⁨⁨דבר⁩, 26 נובמבר 1959⁩ — ⁨Page 1⁩

משק גבעת וו"ם איחוד

_לו־ג?_מחלת הפה והטלפיים הוטל הסגר חמור על המשק הטו מבקשים מ_38רינו וקרובינו להמנע מבקורימ עד להודעה הדשא.

‭;""" ‬

‭"#‬י*_י "•*• שלמה גבעון ‭** *‬ א*יד ר' י צחק ל'ל משתתפת םאבלד הגטד הסתדרות _חפקיריפ 8ני‭*)‬ תל־אגי_* המזגירות

‭)**‬ א* שהשתתפו _ביגוננו ע> מווו

אפרים נחום פרחיהו _*

1תונה תודתנו העמוק* אשתו 8וניח בגו וכלתו דניאל ושושנה 8דנח81 זחגכדיט

־

אנו מגנים מרה את פטירתו הטרגית של עובדנו הותי?

שמעון קונה יי

ומביעים גזז!את _השתתפותנו הכנה למשפחה השכולה מנהלייצהר' " חרושת שמנים ישראלית 3ע"ו>

למשפחת קונה

אבלים אנו אתכם _נאסונכם המחריד במות חברנו הותיק

שמעון קונה _ל‭>" ‬

ומשתתפים _גיגונכם ללא 1ח0 פקידייצהר' " חרושת שמנים ישראלית בע''ט

הסומים ומזועזעים על מותו הטל9י של חברנו הותיק

שמעון קונה *

שנספה בתאונת עבודה וגביעים אוו _השתתפותה בצער אשתו, ילדיו ומשפחתי עוכרי המסגרתיצהר''

"

הגברת חיה ליכטנשטין לבית _ויצמן

איננה

מהלוח?תצא היום, יום חמישי ‭26. 11. 59, ‬ בשעה ‭11. 30‬ לפנה"צ מבית החולים "הדסה* רה' מזא"ה, תל־אביב, לבית העלמין בקרית־שאול.

המשפחה המתאבלת

ביגון קודר אנו מודיעים על מותו ללא עת של בעלי , אבינו, אחינו, ניסנו, דודנו וקרובנו היקר

פרופסור |למ_| בן ר' יהושע מרדכי ז"ל

רוזנבלום

_חוגא לקבורה בפאריס. המתאבלים 9ר: חוה, שולמית _ואטתר תזגגלוט, פאריס משה ואירית _רוזנבלופ, חיפה, ג'ניה רוזנגלו‭, 8‬ירושלים, שולמית ויצחק _אלחגן _רגינוגיץ, תל-אכימ _ב_3יהט _וקרופיהמ.

, ,

יונה ברמן

לבית _סתבניונר

א י נ 1 מ פטר‭3 >1‬יופ ד‭<'8, '‬ד _חשון תש"ן ‭(85. 11. 59)‬ שרויים 8_אנל 8נר

_המשפחה על מועד תלויה — גמודעות מייחדות

‭()‬ 1

לשולה והילדים את&ם פאב-ל-פם הכפר

‭*_- *‬ מאיר פאליק *

_חפריו לעבודה בתעשיו?הצ‭**_3‬מ סקטור ההשכרה -

‭'' 1‬אי־ _?י‭1_* "_-‬ו‭1! 5‬ מ מכונו; ‭1^*0‬ ו ‭| |‬ עם ג _משאפות ‭1. ‬ "אל־בן‭. *‬ט‭23859. *‬ ו‭1*'? ‬

אנו אבלים על מות חברנו לעבודה ‭| |‬ מאיר פאליק * _ומשתתפים נ1נ*ר מ3שפ‭>#1‬ עוי_&ךי קיית-תעי_* .

‭/ /. < 1‬ תדל _ויסועקי

סקנמה כ23ו! ‭- _‬ ו ‭^^ 1±‬ _י1נ‭_^:, 111111!@1‬י*

‭1" 1‬ ח ‭1", ‬י" 1 ו "יי" ו

על מותו הטרגי על משמרתי בעבודה של חברנו היקר והמסור קונה שמעון ז‭*"‬ אבלים המשתתפים בצער המשפחה הועד וצבור עובדי " יצהר''

פעילות מאחורי הקלעים בארם לניסוח החלטה בשאלת הפליטים

אין תומכים בהמלצת האמרשלד לקליטת הפליטים בארצות מגוריהם

‭. ;‬מאת חנה זמר, טופלת , דבר' גארח־ג מרכז א י'' ם‭25, ‬ (מייחד ל"דב"ר‭—. (‬ מדינות אחרות באו''ט פעילות מאחורי הקלעים ומעלות רעיונות שונים לניסוח _הצעת־החלטה בשאלת _הפליטיס הערביים — אולם עד כה נמנעת ארה''_נ מלהבטיח את תמיכתה להצעה גלשתי.

