⁨⁨Maʻariv⁩ - ⁨מעריב⁩, 14 April 1967⁩ — Untitled [⁨ILLUSTRATION⁩]

Print   Back

"מרה מסכן באמבטיה קטנה 1 הקדמת אותנו במאח שנה • ראה נא, כיצד תזינו מסולף לקול חבטות הקרדום המונף ו הבשורה שהבאת לבנייהאדם, טובעת. בדם, טובעת בדס‭. !‬ מזמר חאספסוף ברדיפתו ורציחתו של 'י" ז'אן פול מרח, כפי שהוצג על־ידי לה־ קת, השתקנים . של בית־המרפא ' לחולינפש _בשרנטון בהדרכתו של ' המרקיז דה סאד‭, "‬כפי 'שהועלה השבוע על-ידי יוסף מילוא ולהקת התיאטרון העירוני‭', ‬ חיפה. האספסוף ' מזמר;־ •המהפכן יושב. י באמבט, מתגרד וחוצב' נאומים מהפכניים• המרקיז חסאדיסט" מתפלסף ביובש ניחיליסנזי, " והאריסטוקראטים עוברים תחת חמערפת י במחול פאנטומימה נלעג•, כפי. שמלמדנו השם־ללא־אחרית, המדוגר. במתזח־בתוך־ מחזח, חמשחזר את פרשת. מותו של. גיבור חמהפכה הצרפתית, ומתקרא מרד‭/, ‬ סאד, לשם הקיצור‭:. . :. :. -... ‬ :פטר וייס, ־ בן ה־ ‭;, 51‬הואי מחזאי 'יהודי, שנולד בנרמניה והתאזרה בשוודיה. הוא מארכסיסט מוצהר המשוכנע שכתב לנו מחזה פוליטי. מפני , שבמרכוו העמיד פולמוס , דיאלקטי מאד בבעיות שלטון' מלחמת מעמדות ושינו_^סדרי־החברה,

מ ח ז ה ג ו ע ז, ועיון _שיגרתי אני סבור. שהוא 'טועה;אחר קריאת מחזהו וראיית הצגתו י • בחיפה, יכולני לה־ עיר, כי- ערכו. הסגולי . של חמחזאי וייס, עולה 'לאין שיעור על משקלו הפוליטי כהוגה־דעיונוח. יתר-על-כן, על־אף"יומ־ רת"הפרובלמטיקה-המדינית־הברתית-ולמ_* רותמד. מל. ל‭, *‬ד, רעיוני;־‭-, ‬ י הנדוש־כלשד. ו;_יבי־ של‭"_'‬לג_^_פטריוייס 'סעודה תיאטרונית'דשל נה‭'>‬ מתובלת' בדווות‭. "‬כפולות ]ומכופלות, שבוודאי תערב" לחיכם של בעלי-יקיבוגו חוקות‭.. ‬אלה‭., ‬תבלינים חריפים , כלענה, _:זשאים . בחובם' חיידקי בעתה: והלם, ומשפיעים במישרין על מרכז-עצביו'־ישל י הצופה‭,, ‬וגורמים לומירוט אמוציונאלי _וגירוי חושי‭::, "‬בלתי‭_5. ‬ג_? " וג‭. -. ‬ , _־התיבול, מגמש אתו'הסא_^_לעתים_^כזא_^זבמדומה_^םבה גם_?לופה_4מילוא‭5_£‬שהתפ_^את *הסעודה באמצעים "בימתיים "משלו‭'. ‬מיתן את האב־

