות לשמועות על הא־ םת העבודה היתד. זו, שפועלים טירונים היו צריכים לעמוד באפס מעשה עד שקיבלו הוראות. פועלים אומנים רבים היו מוכרחים לשמש מדריכים. בעבודה היד, מנהל עבודה אחד צריך לטפל בעשרה עד חמשה־עשר טירונים. אך צואר־הבקבוק החמור ביותר היד, אצל קבלני־המשנה. אניות רבות הורדו המימה, ואחר כך היה צורך לחכות חדשים רצופים, עד שקבלני המשנה סיפקו את המנועים, מכשירי החשמל והאיומה המשאבות ושאר עשרות המכשירים ההכרחיים לאנית משא מודרנית. לבוני האניות בחוף המערבי של ארצות הברית גגרמו דאגות מחמת המצב בהספקת הפלדה. "במזרח אין מבינים, — אמר דובדן של מספנות קייזר, — מה דחוף הצורך בפלדה כאן. אינם יודעים, באיזו מהירות אנו בונים אניות". אך בינתים עסקו אנשים במציאת פתרונות לבעיות אלה. קוצצו האיחורים מחמת מחסור. במקום לוחות פלדה רחבים, מחותכים, התחילו משתמשים בלוחות צרים שבתי חרושת רבים יכלו לייצרן. נגד קבלני המשנה המאחרים נלחמו אנשים כגון צ'ארלם מור. לפני שנה קנה את מפעלי הפלדה הנדי, שפשטו את הרגל — בית חרושת מס ליפול בתוך פרדס אגסים סמוך לסאניווייל של קאליפורגיה. ‭136‬ דוגאם גוקו מעצים! הוקמו בנינים נרחבים, ובית החרושת התחיל בבנין מנועי־קימור בשביל אניות מסוג "ליברםי''. כל מנוע, בעל שלשה גלילים, גבהו כשתי קומות, ומשקלו ‭135, 500‬ קילוגראם. עד סוף 1942 אפשר יהיה לצייד במנועי הנדי אניות שנפחן יצסרף לסליון מונות. התכנית החדשה עלתה במהירות ביצועה אף על זו של בנין האניות באי הוג במלחמת העד לם הראשונה. אז חלפו ‭234‬ יום למן הנחת קוער האניד. עד הכנסה לשירות. אניות מטוג "ליבוסי" נשלמות תוך ‭105‬ יום. 30 מליץ טונות מאמריקה ההכרח העיקרי היה: מהירות. יתכן, כי המשגה החמור ביותר עד עכשו היה זה, שלא העריכו כראוי את מידת הדחיפות ואת גודל הצר־ כיס. פעם בפעם נאלצו מר רוזוולט והועדה הימית לשנות את אומדנותיהם, ופעם בפעם הוסיפו עליהן. בחודש ספטמבר אשתקד שיערו מומחים לעניני צבא, שיהיה צורך באניות בעלות נפח כללי של ‭10‬ מליון טונות, כדי להבטיח הספקה לצבא אמריקאי בן 5 מליון שילחם באירופה. להבטחת ההספקה לחיילות שילחמו בעת ובעונה אחת

באירופה, אפריקה, אסיה ואוקיאניה, יהיה צורך[ אולי ביותר מ־‭30‬ מליון מונות — כך שיער "וול סטריס ג'ורנאל". עד האחד במארס ‭1942 ‬ לא הגיע קצב הייצור אף להיקף התכנית הצנועה למדי, שנקבעה לקיץ אשתקד. וביגתים ביתרו כרישי היסלר באוקינוס האטלנטי אניות כמעט באותו מפפר של אניות חדשות שהורדו המימה. אך האניות היו קיימות — במחשבות בני אדם, על גבי לוחות שרטוט, בצורת גושי ברזל מותכים יוצאים מפי כבשנים, באולמי היציקה ובבתי מלאכה ששם נכבש ופותל הברזל כדי לשוות לו את צורתו, על המסילות, ליד הרציפים ששם ציבעון בצבע־מלחמה אפור. מהן היו גם בלב ים. בסוף חודש מארס הגיעה לאלכסנדריה של מצרים, בנסיעתה הראשונה סביב דרום־ אפריקה, דרך ים סוף ותעלת סואץ אל הים התיכון, האניה "פאטריק הנרי", ובה מסען צרכי מלחמה של ‭10, 000‬ טונות. עד שתסתיים המלחמה, יהיה צורך ברבוא מטענים כאלה.