הדיון בשאלה זאת _גמשך וספק א0 יסתייג!השבוע. בולטת העיב־ יה ל שעד כה לא התייחס שים נר ן_*ם _בהיוב להמלצות האמרשלד גדבר קליטה כלכלית דה־־פאקטו קול ה6ליטיט בארצות מגוריהם: הנואמים מגוש מדינות אפריקה־ אסיה ‭?>‬תקי6י אותהי ואילו הנוא־ טיח המערגייפ התעל&ו ממנה. חיה גרור _שהמלצה זאת לא זומצא _מקוט גהצןןת-חחלטה: _אולפ טפל, א8 חזו מראש שגט מדינאיט מערבייט לא ירצו _*הפתמד עליה אפילו גגאומי־

חט. לעומת זאת חוזריט הגל על ההחלטות הקודמות של או''ם המחייבות חופש- ברירה _לפליטיט פין שיבה ליישוג מחדש. מלבד להצעת ההחלטה הפקיסטא־ נית-אינדונסית המחייבת את הארכת כהונתה של סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים לחטש עונים, טתהלכיט עוד רעיונות נוספיט בצירופים _שונינ: כולם מחייבים את הרחבת הסוכנות לשנתיים, או לתקופה שלא תצוייןו יש המחייבים החייאת וז1דת־ה0י1ס, או הקמת גוף חרש, או סקר נוסף על* ידי משלחת או על־ידי מוגיר או"מ. אלה"ב: מוגבה לתמוד בהקפת ועדה

או החייאת ועדת־פיוס_, אולם איגה רוצה לכפות את הדבר על הצדדיסו ואילי _העלבים מחולקים בדעותיהם על כך. ארה"ב עומדת על תנאי , ההת־ קדמות לפתרון‭. "‬יש המעלים , איום‭, "‬ _שהסוואטיט יצאו בצעד מדיני ה6־ גנתי ויציעו לכסות את הוצאות הסיוע לפליטים, בקשר לכך אמר לי מקור אמריקאי: . שמענו איום זה כמה פעמים בשנתיים האחרונות _ול־ גביגו אין זה איום, משני טעמים: אט הסוואטיס רוצים לשלם — אדר־ בא, שישלמו — ממילא טרם הש־ תתפו בעול קיום הפליטים: שנית,

אגו משוכנעים שברה"מ איגה מוכנה להקדיש עשרות המיליונים הדרושים למטרה _1אונ במטבע קשה. להם נוח המצב כמות שהוא‭. "‬ שני הסנאטולים האמריקאיים, גור ומק־גי, החוקרים עתה את בעיית ה&ליטימ בטולוז התיכון, ישפיעו בדו"ח הסופי שלהט בהרבה על נבונות הקונגרס להקציב את הכספים הדרושים. הם אמרו _לעתונאיפ ששי־ _חותיהם בלבנון ובק8היל נתנו להט ‭,, ‬שמץ תקוה" לפתרון בעתידו אולם כאן לא ידוע על מה מבוססת תקוה זאת.

בן־גרריון_: , אנו מוכנים _^ד ון- בפתרון בעית הפליטים'

‭? . -. . >;?‬ א0שר לפתור את בעיית פליטי ערב אט המנהיגות הערבית _תרעה ‭£#‬י. ואנו מוכנים לדין על כר אתם, במישרין או בעקיפין — _$מר ‭1<‬ת9ול אחר־הצהריים ראש הממשלה, ד. ב ן ־ ג ו ר י ו ן לחפלי " ‭8!|‬ש|חי‭:1‬ הפרלמנטרית מקנדה שביקרו אצלו בלשכת _שר־חבטהון ‭??‬י"י ‭? -‬ י :י‭-\‬ יי ‭? ??‬ י *קריונ.

?גתשוגה לשאלה ע‭.. *‬הלקה של ‭*<‬ל‭5;*‬ ב6תרון כזה הסביד ראש ?פפשלה, בי אנו נוכל לסייע בשני *וסנים: א) על־ידי תשלוט פיצויים נגור האדמות הערביות!ב) על־־ידי _גסיוננו בהתיישבות ובשיקום פליטים, ‭>_3‬ז‭1_(‬ת מתוך הגנה ברוו;ה שהפלי - _גה צריכים להתיישב _בארצות־ערב נגח סוריה ועיראק, ש8 קיימים כל התנאים הדרושים־;לגד ־(שטח‭", ‬ >_גים וגר‭.. (‬ ראש הממשלה צייו לשבח את מיז־ םה הקנדית בקשר להקמת כוח־החי־ ייט של או"ם והוסיף שהחיל הזה _תורמ תרומה נכבדה לשלוט. הביי המשלחת שאלו שאלות שונית >ל בעיות החקלאות, מעליה י8יט וכן ברגר שיטת הממשל בארץ. *ל המשלחת נלוו מרת םרגרט מאר,

שגרירת קנדה בישראל; ‭>*‬ לוקר, המנהל בפועל ש יל המחלקה לחבר־ העמים הבריטי במשרד־החוץ, וסגר אלוף י. הצור, קצין הכנסת.

נקבע סדר־היום לועידה התשיעית של _ההסתלקות

הועדה המרכזת של ההסתדרות קבעה אתמול את _טדר־היום לועידה. התשיעית של ההסתדרות, שתיפתח ב־22 בדצמבר. סדר־היום הוא כלדקמן ;

א) נאום פתיחה — המזכיר הכללי של ההסתדרות, פ. לבון!ג) ברכת נשיא המדינה, י. ב ן־ צב יו ג) ברכת ראש הממשלה ד. בן-גוריון! ד) ברכותו ה) הרצאה על המדיניות המקצועית והכלכלית של ההסתדרות — א. בקרו ו) ויכוחו ז) הרצאה על בעיות תרבות וחברה — ר.

