⁨⁨דבר⁩, 12 מאי 1968⁩ — ⁨Page 4⁩

ן" י אם תאריך תקצר את חייו <זת דינר ‭1. (‬ ימ ת"נוק ‭[71 * 1. 1113‬ יא ‭??. 5-52‬_ג!ל‭2:!!‬ לכיכהגיקה! ‭/ _#^!‬ ‭^| |-_£;^ . ?]‬ןןן ןן ‭!^|_->. ?‬ןןןן‭|^‬ ‭/*?7*2/ £*?~ _19_*‬ _^ו| ה_^_יכה כהניכה ‭1 / \ ... ‬ י'ייי""_ייביי_: 1 ארוהקגמדדכה הולכי רגל כאלה ועוד אלפי אחרים מסכנים חייהם יום יום בהליכה הרת-אסון. הם אינם מתחשבים בתנועה, איו להם זמן, תמיד 5 ממהרים, הם אינם חשים בקכנה. § אינם שמים לב לכללי הבטיחות שנועדו לשמור על ‭. !_=‬ חייהם. ‭1 :‬ בראותד הולך וגל החולן שקיא כחלגה, / אל תהיה אדיש, לטובתו - הער לו‭1 1‬ עתה (ושוי לתרום בכך להצלת חיי אום ן־ ‭1 ^)*‬מ_3_צ_^ שלמנוח ‭*_4531_^ ‬

‭11|^‬ן‭08!1! 58 _551186‬מ‭1_$_*. _*. _29^^‬ ‭81‬ בפנינוח ‭;!‬ י _הנופנ ‭-1 8 111 !!‬חינזו‭¥1‬ אסיפות הסברה הודים המעונינים בפרטים על אפשרויות הלימוד בפנימית הטכנית של חיל החימוש, מוזמנים לפגישות האזוריות הבאות: ‭0 —‬ גלש כת הגיוס _כהיקה, רח' עומו כיאפ ‭.. 14/12‬ביום א' 12 במאי, בשעה ‭. 18. 00‬ • בלשכת ה;יומ 3גאר שבע, רח' יד ושם ‭. 22‬ ביום ב/ 13 במאי, בשעה ‭. 18. 00‬ צבא הגנה לישראל 1 _8זזזהו>ת_11ח‭_1_^1‬זו‭_^1‬ו‭^*‬זז_0ד‭¥1‬זזז_^_ו‭_^1‬זחד1ו1ן-י_^ ו—זזחזזז_1_ווזחוה1

_אחר 4 _ומות בחציהמחד ‭... ‬כן, שיחה בץ עירונית בין 4 אחה''צ 1־7 בבוקר נגולה רק חצי המחיר. \ נצל תעריף ם1זל זה \ זחסכת כספך. £ ‭/\10_*1‬ משרד הד1אר ‭_£/ |‬לי_~י‭_=? _\$ ‬

111 מכון ר3מך למד? ‭8_£7138‬ ררזובררנ _מדרשת פ>נברג _ע\ל מכון ו>צכ_1ן למדע לש:ת הלימודים תשכ"ט ‭(1968—1969)‬ יתקבלו תלמידים ללימודים לקראת התואר השני "מוסמך" ‭(\_150. )‬ במגמות: מתמטיקה שמושית _פיסיקהי (נס"ונית ותיאורטית) _גימיה מתקבלים מועמדים בעלי התואר הראשון "בוגרי ‭(6. 30)‬ של מוסד מוכר להשכלה גבוהה בישראל, או בעלי תואר מקביל ממוסד מתאים בחו"ל. בקשות לקבלה יש להגיש עד לתאריך ‭? . 31. 8. 1968‬ הבקשות שתגענה למזכירות המדרשה אחרי ‭31. 8. 1968‬ תובאנה לדיון רק בסקרים יוצאים מהכלל‭;_ ? .. ‬ הלימודים יתחילו בסוף אוקטובר ‭. 1968‬ ההרצאות והמעבדות תתקיימנה במכון ויצמן למרע, ברחובות. תקופת הלימודים נמשכת שנתיים, כולל עבודת נמר. סרטים נוספים, כולל אינפורמציה על תכנית הלימודים וכן טפסי הרשמה אפשר לקבל במזכירות המדרשה, מכון ויצמן למדע, ת. ד‭, 26. ‬רחובות (טל‭, 951721. ‬שלוחה טסי ‭. {598‬ קבלת תלםיהם בעלי התואר . מוסמך- ‭(1*1. 3^)‬ לעבודת דוקטור, נמשכת כרגיל. מזכירות, מדרשת פיינברג של מכון ויצמו למדע

המועצה המק־ומית לרוחם טלפון ‭242 — 205‬ ירוחם ת. ד‭1. ‬ ? מגרז ‭6 / 68‬ המועצה המקומית ירוחמ מבקשת הצעות לריהוט בי‭_?1‬ גוער במקומ. טיפרטים אפשר להשיג במזכירות המועצה, את ההצעות יס להגיש במעמסה סגורה כפולה ובדאר רשום למזכיר המועצה עד ל־‭. 31. 5, 68‬ על המציע לצרף להצעתו שטר בטחון או ערבות בנקאית בשעור של ‭109'0‬ מערך הצעתו. המועצה אינה מתחייבת לקבל את ההצעה הזילה ביותר או כל - , צעד. שהיא. פ מענית — ראש המועצו!