תי מורכב. מילוא בחר בדרך־הביניים. לגבי מחזהו של וייס, נראות לי שתי הגישות לגיטימיות בחחלט. אף על פי שהתיאטרון ש‭, 7‬וייס מקורי ונועז, הרעיון בלה‭'-‬ושיגרתי‭:. ‬ פטר: וייס י עצמו, בתורת מארכסיםט הממלא ייעוד פוליטי-־-בכתיבת מחזות, היה מאשר‭':, ‬בלי:ספק‭:, ‬את הטיפול: רב־הבהירות _שגיתן. בחיפה: לדיאלו־ גים המהפכניים בין מארת וסאד' כפי שחם נישאים בפי אבנר חזקיהו ואברהם רזנאי. כשהאחד מטיף לשינוי סדרי: החברה על-ידי התקוממות. אלימה, בדיאלקטיקה השחוקה של "עולם המהפכה‭, "‬בעוד האחר מדקלם את ספקותיו השוללניים בהתנפחות הפילוסופית שלהאינדיבידוא־ ליםטן המפוכח 'הכופר בכוח־הזרוע, בשל טון־חחמונים, בעצם מימושו של רעיון החרות־השיוויון-האחווה• ברם' כל עוד מטיחים מרה וסאה איש. ברעהו, את המלל האידיאולוגי ־ המפריד ביניהם, אינך יכול שלא‭. :‬לחוש בריקות האופפת את המישור . הרעיוני. בתורת- סוציאליסט קיצוני, וייס הוא מטיף־רעיונות קונבנציו ־ נאלי בהחלט, שאינו מתרומם לגובר, יומ־ רותיו•: המחלוקת הרעיונית היא. ברמה נמוכה, הארגומנטים המנוגדים נדושים, י מעוררים‭', ‬ בלי־משים, אסוציאציות לפלאקט תעמולה פשטני, לויכוח ־ פוליטי ב־ פרלמנט‭"'‬ של שדרות רוטשילד. אך, אם " במישור הרעיוני, ? יבשר לך וייס רק מעט מזעיר, מחזהו, למרבה המזל, רחוק מן השיגרה, בנוי מישור־על-גבי־מישור, ו־ מוגש נדבך־על-גבי־נדבך. וייס לקח מכל הקיים בתיאטרון.

מת* תבינו

מפיראנדלו ?לקת מתכון ומרכיבים : את החיאטרון־בתוך־תיאסרון י :נ"הנרי_: ה־‭, "4‬ הערב אימפרוביזאציה‭', "‬שש־ נפשות " מחפשות מחבר‭'("‬ את עימות " !שיל?אשלייח ומציאות, ד'זייד, וממשות‭?, ‬המופיעים גם בנפרד, וגם נמהלים ביניהן עד . לטישטוש התחומים‭". .... :‬ ז'אן פול מארה, בעלילת-שיחזור אפיזו־ , דית מימי המהפכה הצרפתית, אינו מארה י כפי: , שהוא:מעוצב בידי שחקן היושב באמבט. מרה קיים' בזכות המלל המהפכני 'שהושט בפי. שחקן המגלם'• ‭. '‬חולה־ נפש ‭"-. ‬פראנדואודי שעליו' הוטל:התפקיד לשחק את מרה בהצגה־בתוך־הצגהי:על־

הבעת ; הוקרה. ילמדה‭':‬ •‭;, ‬יחי'מרה, בן נתמון, בי רק עלין אפשר לסמון . ־ י - י במרכז:י;מרוזי־ באמבט(אבצר י חזקיהי‭'(‬ והכרח (דאיבן"_בו־יותםן. ־ , ל‭:'. ::?':" ‬