ברקתו ה) ויכוח ו ט) תשובות המר־ צים ו י) קבלת החלטות ו י"א) בחירת מועצת ההסתדרות ו י"ב) ועידת חברת העובדים, מיד לאחר נעילת הועידה התקיים הישיבה הראשונה של המועצה, בה ייבחרו המוסדות הבאים: הועד הפיעל, ועדת־הביקורת המרכזית, _בית־הדין העליון ומשפט חברים. כן _תתקייפ ישיבה ראשונה של מועצת חברת העובדים. הועידה תינעל 8־24 או _ב־25 בדצמבר. המשלחת לועידת מגגית ההטתדרות הועדה המרכזת קבעה אתמול את הרכב המשלחת לועידת מגבית ההסתדרות בארה''ב שתיפתח ביטים הקרובים. הברי המשלחת הם: נ. ו י ל י נ־ סקי, י. אלמוגי, עליזה שידלו ב ס ק י וש. זז ו ר ש. בשלב מאוחר יותר יצאו חברים אחרים, שעוד ייקבעו. המשלחת לועירת האיגודים המקצועיים כן קבעה הועדה המרכזת את הרכב משלחת ההסתדרות לועידת הקונפד־ ראציה של האיגודים המקצועיים החפ־ שייט, שתיפתח בראשית דצמבר בבריסל. חברי המשלחת הם: ר. ברקת, ע. חיות, י. וושצ'ינה, י. משל וסעיד זזליל.

"התקדמות משביעה רצוף בשיחות על הסיוע האמריקאי לישראל

מאת חגה זמי, סופדת , ד9ר" גאדה‭_3"‬ ואשינגטון‭25, ‬ (מיוחד ל"דבר‭—. ("‬ הדיונים על הסיוע האמריקאי לישראל לשנה זאת מתקדמים בצורה משביעה רצון - אמרו גאו מקורות ישראליים המצפים לסיכום השיחות בכמה סעיפיט

בשבועות הקרובים. שאלות הסיוע היו חלק מנושאי השיחה בין השגריר אברהם חרמן לפיו טי-ניסםו-החוץ האמריקאי כריטטיאן חוטר בפגישתם בשבוע שעבר. השיחה הוקדשה לסקירה כללית של יחסי שתי המדינות ולשאלות הנמצאות בדיון שוסף ביניהן, וכן לסקירת המצב במזרח התיכון. האופי המקיף של השיחה נבע מהעובדה שהיתה זאת למעשה שיחתו הראשונה של השגריר עט _מיניסטר־ החיץ האפריקאי. חוגי: השגרירות היש־ ףאלית בואשינגטון ט ציינים בסיפוק את הרוח הידידותית שבגישת הרטר: הם וזתרשטו י גפ מבקיאותו של מיניסטר־ החוץ האמריקאי _בפרסי־פרטים של בעיות המזרח התיכון.

המו'גן על עודפי-המזון הסעיפים הרגילים של הסיוע האמריקאי לישראל, שעליהם מתנהלות השיחות הם: _עודפי־מזון, מענק' ומלווה _טקרן־הפיתוח. בשאלת _עודפי־הטוון צריך היה השנה להתגבר על קשיים מיוחדים שנבעו. מהגברת היצוא הישר־ אלי. מוצרי־יצוא אחדים של ישראל — כגון שמן ובשר־עוף — נחשבים להת־ חלות יליצוא‭. -‬האמריקאי‭-, ‬ ואילו ביחס להתחרות מוצרים חקלאיים אחרים — כגוז ביצים — התלוננו מדינות אירופה אחדות. הטענה בשני המקרים היתד" גי לשןראל‭.. ‬רוכשת ? מאלה"ב עודפייטזון במטבע מקומי ומשתמשת בהם לעידוד הי‭1!1‬א שלה _על־ידי • הוזלות הוצאות־ הייצור. על קושי זה _במשא־וטתן מת־ גברו על־־ידי הסכם, _שעודפי־המוון שתרכוש ישראל במסגרת הסיוע יסופקו לשוק המקומי, ואילו בעד מוצרים _ה־ משפיעים במישרין על היצוא ישולם _בדנלזגייפ‭., ‬הספםגזה, י;ידנ‭, '‬ ב‭!5‬לגח את סיכום השיחות בסעיף זה. י י . ־ •

המעגל, והמלווה המענק, שיהיה השנה כמו אשתקד ‭7, 5 —‬ מיליון דולאר — ישמש לרכישות בשוק האמריקאי , ואף על כך עומדות השיחות להסתיים בקרוב. לעומת זאת תלוי סיכום הדיינים על מלווה _מקרן־המיתוח במידה רבה בחת־ לטת- ארה"ב אט להשתתף כבר השנה במימון העבודות של _מוביל־המים האר־ צי לניצול מי הילה. אלה"ב שוקלת עתה את הבחינות השונות של שאלה זאת הנמצאת בדיון מאז-נודע על ההשתתפות האמריקאית במימון ניצול מי הירמוך. כן מתנהלות כאן שיחות להטשד ההשתתפות האמריקאית גבנק לפיתוח התעשיה. שיחות אלו מתנהלות לרגל שהותו בואשינגטון של ג‭. '‬הגרטי , הממונה על _טשלחת־הסיוע האמריקאית לישראל, ארה"ב העמידה אשתקד לר־ שות בנק זה כ־20 מיליון לירות שהצ־ טברו בקרנות־התטורה האמריקאיות ב־ מטבע מקומי. בגלל ההתפתחות המ־ הילה של התעשיה יש לגנק צורן בהגרלת ההון החוזר שלו ודנים בחש־ תתפות אמריקאית נוספת בסכום של 20 מיליון לילות מקלנות _התמולה‭.. ‬ השפעת המדיניות האמליקאית החד־ שה של הצמדת מלווים מקלן־הפיתוח לקניות בשוק המקומי , על העזלה לישלאל, אינה ניתנת בשלב זה למדידה מדוייקת. אמנם בעבר היתד, ישלאל רוכשת ציוד, במימון מלוות הקרן. במדינות אילופה אשל. שם המחילים נמוכים כדי 20 אחוז ו אולם מילת מהו־ צאה הנוספת תלויה בגובה המלווה ובסוג הסחורות הנרכשות תמורתו.