תכניות ;לעליה מארצות־הרורחה משא?מוקדם בקרב המועמדים לעליה ימנע _כשלרנות.

‭'_5‬_ל_1 הדיונים כשאלו!העליה, ב‭-??-‬ו ממשלה, במוסדות המיישבים, במפלגות ובעתונים‭;, ‬ו_*פשך לקבל לוקק שכל העולים מארצות הרווחה כולם עשירים נגופלגים, ולא היא. עולי המערב, שאינם זקוקים לא " לעצת־. ממשלה ולא לעזרתה ־ מעטים הם, ואילו הרוב אין לאל יד י ם להסתדר בלעדיהן- בעלי ה־ אמצעים -שביניהם אין הונם מס־ פיק־ להקים מפעלים עצמאיים, וב־ ע?י המקצועות החפשייט והמומ־ זזים שבתוכם נזקקים לעבודה ול־ _קו_^כון לא־פחות מעולים אחרים, כיום אין לחלוציות המשמעות שהיתר, לה בעבר. אז מובנה היה ןצירת י ערכים חברתיים, לאומיים _ותרבותיים, הסתפקות במועט וק־ _יום_^_עצמי _־ ללא הזדקקות לזולת. עכשגו תכליתה הוספת קניינים ? הטריים ומדעייט למען הגברת עוצמת המדינה והעלאת רמת ה־ _ת7ים‭_;. ‬בתוכה. . - או_|מ רמת החייט הגבוהה היא בנתינת אליה וקוץ בה. מצד אחד התעשרות קלה על חשבון הזולת והתנשאות _ומותרות־ראווה, ומצד •שניהגנסה דלה וחיים רבי, סבל ‭. _^‬ _ופצועה. עולי המערב, שיש להמ בהירה, לא יקבלו עליהם את הדין _נלא יסכימו לחיים ירודים בארץ. א?ה. טד. ם שמצבם הורע כאן, שבו _?ל עקבותיהם. כן היה עד עכשיו ובר יהיו!גם להבא.

־•?אגן להשלות אנשים בתקוות־ שווא. אדם, שאין סיכוי לסידורו וכארץ, אין להרשות לו לעלות, ואם:י מעלים אותו חייבים לספק לו י עבודה מכניסת במקצועו ודירה _פתאימה למעמדו. הדעה, שישראל אינה חייבת לעולים יותר מש־ הייבת אמריקה למהגרים, אין לה ?על סה שתסמוך. לאמריקה נוסע מהגר מרצונו, ואין אף אחד _זזייב. לסייע לו. לא כן בישראל. אנו טוענים, שגורל המדינה תלוי בעולים, ואם _ו:_ך הדבר, שומה ?עליה לדאוג להם, אפס, דאגה זו אינה מחייבת להיגרר אחר הזיה משלה. . " -מתיישבים. יציבים ההצעה להעלות אלפי סטודנטים ללימוד במוסדותינו על חשבון הכלל היא בזבוז מיותר. אקדמיים אפשר להביא לפי הצורך בלי הו־ צאות כאלה. עוד לא קרה שנבקש מומחים בגולה ולא נמצאם, ואין כל הכרח שהסוכנות או הממשלה יוציאו הוו־תועפות על הבנת אק־ לטייפ מן התפוצות. ? והארץ זקוקה לא רק לאקדמיים, אלא גם לאיכרים, ואיו הרשויות הלאומיות חייבות לראשונים יותר מאשר לאחרונים. כשם שאין נות־ נים‭. "‬לאיכר נחלת חינם, ועליו להחזיר למוסדות המיישבים את כל הסכומים שהושקעו בהתיישגו־ תו, כן אין לתת השכלה גבוהה. חינם. אלא בצורת הלוואה, שהלומד יחזירה בהיכנסו לעבודה. שנית, יש לאפשר לסטודנטים ב־ אל‭. *‬להשתלם בבתי־ספרנו לפני שמאפשרים. זאת לסטודנטים מן התפוצות.

גם גיוס מתנדבים לשנת שירות איננו קולע אל המטרה. מתנדבים אלה מטלאים אמנם שירות י גדול לעם וראויים לברכה, אך הם לא יפתרו את בעיית הדמוגרפיה המט־ ולידה אותנו. אחרי ככלווו הכל

מאת אהרן נאמן הם דומים יותר לתיירים מאשר לעולים, ואינם מוסיפים משקל לי_3ינות הישוביט הקיימים. יתרה מזו. אם שנת־שירות היא תרומה ציונית, הרי נזקה גדול מתועלתה. באשר כל יהודי יעשר, לו את חשבונו: אם אפשרי לצאת ידי הוכה לאומית בשנת שירות, : למד. לעלות לישראל ? תפקיד בונה ויוצר, סגן ומבצר, ממלאים רק המשתקעים בארץ. היא נאבקת על קיומה וזקוקה _ל־ מתיישבים יציבים, בעלי הון ועובדים, מלומדים ויוצרים‭,, ‬ שיקשרו את גורלם בגורלה ויקדישו את כל כוחותיהם לפיתוחה ולהגנתה.

