⁨⁨חדשות⁩, 11 נובמבר 1991⁩ — ומי נשאו אחו׳ ששחל נסוג?■ נוס נגד ובין, וקצת קיסר [⁨כתבה⁩]

ומי נשאו אחו׳ ששחל נסוג?■ נוס נגד ובין, וקצת קיסר

עד שהקרב יגיע עלולה מפלגת העבודה להיות מקוצצת, ללא היונים שלה. עמיר פרץ, בורג ורמון מוכנים לעזוב. חגי מירום החליט: לא פורש

פוליטי / חנה קים

והרי סיכום אירועי יום אתמול במפלגה, שאומרים עליה שהיא משעממת: משה שחל הסיר את מועמדותו לראשות המפלגה; שמעון פרס ממשיך ללחוץ על נסים זווילי לעמוד בראש מטה הבחירות שלו, גם כדי למנוע את פרישתו מהמפלגה עם חיים רמון: עוזי ברעם ורמון כועסים על חגי מירום, שהתנתק מקבוצתם, הודיע שהוא לא

"אני לא מוכן להיות ׳מועמד ניחומים׳", אמר שחל והסיר את מועמדותו

פורש, ועתה הוא מחבל, לטענתם, בתכניות הפרישה שלהם. יוסי ביילין וזווילי, המקורבים לפרס, ממשיכים לומר שהם לא פורשים כי הם שרויים בדילמה לא קלה: אם יפרשו, יגברו סיכוייו של יצחק רבין להבים את

פרס, ואם רבין ייבחר לראשות המפלגה, הם יאבדו את מקומם המרכזי במפלגה. היחידים שמוכנים לפרוש, יום לאחר הוועידה, הם עמיר פרץ, אברום בורג וכמובן רמון. ברעם, לובה אליאב ועזר ויצמן ממתינים אף הם לקרב הגדול בוועידה, שתיערך ביום שלישי הבא. ואלה האירועים המתוכננים במפלגת העבודה: ביום ראשון

הבא יכנס רמון את קבוצתו ויחמם את צירי הקבוצה לקראת ועידת המפלגה. ישראל קיסר, ששמע על הכנס, הזדרז להזמין את צירי ההסתדרות לכנס שייערך בקיבוץ שפיים, יומיים לפני הכנס של רמון. שני הצד

דים נערכים לקרב הגדול בער ונגר הרפורמות החברתיות־בלב־ ליות בהסתדרות ובחברת העובדים. כלומר, הקרב הגדול הוא לא על המצע המדיני, אלא על המצע החברתי־כלכלי. בינתיים מסתובב גזבר ההסתדרות, ארתור ישראלוביץ, בסניפי המפלגה ברחבי הארץ. ישראלוביץ, מקורבו של קיסר, אוסף בקפידה את שמות המשפחה של צירי הוועידה שהם ממוצא רומני, כמוהו. ואכן, שלשום נשלח פקס למערכות העיתונים, שם נכתב שבני העדה הרומנית מברכים את קיסר על מועמדותו לראשות מפלגת העבודה. לפני שבוע, אגב, נכתב ב״דבר" ש״גורמים המקורבים לרב שן־" הודיעו, שהרב יתמוך במפלגת העבודה אם - תנחשו - ישראל קיסר יעמוד בראשה. ולסיכום: פרס ורבין הם שוב שני המתמודדים הראשיים בקרב על ראשות מפלגת העבודה. אבל

עד שמועד הקרב יגיע, עלולה מפלגת העבודה להיות מקוצצת, ללא קבוצת היונים שלה. • משה שחל אמר אתמול שעצוב לו מאוד. "נוצר מצב שבו ההתמודדות האמיתית היא שוב פרם מול רבין, ושאר המועמדים הם מה שאני קורא ׳מועמדי ניחומים׳. אני לא מוכן להיות ׳מועמד ניחומים"׳, אמר והסיר את מועמדותו. הוא לא הצליח בשני יעדים שהציב לעצמו: דור הביניים של נמיר־ברעם־יעקבי לא התלכד מאחוריו, ואף לא הצליח לקיים פגישה משותפת אחת. "עשיתי ניסיון להגיע להידברות א־תם, אבל זה לא הצליח", אמר. הוא שוחח עם זווילי ועם קבוצת היונים, אבל גם אלה לא התלכדו מאחוריו, ועתה הם מגלים סימני סכסוך פנימיים. • יוני מפלגת העבודה, בראשות דמון וברעם, כשלו גם אתמול. הם ביקשו להוסיף למצע המדיני של מפלגתם את ההכרה בזכות

ההגדרה העצמית של הפלסטינים, ונדחו ב־4 3 מול 21 חברים בוועדה המדינית, המכינה את המצע החדש. הוועדה המדינית גם החליטה אתמול שלא ינוהל משא ומתן עם אש״ף. החידוש היחיד במצע החדש הוא ההכרה ב״זכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני ובצרכיו הצודקים". משפט רומה נכתב, אגב, בהסכמי קמפ־דייוויד של

מנחם בגין לפני 13 שנה. כמו הליכוד, גם הוועדה המדינית של מפלגת העבודה דחתה הצעה לנהל מו״מ עם פלסטינים שאינם תושבי השטחים. וכמובן, כפי שנכתב עוד במצע, "מפלגת העבודה אינה תומכת במרינה

פלסטינית נפרדת". ירושלים תמשיך, לפי מפלגת העבודה, להיות בירתה הנצחית של ישראל, הגולן ימשיך להישאר בידינו, וכך גם בקעת הירדן. עוזי ברעם אמר לאחר הישיבה כי לא יהיה שלום, אם ישראל לא תכיר בזכות ההגדרה העצמית של הפלסטינים בשטחים שישראל תפנה בהסכם שלום.

"אי־אפשר להאשים אותנו שאנחנו מתקרבים לליכוד. ההפך הוא הנכון"

אבל מוטה גור, שהחליף לאחרונה את שלמה הלל כמלך הניצים, הודיע: "אי־אפשר להאשים אותנו שאנו מתקרבים לליכוד, ההפך הוא הנכון. הליכוד מאמת את כל העמדות שאנו התחלנו בהן".