⁨⁨דאר היום⁩, 6 פברואר 1931⁩ — תשונה קח הקימה לאומן החקלאי של [⁨כתבה⁩]

תשונה קח הקימה לאומן החקלאי של

בתשובה לדבריםאיך מחלקים קרקעות " בקהק"ל, שנתפרסמו מטעם הארגון ההקלאי _הרביזיוניסטי בא'יי וועד המתישכימ על אדמת חקהק"ל ב"דואר היום" בליון צייה מיום ג' מ' י שבט, הננו באים למסור את העובדות כהויתן. א _< הארגון הארצי מטעם הסתדרות העובדים העברים התקשר עם ה' י . חנקיין לקנית הקרקעות בשביל התישבות האלןז עוד לפני שחקהק"ל החליטה על קנית קרקע בשביל ההתישבות הזאת. הארגון הזה הבטיח, איפוא יעצמו את הקרקע פהתעורחת שלו ובמאמצים שלו . ורק לאהר־כך, כשניתנה לקהק"ל עי' י מגמת מסוימת האפשרות לרכישת קרקעות ע"י המושבות, קבלה עליה נם את ההתתיי־ בות בעיר הקרקע, שנקנתה מטעם הארגו ן הארצי הנ> ב) הארגון החקלאי הרביזיוניסטי תבע מלכתחילה במשך זמן רב אדמה להתישברת ע"י תל־מונד, והקחק"ל היתה מוכנה למלא את התביעה הזאת .

ג) רק בעת האחרונה נתברר, שהארגון הרביזיוניסטי מוותר על הקרקע שליד תל־ מונד הדורש עתה קרקע הדשה ע"י נתניה, למקום שהקרקע היתה שמורה לארגון הארצי, שיש לו ־זכות משפטית ומוסרית גמורה לתבוע בשבילו 'את הקרקעות שהוא התקשר אלי־ דז במאמצים;שלו, עוד לפני שהקהק"ל הלקיקה את עצמה להתישבות האלןז . אעפי"כ החליטה הקחק"ל למלא את הדרישה החדשה של הארגון הרביזיוניסטי והתחייב מפורש _: א) לקנות ע"י נתניה שטה מספיק בשביל התיש־ בות כל חברי הארגון הארצי והארגון הרביזיוניסטי . בכדי לתת סיפוק לתביעות כל הצדדים ‭(. ‬ ב ורק במקרה , אם אי־אפשר יהיה יקנות אדמה נוםףז על השטה שהבטיח לעצמו הארגון הארצי, אז השטח !חנ"ל יחולק באופן יהםי בין הארגון הארצי' והארגון הרביזיו־ ג-כטי

ד) למרות תהבטהה המפורשת הזאת של הקהק"ל , החלימו הברי הארגוז הרביזיוניסטי להרוש את אדמת שע"י נתניה בכה

ה) והננו מפרסמים בזה את מגתבט דאר־ גון הרביזיוניסטי טט"ו בשבט תרצ"א, שבו מנוסחת ההתתיכות של הקהק"ל כלפי הארגון; חג_"ל _: "א) אם אפשר יהיה לקטת שטה־אדטה מםפיק 'כשמל התישבות כל הברי "הארגון הארצי" וארגונכם— 'תשתדל הקהק"ל לעשות את זאת. ב!אם אי אפשר יהיה לקנות שטה־אדמח

מספיק בשביל התישטת כל הברי " הארגון הארצי"יארגונכם ‭— , ‬ תשתדל הקתק"ל לקטה " שטה-אדמה כזה, שקני_. תו תהא אפשרית, כדי להק ל יעל ההתישבות של שני הארגוונים האמורים.

ג) אם אי אפשר יהיה לקטת שטה־אדמה ‭. :‬־ס ך ל‭. 00‬ג1 הדונם ‭,, ‬אשר ע ל קניתם התקשר כזמנו "הארגון הארצי" עם מר יר"שע הנקין, אז יחולקז ‭1 . 100‬ הדונם באופן יחסי בין ה"ארגון הארצי•' וארגונכם . ‭. 2‬ אהרי הישיבה המשותפת האמורה, ביררנו את האפשרויות של קנית אדמה גוספת בסביבה המדוברת והתברר, בי ישנה אפשרות לקנות בסביבת :תניח שטת של 400 דונם לערך, נוסף' ל־‭1. 100‬ הדונם שנקנו קודם ע"י מר חנקין בשביל "הארגון הארצי‭. "‬ נתנו תיכן?למר הנקין הוראה מתאימה ע"ד קנית שטה אדמה זה .

‭(3‬ בשיחה משותפת, שהיתה לט ולבאי־ כחכם עם מר הנקין בשבועע העבר, במשרד מר חנקין בתל־אביב, שמעתם, כי קנית שטחהאדמת של 400 הדונם תוכל לצאת-לפועל גמשך ששה הדשים לכל היותר . שטח־האדםה היה ‭400)‬ דונם) מיועד בשביל ארגונכם . ‭. 4‬ _^מסירת הקרקע למתישבים מבין אר־ ונכס תצא־לפועל בזמן מסירת האדמח ב "גוש השרון" לכל הםתישבים עי'פתכנית־האלןש ‭" , "‬ אחרי הסכמת עם המומר המישב, שיוציא לפועל את התכנית ־הזאת‭_, "‬ _לבםוימ הננו •להעיר, שמר א . הרצפלד

איננו הבר הדירקטוריון של הקהק"ל . הלשכה הראשית של הסהס"ל