תכנון מחושב _זווסר־האימון בנכונותם של יהו־ די ארצות־הרווחה לעלות לשם התיישבות, הרווח בץ0 אצלנו — קלוט מן האוויר. ההטפה הטופ־ שטת לעליה והתגובה האדישה עליה אינן משקפות את המצב לאשורו. שכן לא כל התגובות שליליות, וגם רבות מן השליליות מותנות הן, ואין להסיק _קהן מסקנות חותכות. אילו פנו אל אחינו בתפוצות בהצעות ממשיות לעליה 1ז!ם דחו אותן, או , לו נעשה מחקר טדוייק ביניהם והוא הוכיח את יחסם הש־ לילי אל העליה — אז אפשר היוו לפסוק . הלכה. אבל כל עוד . לא הוצעו הצעות כאלה ולא נערך מתקר כזה, הרי כל. הדעות הנשמעות עכשיו הן סברות־כרס בלתי־ משכנעות‭;.. ‬ בו־בזמן שמכל צד נשמעים חששות כבדים לעתיד העליה, מתפרסמות גם דעות הפוכות. כשנש־ אל הרב פסח זכריה ליבוביץ, נשיא הסתדרות הרבנים האורתודוקסית בארצות הברית: אם ה־ ממשלה והסוכנות יפרסמו תוכנית לקליטת העולים‭-, ‬ היעלו יהודי אמ־ ריקז!לארץ ישראל ן — השיב בחיוב והוסיף: . בחדשים האחת־ ניט העברנו למשרדי הסוכנות רשימה של אלפי משפחות באמריקה שהחליטו לאחר מלחמת ששת הימים לעלות לארץ ישראל וה־ מחכות ל, אור ירוק' מישראל, שעם בואן יימצא להן -שיכון מתאים ותעסוקה הולמת" ‭. )‬דברי ‭. (68. 1. 12‬ ושר העבודה יגאל אלון, בשובו

משליחות בארצות הברית ובאנגליה, אמר בכינוס העתונאים היהודים בירושלים: , אנו עדים ל" תופעה מעודדת של יהודים המובנים לעזוב את ארצותיהם ולעלות לישראל, אפילו בידיעה שכאן צפויה להם משכורת קטנה יותר ורמת־חיימ נמוכה יותר. ה3 מעמידים רק שני תנאים: שיאפשרו להם לעסוק במקצועם, אפילו בע־ יירות־פיתוח, ושדרן _הטיפול בק־ _ליםתם תהיה. נאורה יותר* ‭, 0‬דבר* ‭. (68. 2. 18‬ בדי להפסיק את הניחושים על העליה, מן ההכרח לערוך משאל בין אחינו בתפוצות ולשמוע מה בפיהם הם. על ההסתדרות הציונית בכל ארץ . לפרסם קול קורא מעשי ומסביר בעתונות היהודית בנוסת מעין זה: לרגל הגצחון המפואר של ישראל במלחמת ששת הימים מורג - שת התעוררות גדולה בץ יהודים רביס לעבור לארץ ישראל. למען לא תבוזבז התעוררות זו לריק, הכרחי לדעת מי וטי מתכונן לעליה, כדי שאפשר יהיה לתכננה

ולהבטיח את הצלחתה. לשם כך אנו מבקשים מכל יהודי החושב לעלות ארצה להודיע לנו י את כתובתו, ואנו נשלח לו שאלון לתכלית זו. השאלו!צריו להכיל בקשת פרטים על הגיל, השכלה והמקצוע, המשפחה, וכן יש לבקש תשובה על שאלות אלה: א) היודע האיש עברית, או מוכן לרכשה לפני בו־ או ארצה ‭, 7‬ב) היש לו קרובים בישראל, ומי ל. ם. _ז ג) מהו ההון שהעולה יוכל להביא עמו, באיזה מקום מעוניין הוא להתיישב, וב־ איזה מקצוע רצונו לעסוק‭, ?‬ לאחר שהמשרד הציוני בכל ארץ יקבל את התשובות על השאלונים, ישלחן לסוכנות בירוש־ לים, ויחד עם הממשלה תכין תכניות לקליטת עולים. לפי תוכניות אלה יוזמנו המועמדים לעליה בהתאם לסיכויי התעסוקה. תיכנון מחושב כזר, יביא ברכה גם לעולים וגם לארץ, ויתן דחיפה לעליה מארצות הרווחה.