זריות, םימבל‭':‬ ורימז מעשי־זוועה‭-;‬ כך גתערטל " המתכת י הדראמטי של וייס, ומרכיביו• הארכאיים, הוארו בבהירות, לא י ד. איתי‭, -‬את מרה וסאד בביצנע אחר‭:;;‬ילפי־ כף‭'_"‬אין לי קנה־השוואה•' אך, ימול 'המתח' "המחניק, ואווירת-הבלד. ד‭., (‬י־מול הפגיעה ג?חמוחצת ? י במערכת"גהרגשות. י: :וההו־ שים‭';, ‬שבהן ייחדה' הביקורת 'את 'מעלותיה של‭. "‬ההצגה הלונדונית המפורסמת "ב"תי־ אטרוו‭, _?‬שייקספיר המלכותי‭— * ?('‬ העמיד מילוא 'הצגה:שהשפעתה הסו י גסטיבית ־ ' כפי חגראה'י_"חלשה!לאין־ערוך‭":‬ אין?זו‭. ;‬חול* שה‭. -‬י, הסית, אין המדובר בחולשל‭.. ‬בכלל, אלא . כשוגי " מחותי שמקורו:בבחירה החופשי . של* הבמאי. בחירח ביןיוזפיסד, של הטכסט כחומר־גלם הנלוש בידי הבמאי _למיפגן עז־רושם של תיאטרון טוטאלי הממצה 'את; בלי־הבמה . ואת 'אמ־ צעי‭_-_>‬המשחק‭, :‬על‭., ‬מירביותם*ד-־‭, 4‬ואי, לוי"את ההעיון_^_הפנליטי " צגגי ‭**‬לק_|ב‭' 1<‬ קדאי_^ י לבין ; מחזה‭4:‬פוליטי, המציע_3דדשיחי;רעיוני-ב-געיות חברה ומדיגה, מוגש בלבוש בימ־

ידי. המדריך - הדראמטי- בבית־המשוגעים של •שרנטון• ? הוא , המרקיז דה‭''‬סאד‭-, ‬השפוי' בדעתו‭:;‬_ונכלאי‭_'_-‬במקום -על־שום ־היו‭:-‬ תו"מיטרד:_־, הברתי‭.. ‬_י‭*. ‬א‭:7‬ תוךיזהמערבולת הזאת: של־-משחק;בתוך־משהק, ג נמהלים מציאות, ודימיוז‭?', ‬לבלי-הכר" בין, השניים. עד‭. :‬שלבסוף‭, 7‬מאבד‭:. :. ‬גם;_שר־הטכס‭'. _', ‬ הוא טאד, את‭, ,. ‬ ד. שליט. ה‭;. ‬בחזיון:המד<פכגי, ־-בשח־ קנים‭. "', ‬בתולים‭-, ‬ י בבדיאים•' הלך-הרוחיהני-היליםטיישל י הדקאדנט•' האריםטוקראטי‭:;‬ גורף ‭:?‬לבסוף‭':;‬ הכל;•" המהפכה ‭. :. '‬הצרפתית (הזמן‭;1808:;::‬־‭'15‬ שנהי'לאתר:מרח'ההדז מיס‭:,, ‬הגדו. ל‭;-, ‬יצרפת, י. של, ־גאסוליאון־1ונא־: פרטה‭, (‬נרמסת במחול־עיוועים אירוטי‭'. ‬ • האידיאלים: הנעלים יורדים לט־מ'ית 'נ י אורגייה בהמית‭:. ‬ מחורי• התוהו‭-. ‬וב1הו‭;_'‬בו-קע-קולו . של‭, :‬מנחל, בית־המחםח ‭"_'. :"::‬תח? " האומה‭;'!:‬יחיךגאפו. לומון!_י:־זי. יחי‭!;:‬יבית‭. -‬המד-־ז־ פא ‭. ' ?‬שרנטון‭-., ;?!, ‬קו'לו‭"_-‬נבלע‭/_"‬בשאגות‭-. ‬טי־‭:'‬ רוף. _לקצו;בות‭;,, ‬מפי‭:, ‬המוני‭,, ‬ :המשוגעים" שד, ש?תקו:במהפלה‭, , ;'‬־, שרנטון‭:, ‬ י שרנטון‭';‬ גא־ _פוליאון;נאפוליאון, מהפכה, מהפכה;טו-

