⁨⁨דבר⁩, 22 אפריל 1977⁩ — עצרות יום הזיכרון לחללי מערכות:י?זראל [⁨כתבה⁩]

עצרות יום הזיכרון לחללי מערכות:י?זראל

"פל שעל מאדמת ארצנו רווי דם בנינו הגיכוריפ. בל חלק מארצנו מלא מעשד, גבזדתפ של כפירי ישראל הטובים ו־ האמיציפ שמסרו את נפשם כ־ מערכות תקומתנו‭, "‬אמר כ• יופ ד' ראש הממשלה יצחק רביו בעצרת התייחדות מרכזית עם חללי מערכות ישראל בבית העלמין הצבאי בהר• הרצל כירושלים‭.. ‬ בטקס השתתפו אלפים מתושבי ירושלים, משפחות הנופלים, קרוביהם ומוקיריהם. ראש הממשלה אמר: "בעת חגיגות שנת השלושים לעצמאות ישראל, שאליה אנו נכנסים הערב, נזכור מירדן עד ים ומחדמון עד אופירה, כי לא על מגש של כסף ניתנה לנו עצמאותנו, כי גדול וכבד הקר־ בן, ובמחיר מיטב בנינו באה לנו חרותנו. "דרכם של הנופלים היא צוואר• לכולנו, להמשיך בדרך בה החלו, לשמור, לפתח, ולהאדיר את מפעל תקומת ישראל בארצו, לבנות את ביתנו הלאומי ולהגן עליו. יידעו נא אוייבינו ויידע העולם — אין לנו דרך אחרה‭. "‬ לאחר תפילת "אל מלא רחמים‭, "‬ דברי הספד של הרב הראשי ל־ צה"ל, גד נבון, וקדיש של אב שכול חניח הרמטכ"ל רב־אלוף מרדכי גור, את זר צה"ל לזכר הנופלים. לאחר מכן _הוגחו זרי הממשלה, משרדי _הבטחון, החי־ נוך והפנים, עיריית ירושלים, מש־ טרת ישראל, ארגון נכי צה"ל, ארגון הלוחמים, זר המשפחות השכולות וזרים נוספים של מוסדות ציבור, בתי־ספר ואישים שונים.

שר הכטהון - כקריית־שאול אל6י משפחות שכולות, קרו־ . בים _וזירים באו ביום ד' לחלקה הצבאית בבית־תעלמץ בקריית־ שאול להתייחד עם‭', ‬חללי מלחמות ישראל. בטקס הזכרון נכח שר הבטחון שמעון פרס. בשעה ‭, 11‬עם הישמע הצפירה, התכנסו בני המשפחות לעצרת ההתייהדות. שר הבטהון הזכיר את הלוחמים המופלאים והבלתי נשכחים שנפלו במערכות ישראל והביאו לה גאולה‭". ‬בזכותם נפתחו השערים ובזכותם נדלים יהודים גאים במדינתם‭, "‬אמר. "הנופלים היוו ראש־גשר, שעליו חצתה. ההיסטוריה היהודית את התחום בין עם נטול מולדת וחםד־ישע, הנתון לחסדי זרים. ובין היותנו למדינה יהודית שיש לה. צבא עז ואמיץ. "הם לא ביקשו מלחמה, אלא שלום‭, "‬אמר שר הבטהזן‭", ‬והם

הותירו לנו ארץ פתוחה בפני כל משא־ומתן . לשלום. אין בעולם מקום ליהודים _חפשים זולת ארצם של הנופלים ואין עצמאות־ אמת, אלא אם מוכנים להגן עליה בחירוף נפש. "אנו מבכים־ אותם בדמעות עפ למוד מלחמות ומלא תקווה. יחד נגן, יחד נעמוד עד שתבוא גאו־ לה שלמה לעמנו העתיק‭, "‬אמר. עם סיום דבריו של שמעון פרס הושמעה תרועת חצוצרה וכיתת יורים ירתה שלושה מטחי כבוד. הטקס התחיל בתפילת . אל מלא רהמיפ" מפי הזן צבאי ודברי הספד של רב צבאי. קצין משטרה אמר "קדיש‭. "‬ שד _הבטחון הניה את זד ממשלתי ישראל שהוגש לו על־ידי שתי חיילות. ואחר כך הונח על המצבה המרכזית זר צה"ל. כן הונחו זרים מטעםיד לבנים ‭" , "‬ ארגוני הלוחמים, ארגון נכי צה"ל, משרדי הממשלה, רשויות ותלמידי _בתי־הםפר.