מבקשים להכריז על שכונת הבוכרים כאיזור שיקום

עיריית ירושלים ביקשה ביסימ אלה מהנהלת הרשות לפינוי ובינוי אזורי שיקום במשרד השיכון להכריז על ל\כונת הבוכרים בצ־ פוך־מערב ירושלים כאיזור שיקום. סגן ראש העירייה ח. םינוב אמר בשיחה עם סופר "דבר‭, "‬כי באחרונה השלים המכון לתכנון ו־ פיתוח בע''מ, גהזמנת משרד ה־ שיכון ועיריית ? ירושלים, תכנית מפורטת־ לשיקום השכונה, שאושרה לפני מספר חדשים בועדה ה־ מקומית לתיכנון ובנין. ח. טרינוב אמר עוד, כי כאשר תכריז הרשות לפיגוי וביגוי אזר רי שיקום על שכוגת הבוכרים כ־ אתר שיקום, תיגש עיריית ירושלים לביצוע התכנית — הכוללת הריסת מבנים והקמתם מחדש ו _ס־ לילת כבישים ומדרכות!הקמת מרכז מסחרי לתושבי הסביבה !ה־ קסת מבנים לבתי־םפר- ומועדוני ;גי'ני_. ‭, -.. , ? ‬

ראש העיריה צריך להיבחר במועצ‭. 1 ‬

דרושים תיקונים בחוק שימנעו _אגשרות עריקה

‭*"9‬ הצעד. לשנות את שיטת בחי־ | ן רתם של ראשי־הערים, ולהע־ מידם לבחירה אישית, נפרדת מזו של חברי המועצות העירוניות, נשענת על הרצון למנוע אפשרות להדחת ראש־העיר בעצם תור־ כהונתו — למנוע כלנתריזם, לבטל את התופעות השליליות של מקח וממכר, טכסיסי _שטור־לי־ואשמור־ לך, הענקת־ סמכויות והטבות ל־ מפלגות, או, רסיסי־טפלגות, המלוות תהליכי הרכבת הקואליציות העירוניות ובחירת ראשי ערים, ונוסף על כך להעניק, בדרך ה־ בהירה האישית, משקל ומעמד מיוחד לנושא הכהונה הרמה של ראש העיר. אגב כך מציעים להעביר לראש העיריה סמכויות, שלפי החוק הן עתה בידי מועצת העיריוז. בין _השיטץ מוצא אתה בנוסח ההצעה גם את המגמה ל־ העביר מן העולם את מוסד הסגנים לראש העיריה. לפי ההצעה ייבחר ממלא־מקום לראש העיריה רק בשעת דחק — במקרים ש־ ראש־העיר לא יוכל, מטעמים שונים, לשמש, בתפקידו. הבת נבדוק את מידת התועלת העשויה לצמוח מהצעות אלה ל־ מינהל דמוקרטי מתקדם, תקין ויעיל. אין ספק, שרצוי לצמצם _ככל־ האפשר את האפשרויות להדחתם של ראשי עיר או ראשי מועצה, ביחוד אמ יש בהן טעם של קנוניה. אפשרות זו נובעת, בדרך כלל, מן ? העובדה, שחבר־מועצה נוטש את הסיעה, שבשמה ובכוחו! גבחר לתפקידו, ועריקתו יוצרת רוב למועמדי רשימה, שלא לד. הביע הציבור את אימונו מלכתחילה. כן רצוי מאד וחיוני לטהר את האווירה העכורה, המתלווה לפעמים להרכבת קואליציות עי־ חניות ולמנוע _מקח־וממכר וכיו''ב סחיטות והטבות־גוסלין. י

דרושים תיקונים בחוק עם זאת נראה לי, כי לש6 השגת המטרה הראשונה אין הכרח להמיר שיטה בשיטה. אפשר להשיג זאת בדרך תיקון־חוק, שימנע אפשרות עריקה בעיצומה של תקר םת־כהונה. למעשה כבר עובדה הצעה הקובעת, כי המנדט הניתן לחבר מועצת העירית שייר לסיעה, לא לפרט, וכל הנוטש י את שורותיה חייב להחזיר לד. את הפקדון שבידו. תיקון י כזד. יטול את עיקר עוקץ. הבעיה. _גוסף על כך צריך לתקן את החוק הקיים : כך, שלהדחת ראש עיריה יהיה דרוש רוב מיוחס של ‭¥3‬ מכלל חברי המועצה. לעגין הםשא־ומתן י המייגע, ך הסחטני לעתים, בבחירת ראש עיר והרכבת קואליציה, הרי ההגינות מחייגת לומר‭., ‬גי גם בבחירות אישיות לדאשי־עיריה אין ערובה •שלמה לביטולו קל מי"מ לזה. אדרבה, סבירה מאד ההנחה, גי עוד ימיט רבים לפני מועד הבחירות יו8וזרו הבטחות, המועמדים ינסו לרכוש לב נציגי מפלגות אחרות, שבהם תלויה בעצם גם הצבעת חברי מפלגתם ואוהדיהם. לפי הצעת _ועדת־צדוק ייבחר בבחירות ישירות המועמד, שזכה במספר קולות גדול יחסית מכל מועמד מתהרה, כבר בסיבוב הראשון. עשוי להיווצר מצב שייבחר מוע־ מד שמספר המצביעים בעדו קטן ממחצית- 0ס0_ר: _הגוקרימ — ואף טי שזכה בעשריפ, ־עשריט־וחמישה אחוז מקולות הבוחרים. היהא בכך משום חיזוק מעמדו, יוקרתו ומשקל כהונתו של ראש-העיר לעומת המצב הקיים, שבו הוא צריך לזכות באמון של יותר ממחצית חברי המועצה ו

