⁨⁨דבר⁩, 4 ינואר 1972⁩ — UNKNOWN [⁨כתבה⁩]

"•‭5. «jr~«w^™_"‬_־־» *• _OT־‭!1«~1, _«_r _«-«~‬•‭-. -_» ‬

הלקה של הנשיא ניקסון. ההכרה של מנשיא ניקסון, כי הגיעה חשעד. ליישם את מדיניות אי־הפדת מאזן הכוחות במזרח התיכון נוכח משלוחי הנשק הסובייטיים המוגברים למצרים — הכרה שלה ניתן אישור מחודש בראיון טלוויזיה אור ליום אתמול — היא סימן מעודד בפרום השנה החדשה, שהינה שנת בחידות בארה"ב וגם שנת מר'מ אינטנסיבי בזירה הבין־לאומית. בניגוד לטיעונים מוטעים שרווחו• קודם בואשינגטון, לא . זו בלבד שהההלטה העקרונית על אספקת המטוסים לישראל לא תבלום, אלא היא אף תקדם את הנכונות לחיפושי הסדד באזור ותרהיק סכנת המלהמה, יש בה גם כדי להשפיע לטובה על עצם המו"מ שיתנהל בין שתי מעצמות־העל• ערב מסעו של ניקםוןלמוסקוה . ־ ובעת ביקורו שם. הזירה הביךלאומית, שעמדה תקופה ארוכה בסימן הת־ מודדות הדיפה בין שתי מעצמות־העל הגרעיניות, נתונה עתה במעבר לאיזון כוחות רב־קטבי יותר, קודם כל מבחינת ההשפעה הפוליטית, אך במוקדם או במאוחר גם מבחינה איסטרטגית. שיחות ניקםון בפקין ובמוסקוה הן הפגנות־־ ראווה במסגרת שידוד מערכות זה, אך הן מסמלות תחילתו של תהליך בלבד, ודומה כי. אין לצפות להסדרים מיידיים ומרחיקי־לכת בעת ביקורי־פפגה אלה. אף על פי שגם המצב במזרח התיכון י ושפע בסופו של דבר מההערכות הגלובלית החדשה, לפי שעה יוסיפו ארה"ב וברה"מ להיות שתי המעצ־ מות הראשיות בו!ומאחד שמעורבותן מוגדרת בפחות בהירות מאשר באירופה, למשל, עלולה כל הבלגה אמריקאית על התגרות סובייטית לערער את אמינות ההרתעה ולגרוס למצב מסוכן. במזרח. - התיכון כמו בנושאים אחרים, תוכל ארה"ב להתקדם למודים ויוונדי יציב יותר רק מתוך עמדה של כוח‭", ‬ ואמ יש בברה"מ אשליות, כי מערכת הבחירות לנשיאות תגביר הלכי רוח ניאו־בדלניים, יש להפריך אותן בעוד מועד. מן הראוי שניקסון יממש בהקדם את החלטתו העקרונית. אין ספק, כי מבחינה זו לא צפוייה התנגדות אלא עידוד מצד המועמדים לנשיאות של המפלגה הדמוקרטית, המצדדים באיזון במזרח. התיכון ובחיזוק כוחה ההגנתי • של ישראל.

הפיקוח על המהירים ? חייב להימשך דרישתם של התעשיינים לבטל את הפיקוח על המחירים אינה מוצדקת והיא נטולת כל הגיון חברתי " ומשקי. הפיקוח על המחירים אין פירושו הקפאת מחירים. כוונתו'היא בדיקה מדוקדקת של כל העלאה והעלאה כדי למנוע השתוללות מחירים וניצול קוניונקטורה של ביקוש גואה. בסופו של דבר הפיקוח על המחירים הוא גם לתועלת התעשיינים, כי הוא מבטיח יציבות במשק ומהווה אהד הסכרים מפני אינפלציה.

דרישות השכר של ההסתדרות, שנתקבלו גם על דעת כלכלני הממשלה ואנשי האוצר, אינן מופרזות והן מותאמות ליכולתו של המשק. אין לשכוח את העליה הגדולה בפריון שהיתה בשנה האחרונה, ואין לקפח את הפועלים על תרומתם לכך. חשוב לציין, כי בסופו של דבר לוקחת הממשלה על עצמה את הדאגה להלק מן השיפור שחייב לחול בהכנסות הפועלים, עלי־ידי הקלות במיסוי. הקלות אלו, ובכללן ההקלה הנוספת במס על עבודת שעות נוספות ובמשמרות • ועל תשלומי פרמיות, הן גם לתועלת המעסיקים. לתעשיינים אין, איפוא, כל סיבה להקים קול זעקה. מדיניות השכר והמדיניות הכלכלית מותאמות לטובת התעשיה לא פהות מאשר לתועלת העובדים ושאר הסקטורים במשק. הפיקוח על המחירים מהווה הלק בלתי־נפרד מהמדיניות המכוונת לשמור על היציבות במשק, לרסן הוצאות בלתי־ נהוצות ולהביא לשיפור כושר התחרות . שלנו בהו"ל ולהב־ דאת מאזן התשלומים. ניתן לומר, כי אם פיקוח מחירים נחוץ למימשל הרפובליקאי של הנשיא ניקםון, הרי הוא חשוב ומועיל לא פחות בישראל של שנת 1972

המכללה ללימודי ה&יםלם בחברון

פתיחת המכללה ללימודי האיסלם בחברון עשויה להיות ראשיתו של שינוי במערכת החינוך של כמיליון י ערבים תושבי השטחים המוחזקים. לערביי ארץ־ישראל לא היה מעולם מוסד הינוכי ראוי לשמו, שבו ניתן לרכוש השכלה גבוהה. המשטר ההאשמי בגדה המערבית לא איפשר משך שנים הקמת אוניברסיטה ממערב לירדן מתוך מגמה ברורה להעביד את נקודת־הכובד של היי ההברה, הכלכלה והתרבות לרבת־עמון ולמזרח הירדן‭.. ‬אלפי הצעירים שסיימו מדי שנה את בתי־הספר התיכוניים בשכם, בחברון, במזרח־ירושליט ובעזה הוצרכו לכתת את רגליהם במקדה הטוב לאוניברסיטה הקטנה שהוקמה ברבת־עמון וברוב המקרים לאוניברסיטאות קאהיר, דמשק וביירות. צעירים אלה לא היו אזרחים רצויים בארצות ערב ובשנים האחרונות כאשר גבר לחץ הסטודנטים המקומיים הנהיגו ממשלות ערב נומרום קלאוזוס לגביהם. ממשלת ישראל ומשדד החינוך הישראלי הודיעו בעבר, כי יסייעו לגורמים מקומיים מבין תושבי השטתים, אם ירצו להקים מוסד להשכלה גבוהה. היתד, זו ממשלת ירדן שהודיעה לנכבדי השטהים, כי היא מתנגדת ליוזמות אלו. ראש עיריית חברון _חשייך מוחמד עלי אל־ג'עברי חחליט להתחיל בהוד חלות צנועות. יהיה זה מוסד עם כ־40 תלמידים‭14, ‬ מודים וילמדו בו לפי שעה את דת האיסלם בלבד. ממשלת ירדן כבר הודיעה כי אינה רואה זאת בעין יפה, אולם יקשה עליה להתנכל למוסד כזה, במיוחד שלומדים בו הלכה מום־ למית ולא מקצועות אחרים. לגבי מדינת ישראל נראה, כי נוכל בעתיד להידבר טוב יותר עם אוכלוסיה משכילה ומתקדמת מאשר עם חבר־ כפרית מפגרת.