כאיזור ירושלימ נשיא המדינה, פרופ' אפרים ציר, משתתף בעצרת זכחן ליד

עמוד "נזכור" ליד "בניני האומה" וסקר משמר כבוד שהורכב מוותיקי לוחמי תנועות המחתרת וגדנ"עים. הנשיא בלוויית ראש העירית ט. קולק ופקדי המשטרה והצבא בירושלים, אבות העיר וכן מאות מתושבי ירושלים, תלמי־י בתי־ ספר וילדי גנים עם מוריהם ו־ גננותיהם. ניצבו ברחבת עמוד "נזכור‭, "‬ליד נר הזכרון שהודלק עם עלות השחר ע"י ט. קולק. חזן צבאי אמר תפילה דזכר הנופלים ויתום מלחמה אמר "קדיש‭. "‬ שעה לאחר מכן התקיימו עצ־ רות זכרון בחלקות הצבאיות בקריית ענבים ועל הר הצופים, בהן השתתפו בני משפחות שכולות, שרים, אנשי ציבור ובראשם נציגי עיריית ירושלים. על הר הצופים :שא דברו שר החוץ- יגאל אלון, שהעלה את זכר החללים. הוא אמר, בי עלינו להיות מוכנים למלחמה אך אנו רוצים בשלוב. בעצרת הזכדון _בקרייח־ענבים העלה את זכר הנופלים שר ה־ עבודה משה ברעם. הוא אמר, כי שמירת מורשת הנופלים חייבת לעמוד בראש מעייניו של עם ישראל במולדתו ‭? ? '. ‬ רבים מתושבי ירושלים ובהם בני משפחות שכולות פקדו את אנדרטאות 'הזכרון ואתרי הקרבות ברחבי הבירה, ברמת רחל, ליד ארמון הנציב, ימין משה ו־ גבעת התחמושת. זרי פרתים הונחו בכל אחד מאתרי הזכרון ולמרגלות האנדרטאות ונאמרו תפילות אזכרה ו"קדיש‭). "‬ע)

כצפון הארץ טקסי זכרון בהשתתפות בגי נוער רבים, גדנ"עים, בני משפחות שכולות חברים לנשק, נציגי ממשלה וראשי מועצות וערים נערכו שלשום ליד אנדרטאות בגני זכרון ובבתי-קברות צבאיים ברמת־הגולן, בגליל ובעמק־היר־ דן. בקריית־שמונה כערך טקס בגן הזכרמ "שבעיר. השתתפו בו, בני משפתות שכולות ותלמידים?רבים מהמקום. את דבר הממשלה הביא ח"כ יוסי שריד, שציין, כי נ־ קדיית־שמונד, טמונים לא דק הנופלים במלחמות, אלא גם גברים, נשים ?וילדים שנפלו במערכה המתמשכת כנגד המחבלים שבאו ב - שליחות ארצות ערב. אם שכולה הדליקה את אבוקת הזכרון וזרים רבים הונחו לרגלי האנדרטה. _בחצור הגלילית נערכה ברחבת המועצה עצרת זכרון בהשתתפות מאור. מאנשי העיירה. לסיד האש

שבו הדליקה. אם שכולה את האבוקה‭,, ‬הובא לטקס בידי קבוצת נערים _מחצור שסיימה בכך מרוץ ברחובותיה של העיירה הגלילית. בישובים רבים בצפון מרביתם קיבוצים נערכו טקסי התייחדות בבתי־הקברות. טקס _הזכרון לחלל־ צדד-ל בצפת נפתח בתהלוכה שיצאה מ"כיכר הדוידקה" _לביח־העלמין של צפת. בתהלוכה צעדו מאות תלמידים מצפת ומרום הגליל, אשר נשאו זרים לזכר חיילי ? צה"ל ותלמידי צפת, שנרצחו בידי מחבלים במעלות. בבית־העלמין נערך טקס צבאי ובו התייהדו תושבי צפת עם זכר גיבוריהם מימי תש"ח ועד היום. חטקם נפתח בהנחת זרים שד כל רשויות המדינה. אב שכול אמר "קדיש" ונציג צה> הניח זר לזכר הנופלים.