•אם נתקן את ההצעה, ויזדקקו לסיבוב שני ואף שלישי, וייבחר רק טי שיזכה ביותר ממחצית הקולות, נגיע לכך, שלאחר הסיבוב הראשון יתחיל מו-מ ביןמפלגתי, שפירושו יהיה מקח וממכר, דהיינו העברת קולות ממועמד למועמד. במשא־ומתן אישי כ ז ח לא נחסר, כמיבן, לא סחטנות ולא חלוקת הטבות וסיפוק תביעות של קבוצות וסיעות. אבל גם לאחר שייבחר מועמד אחת המפלגות בבחירות אישיות לתפקיד ראש העיר, לא תבטיח בחירתו, בקלפי אפשרות סבירה לנהל את ענייני העיריה. בארצות שבהן נהוגה שיטה זו, בעיקר אמריקה הצפונית (והעיר ניריורק היא דונמה מובהקת‭, (‬ יש לפעמים שרוב המועצה הוא בידי סיעה אחת, וראי_0_־העיריה הוא איש סיעה אחרת. מצב כזה עשוי להביא לידי שיתוק העיר. הבעיה אינה נפתרת גם על ידי הקניית סמכויות נוספות לראש העיריה, אף שהדבר רצוי בכל שיטת בחירות. בכל שיטה חייבים ענייני התקציב והמסים להישאר בתחופ סמכותה הבלעדית של ח־ מועצה‭.. ‬גמראש עיר מוכשר ביר תי לא יהיה פטור מתלותו זו במועצה. שליטתו במנגנון וזכותו לחתום חוזים לא יעמדו לו כאן. ראש־עיר. שאינו מהימן על מועצתו ניתן לכשלון. _ובכשלונו נכשלת כל. העיר‭.. ‬ אוטונומיה רחבה יותר

יש אוטריט, גי בחירה אישית של ראשי-עיריות תהא כעין פרוז־ דור לטרקלין, שהיא בחירות אישיות אזוריות לכנסת. זו היחה בעצם אחת הסיבות, שבגללן תמכו מוסדות מפא"י בשעתם בהצעה. אולט האטת היא, כי אין שום קשר נין שתי _הגעיות, השונות לגמרי זו מזו, באנגליה הארץ הקלאסית -של גחיויות אזוריות, נבחדימ ראשי עיריות על־ידי חברי המועצות, ואין שם בחירה אישית של ראשי ערים. ודאי, נכונה הטענה, שיש ל־ הגדיל את עצמאות השלטון המקומי ולהקטין את תלותו בפקידות והממשלה, הטמונה על המחוז ו־ משרד־הפניט, אגל הכוונה היא להעביר למועצה גבחרת את הסמ־ כויות החסויות עתה לשלטון המוניציפאלי, לגוף המייצג את רוב תושבי העיר, ולא לאיש אחד, ואפילו ד_*א מוכשר ופופולרי. ה־ דרישות לאוטונומיה יהיו צודקות יוחד, _והסיכוייק להרחבתה יהיו גדולים יותר לגבי גוף יציג של עשרות- נבחרי ציבור אבל לא יהיה סיכוי רב להגדלת האוטו־ נימיה לאחל שיחיל שינוי נשיטת הבחירות. אומרים, כי השיטה הקיימת מבי־ אה לריבוי פגניט, לכפילות ובזבוז כספי"ציבור ושאד פגעיט. מעוות זה צריך אמנם לתקון, אלא שמקורו אינו בשיטת הבחירות לכ־ הוגת _ראקרעיר‭5_?. ‬רשיו נעוצים

מאת משח _פלימן סגן ראש עירית חיפה בחוק, שלא הקפיד _להגבי?את מספר הסגנים. ואמנם עתה הציע משרד הפנים לצמצם את מספרם ולהצמידו לגודל הרשות המקומית. אלא שמכאן ועד ביטול כל _סמכות־סגנים וכל סגנות — רב מאד המרחק. האטת היא, שבצד ראשי־עיר שהקימו ט&של מוני - ציפלי לתפארת, פועלים סגנים ש־ הוכיחו כשרון וידע, יזמה, מעוף, מסירות לעבודה. יהא זה עוול, ובוודאי דבר-איוולת, לחלק את נבחרי הציבור לשניים: אלד. ש־ נועדו ל"גדולות‭, "‬ואלה שנןצרו כביבול לקטנות, כדבר ההצעה החדשה. סי שטוען, גי השיטה החדשה טובה מבחינת יעילות הביצוע, יכול אולי לטעון, וביתר תוקף, כי כדאי _לטגות אדמיניסטרטור, בעל־מקצוע. מויבשר, שיכלכל את ענייני העיר נ:יד כשרונו האישי. המסורת הדמוקרטית של אומה כשלנו דוחה התחרות אישית. שיטות "אמריקאיות" של ביגר _ה־