בת. הכלל, טובת הכלל וגם משגל, וגם משגל‭*"‬ המהפכה אינה אלא טירוף, המהפכנים — משוגעים, טובת־הכלל — מש־ ־גל‭:;:':_1:, ?-;?::;;:;;??';?;;; .. ?;??;‬•‭'';?-';?:;':‬ ' ‭?:‬לאיזה ולא זה‭—:‬ המוסר־השכל . שבפי 'מטר:וייס. בכשלון:ד'מד. _נ־כה אשם האספסוף המטומטם. בעוד:עךיצי: השלטון‭3::‬ד־ מותס‭::‬של‭;7‬מטפלי‭7:‬ביתלהמרפא, מגתיתימ אלותיהם באהורי ההמונים המשתוללים, מטיח המחזאי את אשמת המוני-העםבפ-גיהס. את• המלה: האחרונה הוא, נוטל‭,. ‬לעצ־ מו י ‭':‬מתיי : םוף־סוף תלמדו: לראות י _נכר־ נה ־ן ‭"!‬ מתי סוף־סוף תבינו ‭"!?‬ מת־ מלטת זעקתו של וייס מפי חולה בכות. ־" נת-משוגעיס, המשחק את ז'אק רו, נזיר שנטש י את- י 'הכנסיה והצטרף אל. המהפכח. ה־מתי תבינו ו מחדחד בחלל ריק, כמו . שאלה ריטורית _בהיזיון־מקראי עם מוסר־השכל, כפי שהועלה בסייום שגר. ־ הלימודים, על־ידי הכתה בהדרכת המורה לתנ"ך. בהבדל מכריע: וייס שאמר כי אין בדעתו להציע פתרונות, רק להציג בעיות, אינו ?מורה לתנ"ך• חוא מחזאי ?שכתב סנסציח בימתית, מחזה אפקטיבי מאד שתפור• ממרכיבים רבים‭., ‬שאף אחד מהם לחוד אינומקורי" ויחדיו הם מח ‭'"‬ ווים תכליל מקורי, רב תעוזה ועצמה. ממשנתו של- י ב_?־5ט. למד את הטכניקה הממזגת דיאלקטיקה מרכסיסטית ביסודות התיאטרון;ואת שיטת הניכור‭, "‬את הצגת ההתרחשות הבימתית" ממרחק אובייקטיבי‭, "‬במקום, בזמן:ובבחירת " הרקע וסיפור־המעשה, לצורך המשלת מצבה של חחברה האנושית והאדם בן־זמננו• משום כך נראים בעיני כמה;מהחתערבויות האישיות" של מילוא במחזה " לצורך "קירוב" ההצגה אל התחושה האסוציאטיבית של הסביבה הישראלית: בשם. החרות, _השיוויון והאחווה נכלאים אומב"העס ב־ סוגרי־ברזל' — המזכירים את מחנות-ה-ריכוז. חגיליוטינה התלוייח ביניחם עור־ פת. ראשים ‭.. ‬בסיטונות‭.. ‬למיקצב הלמות התופים' צונחים• ראשים ערופים. אל הבור‭:. ‬ בבשר: 'הזרועות: חשלוחות. מתחתיתו, חקוקים 'מספרי ?קעקע‭... ‬מילוא. לא שטף את הבמה במרחץ־דמים. הגיליוטינה עשו־ ייה בול־עץ‭';‬ראש• ערוף‭';‬המרק• מיד ליד, אינו אלא י : ראש כרוב•‭::‬ בתמונה: , הסאדומזוכיסטית, חושף המרקיז את-גבו‭.. ;‬ו‭. -. ‬ קורדה י הסהרורית מצליפה בו, לא י בשב ־ טים7־ אלא _:במהלפות־שערה.

־בהשלכה. האסוציאטיבית של' מהנות־די־ גיכוזהקדים"ימילוא 'את־יוייס_7ששנתיים אתר מרח " /סאד, חיבר אורטורייה דראמטיח ב י שם'החקירון‭, "‬_י י מושתתתיעלימםמכי‭, :‬משפט 'פראנקפורט " '־_^שדן:את:רוצחי אושוויץ;