את דבר הממשלה הביא חייב אהרון אגרת, שאמר: ‭;"‬ ־לחמות עם ישראל מדן מקופלות כאן בעיר המקובלים, בצפת הנבנית. באנו הנר, להזכיר, בי מקום זה מסמל את הקשר העמוק _והשיי־ כות של הנופלים לחייב‭. "‬בהזכירו את תלמידי צפת שנרצהו ביד- המהבלים הטעים, שהם ניספו למען העם ועצמאותו. בראש־פינה נערכה עצרת זכרון בבית־הקבתת הצבאי , בהשתתפות רבים מתושבי הגליל. בהביאו את ־בר הממשלה ל־ משפהות השבויות אמר ח"כ . דב זכין: "ביום הזכרון שוב עומדת אתכם האומה כולה. אנו מרכינים שוב ראשינו ליד הקברים כאן ב־ ראש־פינה, מקום מופת לגבורה ולהקרבה, למסירות ולנאמנות של ראשוני הראשונים בארץ הזאת‭. "‬ בנדודיה נערך טקס אזכרה בחלקה הצבאית של בית־הקברות.

בטקס השתתפו אלפי אנשים, בהם הורים שכולים ונציגי מוסדות ומפעלים. את זכרם של הנופלים העלה ה"כ דוד קורן, אשר אניד:רכון ךאע י עמיד עם ישראל 'בפיי " _דז־ כשפחות השכולות לציין את זכרם של הגיבורים‭'., ‬שתירפו ‭:. ‬נפשם למות על הקמתה וקיומה‭.. ‬של מדינת ישראל. המערכה לא תמה. צה"ל היש ל כוחו וממשיך לחת־ הזק. בתה הקרבה עילאי הגישו לנו כפירי אריות את המדינה, אבל לא מדינה של חטוף ואכול אלא מדינה של ערכים‭. "‬ בתא־הגרדום בכלא עכו נערך טקס לזכרם של עולי הגרדום, ש־ נתלו בידי הבריטים בתקופת ה ‭. *‬מנדט. בטקס השתתפו ראש עיר־ ית עכו, רבה של העיר, ה"ב אי* ותן לבני, יו"ר ארגון אסירי עכו, המשפחות השכולות וקהל רב‭'. ‬ • בהיפר. על ישראל להמשיך ולהתעצם ולא לסמוך על כוחם של אהרים, באשר המאורעות האחדוגיפ, בהם העולם הנוצרי הפקיר את הנוצ־ דים בלבנון, מוכיח, כיחסד " לאומים חטאת" ‭--‬ אמר בעם ד' שר. התיירות משה קול בטקס הת־ "חדות שנערך בבית העלמין ה־ צבאי בחוף הכרמל בחיפה, שם טמונים ‭1, 500‬ לוחמים שנפלו' ב־ מערכות ישראל. באזכרה השתתפו המשפחות. ה* שכולות, קציני צבא ומשטרה‭., ‬חב*

רים לנשק, ראש עיריית חיפה ירוחם צייזל, רבנים ואנשי ציבור. שר התיירות אמר, כי הממשלה הכנסת והעם בישראל ובתפוצות מתייחדים עם זכרם של לוחמי ישראל אשר בזכותם שקטה הארץ בשנה האחרונה. הוא אמר כי ישראל חייבת להוד בסס על כוחה לא לסמוך על אחרים, צה"ל הפיק את הלקחים של מלחמת יום הכיפורים י ואנו חזקים כיום בוכות עוצמת צה"ל. בטכניון נערך טקס זכרון לחללי מערכות ישראל בהשתתפות המשפחות השכולות וקהל סטודנטים, עובדים וחברי סגל. אורח הכבוד בטקס היה אלוף רפאל איתן, דברים נשא נשיא הטכניון עמוס חורב. במסגרת אירועי יום הזיכרון נחנכה בקריית הטכניון המחלקה לטיסני רדיו לזכר דורון גרינוולד, במסגרת המעבדה לטיסנאות על־ שם פרופ' ערי ז'בוטינסקי בפקולטה לאווירונאוטיקה. דורון גרינוולד היה סטודנט בפקולטה לאווירונאוטיקה ונפל במלחמת יום הכיפורים. על פעלו במלחמה קי* בל את עיטור המופת. י