איםאז' זרות לרוחנו. חברתנו רוצה בחינוך שליחים מוניציפליים מוכשרים, המוכיחים ת_&יד מחדש את התאמתם לתפקידם. סכנה של בזק כפול בחירה אישית של ראש־העיר פירושה, למעשה, נטילת נשמתה של כל מועצה, נבחרת. כוחה הקונסטרוקטיבי והמשפיע ייהפך במקרה זה לכוח מפריע, העלול רק לעכב את אישור התקציב. יהיה זה גוף , _־ . טול השפעה, שאין רישומו ניכו _ושאיגו עשוי להטביע הותמו על חיי העיר. עצם המושג . דיור יתרוקן מכל משמעות, ואין צריך לומר, שלא יהיה אז טעם בוויכוח עקרוני. מרבים, אצלנו לדבר על כך, שאף חברי־מועצה צריכים להיבחר בבהירות אזוריות כנציגי השכונות‭-, ‬שהדי כל אחד מצווה לדאוג לשכונתו — נקיונה, בבישיה, גניה, תאורתה ושאר שירותיה. לא אכנס. עתה בסוגיה חשובה זו, ורק אעיר, כי לא אלה בלבד הם תפקידי וזבר המועצה. העיריה אי - נה משק בלבד. אך גם אם נניח,

גי תפקידם של חכרי־המועצה אמנם מ?גב‭— 7‬ הדי שאלד, גדדל'ה היא‭,,, ‬דאגה" _בשכונתו מהי ז שתדלנות!חיזור ע'ל נתתי פקידים לשם קידום עניני השכונה?הש־ פעה של _ממ־11 וסמכויות לא יהיו עוד בידי חבוי מועצה כזו — מה איפוא יעשו;אפילו יבליטו אחת לשנה, ביום הדיון בתקציב, את דאגתם לשכונתם — מד, ערך יהיד. לדברו יש טי שגורס, כי השיטה הת־ דשה תחזק את מעמד מפלגת העבודה בשלטון המקומי, תסכל קנוניות ביךטפלגתיות עוינות ר תמנע כל אפשרות להסגיר את ראשות העיר בידי סיעה אחרת. הנחה זו בטעות יסודה. ניתוק ראש הרשימה מהרשימה עלול להביא נזק כפול. ראשית, עלללים סיכויי הרשימה המפלגתית לחת־ מעט — אמ האיש המרכזי שלה אינו מופיע בה. שנית, עלולים רבים מחברי המפלגה ואוהדיה להצביע, בבחירות אישיות, בעד מועמד של מפלגה אחרת, אם יפעיל סה שקורין ‭,, ‬קפם _8ישי‭, "‬ או יצליח בתכסיסים. אט אין המועמד לראשות העיריה צמוד לרשימה המפלגתית, עלולים גם חברי מפלגה לראות עצמם פטו־ רים מנאמנות מפלגתית ולהצביע בעד הרשימה ולא בעד המועמד לראשות חעיריה. עם הקמת מפלגת העבודה (ואנו מקורם, כי גם >זפ"ם תצטרף לקראת הבחירות הקרובות, לפחות, למערך בבחירות לכנסת ול־ עיריות) מובטח ריב, או קרוב לרוב, בבחירות לעיריות, לרשי־ מתה בכל הארץ כמעט. נציג רשימתה ייבחר כראש העיריה בלי שיהיה צורך במיקוח מייגע ובחבטחות קואליציוניות למטלגות

אחרות. בחירת אישית של ראשי העיריות תוריד — בסיכומו של דבר — את ערכם ומעמדם הציבורי של -גלל נבחרי הרשות המקומית, תפגע בנוהל הדמוקרטי, תיטול את גשמת המוסדות המוניציפליים — אך לא תביא בעקבותיה שיפורים, שאי־אפשר להשיגם בדרך אחרת אף ללא שינוי שיטת־ הבחירות. לגן יש _לשלול הצער, זי מיסודה.

השרי , ספיר מזהיר מפני רגישות-יתר ללחצים חיצוניים

דברי. אזהה?מפני _רגישות־יתר ללחצים חיצוניים או לאיום בהידרררות מעשי־החבלה — השמיע בסוף השבוע השר יוסף ספיר, בהרצאתו במועצה העליונה לגעיות חברה וכלכלה שליד הסתדרות העובדים הלאומית, שנערר במלון "דבורה" בתל־אביבן

השר אמר, כי כל _רגישות־יתר ללחצים, אשר תמנע את יישום המציאות החדשה לדפוסי־קבע של קיום הדדי בינינו לבין שכ־ גינו — יהיה בה משום החמצת הזדמנות שלא בנקל תחזור, ואם תחזור — יהא זה במחיר יקר לכל הצדדים באיזור. הוא הוסיף, כי קרוב לשנה לאחר מלחמת ששת הימים, אנו בראשית המאבק להבטחת שלום של קבע באיזור. ‭,, ‬נק1דת המוצא היסודית הנראית לי _גמשוחפת לבל ה‭0_$‬גו־ לוו!המדיניות- השונות בתוכנואמר. השר — חייבת להיות ההכרה, כי המציאות הנוכחית באיזור היא ההזדמנות הנאותה לה־ שגת שלום של קבע אשר יבטיח לא רק את. בטחונה של ישראל אלא ייצור גם מציאות גיאו פוליטית חדשה. מציאות זו מסוגי לת להביא להשתלבות האדמונית של ישראל הדשה באיוור, יש, איפוא, להזהיר את עצמנו, לא רק שלא נחזור לגבולות הקודמים אלא גם לא למושגים ה־ קודמים על מקומה, מעמדה ותפקידה של ישראל באיזור‭. "‬ בדברו על בעיותיה הכלכליות של המדינה אמר השד, כי בטחון ישראל — פתרונו גם בעליה גדולה ובמשק לאומי בריא, ה־ יכול לשאת על עצמו את מרבית העול הכבד של בטחון, קליטת עליה ומדינת־רווחה. ‭,, ‬מן המוסכמות הוא — אמר