ישראל-פרס ב־5 בדצמבר

מאת סופדדברי לענייני ספור ‭" 8‬ נבחרת הכדורגל הישראלית, היוצאת למחרת המשחק נגד נבחרת פולין למשחקי גביע אסיה בהודו — תקיים את משחקה הראשון בארנקולם ב־5 בדצמבר נגד נבחרת פרס.

ל0י תכנית המשחקים שנתקבלה אתמול במשרדי ההתאחדות תערוך הנבחרת הישראלית ששה משחקים. המשחקים בהודו ייערכו בשיטת ליגה (שני סיבובים) בהשתתפות ארבע

ט ינבחרות — הודו, ישראל, פרס ופאקיס־ יתהילה _- _עטז־ו המשחקים להיערך בשני בתים, אולם לאחר פרישתה של ציילון הציעה ישראל לקיים את המשחקים בשיטת ליגה וההצעה התקבלה על־ידי המארגנים, וזה לוח המשחקים של הנבחרת היש־ ראלית: פרס — ישראל ‭5)‬ בדצמבר) ו הורו — ישראל ‭8)‬ בדצמבר) _> ישראל — _פאקיסטאן ‭9)‬ בדצמבר‭. (‬את המשחקים החוזרים נגד שלושת הנבחרות הנזכרות תקיים נבחרת ישראל נ־ ‭14 _, 12‬ _ו־15 בדצמבר. _גיה־מ הצליחה להשיג את הסכמתה של ועידת 12 המדינות לענייני אנטארקטיקה בדבל הטלת איסול על פיצוצים גלעיניים ביבשת הקוטב הדרומי — על כך מסרו אתמול בואשינגטון מקולות דיפלומטיים. ‭/ /. <1 ‬

ג, מאיר התערבה אישית בשיגור הנציג

מאת סוקר , דגדהנהלת ההתאחדות לכדורגל החליטה אמש להיענות לבקשת שרת החוץ, ג. מאיר, ולצרף כמלווה למשלחת הכדורגל היוצאת להודו את נציג הועדה הביר משרדית _לקשרי־ס&ורט בינלאומיים, מועמד הועדה הוא אבנל ישראלי ממש־ לד החינוך והתלבות, שלת החוץ התעלבה אתמול אישית בסיכסוך שפלץ בין ההתאחדות לכ־ דולגל לבין ירד הועדה _הכין־טשלדית, דיל בלתנא, בקשר לצירוף נציג הוע־ דה למשלחת. • בפגישה שנתקיימה עט נציגי הגחלת ההתאחדות, צ. ברים וצ. פינקלשטיין, הסבירה שרת-החוץ את האספקטים חט־ דיניים והחשיבות בשיגורו של נציג הועדה הבין-משרדית. נציגי ההתאחדות התאוננו בפני שלת החוץ על נוסח המנתב האולטימטיבי שנשלח אליהם ואשל היתנה השתתפות הממשלה בהוצאות הנסיעה והקצבת מטבע _בצילופו של הנציג. כן הוסגר, כי הנהלת ההתאחדות לא תצרף את אבנר ישראלי להנהלת המשלחת והוא יסע כמלווה {לבר. ראש משלחת הכדורגל למסע זה יהיה צ. ברים, סגן יו''י ההתאחדות לכדור־ גלו י. _בן־בסט חבר הנהלה ו המאמן טאנדי , מעסה, שופט ו־18 כדורגלנים. הרכב זה אושר א0ש על־ידי הנהלת _ההתאחדות.

כתבי שלום־עליכם

הופיע פרך /י - האחרון ונמסל לחלוקה ל&ניפי "דבלי* אילת, _גאד־שבע, השרוך חדדה, טבריה, ירושלים, גתניח, עפולה, פתח-תקו-ה, ראשון-לציון, ־ רחובות רמת-גן _ותל־אגיג. י . י* ל. חות8ים מתבקשים לקבל את _הכלך במקום ההלשמה, בסניף או אצל הסוכן. . דבר* — מחלקת ההפצה

העצרת החליטה לדו בשמלת הונגריה

מרכז א ו " ם‭25, ‬ (ע"ץ‭—. (‬ שאלת הונגרית נרשמה, זו הטעם הרביעית מאז המרידה גשנה ‭., 1956‬על סדר־ יומה של עצרת או"ם. הויכוח, שיעסוק בעיקר במעשי הדיכוי בהונגריה, ייערך _בקליאת העצרת בשבוע הבא. ההחלטה לכלול את. בעית הונגריה בסדר-היום נתקבלה ב־57 קולות נגד (הגוש _הסוואטי ויוגוסלאויה) ו־15 נמנעים, ביניהם הודו, מארוקו וקע"ט. שש משלחות נעדרו מן ההצבעה.

