⁨⁨דבר⁩, 26 אפריל 1959⁩ — לדבורה יש איגטלגנציה [⁨כתבה⁩]

לדבורה יש איגטלגנציה

מאת בידוע הוא, שהדבורה מחוננת באינטליגנציה טב‭_-"‬ת. העומדת לה במערבה עם אויביה, ש־מסוננת שבהן היא הצרעה (דבור‭. (‬הצרעות בונות את הקן בתוך האדמה על־"י , י בוד האדמה, חריש, משמידים את הקן. גם הכוורנים סייעו לחיסול םנ־ נת הצרעות. זכורים לי הימים בהדרה, אחרי םלהמת העולם הראשונה. חדרה הי - תה או מרבו חשוב לגידול דבורים; אך גם לדבורים. בחודש אלול, _כש־ ההקפת הצרעות הגיעה לשיאה, יצאנו בערבים, חבורת בוורנים (דומה יותר לחבורת קברנים) מזוייניט בפחי נפט, שקים ישנים וטוריות להשמדתן. את השקים טבלנו בנפט והרלקנום. אחד הכנים את השק הבוער לתור פתח הקן, האחר הרחיב בטוריה את פתחו — והצרעות נשמדו או נמלטו, אולם לאכזבתנו חידשו את התקפותיהן העזות על הדבורים כבר ביום המחתרת. ואכן, רק התקדמותה של התעשייה הכימית בייצור המרי הדברה לחרקים — שמה קץ _לעליו־ נותן. אמנם לא בכל מקות נעשתה בשלמותה, ואחד המקומות היא טבי־ בת צרעה בפרוזדור ירושלים, הנר שאת אלפי שנים את שמו של אויב אכזרי זה. לפני מספר שנים הוזעקתי למשק צרעה. להציל את המכוורת מהתקפות צרעות שעשו בה שפטים. רוב הכוו־ רות כבר נכבשו והושמדו, ורק בחמש

מהן עמדו עדיין הדבורים בגבורה נגד אויבן. למרות ששיה־אברהט הנהדר פרח בכל הדרו, ותעדנה הרי־ חנית שבפרחיו הסגולים הזמינה את הדבורים לסעודה דשנה‭—, ‬ לא הע־ זה הדבורה לעזוב את ביתה שהיה כעיר במצור‭—. ‬ לא ראיתי אפשרות אחרת אלא לתת פקודת נסיגה, ולק־ חת את חמש הכוורות על מכוניתי ולהעבירן לאזור ;קי _טצרעוו‭. *‬נוודות

י. ר. בלום אמלם איו מעבירים בקלות כמו שקי מלט. צריך לסגור את פתח התעופה, המקשר את הדבורים עם העולם החי - צוני, להוריד את המכסה מתכוונת ול־ שים במקומו רשת, כדי לאפשר חדירת אויר לנשימה. והנה. התקנת הרשת בנסיבות הקימות לא היווה אפשרית. ואף על פי שהחום היה גבוה וסכנת ההינוק בשעת ההעברה רבה. קבלתי על עצמי את הסיכון, כי נל דיחוי בהעברתו פירושו היה מות לדבורים. בבואי למקום החדש, הורדתי את הכוורות ולפני פתיחת הפתחים כדי לאפשר לדבורים תעופה, חבשתי לשט זהירות מתני עקיצות רשת על הפנים, כי נדידה בשביל הדבורים היא פגיעה חמורה ביותר באהבת השקט שלהן. לתמהוני הרב, אף דבורה אחת לא יצאה. גמ לא שמעתי קול זמזום בכוורת שהיא סימן חיים אפייני לדבורים, בדומה לדפיקת הלב של האדם. ברור היה לי, שכל הדבורים נחנ־ קו. הורדתי את המכסה מכוורת אחת — והנה כל החבורה היה‭*. ‬ אבל אף דבורה לא יצאה כדי להענישני על החדירה לביתן, הסרתי את הרשת מהפנים — והמתנתי. לאט לאט, בזהירות רבה, החלו השומרות שבק הדבורים כמנהגן לתפוס עמדתן בפ־ תח ביתן. לבסוף התחילו יוצאות הראשונות מבין הדבורים, ועשו סיו־ דים במעגלים גדלים והולכים כדי להכיר את הסביבה החדשה. היה זה למעלה משעתיים מאז פסקה התקפת

הצרעות ו! התנהגות זי של הדבורים אפשר להשוותה להתנהגותם של בני גפר נידח ללא שירותי הגנה טשוכלליב נגד התקפות אויר. הכפר הופצץ לפתע ותושביו מיהרו למקלטים, זמן רב אחרי ההפצצה- כשנדמה להם שהסכנה חלפה, התחילו לצאת בזהירות מן הטקלטי_* ‭_ _ ‬