י. ספיר — שיצאנו במשך מחצית השנה האחרונה מהשפל של המיתון. ההתאוששות מתבטאת בקליטת עובדים מובטלים וחד־ שיט וצמצום מטפר מחוסרי־הע־ בודה, הגברת ה‭!>‬עילות המשקית, הגברת הצריכה וגידול ביבוא, ובאופן _בלתי־צטיי — _קפאון כולל ביצוא במשך החדשים ינו־ אר־אפריל ‭. 1968‬התפתחות זו היא תוצאה של תעסוקה מוגברת במערכת המשק הבטחוני ואוירה אופטימית בציבור הרהב, המביא‭, 7‬לנטייה לצריכה‭., ‬_לאחר תקופת הימנעות והתאפקות במשך השנתיים האחרונות. השר ציין, כי אין מקום והצדקה לחשש של עליית מחירים _כתיצאה מעליה בביקוש, אך מאידך כבר קיים חשש. רציני לאינפלציה על־ידי ערעור יציבות ה־ שכר, בכך שנוצרו כבר בחלקים מסויימים של המשק מוקדי מח־ סור בידיים עובדות, בעיקר מקצועיות. השר עמד על הצורך במציאת משאבים חדשים לכוח־אדם וציין, כי הציע לבוא לכלל הסכם עם האיגוד המקצועי על שיטה של השאלת עובדים לתקופה מסויימת של שנתיים מהמשק הציבורי ל־ מקומות העבודה הפנויים המצויים. בפועל והדורשים ידיים עוב־ דות, שכן מן המוסכמות הוא ש־ יש עודף עובדים במנגנון הציבורי, ובעיית הניידות על־ידי פיטורים קשורה בקשיים גדולים,

למרות המלווה יישארו בין הציבור מיליוני ל"י בתוצאה מההקלות במס

ספיר בשיחה עם עורכי לילה בעתונות

על שורת שאלות המתעוררות בציבור לקראת פתיחת ההחתמה על מלווה הבטחון י החדש, השיב שר האוצר פנסח ספיר בשיחת־רקע עם עורכי הלילה של העתונות היומית.

במהלך השיחה, שנערכה ב־ ‭,, ‬בית סוקולוב" בתל־אביב, מטעם י1א עורכי הלילה של העתונות היומית, אמר השר, כי כל מה שהממשלה עושר, נעשה רק ל־ הבטחת קיומנו ושמירת בטחון ישראל. הוא הוסיף, כי ביום העצ־ מאות הקודם לא היה איש יכול להעלות על הדעת, שכעבור שלושה שבועות ירעמו התותחים ויתהוללו קרבות־שריון בהיקף גדול יותר מאלה שניהל מונטגר מרי במלחמת העולם , השניה. גם כיום אין איש יכול לומר בוודאות שהדבר לא יקרר. שנית, כך שעצם קיומנו הפיסי מוטל על הכף. משום כך. הביע את תקוותו, כי תשרור אווירה טובה לקראת ההחתמה על המלווה. השר התייחס להחלטת הממשלה לגלות את תקציב _הבטחון, וציין כי הוא לא ראה בכך סוד צבאי, חשבתי שחלק מן העם יחדל להתאונן " על מסים כבדים, כאשר ידע את היקף תקציב _ה־ _בטחון‭, "‬אמר ספיר. כן ציין השר, כי יש טוענים שהממשלה הכריזה על הקלות במיסים, בעוד שלאמיתו של דבר היא חוזרת ונוטלת בצורה אחרת את אותם הסכומים שוויתרה עליהם. על כך אמר השר, כי עובדה קיימת היא שבוטלו מלווה הקליטה וחובת תשלום מס הכנסה על דירה, הוקטן למעשה מס הרכוש, ניתנה _תוספת־ניבוי לילד

השני והשלישי ועוד. כל הקלות האלה מסתכמות במאו_, ־: מיליוני לירות, ומאות מיליונים אלה יש־ ארו בידי הקהל גם אם יקנה _מלווה־בטחון. השר הדגיש, חזור והדגש, כי מדובר במלווה מרצו‭, ;‬ כך שלא ינקטו כל סנקציות נגד מי שיסרב לרכוש את המלווה. לשאלה אם הממשלה לא ירעה מלכתחילה שתהיה זקוקה לכס־ פיט נוספים הסביר השר, כי כבר כאשר הודיע בכנסת על הורדת הסיסים ציין במפורש שהוא עושה זאת מתוךנקיפת לב‭, "‬שכן ידע כבר אז שצפויה " דרישה ל־ סכומים נוספים. ואכן, בעקבות ישיבות ודיונים רבים הוברר ל־ אחר מכן שדרוש חצי מיליארד נוסף.