‭::‬_רניא_^רון ג1ו7ואל>י; _י יי י ‭?,, ? ,.,, "'1‬י ‭., . .. . , '., ; , ‬ד י: ‭;'‬התכליל -שכתב פטר וייס;מציג לראווה "תיאטרון ;טוטאלי‭7, "‬מעין:סך־הכל של אמצעים •בימתיים, כל האלמנטים' ?כל ה־ סממנים התיאטרליים. זירת-הקרקס‭:, ‬־לצד סממני?תיאטרון האבסורד‭,, ‬זמרה:_בסיגנון הקאברט הגרמני הישן, ודראמה פסיכולוגית:פוסט־פרוידית, פאנטומימר' ומחול ו־ גרוטסקה, תנועה 'כוריאוגרפית בסיגנון אכספרסיוניסטי, מקחלה יוונית בתחפושת סאד חוטף מלקות בשוט: שארלוט קוררה (אדית אסטרוגן) מצליפה בנוח־ לגוות ראשה על גבו החשוף של המרקיז דהיסאד, כשחא_^פסוף המהפננ_* צופה בחזיוו _הסאדו־מאזוכיסטי

תחת המערפת: בין שני סוגרי ברזל, המסמלים גם מחנות ריכוז, תלוי בול עץ — הגילוטינת•האריסטוקרטים עוברים בסן• תחת המערפת, ראשים צונחים אל הבור אשר מתחתיתו שלוחות זוועות שמספרי קעקע חקוקים בהו

קיקיריסי, פוכפוש, קוקול והעלמה רוסיניול:י‭, ;‬לפני, ארבע שנים אנחמ, א* השלטון הישן הפכנו, את המלך לעזאזל שלחנו ובמת: ראשים!מגופם;חתכנו

_צוקיונית : דיקלום הובבני. מבוצע בליטוש מקצועי, ומשחק אמנותי מוגש בחובבנות מעושה, ועל־הכל מוטלצילההשחור. טל קומדיית־זוועות-ודמיט‭.. ‬ר־שימ1ש הסימולטאני בכל־כך הרבח םיגנונות מתנג• צימ וטכניקות מנוגדות, יוצר אפקט "קא־ _!ידוסקופי" מסחרר. הוא. מעמיד את הצו-ו-ח כמבחן טכני מסובך: איךלהימצא" בעתובעוני , , אחת בכל, המישורים ‭, "‬איך להתמצא. בכל הצורות‭?, ‬שנתמזגו‭.. ‬לתוך מחזה־בתוך-מהזה — ומחוצה, לו ‭, ,. ‬ הטכסט - כולו ?כחוב - , בריתמוס . וקטעים צמנו" בחרת‭'. ‬פשטני•7המחזד"־י בנוי בשתי מערכות, עם ח י לוקה: פנימית:למרכזי ‭-_"‬כובד שהמעברים ‭' '‬ •ביניהם •הוכתרו־ •נוסחיברכט, _בביאורילכותרתךכמו:־;הבעת ?הוקרה;ל' מרד. שיר‭. -‬ופנטומימה ‭. "‬על?בואה של. קו־ ‭"/'‬ לדד‭:. ‬לפריז‭!:''‬דשיחה על:החיים:והמנות‭;:"‬ המשך‭.. ‬השיחה ‭_" "‬ בין, מרה‭.,, ‬לבין‭":. ‬סאד‭;, "‬ "סאה' מצפצף:על_^כל האומות‭;';;''‬־;םאדחו־ "טף 'מכות בשוט"• ימדד, י• המסכן: נרדף ומושמץ‭;;-;"‬•ביקורד‭;_. ‬השלישי " והאחרון-של קו י‭"_^‬• ‭?"::-; :'. _- ' ' -, _%‬ •*‭1 ;::-;;‬ ‭'"‬ י ‭.. ‬צמ‭^;‬ו־ו‭>^,, 1‬ר ק _י_^ץ ‭_^::"-: ' :, ‬ה_^ה‭^^^‬ר ר: ‭,, ;;:, ,. ,. ;*‬ ' 'י וייס נצמדאל הרקעההיסטו‭-_^‬מתור נאמנות יתסית לדמויות ומאורעות" מהע־ רות רקע‭.. "‬שכתב "למחזהו‭, :‬למדים אנו‭;"‬ ב' ז'אן פולי מארה‭. ', ‬אחד. ממגהיגיה הקיצוניים של המהפכה הצרפתית‭:, ‬היה גגוע במחלתעור'1 חשוכת־מרפא ובילה: אוו 'שנותיו: האחרונות ? באמבט: ‭;-—‬כשהוא: מגרד‭;, ‬אה עורו, התפות והמגורה‭:!‬ שם מצאתו שאר־ לוט ק"ורדח‭:, ‬של?חת _מג_^ירונדיםטים‭., ‬שהגיעה ;־לפאריס: מקאן‭,, ‬ביום ד. ־‭, 13‬ליולי‭93:‬ל1 ופיגיון ־בידה י . ־ כי־:המרקיז ‭:: ;‬דה־סאד‭", ‬ אשו המושג:סא 'די1ם-גזוד משמו, י שבשל זרויו־ תיוי _המיניות־נגזהיעליר לבלות' את 'שלוש• עשרה שמת-חייו'האחרונות ‭[1801—1814)‬ בי‭:!‬־‭?-‬מגודי-החבדה‭., ‬בבית־המרפא לחולי נ_9ש_: י בשרגטון> אכן כתב 'וביים. הצגוו