‭"??"»‬_־‭1' ""‬ _לנזפליכ הדדוזיפ טקס הזיכרון המרכזי לבני העדה הדרוזית שנפלו במערכות ישראל התקיים ביום ד' בבוקר ב־ בית־העלמץ הצבאי בעוספייה על הר הכרמל. בטקס, השתתפו שר המסחר ד התעשיה חיים בר־לב, סגן שר החקלאות, השייך ג'עבר מועדי, מנהיגה הרוהני של העדה, השייך אמין טריף, בגי המשפחות השכולות, נכבדי העדה מצפון הארץ ומאות מתושבי דליית אל־כרמל, עוספייה וכפרי הגליל. האזכרה נפתתה בתפילה של ה* שייך אמין טריף ובסיומה הונחו זרים מטעם נשיא המדינה, מנד שלת ישראל, המשטרה, משדד ה־ בטחון, מועצות מקומיות, מוסדות ומפעלים. ־ישר _בר־לב, שהביא את דבר הממשלה למשפחות השכולות, אמר‭, :‬אנו _ממןגים ביום הזיכרון " לחללי צהל את אהוותנו ותשתת* פותנו בכאב המשפחות השכולות בכפרים הדרוזיים, ששכלו את מיטב בניהם, ובכאב העדה כולה על בניה שהלכו ולא יחזרו עוד‭. " ‬

כעמק בטקס בעפולה הביא את דבר הממשלה ח"כ משד, שחל. הוא אמר, שאף כי אנו עומדים כיום בשנת ‭, 1977‬עדיין עומדות בפנינו אותן בעיות בסיסיות בפניהן עמד־ נו ערב יום העצמאות תש"ח. עם זאת קיים. שוני אהד והוא — ביכולתנו להגן על עצמנו בת" נאים טובים בהרבה מאז. בנתניה בטקס זיכרון ממלכתי שהתקיים כיום ד' בבית־העלמין הצבאי בנתניה הביא את דבר הממשלה למשפחות השכולות?ח"כ יצחק שמיר, שהעלה את זכר הבנים שנפלו במלחמות ישראל ובמחתרת. העם מזדהה עם הבנים ביגון, " בגאון. באהבה, הערכה והוקרה‭, "‬ אמר ח"כ שמיר. הוא הוסיף, כי ישראל שוחרת שלום אך השלום ייכון אם אויבינו יידעו כי אנו עומדים כחומה בצורה להגן על מדינתנו. העם כולו' בארץ וב־ תפוצות רוחש כבוד לגיבורינו שבזכותם אנו היים וקיימים. כגוש' דן עצרת אזכרה. לחללי מלחמות

ישראל וישובי גוש דן נערך ביום, ד' בבוקר ליד. אגדרטת' הזיכרון־ בתל־השזמר. בעצרת. השתתפו נבחרי הציבור מכל הערים, העיירות והכפרים בסביבה, משפחות שכולות ו־ קהל רב. יחידה צה"ל ערכה מס־ דר צבאי לזכר המפלים. נאמת; תפילות לזכר הנופלים. לאחר הטקס עלו חמשפחות ה* שכולות ?לקברות הלוחמים בחל־ קות הצבאיות בבתי העלמין בגוש דו• . _בבתי־הםפר הסבירו המורים את משמעותו של יום הזיכרון לחל־ לי צה"ל, והתלמודים יצאו _לחניח זרי פרחים על האנדרטאות 'לזכר הלוחמים‭?. ‬ עם הישמע צפירת הדומיה נת־ כנסו ביום ד' בח?קה הצבאית שבבית העלמין החדש בפתח־ תקווה מאות אגשים לטקס האז* כרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל. ח"כ בן־ציון קשת הביא את דבר הממשלה והעלה את גבורת חיילי צח"ל ולוחמי ישראל בכל הדורות. ראש עירית פתח הקוד, ישראל-פיינברג אמר. דברי ניחומים למשפחות השכולות. י שעה לפני כן נערכה אזכרה ב־ בית העלמין הישן בפתודתקווה לזכרם של מייסדי העיר, שנפלו על הגנת אם המושבות. דברים ל־ זכרם אמרו ' ראש העיריה ו_?ןנהל מחלקת החינוך העירונית יהודה לקם‭.,. ‬ י ‭,. ?. ‬ תושבי _אורייהודה ותלמידי בתי" הספר באו ביום ד' בבוקר;לטקס אזכרה לחללי צה''ל שנפלו במערכות ישראל. הטקסי נפתח ב* , יזכור" ולאחר מכן שרה מקהלת בתי־הםפר שירי גבורה מול לפי־ זים דולקים. ראש המועצה הנד קומית מנשה י יצחקי" העלה את זכרם וגבורתם של לוחמי ישראל.