פורטם תוכן לוחות הנחושת המצויים בירושלים העתיקה

מאת סופדני תרגום תכנם של לוחית הנחושת, השמורים זה כתשע שנים 8י תשלים העתיקה, ברשות ממשלת ירדן, פורסם בימים אלה בפאריו בצרפתית, על־ידי האב 7ה־11 בכתב־העת "דאתי ביבליק‭. "‬ לשי

תוכן הלוחות, שנמצאו במערות קמ־ ראן, נשמר עד עתה בסוד על־ידי ממשלת ילדן> אבל ידוע הדבל, כי אלה הן רשימות של אוצרות גנוזים, עם ציונים ורמזים על מקומות גניזתם. לוחות הנחושת היד _דבוקיט זה בזה והיה קושי רב לפתחם, והדבר נמשך ומן יב< יש להניח, כי ממשלת ירדן השהתה את פרסום תוכנם ער עתה, משום שניסתה לגלות את מקום האוצ־ לות הגנוזים. הטכטט ה ע בל י של הלוחות עדיין

לא פולסט. דה־11 סבול‭8, ‬י זוהימת אוצרות שנגנזו אתרי כשלון מרד _בללכוכבא. העולם המדעי מצפה בכל־ _יוךעיניים, זה כמה שנים, לפרסום הטכסט הסנסציוני הזה. החוקרים מעונ־ ינים מאוד להשוות ישימה זו עם יתר הידיעות על גניזת אוצרות המקדש. כידוע, מ9רו הבדואים קטעי־לוחות שונים למרכזי־עולם רביב ו&ר פוזר החוטר ההיסטודי החשוב על פני העולם גולו.

_בז־גוריה נפגש שנית ע ם נציגי אחה"ע_* - מפ"ם סיכמה עמדתה

מאת סו8ר . דגרהשיחות והדיונים לקראת הרכבת הממשלה החדשה _נמשט־ את־ מול במלוא הקצב. ראש הממשלה ד. _בן־גוריון קיים סגישה שניה עם נציגי אחה"ע בעקבות פגישה בין ועדות _המשא־ומתן של מפא"י ואווה"ע שהתקיימה אותו יום. הועדה המדינית של מפ"ם, וההנהלה של הציונים הכלליים, ישבו אתמול שעות ארוכות כדי לקבוע עמדת _מפלגותיהן להמשך השיחות הקואליציוניות. עם סיום שלב הדיונים הפנימיים במפלגות יפתח ראש הממשלה בשלב האחרון והמכריע להרכבת הממשלה שיסתיים כנראה, כמה ימיט לאחר הפתיחה _הרש־ _טיה של הכנסת הרביעית.

בעת ובעונה אחת עם השיחות הקואליציוניות קיים ראש סיעת מפא"י בכנסת ע. _גוברין, שיחות עט נציגי מפלגות שונות בענין בחירת יושב־ראש הכנסת. נראה כי שבחירתו של קדיש לוז לתפקיד

ב־19 בנובמבר קיבל בקרמלין א. נ. קוםיגין, סג1 נשיא מועצת המיניסטרים של ברה"מ (משמאל) את ה8םיר . _סייף־אל־איסלאנו גנבד־אל־רחמן, ראש המש־ לחת הממשלתית מתינז‭, 1‬אחיו טול נזלד תימן.

וה מובטחת על־ידי חלק גדול מהסיעות. במרכז השיחות הפוליטיות שנעלבו אתמול עמדו שתי פגישות עם אחה"ע. בשעות לפני הצהריים נפגשו הועדות לטשא-וטתן של שתי המפלגות (ל. אשכול, ט. נמיר, ע. גונריז מצד מפא"י:

‭. 0‬_גרטל, י. _בן־אהרן, נ. אלמתלינו ו‭. 8‬ ארם מצד אחה"ע) _לשיויה בת שעה וחצי. השיחה שנסבה על טיוטת קווי־ היסוד של הממשלה התנהלה כפי שהג־ דיל אחד הנוכחים . ברוח טובה‭. "‬עיקר השיחה היתה מוקדשת לבעיות כלכליות ושררה בה רוח מעשית. כתום השיחה החליטו שני הצדדים לבחור "ועדת ארבעה" בהשתתפות נמיל, גוב־ לין, בן־אהלן וצור להמשך הדיון על קוי־היסוד של _המטשלה. אטש 1פגש ראש הממשלה שנית בביתו _בתל־אביב עם י- טבנקין וי. גלילי לשיחה ממושכת. לא מן הבטב‭, 5‬ כי יימצא הסדר בעניו סעיף המשמעת הקואליציונית וייתכן כי אחה"ע ומפ"ם יגבילו את הנושאים עליהם יבקשו חו־ פש הצבעה מראש. 98־מ רוצה , _ממשלה מתקדמת־ הועדה המדינית של מפ"ם שמעה אתמול _דין־וחשבון על הטשא־ומתן הקואליציוני והחליטה מחדש על רצונה לתת יד להקמת "ממשלה מתקדמת" עב שלוש מפלגות הפועלים על יסוד מצע מוסכם. הועדה המדינית קבעה כמה הנחיות להמשך המשא-ומתן: בי־ טול שכר הדחק!חקיקת חוק גפני אבטלה!הנהגת ביטוח משפחתי כולל החל מהילד הראשון!ביטול הממשל הצבאי ושאל ההפליות לגבי המיעוט העלבי!הכלה מלאה בתנועות הנועל החלוציות ב&סגרת _בית־הספר הממלכתי ו שיתוף הון 0יטי במפעלים ממלכתיים בתנאי שיובטח באופן מוחלט דוג המניות וההכרעה לממשלה!הקטנת סס־ההכנסה בדלנות הנמוכות והגדלת הניכויים האישיים לבעלי משפחות מרובות ילדים.