_זיאטרון בביצוע‭:. ‬חולי־המוסד;שמנהלו־ח־ ? , אור, ששמו-היה כמו במחזה‭:, ‬ מסייד‭,. ‬קו־ ומייד ‭:,., '‬ עודד הצגות אלו, כשיטה רצוייה ןול:_דיפוילבעיסוק‭.. ‬במחקר העיוגי שערך, :ןספר• וייס"מצא כי: בהוגי החברה. הפרי'אית הגבוהה נחשב הביקור בשרנטון . לי ־גל חצגה של סאה לדבר שבאופנה‭.. ‬ב' ‭!:‬חזה מופיעים מוזמניו של מיסייה. קולוגייד" ‭, ?‬בדמויות קהל־הצופים, מקרב. הבו־ ־גנות החדשה. שעליתי, בסןלם ? החברה על :לי י המהפכה• י הצגות י חובבים‭,. ‬אלו •:חיו *שופעות בקטעי־דיקלום, לפי הסגנון‭.. ‬ה‭-:-‬וקובל. באותם־ימים• ־: ‭7, ;:::‬• ־ י' ‭':‬־‭'?'"‬ יי ־חריגת דימיון. מחותית _י:מהר, קע‭-, ‬לוהיסטורי _*וטנטי‭:;‬מחוות-העימות בין, סאה ומארה, :פי שהוא:_מןצג במחזה. אף־על־פי-כן, גם ־השראה לעימות־ דימיוני 'זה, מקורה' 'נ־ !ובדה־ היסטור, ית‭?. ‬ד. יה. זה: סאה שנשא 'את זמיספד. , על, קברו, של: מארה‭.. ‬הנרצח‭'.. ‬וייס איבו:מקישמעובדה . זו‭,. ‬ראליה. לןהסו‭.. ‬ה־ ‭!!‬מיתי של: "סאה על •מארה• הוא טוען ש־ סאד־נשא את ההספד: כדי להציל אתעורו שלו/כימו שאותה' עת נתערער: מעמדו ו־ המערפת היתה, תלוייה‭.. ‬על צווארו, ‭. , ‬ אתה־ הצדקה הדראמטית למיפגש הפולמוסי בין השניים‭.., ‬מצא. ־. וייס‭,., ‬לדבריו, : בקונפליקט שבין־ האינדיבידואליזם חסר־הפשרות •של סאה'ילבין' הרעיונות •המהפכניים ־שמצאו את ביטויים!הראדיקלי ־בהטפתו. של מארה להפיכת - סדר‭!, ?, ‬המדינה - והחברה• •על־יד' התקוממות‭,. ‬עממית י אלימה, סאד עצמו' חזד את: בוא, המהפכה• ־עדים לכך‭-:‬•, כתביו. שישבהםמשום התקפה " על שהיתותויש? המעמד הישליט‭.. ‬אך‭-, ‬מאוחד יותר גילו רתיעה ־מגילויי' האלימות . של:המהפכנים. ולא מצא‭'. ‬את מקומו:בשני •העולמות‭.. ‬בשנת 1790 'עם שיחתרו מכלאהבאםטיליה. ל'שם' הושלך'עללידי: המשטר המלוכני העמיד: עצמו:סאד ־ לשרותה‭,. ‬של:האסיפה: . הלאומית‭. "‬אד וייס יכופר בטענת " סאה, כ סבלי-מידי‭;;7‬המשטרי־הישו‭7"‬ופוסל! :את<ד‭?, ‬ אימז‭. '‬שלרכגיבור־המהפכה: ‭. :‬שכן:לא‭:. ‬נר דף ונכלא על ־עמדתו: הפוליטית‭., ‬אלא. ־ב• גללפעילותו המינית:המוגברת‭:. "‬_ועיד גילה‭";‬וייס‭-:‬זרויותיר המיניות‭:, ‬־של‭::‬סאד כפי שנתגלו"בצורתן ־המבעיתה^• בכתביו הן שגרמו לנפילתו בשנית, תחת‭", ‬_המשטו החדש‭'. "‬ וייס הסוציאליסט' שליבו. עם 'ה'