כתל־אכיב אנו עם שוחר שלום, אך השלום הוא מאתנו והלאה. אנו נחזק את צה"ל ונבטח בו. בכושרו ובחוזקו שהוא ערובה לקיום העם — אמר שר האוצר יהושע רבינוביץ בטקס יום הזכרת לחללי צה"ל, שהתקיים בחלקה הצבאית של _ביתיהעלמין בנחלת יצהק בתל־ אביב. שר האוצר הניח זר פרחים בשם ממשלת ישראל ברחבת טקס האזכרה. זרים נוספים הונחו בשם המשפחות השכולות, צה"ל_, משרד הבטהון‭., ‬עירית תל־אביב, עירית גבעתיים, משטרת ישראל ומשמר הגבול, משרד הפנים, משרד ה־ הינוך_, ארגון הלוחמים וארגון נכי צה"ל. לאחר צפירת הדומיה בת 2 הדקות, אמר חזן צבאיאל " פלא רחמים" ורב צבאי נשא תפילה לזכר הנופלים. . בהול ‭'!‬ בעצרת הזיכרון שנערכה בחל* קד, הצבאית _בכית־העלמין בחולון, הביא את דבר הממשלה ח"כ מרדכי _בךפיורת. הוא אמר, כי , יקירינו שנפלו שואלים, אם עושים . אנו די למען השלום, למ־ ען שלום אמיתי והם שואלים, אם אנו מוכנים להגן על קיומנו באין שלום. ביום זה חייבים אנו . להבטיח‭., ‬כי כולנו נפעל לעיצוב דמותה של‭_0":‬בגך‭,, ‬המבוססת. על עקרונות הצדק' והמוסר י וכי שגת זו תע י מוד‭'"‬ בסימן שלום בקירוב נינו לבין אומת העולם?ובינינו נינו לבין אומות העולם וינינו לבין עצמנו. זו הנחמה לקרובים ולחברים וההבטחה לנופלים‭. " ‬

_כרהוכות עצרת זיכרון _רבת־משתתפים לזכר בני רחובות שנפלו במערכות ישראל, התקיימה בחלקה הצבי אית של _בית־העלמין ברחובות. שר המשטרה והפנים, שלמה הילל, שייצג את ממשלת ישראל, אמר:המוס שהוטל בגופנו וב- " נפשנו אין לו מרפא, כי אשר לוקח. מעמנו לוקח מבשרנו החי. הבנים הצעירים ידעו, כי הם לד חמים על נוף נעוריהם ועל מימוש החזון שממת כה רכים ייחלו לו. בנינו הבינו וחסמו את הפלדה בגופם‭. "‬ בדרום בעצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל-שנערכה בבית העלמין באשדוד אמר שר התחבורה גד יעקובי:אנו י חייבים לנופלים " ולעצמנו בחינה עצמית מחודשת. העתיד טומן בחובו מבחני הכרעה קשים בתהומי הפנים והחוץ ? וב־ החלטות ובמעשים אשר נעשה אנו ויקבעו את עתידנו כאן‭. "‬ השד אמד, כי בירושלים, יותר מאשר בוואשיגגטון, בחקלאות, ב* תעשיה, בספנות ובנמלים, במדע ובמחקר — יוכרע עתידנו.