, אין צורך לחקוק חוק' כן החליטה הועדה המדינית לתבוע שבהסכם הקואליציוני יהיו הסתייגויות בתחום מדיניות החוץ (יחסים עט גלמניה) וכן חופש הצבעה בעניו הממשל הצבאי ובכל הנוגע לשינוי שיטת הבחילות. הועדה המדינית של מפ"ם קבעה, בי אין _צולך בחקיקת הוק בענין האחליות המשותפת, אלא אפשל יהיה להסתפק בהסכם כי אם סיעו: בקואליציה תחליט להצביע נגד החלטות הפםשלה בענינים שאין עליהם חופש הצבעה, יגיש השל של הסיעה התפטרות לממשלה‭_,. ‬לשם ביצור האחריות המשותפת יוחלט על נקיטת אמצעים" - נאמר בהחלטה. הועדה החליטה גם שהיא רואה את המפלגות שהשתתפו בממשלה הקודמת כבסיס לממשלה הבאה, אך היא תתנ־ (סוף בעמוד ‭, 1‬טור ‭(6 ‬

בלונדון מצפים לחידוש היחסים עם ?ןע"ם בדצמבר

מאת דן פחטר, סו6דד8ד- גלונדון _־ לונדון‭25, ‬ (מייחד ל"דבר‭—. ("‬ יחסי בריטניה—קע"ם יחידשי רשמית ב־15 בדצמבר בדרג של _מיופי־כוח, ובתחילת השנה החדשה במעמד של שגרירים — סברה זו הביעי היום חוגים רחבים דיפלו־ מאטיים בלונדון. ל*י ידיעות, אשר הבר מיניסטריון־ לפ הו* דחה את יציאתי לימים אחזוץ הבריטי סירב עדייו היום לאש- דים.

רן, כגר נמסר לבריטניה שטו של יועץ _השגלילות המצלית בלומא כמועמד המצלי לפתיחת _הגלידות קע''ם בלונדון. קולין קלאו' הנציג המיוחד של _מיניסטליוךהחוץ הבריטי כיום בקאהיל ‭. —‬־ שכיהן בעבר בשגרירות בריטניה בישראל בימי השגריר הראשון סר אלכסנדר נוקס־הלס — ית־ מנה כנראה טיוסה־כוח בראש השג־ רירות הבריטית _בקאהיי.

"שיחות־גישוש" בין בריטניה לםעוידיה

לונדון‭25, ‬ (ע"ר‭. (‬גגדיטניה וסעודיה, אשר איגן מקיימות יחמימ די&לומטייט ביניהן מאז ‭_#2‬בר סואץ גשנת ‭, 1956‬החלו חיופ גשיחות־גי'שוש' על הבעיות המשותפות _" להן-הודיע כאן חיום דוגר מיניסטריון־ החוץ הגדיטי_. כפי שנמסר, _נעלגה אתמול גניו־ יולק סגישה בין סגן טיניסטל־החוץ הבריטי, דוד אולטסבי־גוי, לבין עב־ רול לחמן עזאם, נציגו האישי של הט־ לד סעוד. אולמסבי־גוד עמד תחילה לטוס הזלה במועד מוקדם יותל, או־

_גנראל יהוד* מברה"מ - בפאריס

מאת ישראל נוימן‭8, ‬ופרדבר" _בפאיייפ " פאריס‭25, ‬ (מיוחד ל"דבר‭—. ("‬ ה1נראל הסוואטי דויד דראגונסקי, שהגיע ביום ף לבאן כדי להשתתף בועידת המחלקה היהודית של הטפ־ לגת הקומוניסטית, אינו שולט באידיש והוא בא בלוויית מתרגם. דראגונסקי ממלא תפקיד גלתי־רשמי של דובר מטעם יהדות רוסיה ואיו ספק שהוא ינטה להבטיח לקומוניסטים היהודיים בצרפת, כי בברה"'מ לא קיימת בעיה יהודית. מגמת פעילותו היא למנוע ויכוח סוער בועידה על בעיית התיבות היהודית בברה‭''‬מ.

‭_ 1 31 ‬

מ. ד. / התיאטרון היהודי הממלכתי מוארשה, שבראשו עומדת השחקנית הותיקה והמהוללת אידה קאמינסקה, בתה של אם חתי־ _אטרון היהודי אסתר־רחל קאפינסקה, מגיע היום לביקור בישראל. כידוע, איו הוא התיאטרון היחיד בעולם בלשון אידיש. עוד יש תיאט־ לאות־אידיש בארגנטינה ובצרפת ו יש להקות זעירות באנגליה ובארצות־ הברית ואולי גם בארצות אחרות טע־ בל לים!יש אפילו שני תיאטלא1ת ממלכתיים באידיש ברומניה, האחד בבוקארשט והאחד ביאסי. ואף על־פי־ כן נבדל התיאטרון הוארשאי מכל שאר התיאטראות, לא רק ברמתו האמנותית אלא נעיקר בסמליות המיוחדת המתגלמת בו. עצם צירוף המלים . אידיש" ו"וארשה‭, "‬מאז השואה הוא מרעיד בלב כולנו נימים חזקות מאד — רגשי כאב וכמיהה עזים, _שבדרך־כלל, בחיי יום יום, אנו דוחקים אותם אל מתחי;לסף התודעה, משו0 שאין ביבלתנו _הנפר שית לחיות אותם ולחיות בהם בלי הרף. התיאטרון על־שמ אסתר־רחל _קאטינסקה הוא הגוף האחרון, שעודנו מגלם צידוף זה — אולי יותר כסמל מלדני, המתקומם נגד גזירת הכליה, מאשר כצורר אובייקטיבי היונק את חיותי מציבור של הטוני יהודים, ועלינו להחזיק טוב הלממשלת פוליו