מהפכה‭;, ‬ מוקיע את אופיו האמביוואלנטי , של סאה, ולחיזוק . ערכם האנאליטי של המניעים הקיימים, לדעתו, מאחורי המונו־ לוגים שנתן בפי סאד, במחזהו‭., ‬הריהו מביא‭-, ‬ י ציטוטים ממכתב י ששלת-סאהמבית הכלא אל אשתו, עשרים שנה לפני שדנטוף י ועשר שנים קודם: קזמן: חהתרחשות של חמחזה־בתוך־מחזד י ‭, : :, ‬ ‭'''‬את, אומרת, כי אינך יכולה להשלים. עם אורח " מחשבתי. אך על מהבא הדבר, ללמדך ז?•— כל מי שסבור • כי• יכול 'היום להכתיב אורח־מחשבה כלשהו לזולתו;אי '־ נו־ אלא מטורף!אורח־חמחשבה של־, הוא תולדת ההגות שלי, חלק מחי‭:, ?‬־עשוי בצלמי• אין במתי לשנותו‭., ‬אפייו: היה הדבר " -בכוחי — לא הייתי משנה• אורח מחשבה־"זה שאותו את מגנה — הוא:נחמתי חיחידה בחיים: הוא מפיג:את־ ייסו - רי בבית־הכלא. מעניק לי את כל תענוגות עולמי, חשוב בעיני יותר מחיי‭-. ‬לא אורח מהשבותי: הוא. שגרם. לאסוני, כי. אם‭:;‬אורח

המרקיז והמהפכן: אברהם ומאי [סאך‭:<‬ אני מצפצף על התנועזונ ה־ תמוניות• אני מאמין רק בעצמי‭.. ‬אבנר חזקיהו (ז'אן פול מרה‭, ;' '"!(‬אני מאמין וין באותו _עגין‭-. ‬ שאתה בוגד בו ‭"1‬ מחשבתם של זולתי‭, "‬על־סמך האמור, מו־ מארה, ואילו מאידך ידע לחבחין בסכנות הצפונות במשטר טוטאליטרי, מכל סוג, זה השואב את כוחו משלטון־העם" וזה המעוגן בשלטון-היחיד" של המלך‭... ‬י מ א ר הגבולי. של וייס

לעומת י הסטואציד. המהמו!שבפגישח םאד עם מארה, ביום מותו — קובע וייס‭-, ‬- כי דמותו של ז'אן־פול מארה'• מבוססת בכללותה על עובדות היסטוריות. ביום שבת, ה־13 ליולי ‭93?‬ל‭, ;1‬ גיגשה:שארלוט קודדה שלוש פעמים לדלת ביתו. של־ מא־; רה, בשלישית, חדרי. פנימה-ודקרתו ל־