הודחו 8 מושלי מחוזות במצרים

_למטאטא הטיהורים" החדש, ש־ הניף נאצר ערב משאל־העם האת־ יון, נכנס אתמול לפעולה כשנמסר על העברתם לגימלאות של שמונה מושלי מחוזות במצרים, בוצעו גם חילופי תפקידים בין כסה מחילי מחוזות אחדים.

סיעת העבודה בעיריית אשקלון עזבה הישיבה

גל חברי סיעת העבודה במועצת עירית אשקלון עזבו ביום רי בערב באורח הפגנתי את ישיבת המליאה, כמחאה על כך שהקואליציה סירבה להסיר מעל סדר יומה סעיף של הגדלת ה־ הקצבה למיקווה. עם יציאת אנשי סיעת העבו־ דה, שהיא באופוזיציה, נוצר מצב של חוסר קוורום והישיבה הופ־ סקה לזמן מה עד שהקואליציה הזעיקה חבר גח"ל שנעדר מהישיבה ואז היא נמשכה _כמתיכנן, בעיריית אשקלון נוצר מצב קשה להנהלה הקואליציונית, אחרי הקמת הסיעה המאוחדת של מפלגת העבודה, דבר שגרם לפרישתם מהקואליציה שי 2 חברי רם"י לשעבר. כיום _ניחרו בקואליציה 6 אנשי גה"ל ו־2 אנשי מפד"ל, בעוד שהסיעה המאוחדת מונה 7 נציגים והיא הגדולה ביו הסיעות במליאה.

בנסיעה "לא היה ענייך י

שגרירות צ'כוסלובאקיד. ברומא הסכימה עוד לפני חדשים להעניק לכתבת מקול ישראל בעיר זו, לויה רוקח, אשרת־עתונאי לסיקור המאורעות בפראג, מתוך יחס לבבי והבטחה להעניק את כל ההקלות ?אפשריות לשידורים מפראג לי־ רושליםו אולם מנהל חטיבת ה־ חדשות של ‭,, ‬קול ישראל" סירב לאשר נסיעה זו, בנימוק ש"אין זה םענייך. מסתבר שסירוב זה נעשה — ללא התייעצות עט _משרד־החוץ ו־ אף לא עם הוועד המנהל של רשות־השידור — כמה שבועות ל־ פני שהופיעו בעתונות הישראלית הידיעות כי שר החוץ מר א. אבן מתכוון לברר בעת ביקורו במדינות סקנדינאוויה מה כוונות ה־ צ'אכיט כלפי ישראל‭. "‬ _יצויין עוד כי נספח העתונות בשגרירות הצ'כוסולובאקית ב־ רומא הדגיש י בשיהתו עם כתנת ‭,, ‬קול ישראל" כי "גבולות ארצנו פתוחים עתה לכל, ללא כל חפ־ לייה‭". ‬

המרכז0 לבירור ובילוי גע'מ חולון מכרז המרכז לבידור ובילוי בע"מ מכריז בזה על קבלת הצעות לעמודי תאורה בבריכת השהיה בש&ח מרכז הבידור. את חומר המכרז אפשר לקבל במחלקת ההנדסה ק:ל עירית חולון בכל יום בין השעות ‭12—5‬ לפנה"צ (חדר מס‭(115. '‬ תמורת תשלום של ‭20. —‬ ל"י. י?ו להגיש ערבות כספית או בנקאית בהתאם לדרישות של גזבר העיריה בשיעור של 696 מערך ההצעה, לתקופה של שני חר דשים, אחרת לא תובא ההצעה ־ י ? לדיון. . את ההצעות יש להגיש במעטפת סגורה, למזכיר עירית חולון, לא יאוחר מיום ‭27. 5. 68‬ שעה ‭. 17. 00‬ המרכז לבידור ובילוי בע"ט אינו מתחייב לקנל את ההצעה הזר לה ניותר או כל הצעה שהיא, ‭. 8‬אילון ראש עירית חולון ויו"ר מועצת המנהלים של המרבו לבידור ובילוי בע"מ

בליל-שבת‭, 17. 5. 68, ‬בשעה ‭8. 45‬ עתוו העתונאים טסי ‭(530) 26‬ בתכנית: חבר הכנסת שמואל טיקוניסן אריה ניר - נציב שירות בתי־הסוהר! ד"ר אלי יוסטיץ-דיין - תערוכות ישראל בעולם! העתונאי אלכסנדר קלוגמן - מדוע הותקסתי בפולין ו מרים זוהר - שחקנית "הבימה‭. "‬ עורך ומראיין - אלימלך רם כרטיסים — ברח' קפלן ‭, 4‬בשעות ‭8. 30‬ בבוקר עד 7 בערב 1 _ביוק ר — עד שעה 1 בלבד.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