על הבנתה לחשיבותו ולמשמעותו של סמל זה ועל שהיא יוצרת לו את התנאים לקיומו בכבוד. ~ לפני שנים מספר. בעמ _ביאוריו בצרפת ובבלגיה, זכה התיאטרון של אידה קאמינסקה להצלחה רבה! ל* לק אצל הצופים היהודים מ8זרח־ י אירופה שנהרו להצגותיו . ברגשות מעורבים של שמחר. ועצבות, אלא גם אצל שוחרי האמנות _מלא־־יהודיים, כעת זכינו לבואו של התיאטרון זול _לב־לבו של העם היהודי , אל הישונ הענרי, אשל חולל _סיפנד. הד ב‭>_9‬ מהלך ההיסטוריה היהודית, בהקימו חברה יהודית בריאה וריבונית, בעלת תלבות היה ומשגשגת, ששעליה פוו\־ חים לרווחת לכל יהודי באשר הוא. מאות אלפים מתושבי ישראל, כמוהם כתיאטרון הואלשאי, גם הס אידיס מוצלים מאש, ולבים מהפ טא_^תד. מפולת עצמה, שעל חורבותיה צפתה וגדלה מחדש להקה מופלאה זו. אל כאן, בארץ־היהודים, ט*ו האודים ע* תיקונם, הט וילדיהם אחריהם, ועיניהם נשואות יותר לעתיד מאשרלע־ בר. הפגישה ביניהם, בין _קהל־האידיס היושב בארץ ובין _התיאטרוךהאיד שבא מעבר משם, םן ההגדה שתתקיים באותה _אוילה _םיוחדת־בטינמ, המהולה שטחה ועצבות סלאגית, אשי אגו היהודים מיטיבים להכילה מ‭>5‬ שאל אומות העולס.

מ_^יב הלשונות" ל* נותר, כמובן, דבל. הלי חיה זה ריב בתוך משפחה אחת — משפחת המיליונים של יהודי םזרח־אירופה!ואיש לא פילל, שבד־ לך זו הוא יבוא על פתרונן‭80-. ‬ המיליונים _שממעלב לבונ אכלה חלג ואילו ההמונים שניצלו מטות ־גופני, פשוט שישבו ממזלו!לנהר — הריני היהודי ניטל מהם בזרוע, והנו אילמים עד היום הזה. ואף קי הכל יודעים, עדופק בהם ל-ב יהודי — אליהם אין התיאטרון היהודי הואלשאי יכול להגיע. חפ עודם "מחוץ לתחום‭, "‬ אסולים ב‭8>‬גע לכיי זיק של חיי תרבות, של חיי רוח יהד־ דיי_3_ן שמא יצית הזיק את נשמתם הכמהה, שיבשה בצמא לסלה יהודית חיה, והיתה ללהבה אד-־רה שתיראה מקצה העולם ועד קצהו‭... ‬ אנו, כאן בישראל, מקדמים בברכה את האורחים היקרים מוארשה, בברכה חמה היוצאת מעומק הלב. אנו רואים בהק לא רק תיאטרון יהודי טוב, שיסב גט כאן הנאה לצופיו, אלא גם מופת — סופת לעיקשות המו&לאה של העם היהודי , שבכל הר מנים ובכל התנאים הוא _טוצא דרך. לטיפוח ישוחו הרוחנית, לקיום הגדולה שבמצוות: קלא אמות גי אחיה‭. *‬ קיים חשש כי 15 אנשי הצוות של האניה ההולנדית "הולמגלך, טבעו בעת שהספינה ירדה למצולות לאורך חופה הדרומי של ניו-זילנד.

סרק לגין לשלוט הוענק אמש, ברומא בטקס חגיגי, לסופר _האיכליןי _הקאותלי דאנילו דולצ'י, _על־ידי הסופר הסוואטי איליה אהלנבורג.

תפלת הודיה במערת אליהו לרגל _זכיה של ‭1000. -‬ ל‭*" ‬

הטןל האיד פניו לגב' . מטילדה שלם משכונת אחוד, ילושלים, אפ י לשתי בנות, אשר זכתה בתה לוו? ‭,, ‬מגד" של "שמן" בסך של ‭? 1000. —‬ ליי. המשפחה המאושרת הגיעה. לחיפה יחד עם הסבתא לקבלת הפרס ואחל הטכס החגיגי נסעו; כל המשפחה בצוותא למערת אליהי להדלקת נרות ותפלת הודיה. ‭19, 526‬ משתתפים שלחו תשובו־. תיהם בתחרות "מנד'' והשיבו על השאלה ‭,, ‬טדוע אני מעדיפה שמן . מגד‭. "‬ ק.

תל-אביב, יום חמישי כ''ה בחשון תש'ץ* 26 בנובמבר 959ו (קנ ‭. (10483‬ _העורד ת. שורר תל־אביב, רחוב שינקין ‭. 45‬ ת. ד‭. 199. ‬טלפון ‭.. 23251-6‬ סניפים בארץ: תל-אביב רחוב אלנבי ‭!23251—6, 115‬חיפה רחוב הנביאים ‭14483—4, 27‬ ירושלים, רחוב הלל ‭. 3779, 24‬ אין המערכת מחזירה כתבי־יד. טחיר _הגליץ 175 פרוטות

לוויין אמריקאי לירח-היום?