. זוות. וייס הקפיד, לדבריו' להחזיר-לפיו !זל־ חולה הפאראנוייה המגלם את מארז ‭. _‬לא במקרה: מארה עצמו, נתקף בימיו ?ואחרונים בשגעון־רדיפה — דברים הוי;־ *מים את השקפותיו בתוכן כללי, ולעת 1 *ף ‭''‬בניסוח מילולי‭., ‬ואשר נלקחו מן ה‭-:-‬תובימ שהותיר בעזבונו. לדברי וייס ‭. '. ‬ז זמונת ‭;, ‬האקספוזיציה" במחזחו, •המוגשת :סיגנמ של הזייד, פםבדולפרוידיםטית‭-, ‬ :עוללת את;מהלך, חייו של י מארה‭', ‬ נאמנה ליא וייס אוו משפטו. של סאד, שלא טור. ת ‭, '‬כלל . עמדה לנגד• עיניו?הוא קובע י. י _£אד : נקט מאונס בעמדה דו-משמעית: !וחד :נטה להסכים: לטיעון הראדיקלי. של :תכלית למקורות• ההיסטוריים: מארה-ע;ב *ת בית אביו, בהיותו בן"שש־עשרה‭.. ‬הוא ומד"ירפואד י ‭. "‬חי. שנים/אחדות באנגליה, _־זת י פרסם כרופא;אך;נידחה'_כאישודהדמ; ־:מעמד המכובד לו זכה-בהברה‭- , -‬ לא היזהר, את עוקצו י הנון־קונפורמיםטי, ו‭:, ;‬ :עץ בה את מלתעותיו עד שהעמיד עצמו :ליל לשרות המהפכה‭,. ‬וייס תובע את ע, ־ :_ון ההיסטוריה שסילפה את. דיוקנו ־יל ‭!:‬ארה, יהציוה אותו כמפלצת צמאת-דמי‭, "‬ :תוקפן האלים והברוטאלי מכל מנהיגי המהפכה הצרפתית. וייס מאשים את חחי‭- :-‬ וטוריונים י? הבורגניים של המאה _ה־‭. !9‬ה־ _־זד־צדדיות‭'. ‬ ־הוא אומר שאיךהדבר _צר־ו להפליאנו‭., ‬ישכן: ‭", ‬רעיונותיו . של _מא־ד, _צוליכים במישרין אל השקפת העולם המרכסיסטית‭. "‬מכאן הרעיון הארכאי העמד במרכז המחזה. פטר וייס משוכנע שכתב מחזה פוליטי אודות המרכסיסטהאורגינלי‭ :, "‬ הוא. מדבר על מארה, כדיר " מרכסיסט על רעהו, בסימפאטיה רעיונית, :מעט רגשנית: י מן המקום בו עומדים אנו כיום‭, "‬קורא " -אלינו פטר וייס, יתל :שכה-כי מארה נמנה עם אלה‭., ‬שנטלו " הלק נכבד בעיצוב תמונת העולם הסוציאליסטי, ושרבים ?מרעיונותיו ע?_־מהפכה ב־ :וה הזרוע טרם עוכלו בשעתו, או-הלפו התרחקו ממטרתו והלאה" • ‭... ‬ למזלו הרב ניחן פטר " וייס בדימיון תי־ אטרלי עשיר ;ומשופע‭_:, ‬בניבי־במה -המעמידים בצל אתישיג־ רת המלל הרעיוני. ת? צאת ההתמודדות , בין . התיאטרון;לרעיון היא, איפוא‭1:0—., ‬ לטובת התיאטרון!

בלהט המהפכני מו'נרומם מרה מרבו‭!:‬ _נאטבט• 'במרכז: הז' י ירונדיסט דופי ה (סדג'יי מיכאל) זמטורפונ, הבורעוג לרגליו

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