_וושינגטון‭25, ‬ (ע"ז‭—. (‬ ד_. נ־ סיון האמריקאי להכניס לוויין כבד למסלול סביב הירח, עשוי _להיעלך ביום ה' (היום‭, (‬בכף- קנוורל — על כך נמסר ממקורות יודעי־דבר. משקל הלוויין הוא 169 ק"ג. הת־ קופה הנוחה לנסיוו מעיו זה מתחילה 8חל, והיא תימשך ‭. 4‬ימיט. סיכויי ההצלחה , של הניסוי האסדיקאי טוניט במיוחד, מ_^ום שבימים אלה נמצאים מסלו‭, ?*‬ר_^ז‭, ;‬גהירת_:ג3י־!ילמ3_־. ס בי2 י ה_*מש' בגילים קרובים ג יותר.

חוסיץ ללונדון

רבת-עטון‭25, ‬ (ע"ץ‭—. (‬ . המלך _וזוסיין, השוהה עתה בפראנקפורט, יגיע ביום ד‭'. ‬ (היום) לבון ויצא _ב־28 לחודש ללונדון, שם ינהל שיחות עט שלטונות בריטניה על הבעיות הנוג־ עות לשתי המדינות" — אפר היום לאש ממשלת ירדן, הזאה טג'אלי, בתום ישיבת ה8משלה;

"ביצוע פירוק הנשק יחייב הכרה בסיף

ואשינגטון‭25, ‬ (יו. פ‭—. (. ‬ סקידיט אמריקאיימ הביעו היומ _דעתט, גיגיצוע יעיל של _תגגית _גוירוק הנשק ידרוש מגדה בסין העממית, ל_^חות _גאופן _כלתי־דשמי. מפקידים הביעו, דעה זו לאחל שהוצגה שאלה בעניו זה _לסיניסטל־החוץ האמריקאי _כריסטיאן הרטר במסיבת־ העתונאימ שערך אתמול. הרטי סירב להשיב, אך הודה ש"הבעיה קיימת‭. "‬ חשיבותה של סין העממית בהסכם לפירוק נשק עולמי הועלתה בדו"ח שהוגש על־ידי המועצה ליחסי־חוץ, עוהיא גוף גלתי-רשטי, לועדת־החוץ של הסנאט האמריקאי. בדו"ח שפורסם אמש נאמר, כי על י מפשלת ארה"ב ליצור דרכי קשר ‭!;‬ם סץ העממית א0 בלצונה שמדינה זו תכלל בהסכם בינלאומי לפירוק גשק‭. , ‬

עתון בגדאדי על דברי בן־גוריון

מאת פו&ר . ד3ר- לעגייגיט . ער&ייפ "האימפריאליזם הוא אשר הולה לבך גוריון להכריז הכרזות תמיכה בעיראק כדי להציג את ישראל כמדינה ידידותית לעיראק ולשליטיה _ועל־ידי כך לתת חוםל־תעטולה לקאהיר המאשים את עיראק בהזדהות עם ישראל. אך שקר זה לא יתקבל על דעת איש, שכן ?אסם הכליז תמיד , אנו חוזליט לפלשתינה‭— '"‬ במלים אלו הגיב , אלבילאד" הבגדאדי על שידולי קאהיד ומאמרי העתונות המצרית בדבל הזדהות ישראל עפ-עילאק בעקבות _הלא־ _יון של ראש המ8ש*ה ד. גן-נוריון עם סופר . דבר" ערב הבחירות לכנסת הרביעית. _העתון מוסיף, כי "אין למצוא הצדקה לשקט השורר בחזית הישראלית מאז סרח הפיכת ד‭14-, ‬ ביולי-בבגדאד" ומוקיע את נאצר על שהצהיר בפני כתב "ניריורק טיימס‭, "‬כי אין הוא רואה לפי שעה סימנים לחידוש הפתיחות בין קע"ס לישראל. העתון שואל "מדוע מסכים נאצר למעבר אניות ישראליות בתעלת _סוןןץ וליישוב בעיית פלשתינה‭. "‬ מפלגת _הלייגור הבריטית קראה אמש לממשלת צרסת לדחות את ביצוע הניסויים הגרעיניים בסהרה לפחות לשנתיים.

1 _גזגרגן תורה מנשיא \ גרה-מ לנשיא המרינה להלן נוסח טברק־חודה ששיני נשיא בויה"ט, מלשאל ק. וורושילוב_, לנשיא המדינה ‭. :‬להוד מעלתו מר יצחק 0_ן־ צגי , נשיא מדינת ישלאל ‭.. ‬מודה ל־ מעומק לבי, כבוד הנשיא, בעד הברכות והאיחולים לעמי בלית־המועצות ולי באופן אישי , אשל הבעת במלאת 42 שנה למהפכת אוקטובר הסוציאליסטית הגדולה. ‭. 25. 11. 1959‬ _וורושילוג יו"י נשיאות המועצה העליונה של ברית המועצות ט. ס‭. 0. ‬ר. מוסקבה, קימלין. ‭£ _ __^ ‬

מזג האויף: נאה ויבש. הטטפלקולות נמוכוזז מהיניל לגבי עונד. זו. ללא